64. Sijoittaja-alokas, Osa 1/2
Moni viimeisten parin vuoden aikana foorumille liittynyt on saattanut alkupäivinään miettiä, onko Sijoittaja-alokas todella yksi henkilö, vai ehkä sittenkin pseudonyymi jonka taustalla on useita moderaattoreita, tiedonjakajia, haastattelijoita ja meemeilijöitä. Hän on foorumin ahkerin työmyyrä, joka varmistaa käytännössä vuoden jokaisena päivänä, että tämä on mukava ja tasokas paikka meille kaikille. Hänen hymyilevä pallonaamansa symboloi ihmisissä piilevää potentiaalia käydä internetissä nimimerkkien takaa muita kunnioittavaa ja hyväntuulista keskustelua.
Siitä lähtien kun Alokas perusti tämän ketjun viime vuoden syksyllä, aina välillä on kyselty, aikooko hän joskus haastatella itseään tai tuleeko joku haastattelemaan häntä. Kun vuosi oli kulunut ja hänet valittu Nordnetin Vuoden sijoittaja -ehdokkaaksi, kysyin häneltä yksityisviestillä, eikö vieläkään ole konkreettisia suunnitelmia hänen omasta haastattelustaan. Kun ei ollut, rohkenin kysyä, voisinko minä haastatella.
Alokas kirjoittaa aina tekemiensä haastattelujen loppuun yhteenvedon, mutta minä jätän sen pois. Viimeiset sanat kuuluvat tässä ketjussa tälläkin kertaa hänelle.
Haastattelu julkaistaan kahdessa osassa.
Alkulämmöt
1. Kertoisitko 30 sanalla, kuka olet.
Olen vähän alle nelikymppinen sinkkumies, joka tekee kahta työtä etänä. Töistä jäävä aika menee sijoitusjuttujen seuraamiseen, salitreeneihin ja itseni sivistämiseen eri tavoin, esimerkiksi uutisten seuraamiseen ja dokkareiden katsomiseen.
2. Kerro kolme asiaa, joita foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
-
Minulla on psykologin mukaan keskivaikea masennus, ja toisen asiantuntijan tekemien erilaisten testien pisteet osoittavat vaikeampaakin masennusta, mutta yksittäisten rehellisestikään täytettyjen testien tulokset eivät aina kerro koko totuutta. Yleistähän tällainen on ja kaikilla ihmisillä on elämässään aina kaikenlaista, kyllähän näiden asioiden kanssa elää.
-
Olen seurustellut noin kuusi kuukautta elämästäni. Haluan seurustella sellaisen kanssa, joka aidosti tuntuu omalta, pitäisi varmaan kohottaa omaa markkina-arvoaan jollain tavalla… No, olen ollut oma itseni ja yrittänyt parhaani, eli ei tarvitse ainakaan kauheasti jossitella.
-
Kun isoäitini asui alle kilometrin päässä työpaikastani, kävin hänen luonaan useina vuosina normaalisti 5-7 kertaa viikossa.
3. Mitä harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.
Olen treenannut noin neljännesvuosisadan elämässäni. Varhaisteininä tein muistaakseni lyhyttä sarjaa 20 kilolla penkissä, mutta kun sitä treenaa ilman taukoja ja jatkuvasti hyvin tavoitteellisesti, niin kyllä siinä vuosien mittaan jotain saa aikaiseksikin. Penkkipunnerruksessa enkkani on noin 162 kiloa, joka oli tuplat omasta painostani ja nostotekniikka oli kyllä oikeasti ruma, mutta siistimpi sentään kuin jollain pahimmilla tapauksilla. Maastavedossa vetoremmien kanssa yli 260 kiloa oman aamupainon ollessani alle 80 kiloa ja kyykyssä 80-kiloisena polvirättien kanssa 210 kiloa, mutta syvyys ei riittäisi kisoissa. Leukoja olen ottanut noin 40, jotka eivät menisi kisoissa läpi, mutta eivät ne rumia olleet. Edelleen treenaan kovaa ja syön siististi, mutta en treenaa tavoitteellisesti.
