Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Lasketaanko fedin ja inflaation kimppakivaa portfolion kanssa? :slight_smile:

3 tykkäystä

Lauantaisin ja sunnuntaisin on erityisen kivaa se, että pystyn enemmän ja syvemmin lukemaan sijoituskirjallisuutta sekä tutkimaan tarkemmin sijoituskohteita. Itse henkilökohtaisesti tarvitsen kirjan lukemiseen ja esimerkiksi sijoituskohteen tarkempaan tutkimiseen enemmän rauhallista aikaa, kun aika hetkisenä arkena jolloin en yleensä niin paljoa tutki firmoja tai lue kirjoja… toki jonkin verran. :slight_smile: Muuten arkena tietysti seuraan hyvinkin ahkerasti sijoitusmaailmaa eri tavoin.

Tänään luen jälleen kerran Seppo Saarion kirjaa Miten sijoitan pörssiosakkeisiin ja tulen tämänkin lukukerran jälkeen lukemaan kirjaan varmaan vielä useita kertoja. Ajattelin vielä lukaista parit yhtiöraportit firmoista, jotka tunnen huonosti, jotta saan niihinkin tietynlaisen “näppituntuman”.

Aamulla on soinut mm. Cypress Hill, Opeth, Pjotr Tšaikovski, joiden tahtiin on ollut hienoa lukea sijoitusjuttuja. Sain myös privana tätä kirjoittaessani (hyvähenkisen) meemin itsestäni :clown_face: ja Stockmannista. :smile:

29 tykkäystä

Itse olen kunnostautunut kaivamalla taas esille Benjamin Grahamin The Intelligent Investorin. Syynään kriittisellä silmällä läpi millaisiin sijoitussynteihin olen langennut härkämarkkinassa :sweat_smile:. Saan rauhaa laskumarkkinassa siitä, että luen miten kurjaa aikaisemmin on ollut karhumarkkinassa, mutta miten hyvät yhtiöt on silti pärjänneet ja nousseet kukoistamaan. Yksi kirja esimerkki on Cunninghamin Berkshire and Beyond, missä tutustutaan lähemmin Berkshiren omistamiin yhtiöihin ja niiden tarinaan.

@Sijoittaja-alokas Opeth toimii muuten todella hyvin livenä :sunglasses: Viimeksi näin Tuskassa 2019. Sen jälkeen ei vissiin Tuskaa ole järjestetty. Minulla on vieläkin 3 päivän lippu valmiina vuodelta 2020, jospa tänä vuonna sen pääsisi käyttämään?

1 tykkäys

Tämä alkaa olemaan jo pelottavaa. Katsoin Netflixistä dokkaria Elon Muskista, jossa toki käsiteltiin paljon hänen perustamiaan yrityksiä. Eikös lopputekstien aikana katselusuosituksissa @musa_2 muistuttele olemassaolostaan :rofl::rofl:

45 tykkäystä

:joy:

36 tykkäystä

Kirjallisuudesta päästään hienoon aasinsiltaan. Pelottavaa kuinka lähelle todellisuutta Pierre Boulle pääsi aikoinaan kun kirjoitti romaanin Apinoiden planeetta, jonka pohjalta vuonna 1968 tehtiin samanniminen elokuva . Nythän tässä saattaa käydä niin, että kohta yleisötapahtumissa vaaditaan apinapassia. Rokoteskeptikoiden manaamissa haittavaikutuksissa siintää jo mitä eriskummallisimpia oireita puussakiipeämisen tarpeesta banaanien hamstraamiseen.

1 tykkäys

Lukusuosituksiin voisi myös lisätä Yuval Noah Hararin Sapiens-teoksen. Suolanhippusen kera.

7 tykkäystä

Mielenkiintoinen vaihtelu artistien välillä :+1:

@Tyhjatasku Opeth kesällä Oulussa North of Hell festareilla. Mahtava kattaus muutenkin, mikäli raskaampi musa uppoaa.

1 tykkäys

Soittaako ne enää raskaampia? Eikö Miksulla menny ääni?

Ääni meni ja samoin kynäterotin hukassa :smiley: Damnation oli kuin eri bändin levy, vaikka on yhtä kevyttä tyyliltään.

Nimim. Eka demo oli paras :smiley: :wink:

1 tykkäys

Tämän elokuvan käsikirjoitus voidaan lukea seuraavasta (virallisesta) linkistä Nuclear Threath Initiativen sivuilta:

https://www.nti.org/analysis/articles/strengthening-global-systems-to-prevent-and-respond-to-high-consequence-biological-threats/

Ensinäytös ainakin osui kohdalleen :upside_down_face: . Toivotaan että vuoden 2021 simulaation tapaisiin lukuihin ei päästä , ne ovat hurjia. Koko raportti ladattavissa ja luettavissa vapaasti, näin viikonlopun kunniaksi.

