Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Sanokaa Bezosille ja Muskille miljardien olevan virtuaalirahaa, kun raukkojen firmat eivät maksa edes osinkoa :joy:

2 tykkäystä

Jokainen päättää itse millaiseen firmaan sijoittaa ja millaista toimintaa tukee sijoituksillaan. Tässä pari linkkiä siitä miten hieno työnantaja on Musti ja Mirri. Kuulostaa ihan käsittämättömältä ja todella typerältä toiminnalta. Tästä ja monesta muusta tarinasta saa sen käsityksen, että työntekijöiden kohtelussa ei olisi minkäänlaista rajaa jos someja, liittoja ynnä muita ei olisi olemassa ja kiinnijäämisen riski olisi pienempi…

"TYÖNTEKIJÄT ovat valittaneet vajaamiehityksestä ja jatkuvasta kiireestä. Kuormia pitää kritiikin mukaan purkaa ja hyllyjä täyttää asiakaspalvelun lomassa niin, että taukoja ei ehdi pitää eikä vessassa käydä.

Pamin mukaan myyjät valittavat sitä, että heidän odotetaan olevan laajasti perehtyneitä erilaisista asioista koirista marsuihin, mutta opiskelu pitäisi tehdä omalla ajallaan.

SOSIAALISESSA MEDIASSA Musti ja Mirri -ketjun työolot ovat herättäneet vilkasta keskustelua.

Paljon huomiota keskusteluryhmissä on saanut osakseen esimerkiksi tarina, jossa myymäläpäällikkö kertoo, miten myymälän sisälle suunnitellaan kuivakäymälän asentamista, jotta työntekijöiltä ei menisi aikaa vessassa juoksemisen eikä yhdessä pisteessä tarvittaisi kahta myyjää."

“Työntekijöiden esiintuomia ongelmia on ainakin näennäisesti yritetty käsitellä johdon toimesta. Henkilöstöltä muun muassa kerättiin palautetta vuonna 2021. Palautetuloksiin ei kuitenkaan tartuttu ja työntekijöille jäi kokemus, että ongelmat haluttiin lakaista maton alle. Negatiivisen puheen tuli loppua ja työntekijöiden keskinäinen asioiden puinti WhatsAppissa kiellettiin.”

37 tykkäystä

Joka päivä lähdetään uudestaan nollasta. Eilisillä voitoilla tai tappioilla ei ole mitään väliä. Tänään kannattaa miettiä, mistä tulevaisuuden tuotot tulee. Luulen, että tämä oli Ekan pointti.

7 tykkäystä

Ajattele tätä vaihtoehtoiskustannuksen kautta. Jos olisit ollut 100% cashina niin voisit ostaa näitä samoja osakkeita huomattavasti enemmän.

1 tykkäys

Hektistä puuhaa tämä pörssiyritysten omistaminen, kun yöllä arvo nollassa ja aamusta katsotaan onko kukaan valmiina maksamaan niistä enää mitään

En itsekään oikein ymmärtänyt ekan pointtia tällä kertaa

1 tykkäys

mielenkiintoista seurata momentumtreidereitä kuten kimmo matikaista. miten heidän strategia muuttuu, kun trendi on ehkä laskeva.

Eikös korkoa korolle -ilmiö saa voimansa nimenomaan niistä eilisistä voitoista? Muutenhan tuottoa saisi vain alkuperäiselle sijoitetulle pääomalle, ei koko pääomalle :thinking:

2 tykkäystä

Odottaako kukaan muu seuraavaa Traders club-jaksoa erityisellä mielenkiinnolla? Kuitenkin lähes koko vlogisarjan ajan kuljettu vahvaa bull-kautta (poislukien koronadippi josta propsit jukalle&tuomakselle). Nyt toivoisin (ping @Jukka_Lepikko ) vahvemmin keskittymistä chartteihin sekä itse käytännön treidaamiseen kun vihdoin viimein mahdollinen karhumarkkina ovella. No pressure, though :smile:

6 tykkäystä

Salkussasi reaaliaikainen arvo on pitkälti samanlainen asia kuin vaikkapa pankkitilisi saldo. Joka kerta kun tämä numero nousee tai laskee, niin sinä voitat tai häviät rahaa sen muutoksen verran. Se että päätätkö nostaa ne numerot sieltä bittivirrasta käteiseksi vai pidätkö ne sähköisessä muodossa, ei ole olennaista.