Sivistän itseäni jäljellä jäävällä ajalla lukien uutisia, katsoen dokkareita sekä lukemalla laajasti eri aiheista. Ennen sijoittamisen aloittamista luin uutisia useampia tunteja päivässä ja yli 50 tietokirjaa vuodessa. Olen oppinut sen, että vaikka lukisi jostain aiheista tuhansia sivuja asiatekstiä sekä olisi vuosikausia seurannut näitä aiheita, niin ei silti välttämättä kovinkaan paljon aiheesta tiedä kokonaisuuteen nähden. Toivoisin, että Kansanradioon soittavat, internetin ihmiset ja erityisesti Twitterin talousmaailman ihmiset tekisivät itsestään sokratesmaisen havainnon… ja laitan nyt tähän tämän Wikipedian linkin: Tiedän, etten tiedä mitään – Wikipedia
Sijoitus- ja foorumiuran alku
4. Millainen oli alkukipinäsi osakesijoittamiseen? Muistatko vielä ensimmäisen sijoituksesi?
Olen aina ollut kiinnostunut talousasioista ja siitä, että oma talous on hyvässä kunnossa. Sain ensimmäisen vakkarityöpaikan vuonna 2008. Sitä ennen olin opiskellut, tehnyt pätkähommia ja kesätöitä. Ostin samana vuonna ekan kämppäni ja maksoin reipasta tahtia lainaa pois, mutta sitten löysin makean kämpän, joten myin vanhan ja ostin uuden kodin itselleni. Aloin sitten tästä uudesta eli nykyisestä kämpästä maksaa myös kovaa tahtia lainaa pois ja joidenkin vuosien päästä tajusin, että lainasta suurin osa on maksettu ja säästöön jää jatkuvasti paljon rahaa. Sijoittaminen oli aina ollut vähän mielessä ja tuli olo, että nyt jos koskaan, kun tilanne oli itselläni niin erinomainen ja sitä tuntui niin moni tekevän. Yksittäistä sytyttävää kipinää ei siis varsinaisesti ollut ja oli jotenkin väistämätöntä, että ennemmin tai myöhemmin aloitan sijoittamisen.
Ihan tarkkaan en muista, mutta ensimmäisten joukossa oli kuukausisäästöt Nordnetin kuluttomiin indeksirahastoihin (Suomi ja Ruotsi), ja osakkeista ekoja olivat Biohit, Nordea sekä YIT.
5. Sijoitusurasi alusta kesti melko kauan siihen kun liityit tälle foorumille. Kerrotko hieman näistä alkuajoista.
Seurasin aluksi ihan “normimediasta” sijoitus- ja talousasioita, esimerkiksi Kauppalehti jne. Osakepoiminnassa käytin Googlea, jolloin tulokset veivät usein tuttujen talouslehtien nettisivuille tai erilaisille keskustelufoorumeille. Alkuvaiheessa kävin aika usein katsomassa salkkuani ja vähän jutustelin sijoittavien kavereiden kanssa, mutta en pahemmin roikkunut keskustelupalstoilla.
6. Heinäkuussa 2020 teit sitten tunnuksen Inderesille. Miten päädyit juuri tähän foorumiin? Muistatko joitakin ensivaikutelmia?
Päädyin Inderesin foorumille ensinnäkin siksi, että tänne vei niin moni Googlen hakutulos, ja toiseksi, koska tämä oli sijoitusaiheinen keskustelupalsta, jossa ei ollut pahemmin poliittis-teemaista keskustelua, joka varsinkin netissä on aina sellaista johon käsittääkseni asioita tuntevat eivät halua useimmiten osallistua (tästä aiheesta olen lukenut muutamia kiinnostavia juttuja). Kolmanneksi, keskustelu oli täällä tasokasta ja asiallista: ei riitelyä, ei chattimaisia viestejä eikä mustavalkoista besserwisseröintiä.
