Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Olen jotenkin onnistunut missaamaan tämän WHO:lle annettavan vallan uutisissa. Jossain twitter-kommentissa kyllä huomasin tällä viikolla jonkun natokriittisen olevan tästäkin huolissaan. Voisiko joku valaista asiaa? Onko tässä joku todellinen juttu taustalla, vai samaa vyyhteä gatesin/soroksen, 5g-siruttamisen sekä muun uuden maailmanjärjestyksen ja näiden ”säätiöiden” kanssa?

5 tykkäystä

Olin vähän samoilla fiiliksillä kun aloitin sijoittamisen ja sain ensimmäiset osingot.

33 tykkäystä

Pitkälti samaa mieltä, toki poikkeuksiakin löytyy. Vähän riippuen katsonnasta kuinka relevantteja nämä on.

Pohjois- Amerikka : alkuperäiskansan julma alistaminen ja valtioiden perustaminen tilalle muutaman sodan jälkeen
Etelä - Amerikka: alkuperäiskansan julma alistaminen, myöhemmin vapaussotia. Hyökännyt osapuoli jäi kuitenkin valtaan ja vapaussodat lähinnä irtautumisia Espanjasta ja Portugalista.

Australia: alkuperäiskansan julma alistaminen ja uuden valtion perustaminen.

7 tykkäystä

Punaisen viikon jälkeen sitä miettii erilaisia ansaintalogiikoita, tämä ei ole vielä tullut mieleen.

Mies naiselle baarissa: Miten olisi 100€ ja yö luonani ?
Nainen: Mitä V…ttua, ei todellakaan.
Mies: Harmi, olisin todella tarvinnut ne rahat.

31 tykkäystä

Mä olen taas ajatellut et jos jostain löytäis sugar daddyn, mut sit ajattelin et kait se taas tarvii itse tehdä tämäkin.

5 tykkäystä

Hyvä video ihmisten ahneudesta.

Tiivistelmä:

Yksi tiedemies, Thomas Midgley, Jr., tappoi “vahingossa” miljoonia ihmisiä, laski ihmisten älykkyyttä ja aiheutti kaksi erillistä ympäristökriisiä. Kaikki tämä rahan takia. Merkittävimpinä löytöinä hänellä oli tetraetyylilyijy, jota käytettiin ysäriin asti Suomessakin bensiinin lisäaineena ja joka oli samalla tuhoisa hermomyrkky. Toinen hänen kehittämä aine on ehkä ihmisille paremmin tuttujen CFC-yhdisteiden kehittäminen, jotka tuhosivat otsonikerrosta.

Nämä Vertasiumin videot on ehkä parasta mitä youtubella on tarjota Inderesin sisällön jälkeen.

16 tykkäystä

Olin vähän reissussa ja en ole ehtinyt seuraamaan talousuutisia tai osakekursseja vähään aikaan. Tekee todella hyvää välillä irtautua arjesta ja keskittyä ihan muuhun. Nyt jännityksellä katson, mitä kursseille on tässä tapahtunut. Ja yhtiöketjusta katson, kuuluuko Harvialle mitään uutta ihmeellistä. Sitten PYN Eliten ja Seligsonin kuulumiset siihen perään.

2 tykkäystä

Kuuntelin eilen lenkin ratoksi podcast-jakson Constellation Softwaresta, yhdestä 2000-luvun sijoitusmaailman supertähdestä. Tiesin etukäteen kyseessä olevan aivan fantastinen bisnes: desentralisoitu softayhtiö, joka ostaa julmetusti pienempiä mutta omissa, pienissä nicheissään kriittisiä ohjelmistoyhtiöitä, ja ohjaa niistä saatavat kassavirrat uusiin sijoituksiin. Tiesin myös, että vastoin kaikkia luonnonlakeja tuollainen kasvaja on altistanut osakkeenomistajiaan todella vähän volatiliteetille, kuten alla olevassa kuvassa mainitaan:

Mutta se kaikkein käsittämättömin oppi jaksosta oli se, että softa-alalla pyörivän sarjayhdistelijän osakekanta on säilynyt IPO:nsa jälkeen muuttumattomana. Ei takaisinostoja, ei anteja, ei diluutiota, ei mitään. Samaan aikaan kasvua on tykitetty kvartaalista toiseen junan lailla (liikevaihto kasvanut 23,8 % CAGR viimeiset 12 vuotta), ja siitä on kiittäminen johdon erinomaista pääoman allokointikykyä. Ei ole yksi tai kaksi softa-alan firmaa, jotka ovat polttaneet yrityskaupoilla omistaja-arvoa lämpimikseen ja dilutoineet omistajia minkä ehtivät - CSU edustaa lähes täysin päinvastaista.

