Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Mikähän seuraavaksi bännätään markkinoilta :smiley:

Itse käytän vain rypsiöljyä, mutta onkohan tuolla vaikutusta Nesteen yms. liiketoimintaan/lisää inflaatiopaineita biopolttoaineisiin ja siitä taas muihin yhtiöihin🤔

1 tykkäys

Vuonna 2021 palmuöljyn osuus oli enää noin 7% uusiutuvien raaka-aineiden kokonaiskäytöstämme globaalisti. Tavoitteenamme on vähentää palmuöljyn osuus 0%:iin vuoteen 2023 mennessä. Suomessa myytävän Neste MY Uusiutuvan Dieselin valmistuksessa ei ole käytetty palmuöljyä tai muitakaan kasviöljyjä.

7 tykkäystä

Omassa salkussani tämä on Harvia.

Pörssihistoria vielä lyhyehkö mutta yhtiö on vanha ja vakiintunut toimija. Erinomaisen kannattava, kasvavalla markkinalla toimiva vahvan brändin omaava kuluttajatuoteyhtiö. Kannattavuus ollut hyvällä tasolla hyvin pitkään (dokumenteissa toistakymmentä vuotta). Tulos on kasvanut mukavasti, yhtiö on nostanut osinkoaan joka vuosi ja osingonmaksukykyä olisi suurempaakin osinkoon, nyt yhtiö keräsi hieman “sotakassaa” mahdollisia isompia yritysostoja varten. Huippuvuosi oli koronan takia epätavallisen kova mutta kasvutrendi on selkeä.

(Osakekurssi on noussut muutamassa vuodessa satoja prosentteja ja matkan varrella yhtiö on maksanut hyvää ja kasvavaa osinkoa.)

Tällaista kannattavasti kasvavaa, kasvavan toimialan yhtiötä on helppo holdata!

image

image

image

17 tykkäystä

Eli FED on ehkä päättänyt tehdä nopean ja mahdollisesti aika pomppuisankin laskun ettei mennä ihan kentästä ohi vaikka matkustamossa tarjoilusta (complimentary) nauttinut ja vähän turhan kovaäänisesti rellestänyt Mr. Stonks ei ole vielä ehtinyt paikalleen istumaan ja turvavöihin.

2 tykkäystä

Osaasko porukka antaa hyviä vinkkejä polttareihin?
Kokonaisuudessaan on vain 5 ihmistä osallistumassa.
Tarkoitus pitää la-su toukokuun lopulla. Mökille mennään mutta mikä olisi hyvää aktiviteettia ennen mökkiä ja mökillä? Itse olen ajatellut jos vesijettiä vuokraisi mutta mitä muuta? Paintball, airsoft?

3 tykkäystä

Meillä neljän kaverin porukka, ollut tapana käydä ulkomailla pieni 3-4 yön reissu. Viikko sitten kotiuduin hyvän ystäväni polttareista, käytiin Latvian Riiassa pidennetyllä viikonlopulla. Omat polttarit olivat pari vuotta sitten Gdanskissa Puolassa. Aktiviteettia paikanpäällä ollut hyvin runsaasti mutta jättäen aikaa myös luovuudella ja spontaanille keksimiselle. Ulkomailla saa kivoja tehtäviä järkättyä kun vieras kieli tuo oman makunsa soppaan.

11 tykkäystä

Polttareihin tärkein vinkki on, että jos järjestää jonkun pidemmän reissun tai lähtee ulkomaille, niin pitää olla 100% varma, että juuri sitä juhlakalu haluaa. Olen kuullut aika monta tarinaa, jossa päivän sankari on ihan kuitti kaikkien järjestelyiden ja muiden kiireiden jäljiltä, ja pitkä viikonloppu reissussa on ollut viimeinen juttu, jota kaipaisi.

15 tykkäystä

Polttareissa tärkeä osa-alue on sulhasen/morsiamen pesämunan keruu tulevaa avioliittoa varten. Siksi onkin tärkeää miettiä sopiva myyntiartikkeli polttareiden kohteelle, artikkelin pitää olla hankintahinnaltaan edullinen, mutta mahdollistaa hyvällä myyntipuheella hyvät tuotot. Itse aikoinaan myin haulikon hylsyjä, kaverin taas laitoimme omissa polttareissaan myymään olutpullon korkkeja.

3 tykkäystä

Tämäpä meni hyvin. Piti ruveta veroilmoitusta täyttelemään, mutta olen näemmä unohtanut Nordnetin salasanan. Kännykkä-appiksella pääsen sormenjäljellä sisään, mutta ei sieltä saa ulos tarvittavia raportteja.

Kuinkahan monta kertaa salasanaa uskaltaa yrittää, ennen kuin menee lukkoon? Muistan kyllä salasanan pääpiirteissään, mutta jokin merkki tässä nyt menee pieleen.

Mobiilivarmenne? Firman puhelinliittymä (Telia), maksulliset palvelut lienevät no-go.