5 tykkäystä

Cypress Hill ja sijoitusjutut tuo jostain syystä heti mieleen Palefacen Maximize the prophet [profit]. Tätä kun kuuntelet, saat varmasti tehtyä hyviä osakepoimintoja. Sanat sitä paitsi sopii hienosti tähän karhumeininkiin.

3 tykkäystä

Kirjasuosituksiin liittyen, onko täällä muita goodreadsin käyttäjiä? Kiinnostaisiko luoda goodreadsiin Inderesläisille oma ryhmä? Itseä kirjallisuus kiinnostaa muutenkin. Olisi kiva saada jonnekin kootusti ryhmän sijoituskirjallisuus ja muut kirjallisuussuositukset. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tämä oli liian rankka uhkaus NATO-palstalle. Laitetaan sitten tänne, jotta vakavat toimet tulevat dokumentoitua.
Turkkilainen jugurtti ei tule ostoslistalleni, kylpylässä kierrän turkkilaisen saunan, vaimolle en osta ensi talveksi turkkia, enkä ole lapsille ankara. Suomen myönnytys on kiekon 3.divarin mm-kisat Turkkiin.
Lisään vielä tähän, että vaihdoin vakivessaa, ettei tarvi enää pissiäkään Turkkiin päin.

39 tykkäystä

Uskon, olen katsonut paljon Opethin livepätkiä, erityisesti “Live at Red Rocks Amphitheater”-keikalta. :slight_smile:

Kyllä, mulla voi soida illan aikana Rauli Badding, The Beatles, Cannibal Corpse tai vaikkapa indie poppia. Tykkään kuunnella kaikenlaista musiikkia. :slight_smile:

Kyllä tietääkseni soittavat ja toiseen kysymykseen… ainakin tässä huhtikuun “tallenteessa” Miksun ääni kuulostaa hyvältä. Tykkään Opethin eri aikakausien biiseistä. :slight_smile:

Saan pian luettavaksi uudelleen myös Saarion Näin sijoitan pörssiosakkeisiin - opas nuorelle, mun mielestä tuokin kirjaa sopii myös tällaiselle boomerille ja kokeneemmallekin sijoittajille. :+1:

Ja nyt soi Paco De Lucia (oli maailman parhaimpia flamencokitaristeja ja hetki sitten soivat mm. Moonspell (portugalilaista dark metallia), Vangelis (kreikkalainen kaveri, joka teki mm. elektronista musiikkia elokuviin, RIP 17.5.2022 :cry:).

2 tykkäystä

Tarkoitin lähinnä yleisesti bändien osalta, että raskaampaa musaa tarjolla, kuten nyt vaikka @Sijoittaja-alokas mainitsema Cannibal Corpse.

En ole itse kuullut juttua tuosta äänen menettämisestä, ymmärtääkseni Mikael vain kyllästyi örisemiseen. Onhan hänellä taustaa tuosta jo ennen Opethia Bloodbathistä.
Viimeksi olen Opethin nähnyt juuri ennen koronasulkuja tammikuussa -19 Helsingissä ja ainakin tuolloin vielä pari örinäbiisiäkin kuultiin.
Ja ymmärtäähän tuon, hänellä on todella upea puhdas lauluääni ja haluaa varmasti käyttää sitä enemmän.

3 tykkäystä

Juu, tuossa huomaa tosiaan tuon kun on ääni mennyt. Jotenkin nasaalimainen ja tasapaksu, kun aikaisemmin ollut huomattavin parempi skaala korkeista mataliin.

Saman olen kuullut että kyllästyminen oli yksi osasyy, äänen menettäminen toinen. Opethan on kymmenisen vuotta vanhempi kuin Bloodbath, joka oli vain sivuprojekti. Eli murinat on Opethista lähtöisin.

Vertailtavaksi esim Bloodbathin live-esityksistä miten ääni on muuttunut.

2005:

2010

Jotain tuossa välissä tapahtunut eikä ole palannut takaisin entiseen. Toki makuasioita, mutta pidin vanhemmasta huomattavasti enemmän.

Uusi maa listaan. Ollaan apinoita kaikki.

8 tykkäystä

Aiotko syödä jouluna Turkin kansallislintua kalkkunaa?

3 tykkäystä

Olen yhden tiedon verran sivistyneempi nyt kuin eilen. Amerikkalainen tuttava ihmetteli, miksi kalkkuna on Suomessa niin kallista. Todettiin että tulevat jenkkilästä lentämällä, mutta ei amerikkalaisen laiskoina omin siivin. Tulevat ykkösluokassa. Mutta se Reset Tajip Ärdokaava on kyllä kalkkunan näköinen.