Ensivaikutelmat Inderesin foorumista olivat hyvät, koska täällä oli henkilökuntaa paljon mukana ja lisäksi tänne oli kerätty kaikkea tietoa sekä erinomaisia linkkejä joita en itse löytäisi kovinkaan helpolla.Täällä oli myös mukava ja hauska tunnelma.
Inderesille alihankkijaksi
7. Vuosi 2021 muistetaan pörssin hulluna vuotena, ja sinulle se merkitsi muuntumista satunnaisesta kirjoittajasta melkoiseksi ilmiöksi. Kertaa vähän muistojasi tuolta käänteentehneeltä vuodelta.
Mä uskon aidosti, että suurin osa ajatteli tämän hurmoksen rysähtävän pian ja kovaa alas, vaikka monet meistä toivoi jotain kummallista uutta normaalia osakemarkkinoille… Se oli toivoa se, mutta kuka siihen aidosti uskoi? Tiesin, että en ole hyvä ja silti salkkuni nousi valtavasti, sitten katsoin, että lähes kaikilla nousi ja useimmilla nimenomaan tiettyjen “peesausosakkeiden” johdolla.
Outo vuosi varsinkin tuoreelle sijoittajalle kaikkinensa, en tajunnut yhtään mitään, mitä tapahtui ja miksi… no joo jonkin verran, mutta olivat toisaalta kaikki muutkin vähän ihmeissään ja ne, jotka luulivat ymmärtävänsä mitä tapahtui, niin ne vasta ulkona olikin.
Tuolta vuodelta jäi mieleeni kovat salkkujen nousut ja erityisesti veliosakkeiden kruunattu kuningas Hyzon, jota ostin muutaman oluen jälkeen ihan vain fomosopulina ja tietäen lähinnä, että se jotenkin liittyi vetyyn, joka oli silloin kova juttu. Ostin yli 16 dollarilla sitä ja myin sen sitten sekoiluvuoden jälkeen 3,5 dollarilla.
Huomasin Foorumilla olevan kivoja ja fiksuja ihmisiä, joten uskalsin osallistua keskusteluun kysymällä sekä juttelemalla. Ajattelin jossain vaiheessa, että pitää antaa kiitosta hyvistä kirjoituksista ja hyvistä meiningeistä, joten halusin kiittää sekä nostaa esille laatukirjoittajia ja myös Inderesin hyvin pätevää henkilökuntaa. Koin myös tarpeelliseksi muistuttaa optimistisista ja positiivisista seikoista foorumilaisia, koska välillä tuntui ettei porukka aina tajunnutkaan, kuinka upeasta paikasta ja yhteisöstä on kyse.
Välillä meno tuntui vähän vakavammalta, ja iloisena sekä hyvin lapsenomaisena vauhdikkaana adhd-ihmisenä ajattelin piristää Foorumin väkeä meemeilläni sekä hassutuksillani. Koska monet niistä sitten tykkäsivät ja ilostuivat, innostuin jatkamaan vähän enemmänkin niiden tekoa. Löysin myös hyvän tavan nostaa ihmisiä esille meemeissäni. Kuten monet ovat varmasti huomanneet, meemeissäni vierailevat tutut hahmot ovat kaikki fiksuja ja/tai hyviä sijoitusaiheisten materiaalien tuottajia.
Halusin myös omista virheistä ja tyhmyyksistä kirjoittamalla kertoa, että muillekin sattuu ja kaikilla ei mene hyvin sijoittamisessa, mutta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta kannattaa olla optimistinen ja positiivinen sekä pitää katse pitkäjänteisenä tulevaisuudessa.
Varmaan monista meemeistäni ja kirjoituksistani tulee hyvin esille se, että kannattaa katsoa peiliin ja ymmärtää muita, vaikka kaikkia asioita ja ihmisten toimia tai mielipiteitä ei hyväksyisikään. Naiivi en ole, vaikka sellaiseksi jotkut mua luulevat, enkä naiiviutta suosittele kenellekään :D, mutta korostan ja olen korostanut, että kannattaa sopivan avoimesti ja kriittisesti tarkastella asioita monista eri näkökulmista ilman mustavalkoisuutta. On joskus ihan hyvä ymmärtää oma rajallisuutensa ja omat puutteensa niin tiedoissa kuin taidoissa - itsreflektointia voisi harrastaa enemmänkin varsinkin, kun keskustellaan politiikasta taloustwitterissä tai netin keskustelupalstoilla.
