Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Pistetään tänne kahvipuolelle kun ei liity aiheeseen mitenkään.

Miten Caesar osoitti tuon?

1 tykkäys

Olen perehtynyt aika hyvin Ceasarin edustamaan historiaan. Onko sulla tähän kommenttia?

1 tykkäys

Eli siis tiedät että Caser lähti Galliaan Rooman velkaisimpana miehenä, valloitti ja palasi rikkaimpana. Kotona tuli sitten murhatuksi, mutta aina ei voi voittaa :wink:

2 tykkäystä

Ok, olet siis katsonut Netflixistä jonkun ohjelman? Valitettavasti sulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä se sotilaiden marssi ja alistus tarkoitti esim. sen ajan Hispaniassa. Julmuus johti vastarintaan ja ryöstely paljon suurempaan vastareaktioon.
Ennenkuin kommentoi, kannattaa perehtyä asiaan.

edit. Maailmassa ei ole yhtään lopputulosta, jossa isolla massavalloituksella ja julmuudella olisi saavutettu muutosta. Päinvastoin. Näin tulee käymään tässäkin erikoisoperaatiossa, jos olet sen puolella.

5 tykkäystä

En ensimmäistäkään.

Yritän. Vaikka en olekaan katsonut yhtään Netflixiä, niin luulen tietäväni jotain Gaiuksesta ja jopa joistain seuraajistaan.

edit. Eikä edelleenkään liity mitenkään nykyaikaan.

1 tykkäys

Hienoa. Kerro ihmeessä esimerkki, miten valloitukset on onnistuneet?

1 tykkäys

Huom! Vielä kerran, ei liity mitenkään nykyaikaan.

Roomalaisten kannalta valloitukset olivat menestys. Valtakunta laajeni, Rooma vaurastui ja Italia eli ulkoisesti rauhassa jonkun vuosisadan. Sisäisesti asia oli tietysti toinen, mutta se on jo toinen juttu.

Höpö höpö. Tuo on sellainen romaanista luettu näkemys. Tottakai se oli menestys Roomasta katsoen, mutta kaikki valloitetut alueet aloitti vastarinnan heti, kun sotajoukkojen iso osa lähti pois.
Tähän nimenomaan kaatui se valtakunnan havittelu, ettei joukot riittäneet valvontaan.
Mutta meidän on turha keskustella, jos et ole historiaan perehtynyt tai muuten perillä tilanteesta, josta yritettiin keskustella. Eikö?

2 tykkäystä

3 tykkäystä

Totta. Keskustelu on mielipiteiden, argumenttien ja sen sellaisten vaihtoa. Siitä seuraa joskus jopa oppimista. Nyt jäi vähemmälle. :wink:

8 tykkäystä

Onko täällä henkilöitä ketkä olis perehtyny paremmin S&P 500 indeksin historiallisiin tuottoihin? Löysin historiallista kurssidataa Macrotrendsin sivuilta: S&P 500 Historical Annual Returns | MacroTrends

Laskin alle tuottoja satunnaisilta aikajaksoilta (ensimmäisen vuoden opening ja viimeisen vuoden close):

CAGR
1955-1975 3,9 %
1955-1990 6 %
1960-1995 6,9 %
1965-1985 4,2%
1960-2005 7,0 %
1965-2012 6,0 %

1960-2000 8,0 %
1960-2010 6,2 %
1970-2000 9,3 %
1970-2010 6,8 %
1975-2015 8,0 %
1980-2015 8,2 %
1985-2015 8,0 %

1950-2021 8,0 %
1960-2021 7,4 %
1970-2021 8,0 %
1980-2021 9,2 %
1990-2021 8,7 %
2000-2021 5,6 %
2010-2021 12,7 %

ka = 7,4 %
mediaani 7,75 %

Tietääkseni tuo kurssidata ei ole edes mitenkään inflaatiokorjattu, ja itse yllätyin tuoton olevan periodeilta keskimäärin noin matala. Nyt mietin, mistä tuo aina kaikkialla viljelty 8-9% indeksituotto tulee? CAGRina sitä en ainakaan saa kirveelläkään tästä kurssidatasta. Osaiskohan joku täällä forumilla kertoo mikä tässä oikeen mättää? :slight_smile:

