Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Oltiin muuten tuon mittarin mukaan maanantain laskun jälkeen vasta fearissa, mitä ihmettelinkin. Ajat muuttuu niin nopeasti nykyisin :slight_smile:

5 tykkäystä

Hinta oli tuolloin noin 130% korkeampi.

5 tykkäystä

ARK on mitä on mutta kamalaa on se miten siihen virtaa koko ajan lisää rahaa. Oletettavasti yksityissijoittajilta! Kuin sirkkeliin työntäisi salkkunsa.

26 tykkäystä

Jos se oli jo viime Joulukuussa Deep Valueta niin nyt se on varmaan six feet under valueta.

23 tykkäystä

Kannattaa muistaa ettei kuvaaja ole logaritminen, joten viimeisin dippi on vielä vähän alle koronadipin prosenteissa, vaikka näyttääkin kahtakauheammalta. Koronadipissä saatiin kaikissa indekseissäkin sentään ~10% lasku päiviäkin.

9 tykkäystä

Onko se jotenkin kamalampaa kuin kuukausisäästäminen Nordean rahastoihin? :innocent:

Ken tietää milloin on oikea hetki ostaa😁

2 tykkäystä

Huh huh, yli 70% on lukenut 5 kirjaa tai vähemmän :astonished: En ois uskonu

7 tykkäystä

Vielä kamalampaa on ne itse ARK:n “analyysit” niiden firmoista. Suurin osa tuosta varallisuudesta taisi tulla sisään silloin 20-21 talvella eli melkein huipulla.

4 tykkäystä

37 tykkäystä

Tämähän on juuri mistä olet puhunut. Vaikka firma olisi loistava niin kannattaa katsoa mitä siitä on valmis maksamaan. Apple on tainnut silti tuplata koronapohjista? Nyt kun sirut on jumissa Kiinassa ja pukkaa taantumaa lafkalle joka myy 1500$ puhelimia niin etenkin ennen tätä korjausta koronapohjista triplattua(?) voinee kysyä maksoiko silloin liikaa loistavasta yhtiöstä? En ota kantaa itse firmaan enkä arvostukseen joskin olen tässä tänä vuonna odottanut millon droppi nappaa Applen ja Teslan mukaansa.

7 tykkäystä

Minulla puuttuu market comment bullshit bingosta enää :slight_smile:
“Door dash (wolt), suomen suurin yrityskauppa kautta aikojen”
Keneltä toimittajalta tulee taas tämä sammakko, 7 mrd on kuitenkin kohta enää 1/3 alkuperäisestä.

(suurin suomalaisyrityksestä maksettu summa on siis Nokia, ja 5,44 mrd, joka pysyy ykkösenä)

6 tykkäystä

Special Inflation Operation:

Pientä on meijjän inflaatiot…

7 tykkäystä

Berkshire Hathaway on itseasiassa laittanut käteistä töihin nyt Q1 aikana. N.40miljardin edestä.
Melko bull signaali…? :thinking:

18 tykkäystä

Orastava ahdistus alkaa vaihtua semmoisiksi epäuskoisiksi hörähdyksiksi, kun Ameriikan indeksejä vilkaisee.

Mahtava aika laittaa salkku kiinni ja mennä vaikka ulos nauttimaan keväästä.

(Oikeasti seuraan pörssiä varmasti jatkossakin päivittäin)

7 tykkäystä

Eilen tuli blokattua yksi foorumilainen joka ottaa kantaa joka asiaan. Voisi olla hyvä jos vaikka päivittäisten viestien määrä rajoitettaisiin esimerkiksi viiteen viestiin per käyttäjä/päivä, niin varmasti foorumin taso nousisi.

Tänään taitaa mennä yksi lisää banniin. Vinkkinä että viimeisinkin eri medioille toimitettu kirje julkaistiin vain tällä foorumilla.

Vertailuindeksini. :sunglasses:
image

Minun valitsemani AOT:n osakkeet ja kyllähän ne näyttävät ihan itse valituilta. :smile:
image

47 tykkäystä

Itse tein päätöksen ja myin salkun tyhjäksi kokonaan, tosin pitkälti siitä syystä että osakkeissa olevat rahat eivät olleet niinsanottua “ylimääräistä” rahaa vaan tarvitsen niitä asuntovelan maksuun. Kyllähän se harmittaa vietävästi mutta näin se oli paras tehdä tällä kertaa, ytd -20%, ja on myös alkanut vahvasti nyt tuntumaan siltä että jokaikinen asia tällä hetkellä sotii pahasti osakkeita vastaan, en nyt tähän hätään keksi oikeastaan yhtäkään positiivista ajuria osakkeiden kannalta. :laughing:

No, täytyy edes sillä lohduttautua että 3 vuoden ytd oli +30%, täytyy olla siihen tyytyväinen.

18 tykkäystä

Kun aktivoiduin osakesijoittajana, törmäsin netissä noihin Random Walkerin blogeihin. Kokeilin yhtä hänen suosittelemastaan arvostuskaavoista ja totesin, ettei siinä ollut minusta päätä eikä häntää varsinkaan, jos yhtiö kasvoi. Miehen sijoitusteesi tuntui muutenkin perustuvan siihen, että hän valitsee yhtiöitä, jotka eivät kasva ja ovat immuuneja maailman muutokselle. Tästä esimerkkinä hänen suosikkinsa olivat - tadaa - Nokia Renkaat ja Fortum. Eihän autoiluun, Venäjään, tai energiasektoriin tietenkään kohdistu juuri mitään epävarmuuksia? Myöhemmin törmäsinkin termiin “arvoansa”.

Itse taas koin, että sellaiset yhtiöt menestyvät jatkossa, joilla on paljon strategisia mahdollisuuksia, jotka kykenevät hyötymään muutoksista, joilla on hyvät johtajat ja kevyet taseet. Tällaiset kyvyt taas tuntuvat puuttuvan Nokian Renkaiden kaltaisilta yrityksiltä, jotka laskevat sen varaan, ettei maailma muutu ja voidaan hiljalleen tehdä poistoja tehdasinvestoinneista. Kukin tyylillään, mutta totesin tuolloin, ettei ainakaan Walkerin tapa tehdä arvosijoituksia sopimut minulle.

23 tykkäystä

Miten muuten määritellään sijoitusaiheinen kirja? Esimerkiksi Michael Lewisin Big Short on varmasti, mutta entä hänen kirjoittamansa Valehtelijan Pokeri? Jobsin elämänkerta? Ei käsittele sijoittamista, mutta sijoittajalle on opettavaista lukea miten rakennettiin maailman arvokkain yhtiö. Jne. jne.

3 tykkäystä

Kuuden punaisen päivän ja rajun pudotuksen jälkeen karhut ymmärrettävästi ovat varsin itsevarmoja. Toisaalta markkina pudotessaan käyttäytyy aivan samoin, kuin paraboolisen nousun jälkeen. Jossain vaiheessa se korjaus toiseenkin suuntaan tulee.

Tälläisissä romahduksissa korostetaan kaikkia mahdollisia negatiivisesti talouteen vaikuttavia asioita. Kukaan ei nosta esille mitään positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.

Yleinen mielipide alkaa vähitelleen muuttumaan siihen suuntaan, ettei osakkeita kannata ainakaan pariin vuoteen omistaa. Ehkä kuitenkin ne pohjat voivat olla yllättävän lähellä. Euro ja finanssikriisin aikaan hyviä syitä, miksi kurssit vain laskisivat seuraavat vuodet tuntui olevan aivan riittämiin, mutta niin vain sekin lasku taittui ja suunta kääntyi.

22 tykkäystä