8. Vuoden -21 lopussa aloitit Inderesin alihankkijana, tehtävinä moderointi ja foorumin palveleminen. Miten päädyit näihin hommiin?
Hain Inderesille töihin avoimella hakemuksella, mutta en todellakaan ajatellut pääseväni töihin sinne, koska itselläni ei ole sellaisia ominaisuuksia, tietoja ja taitoja, joita Ruoholahden toimistolla tarvittaisiin. Mutta Inderes vaikutti todella hyvältä työnantajalta, minkä lisäksi porukka siellä vaikutti upealta, ja pisteenä i:n päälle olisin päässyt olemaan sijoitusaiheiden parissa koko päivän.
Sinne meni avoin hakemukseni ja ilmeisesti siellä keskusteltiinkin, että Sijoittaja-alokas on hakenut tänne hommiin. Muistaakseni allekirjoitukseen tai hakemukseni loppuun laitoin olevani Alokas.
En tiedä, mutta ilmeisesti Verneri muilta kysymättä otti muhun yhteyttä ja kysyi, jos haluaisin moderaattoriksi. Korosti muistaakseni luonnettani… optimistisuutta ja ehkä innokkuuttakin(?). No, olinhan mä valmis (=todella innoissani) ja ajattelin, että olisin aika sopiva työhön, koska koen olevani vähän kuin suomalainen poliisi: en provosoidu kun provosoidaan, ja lisäksi olen koko elämäni ollut tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa ilman kärhämiä. Haluan myös auttaa ihmisiä eri tavoin, ja lähipiiriini sekä ystäväni että tuttavat koostuvat samanlaisista ihmisistä, se on näkynyt näissä ihmisissä esimerkiksi Ukrainan sodan aikana; ei uhota ja huudella tunteikkaita heittoja, vaan autetaan konkreettisesti eri tavoin pitäen pään kylmänä. Maurin kirjoitus musta; viittaus suomalaiseen poliisiin.
9. Kuvaile vähän, millainen on nykyään tyypillinen päiväsi foorumilla.
Normaalina arkipäivänä pisimmät ajat vietän Foorumilla kello 6.00-9.00 ja kello 18.00-jonnekin yöhön asti. Toki noihin aikaväleihin mahtuu arkirutiniit ja salikäynnit sekä muut vapaa-ajan viettotavat, kuten sijoitusjuttujen lukeminen muualta kuin Foorumilta, uutisten seuraaminen ja muu itseni sivistäminen.
Käyn Foorumilla myös kello 9.00-18.00 välillä. Pisimmät hetket vietän Foorumilla silloin, kun olen keittänyt kahvia tai syömässä ruokaa. Minulla on keskittymiskykyongelmia ja olen huomannut, että lyhyet mikrotauot esimerkiksi yhden tunninkin sisällä auttaa mua keskittymään esimerkiksi jos kirjoitan pitkää tekstiä tai koetan ratkaista jotain ongelmaa tai muuta. Näillä mikrotauoilla käyn Foorumilla.
Foorumiajasta suurin osa ajasta menee lukemiseen, ja toisaalta Foorumin ulkopuolella pyörin todella paljon eri medioissa, alustoilla sekä muualla lukemassa sijoitusaiheisia juttuja. Englanninkielisiä juttuja en helposti jaa, koska en aina niitä täysin ymmärrä. Sitten osa ajasta menee viestien kirjoittamiseen, eri juttujen jakamiseen referaattien muodossa ja tietenkin myös moderoimiseen, johon käytetty aika näkyy vain vähän ulospäin. Pahimmat jutut moderoidaan niin, että 95-99,9% ei ehdi näkemään niitä. Megatörkeydet ovat sellaisia, että ensimmäiset näkijät jo liputtavat ne piiloon - luojan kiitos (jo kirjoittajan kannalta). Päivittäin ylläpidon keskustelukanavalla on jutusteltua, joka on pääosin mukavaa, mutta oikeastaan kaikki hankalimmat tapaukset käydään siellä enemmän tai vähemmän läpi.