Edit. Heti kirjoitettua muistin perhana osingot… Ne lienee syy jos kyseessä oli vaan hintaindeksi mutta jätetään tää nyt kuitenki tänne, jos joku haluu nähdä nääki laskelmat tai kommentoida asiaa :wink:

5 tykkäystä

Tämä kuvastaa hienosti poliittista päätöksentekoa. Päätöksellä pyritään parempaan hoitoon kykenemättä miettimään kuinka se voidaan toteuttaa. Käytännössähän tuo pakottaa kotiuttamaan resurssipulan takia potilaat, jotka eivät pärjää kotona.

Toinen ongelma, erityisesti julkisella sektorilla on alimiehityksellä toimiminen, työnantajallehan on silkkaa säästöä kun työvuoroissa ei ole listojen mukaista henkilöstömäärää. Hoitotyötähän ei voi tehdä varastoon eikä suurinta osa tekemättä jääneistä töistä voi tehdä myöhemmin eli ne jäävät tekemättä ellei alimiehitys onnistu venymään. Puuttuvan työntekijän palkkakustannukset parantavat “katetta”. Bonuksena työntekijöille on tarjolla mahdollisuus saada syyte hoitovirheestä tai laiminlyönnistä.

Olen vähän ihmetellyt miksi hoitajat eivät irtisanoudu suurissa määrin ja perusta henkilötövuokrausyrityksiä ja hinnoittele palveluitaan siten, että saisi ihan oikeantasoisen korvauksen työstään. Silloin se ei olisi mitä ilmeisimmin vastuutonta kiristystä, kuten nykyiset TES-neuvottelut, vaan toimivaa markkinataloutta.

8 tykkäystä

Totta kai lakisääteiset sairaslomakorvaukset on maksettava, mutta ei se poikkea millään tavoin muista toimialoista. Enpä tiedä poikkeaako hoitoalan sairaspoissaolojen tai lusmuilusairastelun määrä muista toimialoista. Mun käsittääkseni kuitenkin hoitajilla burnout-poissaolot ovat suht merkittävä ongelma. Ne taas ovat yleensä sen verran pitkiä, että menevät sairausvakuutuksen piikkiin.

Tämähän se lähes poikkeuksetta on takana, olkoot tosiasiallista tai ei. Edellisen vuosikymmenen alussa kun palveluja kiihtyvään tahtiin alettiin yksityistämään, sai tiettyjen organisaatioiden “lobbaaminen” palveluiden yksityistämisen puolesta jo surkuhupaisia piirteitä. Oman näkemyksen mukaan viimeistään tästä alkoi alamäki, ikääntyneiden palveluasumisesta puhuttaessa. Myöhemmin siihen nivoutui sitten muitakin, kuten lasu, sekä muut palveluasumiset. Nämä suuret toimijat olivat silloin kuskin paikalla, mentiin hinta edellä ja mitä saatiin. Jokainen voi mennä ajassa 10-15 vuotta taaksepäin, tullen nykypäivään ja luoda oman näkemysen. Itse edustan vain omaani.

Kyllä, samaa mieltä tästä, mutta silloin ei voi odottaa saavansa kuin juuri sitä työvoimaa taloon, joka sen antamilla reunaehdoilla työhön sattuu saamaan. Ei poikkea muista toimialoista. Tällöin vain ei haeta laatua, mm. asiakkaan voimavaralähtöistä yksilöllistä kuntouttavaa tms. toimintaa, muuta kuin paperilla, vaan volyymipohjaista massatuotantoa, jossa suoritetaan pahimmillaan vain aivan välttämättömät toimet ihmisarvoisen elämisen ja olemisen ylläpitämiseksi. EIkä siinäkään valitettavasti aina ole onnistuttu, joka onneksi ennen pitkään johtaa toiminnan haltuunottoon.