Tästä tulikin mieleen kysymys, jota tuossa ylempää löytyvässä kuvassakin pohditaan: mikä yhtiö olisi kaikkein helpoin holdattava, ja miksi juuri se? Tähän on loputon määrä eri vastauksia, ja monilla varmasti löytyy salkusta jokin lappu, joka sopisi tähän vastaukseksi hyvin. Olisi kiintoisaa kuulla vastauksia kanssakirjoittelijoilta!

8 tykkäystä

Mökin sähkölasku 1.1-31.3 ajalta: 39.87€.
Sähkön osuus: 2.97€.
Sähkön siirron osuus: 36.9€.

In Finland we call this “Reilu meininki”. :smirk:

(Edit. Korjasin päivämäärän)

60 tykkäystä

”Arvoisa sammakkokuningas Saku Sakunovits, erikois-lisääntymisoperaationne etenee ja tullaan saattamaan päätökseen. Tosin naapurilätäkön rupisammakko söi kaikki nuijapäänne, mutta uutta matoa koukkuun jos saamme teidät vielä joskus ylös siltä tuolilta.”

7 tykkäystä

Tässä illan ratoksi pengoin uusia osinkopapereita ja tuli vastaan Orchid Island Capital (ORC).

Onko olemassa termiä osinkoaristokraatin vastakohdalle? :smiley: Tää papru on leikannut osinkoaan kellon lailla kesäkuusta 2015 alkaen tähän päivään.

0,18 → 0,14 → 0,11 → 0,09 → 0,08 → 0,065 → 0,055 → 0,045

:smiley:

11 tykkäystä

Eipä ainakaan tämä synonyymit.fi antama määritelmä. Mielenkiintoinen varsin sovinistinen tulokulma heillä…

24 tykkäystä

Tässä pitää tietää:

Eli aristokratia on jo vastakohta ristokratialle ja tämä on vähän sama kun Kekkoslavia mutta ei kuitenkaan.

5 tykkäystä

Tässä vanhaa varastoa penkoessani tuli nuoruusvuosilta hauska muisto esiin. Olin nuorempana nokkela keksimään kaikenlaista helpotusta elämääni. Ollessani vanhempieni mukana parin vuoden reissulla Venezuelassa, käytin maan korruptiota härskisti hyväkseni ja ostin lukiokaverini suotuisalla avustuksella paikallisen ajokortin. Ongelmaksi muodostui ajokortin hallintaan oikeuttava ikä. Olin silloin 17 vuotias ja maassa sai ajokortin Suomen tapaan vasta 18 vuotiaana. No, passista kopio ja kirjoituskoneeseen, valkoista peitettä ja uusi numero viimeisen tilalle ja uusi kopio. Tämä ja 50 dollaria kirjekuoreen ja viikon päästä olin uuden ajokortin ylpeä omistaja. Tästä seurasi vuoden päästä ongelma, kun tajusin etten voi väärällä syntymäpäivällä varustetulla kortilla ainakaan kovin huolettomasti Suomessa ajella. Niinpä nuppi raksuttamaan koiruuksia jälleen ja lopputuloksena kuningas idea: kansainvälinen ajokortti. Tämä ajokortti on voimassa ikävä kyllä vain vuoden, joten päätin samalta istumalta ostaa kaksi, myöntämispäivät vuoden välein tulevaisuudessa. Hankinta oli hivenen edellistä kalliimpi ja maksoi jo 100 USD. Lopulta nerouteni kuitenkin kyseenalaistettiin, kun Suomen autorekisterikeskuksesta kerrottiin, ettei suomalainen voi ajaa Suomessa kansainvälisellä ajokortilla. Ensimmäinen ostokseni osoittautui kuitenkin loistavaksi hankinnaksi, koska en joutunut käymään autokoulua laisinkaan. Alla muistelun kirvoittanut kortti.


t

94 tykkäystä

Haha, kävin itse autokoulun eräässä Afrikan maassa ja Suomeen tultuani ajoin kansainvälisellä ajokortilla. Sillä sai jonkun mukaan siihen aikaan ajaa 6kk. Minulla oli sama juttu autokoulun suhteen, ei tarvinnut käydä. Olihan hassua ajaa itse omalla autolla katsastuskonttorille inssiajoon.

Se vanha ajokortti on minullakin tallessa. Siinä on se hyvä puoli, ettei siihen ole merkitty mitään voimassaolon päättymispäivää. :wink:

23 tykkäystä

CSU:n toimitusjohtaja Mark Leonard on kultivoinut sellaisen omistajakunnan, joka tietää tasan tarkkaan mitä omistavat ja miksi. Ei tarvi hötkyillä vaikka muut ympärillä pelkäisivätkin mitä lie epäoleellista seikkaa. Tuo mieleen muuan Buffettin ja Berkshiren. Upea stoori parhaillaan menossa, jännä seurata näin katsomostakin (ainakin toistaiseksi), mihin vielä mennään.