Mietin joka päivä useita kertoja, mitä voisin tehdä enemmän sijoitusyhteisön eteen. En edusta mitään tiettyä porukkaa, vaan haluan tukea erilaisia sijoittajia aloittelijoista mikkomäkisiin. Haluan ymmärtää kaikkia sekä kuulostella ihmisten tuntemuksia, erityisesti niiden, jotka ovat vähän hiljaisia eivätkä varsinaisesti pidä ääntä itsestään. Näin myös muussakin elämässä.
Sijoitusprofiili
10. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana juuri nyt? Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi?
Tavallaan olen ersi eli erilainen sijoittaja. Luen todella laajasti ja paljon, mutta toisaalta omaksumiskykyni ja muistini ovat mitä ovat, ja siitä on osin kiittäminen adhd:ta: ei ole syväosaamista mistään eikä välttämättä matalaosaamistakaan, mutta pieni näppituntuma kaikkeen. Jos pitäisi kuvata millainen olen sijoittajana, niin olen jossain määrin samaa kuin useimmat muut, eli kuulun siihen porukkaan, joka ei selvästi profiloidu tiettyyn genreen. Salkkuni on ehkä hieman defensiivisyyteen painottuva pienillä bumtsibumimausteilla sekä vähän paremmilla laatuyhtiöillä kuorrutettuna.
Vahvuuteni on kaikessa se, että jos mulla on joku juttu, niin teen sitä täysillä. Esimerkiksi salilla olen treenannut täysillä varhaisteini-iästä lähtien ilman taukoja, lukiossa saatoin lukea muutamia kymmeniä tunteja yksittäiseen kokeeseen, ja nykyään kun olen sijoittaja, töiden ja sijoituslukemisten sekä käppäilyjen että salien jälkeen sohva-aikaa ei juurikaan ole. Melkein kaikki aika menee tavoitteelliseen toimintaan.
Koen myös sen vahvuudekseni, että katson mielestäni asioita todella laajasti eri näkökulmista ja olen saanut hyvin usein palautetta siitä, kuinka kykenen arvioimaan itseäni.
Sijoittajalle korkea säästöaste koetaan kovana juttuna, ja tuntemistani sijoitusmaailman tutuista hahmoista olen selkeästi säästeliäin. Varmasti on säästeliäämpiäkin sijoittajia olemassa, en epäile sitä ollenkaan. Tunnen myös aidosti köyhiä ihmisiä, joita ei voi köyhyydestä syyttää, vaikka joku tahallaan haluaisikin sen niin kääntää, tosin syyt heidän köyhyydelleen ei näy ulospäin… Joten yleisesti ottaen älkää tuomitko ihmisiä, joilla ei mene hyvin. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka joutuvat elämään pienemmillä rahoilla kuin minä, eikä monilla ole kykyjä ja mahdollisuuksia saada asioitaan (yksin) kuntoon.
Heikkouteni on kaikki. Ei ole oikein mistään hyvää substanssiosaamista tai muutenkaan syväosaamista. Perusasioissa on petrattavaa ja numerot kovin haastavia, lisäksi mulla on huono muisti, lukutaito ja keskittymiskyky, joten en osaa tai tiedä kauheasti sijoitusjutuista loppujen lopuksi.