Tähän pitää tulla muutos, aivan samaa mieltä. Julkisen sektorin rekrytointi sijaisten osalta on todella kallista ja usein myös tehotonta, kun joudutaan käyttämään tiettyä rekrytointikanavaa. Yksityisellä taas iso osa tiimivastaavaan tai yksikönjohtajan työajasta menee sijaisrekrytointiin, joka ei sekään usein johda toivottuun lopputulemaan, mutta aikaa, vaivaa ja rahaa sekin vaatinut. En tiedä onko tilanne jo muuttunut, mutta menneinä vuosina eräässä suuressa ketjussa oli ylhäältä tulleen ohjeistuksen mukaan työvuorosuunnittelussa jako, 70% vakinaiselle henkilöstölle, 30% sijaisille. Lopputulos oli se, että pääasiassa yksiköissä mentiin todella usein vajaalla mitoituksella, mikä johti kyllä sittemmin toimenpiteisiin.

Tämä on hyvin ymmärrettävää ja useinhan jousto tulee sitten talon sisältä, erinäisin lisäkorvauksin, mutta edesauttaako työssäjaksamista, kun usein omakin vuoro jo voi olla hyvin kuormittava, jonka päälle rahan voimin tehdään seuraava, tullaan vapaalta töihin tms. Tähän vielä marginaaliveron vaikutus lisäksi, niin taloudellinenkin hyöty jää oletettua pienemmäksi.

Kerran olen saanut nähdä ja kokea omakohtaisesti, kun yksikön johtaja alennetaan ja saappaisiin astuu “ammattijohtaja”. Tilanne purettiin auki ja ryhdyttiin hommiin. Ensimmäisenä käytiin läpi toteumat joltakin aikaväliltä, jonka jälkeen kuultiin henkilökuntaa ja tämän pohjalta johtaja loi toimintamallin työvuorokiertoon. Alkuun oli vastustelua työntekijäpuolelta, mutta lopun viimein lopputulos oli osapuolia tyydyttvä. Tällaista avoimuutta kaipaisin lisää, paljon ja hyvin nopeasti. Avoimuutta myös siihen, mitä tulee kustannuksiin ja erilaisten toimien vaikutusta tähän sekä budjetointiin. Ei ehkä yleisesti hoitajia kiinnostavia aiheita, mutta näkemyksiä avartaisi varmastikin. Jos vain ylhäältä sanotaan, että rahaa ei ole, näillä mennään, ei se oletettavasti ole omiaan lisäämään luottamusta, ensisijaisesti työnantajaa muttei laajemminkaan alaa kohtaan.

Tähän suuntaan ollaan hiljalleen oltu menossa. Ei ehkä niinkään että välitetään työvoimaa, vaan myydään omaa ja mahdollisesti työllistetään siinä sivussa jokunen muukin. Itse olen omaa toimintaa viemässä tähän suuntaan. Kokonaisuutta ajatellen tämä pitäisi rakentaa avoimesti julkishallinnon, yksityisen ja kolmannen sektorin kesken, jottei pääse syntymään tilanteita, jolloin palvelu vain on pakko ostaa sieltä, mistä se satutaan saamaan, maksoi mitä maksoi. Oma luottamus tällaisen kokonaisuuden rakentamiselle ei ole järin korkealla tasolla, eikä peräpeilikään yksipuolisesti anna vahvaa tukea onnistumistensa kautta.

Yhteenvetona oma mielipide kokonaisuuteen on, että avoimuutta lisää koko rakenteeseen siltä osin kuin se on mahdollista. Alkaen tai päätyen, kummasta suunnasta sitten asiaa katsookaan, työnantajan ja -tekijäryhmien välillä, päätyen kokonaisuuteen. Verovaroinhan palvelut tuotetaan, joten sen pitäisi luoda painetta avoimuuteen. Liikesalaisuudet on liikesalaisuuksia, mutta reunaehdot näille tulisi tulla ohjatusti. Aika näyttää millainen vaikutus tulevilla hallintohimmeleillä tulee olemaan kokonaisuuteen, mutta kustannuksia laskeva se ei tule olemaan.

