Olen niitä ihmisiä, jotka ovat valmiita tiputtamaan omaa YTD:tä pari prosenttia, jotta kaverin YTD tippuisi edes sen prosentin.
Jos katsoo asiaa pidemmällä aikavälillä, niin kyllä se syö itseluottamusta, jos asiat eivät mene putkeen. Ajattelen niin, että mitä kauemmin tätä hommaa tekee ja jos vielä säännöllisesti shoppailee osakkeita, niin “tuuriasioiden” osuus laskee mitättömän pieneksi. Toisaalta sitä täytyy korostaa mun osalta, että suurin sijoituksistani, jotka eivät ole menneet putkeen, niin ovat enemmän omia mokiani eikä vain huonoja sattumuksia. Noiden joidenkin ajoitusten osaltakin olisin voinut ainakin ehkä vähän vähemmän huonosti toimia, vaikka noita sun vinkkejä käyttämällä… toki kyllä mä hieman katselin volyymeita jne, mutta olisin voinut olla tarkempi etc.
Sun kohdalla on vähän eri juttu, olet ahkera, hyvä ja terävä sijoittaja, jolle voi tulla yksittäisiä huonoja ajanjaksoja, mutta pitkässä juoksussa olet varmasti niitä “voittajia”. Erinomainen sijoittaja voi hyvin perustein valita yhtiötä, jolle voi käydä huonosti ja tätä voi ajatella huonona tuurina. Sitten taas aloitteleva sijoittaja saattaa törmätä hauskaan bumtsibumiin, jolla voi tehdä merkittävät tuotot ymmärtämättä kunnolla edes sen liiketoimintaa.
Mulla on ollut niin huonoa kuin hyvää tuuria ja tiedän, että pitkä aikaväli totuuden kertoo, millainen olen sijoittajana. Luovuttaminen ja uhriutuminen eivät ole vaihtoehtoja, vaan pitää jatkaa töiden tekoa sekä ottaa opiksi. Pitää ottaa virheistä opiksi eikä toistaa niitä.
Olet vielä, mutta nyt meillä on sama suunta:
"Syöksymme yhdessä ain
Syöksymme aina rinnakkain
Vaikka valopilkkuja on
Joskus tiellä romahduksen
Voimme kaikki ne hävitä
Kun kuljemme vain
Syöksymme yhdessä
näin rinnakkain "
Kiitos Eka hyvistä ajatuksistasi!
Kiitos Mauri!
Viestistäsi tuli tosi hyvä fiilis, vaikka osaan aika hyvin katsoa peiliin ja nauraa itselleni, mutta viime aikojen “sijoitusmenestykset” ovat harmittaneet aika paljonkin, niin toi sun mukava viestisi teki hyvän mielen ja itseluottamuskin hiukan koheni.