Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Joo pitkällä tähtäimellä voisi kyllä olla ehdottomasti Stockan etukin, että S-ryhmä laittaisi lapun luukulle Herkkujen osalta. En ole itsekään ihan täysin asiakkaana vakuuttunut S-ryhmän Herkkujen nykysuorituksesta. Tulivat aikoinaan kovalla pöhinällä sisään ja halusivat ainakin sanojensa mukaan nostaa ruokakaupan tasoa. Mikä oli lopputulos: suurinta osaa Herkun aiemmista ”ekslusiivisista” tuotteista saa nykyään joka S-ryhmän kaupasta, eikä kaupan taso noussut yhtään.

Silti toivon sydämestäni, ettei Stocka enää itse lähde ikinä tuota ruokakauppapuolta pyörittämään, vaikka romanttisista näkökulmista se hienoa olisikin. Pelkään, että siinä touhussa pilattaisiin tämä vasta hienosti onnistunut käänne ainakin Retailin osalta. Sen sijaan tervehtisin ihan mielelläni sitä, että nuo muutettaisiin esim. K-Supermarketeiksi. Tai luotaisiin Keskon toimesta joku oma Herkku-brändi, mikä olisi mielestäni kaikista mieluisin vaihtoehto. S-ryhmä nyt on rumasti sanottuna mielestäni lähinnä r*iskannut nuo kaupat, vaikka alussa esitettiinkin niin unelmakumppania. Mitään takeita ei toki ole, että Kesko suorituisi sen paremmin.

3 tykkäystä

Jos puhutaan sijoitusmaailman “ajoittajasta”, silloin ei puhuta Lepiköstä, ei Mikko Mäkisestä vaan musta. Minä löydän niin huiput kuin pohjatkin niin jenkkien vedyistä kuin suomalaisista bumtsibumikaupoista ja TJT:llekin lähetin privana todisteen yhdestä suht tuoreesta toisesta “ostoksestani”, joka myös osui lähelle huippuja. :sunglasses:

Minulla on myös sellainen salainen ostoslista, jota varmasti monet shorttaajat havittelevat ja minua pelottaa se, että olen nousemassa Suomen sijoitusmaailman eräänlaiseksi kontraindikaattoriksi. :grimacing: En voi kertoa liikkeistäni ainakaan etukäteen. :smile:

Ehkä Stokkaostos oli kosto siitä, kun teit Vernerin kanssa niitä turhan haasteellisia “fundaboomerikysymyksiä” tietyistä omistamistani firmoista. Odottakaapas vain, mitä minä seuraavaksi ostan tai myyn. :imp:

70 tykkäystä

Ajoittaja-silokas vetää tarvittaessa sileäksi niin fundat kuin bumtsibumit? :thinking:

31 tykkäystä

Haluan vielä sen todeta, että mahdollisista oletuksista huolimatta en ole ollut kuuluisien Nordnetin Smart-rahastojen salkunhoitaja.

Enkä ole myös hoitanut ARK Innovation ETF:ää vuoden 2021 helmikuusta alkaen.

Nämä huhut saattavat kuulostaa uskottavilta myyntieni ja ostojeni ajoitusten perusteella, mutta ne eivät ole totta. Tiedote on päättynyt. Kiitos.

62 tykkäystä

Hmm… oletko sä ostanut kuuttia kevään aikana? :thinking:

5 tykkäystä

Jaahas, mitkäs perunat laitetaan tämän dipin kanssa :grimacing:

@Sijoittaja-alokas perskele, sinäkö tämän aloitit Stonkmanin ostolla :joy:

27 tykkäystä

:joy: :joy:

En myönnä enkä kiellä, sen tarkemmin en lähde kommentoimaan tätä asiaa julkisuudessa. Sori siitä.

Suoraan sanottuna en nauti tästä hyvin vaikutusvaltaisen henkilön asemasta. :grimacing:

27 tykkäystä

No mutta kiitokset silti Hyzonin suunnan kääntämisestä. Nasse nyt -4.6%, mutta Hyzon +3.5%.
:arrow_down: :arrow_up: :exploding_head:

24 tykkäystä

Kyllä näin on.
S-ryhmän Herkku on premium-Prisma: Stockan hinnat, mutta Prisman valikoimat.
Valitettavasti.