Edit: mitähän tuo lukkoon meneminen tarkoittaa? Ei se varmaankaan lopullisesti voi mennä lukkoon, sillä muuten joku voisi spämmätä mitä vain käyttäjänimiä tuonne palveluun ja aika nopeasti saisi monen käyttäjän tilit lukkoon. Käyttäjänimet kun todennäköisesti ovat jotain selkokielistä tai esimerkiksi yleisesti käytössä oleva nimimerkki. Vai olenko tässä mennyt itse miinaan ja olisi pitänyt keksiä myös joku erikoisempi käyttäjätunnus…

Saat uuden salasanat postitse jos menee lukkoon, aikaa se kyllä vie.

2 tykkäystä

Liian monta yritystä lukitsee salasanan ja pitää pyytää uusi, joka sitten tulee postissa kotiin. Sama juttu, jos haluaa uusia unohtuneen salasanan. Kannattaa varautua siihen, että kestää 1-2 viikkoa saada tuo uusi salasana kotiin saakka.

Jos on mobiilivarmenne niin kannattaa kirjautua sillä.

1 tykkäys

Kiitos, kirjauduin tätä kautta. Näemmä Telialla ilmainen ja käyttöönotto sujui helposti, vaikka käytössä on työnantajan liittymä.

Onpahan nyt ainakin mahdollisuus uusia tunnukset itse haluamallani ajankohdalla.

Nordnetin sivujen mukaan mobiilivarmenne toimii, vaikka käyttäjätunnukset olisivat lukossa.

2 tykkäystä

NN kun ei tarjoa 2-vaiheista tunnistautumista, niin mobiilivarmenteella voi halutessaan tehdä turvallisemmaksi tuon, eli ottaa kokonaan pois salasanakirjautumisen asetuksista, niin sisälle pääsee vain varmenteella. Hidastaa kyllä appin käyttöä, koska sitäkään kautta ei sitten pääse kirjautumaan enää salasanalla.

2 tykkäystä

Martin Paasi varoittelee ja mielestäni aiheesta.

Jutusta pari poimintaa… Ensimmäisestä eri mieltä ja toisesta samaa mieltä, vaikka ollaan jo tultu huipuista alas.

Ja vaikka tämäntyylisissä jutuissa muistetaan kerrata kuinka käteisen arvo tippuu inflaation myötä varmasti niin olen aika varma siitä että tämmöisen kuplan jälkeisessä laskumarkkinassa käteinen voittaa indeksit kaksinumeroisella prosenttiosuudella ainakin ensimmäiset vuodet. Printterit ei laula enää.

– Jos haluaa suojata rahojaan inflaatiolta, niin en nyt keksi muuta kuin jenin. Japanissa on tällä hetkellä matala inflaatio. Jos siis muualla on kuuden prosentin inflaatio, niin jos siirrät rahasi nyt jeneiksi, saat viiden vuoden päästä 25 prosenttia enemmän euroja takaisin.

– Nyt on hyvä varautua mahdollisimman pahaan tulevaisuuteen. Jos on väärässä, niin on ehkä menettänyt jonkun verran tuottoja, mutta ainakaan ei ole joutunut luopumaan asunnostaan, koska ei ole pystynyt maksamaan asuntolainojensa korkoja.

4 tykkäystä

Haluan tuoda esille kaiken synkkyyden lisäksi jutussa mainitun lausahduksen: ”Pitkäjänteisen sijoittajan ei kannata tehdä mitään”
Itse en ainakaan edes yritä ajoittaa markkinaa. Jatkan ostoja sen minkä kykenen.

36 tykkäystä

”Pitkäjänteinen sijoittaja joukko” on varmaankin huipuissaan nyt historiallisen nousumarkkinan huipuissa.

Veikkaan ”pitkäjänteisiä sijoittajia” olevan vaikka viiden vuoden päästä huomattavasti vähemmän.

11 tykkäystä

Elämme aina epävarmoja aikoja, toisinaan tiedostamme ne paremmin, toisinaan huonommin. Osakemarkkinoilla tiedetään kyllä hyvin jo inflaatio- ja korkopaineet, ei siis mitään uutta tai mullistavaa tietoa, jonka pohjalta pitäisi tehdä jotain erityistä. Eli osakepuolella ei mitään uutta.

Korkopuoli on tässä kohtaa olennaisempi - korkojen nousuun on syytä varautua vähentämällä pitkän koron sijoituksia (jos niitä nyt kenelläkään enää on) ja vahtia, että ei itse ole liian velkaantunut.

Sinänsä hyvä muistutella riskeistä lehdissä, sijoittaminen kun on pitkälti riskienhallintaa. Ajankohdasta riippumatta.

4 tykkäystä

Tämä on monimutkaisempaa kuin miltä saat sen kuulostamaan. Inflaatiovauhti ja -kesto on ne kysymysmerkit. Se kuvastaa mielestäni indeksien pomppuisuutta.

1 tykkäys

Lukittu NN tili ei välttämättä vaadi uuden tunnuksen tai salasanan tilaamista vaan tilin voi saada auki soittamalla asiakaspalveluun.

2 tykkäystä