11. Kuvailisitko hieman sijoitusprosessiasi? Miten se on kehittynyt vuosien mittaan?
Käyn vähän läpi, miten homma yleensä menee. Jos jokin firma tuntuu minusta halvalta, se jo tarkoittaa että tunnen firman jotenkin, jolloin se on lähes poikkeuksetta Inderesin seurannassa oleva yhtiö. Tällöin olen katsonut siitä Inderesin tuottamat materiaalit kuten videot, kommentit, laajat raportit, yhtiöraportit ja tietysti yhtiöketjunkin. Eli tällaiselta pohjalta lähden liikkeelle, ja ehkä olen myös lukenut muidenkin sijoitusaiheisten medioiden jutut yhtiöstä sekä sijoitusmaailman eri ihmisten ajatuksia.
Jos koen aidosti kiinnostusta yhtiötä kohtaan, niin luen yhtiöketjua, luen uudelleen tuoreimmat laajat rapsat sekä yhtiörapsat ja katson myös videot. Sitten googlettelen ja käyn yhtiön sivuilla, lisäksi kerron noin viidelle ihmiselle, jos olen kiinnostunut jostain sijoituskohteesta, ja näiden keskustelujen kautta saan lisää tietoa. Exceleitä en pyöritä enkä harrasta muutenkaan dcf-juttuja.
Entä miten olen kehittynyt sijoittajana? Hyvin paljon, vaikka en vieläkään ole edes kohtalainen sijoittaja. Alussa ostin täydellisellä mutulla ja hassuin perustein. Vuosien mittaan aloin hieman hahmottamaan perusasioita ja kokonaisuuksia, joten mutuilun määrä on laskenut runsaasti. Siitä sitten hiljalleen olen alkanut entistä paremmin sisäistämään asioita ja tarkastelemaan analyyttisemmin kokonaisuuksia. Olen ehkä aika hyvin sisäistänyt sen, että en tiedä ja osaa juuri mitään, mikä on vahvuuteni ehkä muutenkin elämässäni.
Hiljalleen eteenpäin ja parhaani yrittäen, ei sitä enempää oikein voi. Mitään meganopeaa oppimiskäyrää mulla ei ole. Olen siinä pisteessä kuudessa vuodessa, mihin monelle menee vain kuukausia.
12. Miten vetäisit yhteen sijoitusvuotesi 2023? Mikä onnistui, mikä meni vihkoon?
Onnistuin tänä vuonna siinä, että sain myytyä salkustani yhtiöitä, joita en ymmärrä tarpeeksi hyvin.
Olen kehittynyt sijoittajana tänäkin vuonna, joten pystyin paremmilla argumenteilla ja objektiivisemmin ostamaan erilaisia osakkeita salkkuuni siten, että ymmärsin jokseenkin hyvin, mitä tuli ostettua.
Sitten olen oppinut sopivasti lisäilemään ja vähentämään, kun ennen keskityin vain siihen, että ostin ja myin kokonaisia positioita.
Tavallaan virheenä sanon, että pidän edelleen pikkuisen kryptoja, mutta toisaalta se on ehkä mun loppuelämäni viihdettä, ellei sitten kryptot kuole. Musta olisi aiheellista, jos joku pitäisi mun PayPalin ostoa virheenä, koska en sitä pystynyt ja osannut kunnolla tutkia sijoituskohteena. Toisaalta sain eri puolilta apuja olennaisimmilta osin. Tuli siitä 10-bäggeri tai jättiturska, se on mielestäni enemmän tai vähemmän virhe, jos ostaa jotain, mitä ei ihan ymmärrä eikä hahmota aidosti eri skenaarioita kohtuullisella tarkkuudella.
Alokas haastattelee
13. Miten ja milloin sinulle tuli mieleen perustaa tämä ketju?
Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä, lisäksi olen kiinnostunut sijoittamisesta ja olen muutenkin halunnut tarkemmin tietää, millaisia sijoittajia jotkut ovat, miten he toimivat ja niin edelleen. Olen oppinut paljon kyselemällä ja keskustelemalla toisten sijoittajien kanssa, mutta enhän mä viitsinyt vaivata ihmisiä lukuisilla privaviesteillä.
Halusin myös ilahduttaa foorumilaisia tekemällä jotain uutta ja erilaista, josta mahdollisimman moni sijoittaja saisi jotain kivaa ja hyödyllistä irti. Tämä oli ehkä myös tavallaan kiitos Inderesille, että olen saanut heiltä tällaisen mahdollisuuden toimia yhteisön palvelijana.