3 tykkäystä

Josko se siitä taas kohta iloksi muuttuisi

24 tykkäystä

Voi tulkita myös näin

54 tykkäystä

Tampereen Stockmannilla vaihtui S-ryhmä Keskoon tuossa joku aika sitten.

3 tykkäystä

Tavalliset sijoittajat suojaavat salkkuaan ottamalla indeksishorttia tai sijoittamalla vaihtoehtoisiin tuotteisiin osakemarkkinoiden ulkopuolella, kun taas allekirjoittanut joutuu suojaamaan salkkuaan Sijoittaja-alokkaan kosto-ostoilta :rofl:

Kontraindikaattorin asema on pirullinen, kun se murentaa nopeasti itseluottamuksen lähes jokaisen oston, myynnin ja ennustuksen mennessä pieleen. Allekirjoittaneella oli samoja fiiliksiä pari vuotta sitten, kun kupla (saahan tätä jo kutsua kuplaksi?) jatkoi paisumistaan ja jokainen roskayhtiökin sai kestämättömiä arvostuskertoimia löysän rahan vuoksi vaikka kuinka tuntui että ei ne nyt tuolla tavalla voi nousta. Pitää vaan tsempata, uskoa itseensä ja tehdä töitä kahta kauheammin niin kyllä ne hommat onnistuvat. Ajoituksen onnistumisessa hirmuisen hyödyllinen työkalu on tekninen analyysi, sekä erityisesti osto/myyntivolyymien seuranta. Kyllä se siitä! :+1:

Mitä tulee romahdukseen niin toistaiseksi täälläpäin ollaan vielä sen verran tukevasti plussan puolella, että antaa vain romahtaa minun puolesta. Jari Sarasvuota mukaillen kurssiromahdus tarjoaa tilaisuuden ratkaisevaan irtiottoon indekseihin nähden :sunglasses:

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000001597441.html

15 tykkäystä

Jos haluaa karhuilla oikein urakalla.

Huom. 99% vitsillä, 1% :grimacing: . Tästä syystä kahvihuoneelle eikä Pörssien suunta -ketjuun.

30 tykkäystä

Olin linkittämässä uutista hs visiosta päivältä 13.5 mutta discourse -alusta ilmoitti että se linkki on pistetty jo aikasemmin eri henkilön toimesta.

#hightech

12 tykkäystä

Kyllä sen silti saa linkattua. Se on vaan huomautus, ja toisaalta ihan hyvä että laittaa miettimään haluaako todella laittaa samaa linkkiä kun joku aiemmin laittanut. Mutta jos on mielestään hyvä syy laittaa uudestaan niin ei se estä sitä

2 tykkäystä

JP Morgan on nostanut suosituksiaan Nordean ja Fortumin osalta:
Nordea ylipainota 125 Kr (115 Kr)
Fortum ylipainota (neutraali) 21€

6 tykkäystä

Katselin tuossa viime viikonloppuna muutamia sekavaksi yltyneitä foorumikeskusteluja ja panin merkille, että @Sijoittaja-alokas hoitaa hommat kyllä suomalaisen poliisin elkein.

Hommahan menee nimittäin niin, että ensin jossakin keskustelussa alkaa pieni tuuppiminen milloin NATOsta, milloin Hyzonista. Sitten se uhkaa riistäytyä jo käsirysyksi, ja toisinaan mukaan painiin ryntää myös muutama ulkopuolinen ihan vain painimisen ilosta.

Sitten paikalle ratsastaa @Sijoittaja-alokas , joka lähtee suomalaisen poliisin elkein keskustelemaan asiaa halki. Uhmakkaimpia lukuun ottamatta nyrkit hakeutuvat takaisin omiin taskuihin ja hengityksen annetaan hieman tasaantua. Sitten Alokas kuuntelee riitapukarien huolia ja sitä, miten tilanne heidän mukaansa oikein niin pahaksi eskaloituikin. Paljastuu, että yhdellä riitapukarilla on ollut kotona hieman ongelmia. Toinen mietiskelee, että taisi tulla otettua hieman liikaa viinaksia. Kolmas pillahtaa jo itkuun ja kiittää vuolaasti Alokas-poliisia asiallisesta väliintulosta. Alokas kuuntelee ja rauhoittelee, eikä missään vaiheessa provosoidu.