28 tykkäystä

Voisiko joku, jolla on kauppalehden tunnarit kertoa, että mikä rahasto on kyseessä, kun Nordnetin Tuppurainen sanoo, että kuluttomuutta ei voida taata ikuiseksi ajaksi. Kiittäisin suuresti.

Itse ajattelen pitkälti, että kun ostan esim tuhannella eurolla osakkeita, perusolettamus on että minulla ei ole enää tuhatta euroa rahaa vaan tietty osuus jostain yhtiöstä, jonka sain tuhannen euron vaihdossa. Eli hävisin tonnin heti kättelyssä :smile: Sitten kun olen saanut esim osingoilla tonnin takaisin olen vasta omillani, tai kun vaihdan tämän osuuden yhtiöstä takaisin euroihin sitten näen voitinko vai hävisinkö. Mutta tätä voi ajatella monelta kantilta ja itse vain ajattelen näin, ja enkä varsinaisesti ole eri mieltäkään Ekan kanssa tuossa.

Itse tykkäsin viestistä ja annoin 99. sydämen.

33 tykkäystä

Näinhän se on. Mutta kuinka moni menestyvä sijoittaja kyttää koko ajan salkun arvoa? Eikö kannattaisi suunnata katse sijoitusprosessiin ytd:n tai eurojen räknäämiseen sijaan. Eikä miettiä, mitä olen menettänyt tai voittanut viimeisen x päivän/viikon/kuukauden aikana? Pelon ja ahneuden ruokkiminen tiettävästi ei edistä sijoitustuloksia.

Eurot tulevat sitten aikanaan, jos sijoitusprosessi on kunnossa. Yleensä matka on kuoppainen. Sekin on ihan normaalia, eikä ongelma. Sijoittaminen vaatii pitkää pinnaa.

Tämä siis kommenttina alla kirjoittamaasi :slight_smile:

En ole varma. Luettuani viestin jäin miettimään, oliko osa siitä sarkasmia vai jotain muuta.

9 tykkäystä

Eikö @Pohjolan_Eka tätä juuri tarkoittanutkin. Mennyt on mennyttä ja sitä ei voi saada takaisin joten siihen on turha ankkuroitua. Katse pitää olla aina tulevaisuuden tuotto-odotuksissa ja tähän ei vaikuta menneisyys.

9 tykkäystä

Talouselämä lisäsi Rahastoraportin suosituimpien rahastojen listaan Nordnetin Indeksirahasto Suomen, ja se oli marraskuun lopussa noussut 190 000 osuudenomistajallaan Suomen toiseksi suosituimmaksi rahastoksi.

Kannattaa ottaa niitä kokeilujaksoja ei ne niin paljon maksa :slightly_smiling_face:

melko tarkka ajoitus kummallakin :wink:

1 tykkäys

Todennäköisesti Nordnetin indeksirahasto suomi. Ainoa rahasto, jossa ei ole mitään kuluja (edes valuutanvaihdosta).

3 tykkäystä

Kiitos, tämän sen arvelin olevankin.

Ostin joulukuussa osaketta, joka laski sen jälkeen -20%. Tuplasin sijoituksen ja nyt rivi on salkussa enää -10%. Kyllä sijoittaminen voi olla helppoa myös laskumarkkinassa :ok_hand:

180 tykkäystä

Toimii kunnes käteiskassa sanoo “eip” seuraavalle tuplaukselle :stuck_out_tongue:

27 tykkäystä

Näinpä, ei enää pysty tuplailemaan kun kaikki fyffet kiinni jo osakkeissa, nyt vaan katsellaan enää kuinka syvälle suohon ne kairautuu. :rofl:

15 tykkäystä

Näinhän tämä menee. Mikäli joulukuussa on tehnyt harkitun oston ja tuumannut silloisen hinnan olevan oston kannalta järkevä ja tässä välillä ei ole tapahtunut muuta liiketoimintaan ja arvostukseen liittyvää seikkaa, niin olisi itsensä kanssa eri mieltä, jos tuumaisi osakkeen olevan nykyhinnalla kallis.

6 tykkäystä