14. Kuinka paljon työtä yksi haastattelu keskimäärin vaatii?
@JHeiskanen tekisi paremman haastattelun tunnissa. Mut mulla menee yllättävän kauan…
- Mietin ja tutkin, kuka olisi sopiva haastateltava.
- Keskustelen haastateltavan kanssa.
- Haastateltavasta riippuen teen enemmän tai vähemmän taustatutkimusta.
- Alan tekemään kysymyksiä, joista suurin osa on vakiokysymyksiä (copy+paste) ja sellaisia kysymyksiä, jotka sopisi lähes kaikille haastateltaville, mutta niidenkin osalta mietin, mitkä sopisivat kullekin. Lopuissa kysymyksissä meneekin enemmän aikaa, mutta ei mitenkään mahdottomasti.
- Lähetän kysymykset.
- Teen introtekstin.
- Saan vastaukset, jotka luen muutamaan kertaan.
- Teen outrotekstin.
- Lopputarkastus.
- Julkaisu.
Kaikkia työvaiheita en vain voi suorittaa nopsaan, vaan joudun pohtimaan ja miettimään. Kyllä yhteen haastatteluun menee yksi työpäivä, johon sisältyy pari kahvitaukoa ja lounastauko, tosin ripottelen haastiksen teon useammalle päivälle.
Mietin usein, että annan muille liian vähän ainakin täällä sijoitusyhteisössä, mutta toisaalta, jos käytän työpäivän verran ilmaiseksi aikaa näiden haastattelujen eteen, niin kai se on jotain…
15. Miten kuvailisit ketjun merkitystä itsellesi? Mitkä ovat parhaiten mieleen jääneitä palautteita?
Elämäni isoimpia saavutuksia! Opiskelen sijoittamista eri tavoin, ja perustamani Alokas haastattelee -ketju on yksi tärkeä osa oppimisprosessiani. Aika paljon opitaan eri esimerkkien ja esikuvien kautta, ja tässä on vähän samaa ajatusta. Mielestäni ketjuni on siinä onnistunut, että se ei johdata fomottamisen maailmaan, vaan siitä saa paljon hyvää ajateltavaa ja erilaisia “työkaluja” omaan sijoitustoimintaan. Niin ja onhan se huikeaa, kun saa olla ketjun myötä tekemisissä Suomen sijoitusmaailman huippujen kanssa Mutta ihan parasta on se, että niin monet lukevat sitä kiinnostuneena ja saavat siitä paljon sekä iloa että hyötyä!
Palautteista… kaikki palautteet ovat olleet todella kivoja. Se jotenkin lämmittää mieltä omalla tavallaan erityisesti, kun Foorumilla kirjoittelemattomat/hiljaiset laittavat privana palautetta… se tuntuu kivalta.
Jos erilaiset sijoitus- ja talousmaailman ihmiset kertovat lukeneensa haastattelujani, se tuntuu kanssa aika kivalta, kun tällaiset kokeneet näiden alojen ammattilaiset saavat ketjustani hyötyä ja iloa irti. Samoin se tuntuu hyvältä, kun arvostetut kuuluisuudet ovat sanoneet, että pitävät kunnia-asiana sitä, kun pääsevät ketjuuni… toki nämä sanat tuntuvat kaikkien suusta kivalta!
Sellaiset palautteet ovat jääneet vahvasti myös mieleeni, joissa jotkut ovat ilmaisseet, että haastatteluni ovat hyvällä tavalla uniikkeja ja tarjoavat jotain uutta.
Näen sen myös epäsuorana palautteena, kun olen ainakin kuvitellut, että jotkut isommat tahot ovat haastatteluissaan alkaneet käyttämään alokasmaisia kysymyksiä… no ehkä pelkkää kuvittelua, mut ajatuksena ainakin kiva.
Haastattelu jatkuu kakkososassa.