Mokkihoperolle tsemppiä ja kiitos asiallisista vastauksista ja näkemyksien esiintuomisesta pöydän, käsittääkseni toiselta puolen.

2 tykkäystä

Aikaa mulla on mennyt viikossa sijoitusaiheisten juttujen parissa yli 30 tuntia, eli Foorumia tulee ahkerasti luettua, Inden tarjoamat sisällöt tulee katsottua + luettua aika hyvällä prosentilla ja lisäksi tulee seurattua yleisesti muualtakin sijoitus- ja talousaiheisia juttuja. Aika paljon tulee siis tässä sijoitusmaailmaa seurattua.

Kovasta opiskelusta ja seuraamisesta huolimatta, koen olevan osin vieläkin aloittelija… ainakin “sijoitustaidoiltani” yleisesti ottaen. Tiedän, että mulla on oppimisvaikeuksia ja ylivilkkautta, mutta aina voi tehdä asioita paremmin ja fiksummin. Olen koettanut vähän tehdä suunnitelmaa, miten musta voisi tulla parempi sijoittaja.

Olen taas lähtenyt perusasioista liikkeelle, eli päivittäin otan ihan muutaman perusasian, mitä opettelen esim. yksi päivä luin mm. Inderesin Sijoituskoulusta P/B-luvusta (toki aika tuttu juttu entuudestaan) ja sitten menin Inderesin Osakevertailu-taulukkoon katsomaan, että millaisia P/B-lukuja, milläkin firmoilla on jne. Tämän lisäksi joka päivä tutustun yhteen tai kahteen yhtiöön, eli luen raportteja, yhtiön ketjuja sekä pähkäilen sitä, että millaisia ne ovat sijoituskohteina.

Kirjoja olen lukenut liian vähän, vaikka olen niidenkin osalta vähän ryhdistäytynyt. Mulle tässä jokin aika sitten yks tyyppi suositteli yhtä kirjaa, jonka luin muutamassa päivässä (kiitos suosittelijalle :pray:). Huomasin sitä lukeissa, että mulla jää päivässä vielä kivasti aikaa lukemisellekin, niin kävin hakemassa Karo Hämäläisen, Jukka Oksaharjun ja Random Walkerin tekemät kirjat Arvogurun ja Laatugurun. Ehkä kirjojen lukemisesta tuli taas mulle harrastus. :muscle: Vuosia sitten luin muutaman vuoden aikana paljon esimerkiksi tietokirjoja, erityisesti yhteiskunnallisia kirjoja sivistääkseni itseäni, mutta tuli sitä tosiaan luettua, vaikka mitä mm. Kommunistinen manifesti, Koraani, Raamattu jne. :smiley: Olen lähes koko aikuisikäni ollut jonkinlainen uutisaddikti, joten lukeminen on muutenkin tuttua. :blush:

Tätä(kin) omaa tekstiäni lukiessani voin todeta, että mulla on hieno kyky kadottaa usein punainen lanka teksteissäni. :grimacing: Mutta asiaan… kyllä tässä on aiemminkin on jokseenkin ihan fiksusti opiskeltu, mutta taas järkiperäistin tätä opiskeluani paremmaksi sijoittajaksi, eli perusasiat kuntoon, yhtiöt yleisesti ottaen tutummaksi ja kirjojen avulla saan rakennettua pyramidin pohjaa sijoitusosaamiseni kasvattamiseksi. :+1:

Laitan yhden linkin tähän loppuun tuonne Inderesin Sijoituskouluun, linkin takaa löytyy kaikenlaista tärkeää, jotka aloittelevan sijoittajan kannattaisi opetella ja sisäistää. Kokeneemmankin sijoittajan kannattaa katsoa, että onko itsellä hallussa linkin takana olevat asiat, toki joku esim. DCF-malli on vähän sellainen, mitä voi paremmin sisäistellä sitten, kun on perusasiat hyvin hallussa. :+1:

https://www.inderes.fi/fi/sisallysluettelo-mita-kaikkea-taalta-loytyy

34 tykkäystä

Ei voi syyttää ainakaan liian nopeasta reagoinnista.