Yhdistävä tekijä mainion pääoman allokoinnin kanssa on ainakin molempien loistavat sijoittajakirjeet.
Näitä voi lämpimästi suositella ihan jokaiselle luettavaksi:
https://www.csisoftware.com/category/pres-letters
Ennustan, että nämä tulevat päätymään sijoittajakirjeiden kaanoniin (elleivät pian ala siellä jo ollakin). Must read -osastoa.

Tästä lisää hyviä linkkejä jos joku kiinnostuu yhtiöstä enemmänkin:

Ei ole vaikea kuvitella, että yhtiön osakkeilla käydään parhaillaankin kauppaa railakkaasti alle tulevaisuuden diskontattujen kassavirtojen, mutta onhan yhtiöllä kokoa sen verran, että haaveilen josko yhtiö kerrankin dippaisi vielä joskus vähän reilummin niin saisi turvamarginaalinkin kohdilleen. Ehkä sorrun fanipoikapositioon vielä joskus :stuck_out_tongue:

Tähän pitää vastata vähän tylsästi, että se olisi varmaan jokin Coca Colan tyyppinen osake. Ihan minimaalinen riski menettää oleellisesti pääomia. Arvostus toki sellainen, että saattaa joutua kauankin osinkoja keräilemään omilleen päästäkseen jos pörssit sille päälle sattuu, mutta ehkä se kuvastaa sitä olematonta terminaaliriskiä, näin DCF-termein.

7 tykkäystä

Näitä yksityisiä henkilövuokrafirmoja on viimeaikoina enemmissä määrin syntynytkin hoitajille, ja mielestäni ihan fiksu systeemi työntekijän kannalta.

Ilmoittauduin itse juuri erään vuokrafirman palvelukseen keikkatyöntekijäksi. Pohjatuntipalkka on 24€/h + kvtessin mukaiset vuorolisät (peruspalkka normaalityöajalla olisi siis ~3950€ + karkeasti 35% vuorolisiä päälle). Työyksikön ja työvuorot saa itse valita keikkaa tekiessä. Kaupungin palveluksessa sairaanhoitajan tuntipalkka olisi 15,65€/h, eli ero on valtava.

Lääkäreiden keskuudessahan tämä on todella tyypillistä. On ihan tavallista, että yksikön X lääkäreistä 70% on rekryfirman kautta töissä ja vain 30% virkasuhteessa.

Toki kunnan kannalta tämä on huono juttu, koska ostopalveluna työvoima on valtavasti kalliimpaa. Mutta minkäs teet, kun lääkäreitä ja hoitajia on saatava. Terveydenhuoltoalalla on ollut jo pitkään työntekijän markkinat, ja omalle ammattitaidolle pystyy laittamaan aika ison hintalapun sellaisilla paikkakunnilla, missä tekijöistä on kova pula.

Se jää nähtäväksi aiheuttaako tuo eripuraa tai kateutta kollegoissa. Onhan se mielenkiintoista, että keikkalainen saa lähes 2x palkan siitä mitä talon palveluksessa oleva saa.

17 tykkäystä

Katselen löyhästi ympärilleni, mitä sijoituskohteita voisi harkita hajauttamaan hyvin keskittynyttä salkkuani paremmin. Nyt olen löytänyt muutaman idean, joihin ajattelin jossain välissä perehtyä tarkemmin:

  • Nokian Renkaat
  • Spinnova
  • Fazerin IPO
  • S&P500-ETF (tai rahasto)

Näitä ajattelin miettiä ja tutkia tarkemmin tässä lähikuukausina ja katsoa, löytyisikö näistä jotain ideaa. Näistä toki vain S&P500 on oikeasti entuudestaan tuttu, muut semmoisia aika tuntemattomia “tutustutaanpas näihin” -osastoa.

2 tykkäystä

Mikähän seuraavaksi bännätään markkinoilta :smiley:

Itse käytän vain rypsiöljyä, mutta onkohan tuolla vaikutusta Nesteen yms. liiketoimintaan/lisää inflaatiopaineita biopolttoaineisiin ja siitä taas muihin yhtiöihin🤔

1 tykkäys

Vuonna 2021 palmuöljyn osuus oli enää noin 7% uusiutuvien raaka-aineiden kokonaiskäytöstämme globaalisti. Tavoitteenamme on vähentää palmuöljyn osuus 0%:iin vuoteen 2023 mennessä. Suomessa myytävän Neste MY Uusiutuvan Dieselin valmistuksessa ei ole käytetty palmuöljyä tai muitakaan kasviöljyjä.

7 tykkäystä