Halaillaan.

Riitapukarit kiittävät Alokas-poliisia, lupaavat parantaa tapansa ja kyynelsilmin poistuvat kukin suunnillaan yön pimeyteen.

Poliisi-alokas kiipeä takaisin maijaan, heittää pari pientä vitsiä maijan ratissa istuvalle Vernerille ja toteaa: “Eiköhän käydä tuossa Teboililla tässä välissä kahvilla”.

148 tykkäystä

Ameriikassa pulkkaillaan kyllä kunnolla. Olen henkisesti valmis siihen, että S&P500 ja Nasdaq tipahtavat koronan alun tasoille, mutta sen jälkeen saattaa hikikarpaloita pukata. Mitään faktaa minulla ei ole tuollaisen laskun perusteluiksi ja siksi kirjoittelenkin vain kahvihuoneessa :grinning:

Ostojen suhteen noudatan yhä varovaisuutta ja kk-säästötkin pyörivät vähän kevennetysti.

Salkun hajautteli myös raaka-aineisiin on käynyt mielessä. Onko joku muu jo tehnyt vastaavia allokaatiomuutoksia?

Olen niitä ihmisiä, jotka ovat valmiita tiputtamaan omaa YTD:tä pari prosenttia, jotta kaverin YTD tippuisi edes sen prosentin. :cowboy_hat_face:

Jos katsoo asiaa pidemmällä aikavälillä, niin kyllä se syö itseluottamusta, jos asiat eivät mene putkeen. Ajattelen niin, että mitä kauemmin tätä hommaa tekee ja jos vielä säännöllisesti shoppailee osakkeita, niin “tuuriasioiden” osuus laskee mitättömän pieneksi. Toisaalta sitä täytyy korostaa mun osalta, että suurin sijoituksistani, jotka eivät ole menneet putkeen, niin ovat enemmän omia mokiani eikä vain huonoja sattumuksia. Noiden joidenkin ajoitusten osaltakin olisin voinut ainakin ehkä vähän vähemmän huonosti toimia, vaikka noita sun vinkkejä käyttämällä… toki kyllä mä hieman katselin volyymeita jne, mutta olisin voinut olla tarkempi etc.

Sun kohdalla on vähän eri juttu, olet ahkera, hyvä ja terävä sijoittaja, jolle voi tulla yksittäisiä huonoja ajanjaksoja, mutta pitkässä juoksussa olet varmasti niitä “voittajia”. Erinomainen sijoittaja voi hyvin perustein valita yhtiötä, jolle voi käydä huonosti ja tätä voi ajatella huonona tuurina. Sitten taas aloitteleva sijoittaja saattaa törmätä hauskaan bumtsibumiin, jolla voi tehdä merkittävät tuotot ymmärtämättä kunnolla edes sen liiketoimintaa.

Mulla on ollut niin huonoa kuin hyvää tuuria ja tiedän, että pitkä aikaväli totuuden kertoo, millainen olen sijoittajana. Luovuttaminen ja uhriutuminen eivät ole vaihtoehtoja, vaan pitää jatkaa töiden tekoa sekä ottaa opiksi. Pitää ottaa virheistä opiksi eikä toistaa niitä. :slight_smile:

Olet vielä, mutta nyt meillä on sama suunta:

"Syöksymme yhdessä ain
Syöksymme aina rinnakkain
Vaikka valopilkkuja on
Joskus tiellä romahduksen
Voimme kaikki ne hävitä
Kun kuljemme vain
Syöksymme yhdessä
näin rinnakkain " :heart:

Kiitos Eka hyvistä ajatuksistasi! :slight_smile:

Kiitos Mauri! :slight_smile:

Viestistäsi tuli tosi hyvä fiilis, vaikka osaan aika hyvin katsoa peiliin ja nauraa itselleni, mutta viime aikojen “sijoitusmenestykset” ovat harmittaneet aika paljonkin, niin toi sun mukava viestisi teki hyvän mielen ja itseluottamuskin hiukan koheni. :pray:

50 tykkäystä