23 tykkäystä

Eipä joo, vähän on sellaista “myydään venäjä-hittiä ottaneet pohjalla juuri ennen kuin Ukrainan soppa loppuu”-fiilistä enemmänkin. Sodat eivät jatku loputtomiin ja eiköhän noiden Venäjä-kärsineiden lappujen hinnassa ole jo kaikki ja vähän päälle mukana hinnassa.

Toisaalta voi perustellusti sanoa että vaikka sota loppuisinkin pian, Venäjä on “suolattu” vuosiksi eteenpäin ja pääoman irroittaminen potentiaalisesta Venäjä-kärsineestä ikimörnijästä parempaan käyttöön tappioista huolimatta voi olla ihan fiksua. Itse tosin tekisin sen vasta kun “jee sota loppui”-pomppu väistämättä nostaa näiden firmojen kursseja väliaikaisesti.

Microsoftin ostaminen ei välttämättä ole huono idea, se on näistä megacap-teknoista mielestäni onnistunut parhaiten välttämään rahan kaatamisen typeriin ideoihin (vs. Meta-metaversumit ja Googlen uusien juttujen sarjamurhat) samalla kun se “epäseksikkästi” jauhaa pilvibisneksiään eteenpäin. Amazon olisi muuten ehkä toinen hyvä kohde, mutta näen että sen ongelmana on se ettei se tiedä onko se lintu vai kala. AWS on kova luu, mutta Amazon on niin paljon muutakin että vähän huolestuttaa miten moinen rönsyilevä jätti pysyy vauhdissa ilman että tulee pakosti hirveitä ja kalliita huteja - esimerkkinä potentiaalisesta sellaisesta vaikkapa paljonko juuri ilmoitettiin pistettävän Project Kuiperiin jossa Amazon on auttamattomasti jälkijunassa vs. Starlink ja täysin kilpailukyvytön merkittävimmän kuluerän - sateliittien laukaisun - osalta, joutuen maksamaan moninkertaisen hinnan homman pystyttämisestä.

7 tykkäystä

Jos sulla on kyky keskittyä lukemiseen, ja tykkäät lukea paljon, olet jo hyvin pitkällä matkallasi keskivertoa paremmaksi sijoittajaksi! :muscle:

Tässäpä pätkä aiheeseen liittyen:

Lähde: Maouboussin et. al “Reflections on the Ten Attributes of Great Investors” :slight_smile:

9 tykkäystä

Heikillä on kyllä kynä hallussa :blush:
Koska kyseessä on kolumni, en ala siteeraamaan, maksumuuri

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/salkun-eurot-eivat-kerro-sijoitustaidoista-nama-kolme-asiaa-ratkaisevat-osakepoiminnassa/aa9e30bf-a1e5-4dc9-82a4-b02e83c53d42

9 tykkäystä

Vaikka venäjää tässä käytetäänkin (ylläri) syynä niin hieman huolestuttaa viedäänkö meiltä pala palalta vapauksia pois. Onko Some jäteillä joka alan ammattilaiset töissä päättämässä kuka on oikeassa ja kenet pitää tuomita milloin mistäkin ajatuksista jne. Jotenkin tämä EU alkanut ahdistamaan ja muistuttamaan jotain mitä ääneen ei uskalla sanoa. EU ottanut jäsenmailta tai jäsenmaiden poliitikot tiukkaan otteeseen ja mitä erikoisempiakin lakeja tuon tuosta menee läpi, ja nyt vielä että WHO:lle annetaan valta päättää itsenäisten valtioiden rokote pakoista ym. ja vieläpä tuntuu että samat säätiöt häärää kaikessa mukana. Jotenkin todella saa selkäkarvat pystyyn nykymeno.

Edit: en tiedä onko who juttu totta (tuskin tai toivottavasti ei). YouTubessa näin kun joku kanadalainen kukalie poliitikko selitti siitä.

13 tykkäystä