Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Hieno kattaus👌

Itsellä soi tänään puutarhatöissä kuulokkeissa yhdistelmä melankoliaa ja asennetta. Muutama poiminta listalta.

  • Kaunis Kuolematon - Hyvästi
  • Dawn of Solace - I Was Never There
  • Eluveitie - The Call of The Mountains
  • Kataklysm - The Black Sheep
  • Leprous - The Price
  • Raised Fist - Flow
  • Periphery - It’s Only Smiles

Musiikki on hyvää silloin ku se herättää tunteita.

6 tykkäystä

Onko apinarokko bullish vai bearish signaali apina-NFT:iden ja APE-krypton kannalta? :rofl:

4 tykkäystä

Kaunis Kuolematon :muscle: turhan vähälle huomiolle jäänyt uskomattoman upea bändi. Tuota levyä olen toistaiseksi kuunnellut vähemmän, mutta eiköhän se tässä korjaannu :+1:

3 tykkäystä

Nythän Powell puhui “softish landingista” :grinning:

https://tradetoday.co.in/powell-says-a-softish-landing-for-u-s-economy-is-plausible/

5 tykkäystä

Musiikista puheenollen kaikkien juttujen ja äijien kovin äijä ja juttu on TOOL. Joskus vuonna 1995 tai jotain sinneppäin tutustunut ensikertaa ja 2006 näin livenä joka on tähän(kin) asti kovin esiintyminen mun mielestä mitä oon päässyt todistamaan. Edellistä levyä odoteltiin 13 vuotta.ja ei pettänyt sekään (ei ollu kiirettä jätkillä). “Prize is what you pay and value is what you get”.

Listataan vielä pari yhtä kovaa:

  • Nine Inch Nails
  • Devin Townsend
  • Prodigy
  • Deadmau5
  • Rage Against the Machine
11 tykkäystä

Harmi että Tikkurila ostettiin pois pörssistä. Ehkä jo jommalla kummalla, mutta varmasti yhteenlasketulla aiheettomilla ja aiheellisilla pirujen seinälle maalailulla saisi heittämällä tenbäggerin maalikaupalla. Toisi defensiivisyyttä levottomaan ympäristöön.

Oikeasti mahtava lukea täältä avattuja uhkia ilmaiseksi ilman klikkiotsikoita. Aurinkoista sunnuntaita ja iso kiitos foorumille taas! :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Sain vihdoin tarpeekseni Hesarin vasemmistosiiven örvellyksestä. Peruin hetki sitten tilaukseni. En ainakaan tällaisesta roskasta maksa, saati sitä rahoita.

Tilasin Maaseudun tulevaisuuden. Mainio kesälehti. :slight_smile: Tämä on ihan tosi juttu. Molemmat lehdet ovat toki tuttuja jo ennestään muutaman muun lisäksi.

Vastaan silti pariin toimittaja Iida Sofia Hirvosen kirjoituksessaan esittämään kysymykseen/kommenttiin.

Miksi on niin ilmeistä haluta tuhlata ainutkertaisia ihmiselämiä kansallisvaltion puolesta?

Siksi, että kaltaisesi toimittajat saavat vapaasti kirjoittaa mielipiteitänsä maan suurimpaan sanomalehteen ja siksi, että juttusi lukijat voivat halutessaan päätyä lukemaan myös muita julkaisuja.

Ei kansallisvaltion rajat ole itseisarvo. Rajojen puolustaminen on suvereniteetin puolustamista. Suomi kansallisvaltiona tarkoittaa vapautta olla ja elää ilman, että pitää pelätä joutuvansa mielipiteidensä vuoksi pidätetyksi tai ahdistelluksi. Vaaleissa voi äänestää ketä tahansa, jonka katsoo vievän maata oikeaan suuntaan. Suomen suvereniteetti antaa ihmisille varmuuden siitä, että pimeään ja kylmään Suomeen kannattaa edelleen rakentaa elämänsä ja perheensä. Tässä maassa vapaudesta on jo maksettu kova hinta, mutta vapaus on edelleen kaikkien uhrausten arvoinen.

…seurasin hämmennyksellä, kun tuttuni alkoivat baarissa listata mahdollisia hyökkäyskohteita ja kertoa, että he olisivat valmiita puolustamaan Suomea väkivalloin.

Valtion rajat eivät ole pyhiä ja uhrauksen arvoisia itsestään. Niistä tehdään sellaisia keksimällä ja kertomalla niihin liittyviä tarinoita.

Kranaatista haavoittunut isoisäni ei tarinoita koskaan kertonut. Ei kertaakaan. Olen lukenut niitä hänen kirjoittamistaan päiväkirjoista. Mikään ei ole keksittyä vaan täyttä totta. Kuolemaansa saakka hän oli vakuuttunut siitä, että kaikki oli uhrausten arvoista. Ja niin olen minäkin.

Valtion rajat määrittelevät sen tilan, missä voi vapaasti olla suomalainen, minkä sisällä voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen, kirjoittaa lapselliset mielipiteensä lehtien sivuille tai olla lukemastaan täysin eri mieltä pelkäämättä seurauksia. Lisäksi voi valita toisen median, jossa kirjoitusten analyyttinen taso on korkeampi tai vähemmän ideologisesti värittynyt.

131 tykkäystä

Ei s*tna että meni tunteisiin tuo Hesarin kirjoitus. Kyllä taas vaan miettii millaisessa pumpulissa sitä on itse saanut elämänsä elää saati sitten tämä jutun kirjoittanut toimittaja.

Jos tämä on yleisemmin NATO vastustajien maailmankuva, olen pettynyt. Olen silti valmis puolustumaan maata, vaikka he eivät olisi.

44 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että jutun kirjoittajan ainut tarkoitus oli provosoida. Avaamalla artikkelin ja jakamalla sitä annat hänen voittaa. Tilauksen peruminen on hyvä veto :+1:

11 tykkäystä

Minkä takia mulle tulee nykyisin välillä tämä herja kun yritän tykätä jostain kirjoituksesta?
Kun siis klikkaan sydänmerkkiä, niin se mun tykkäys katoaa ja saan tämän. @Yu_Gong1 olitko se sinä joka voisi tähän vastata?
image

9 tykkäystä

@RitaRii @yugong12323123 Itse olen törmännyt tuohon, kun olen jo tykännyt ko. julkaisusta ja sen jälkeen eksynyt toiseen välilehteen, joka ei ole päivittynyt, ja jossa sydän näyttää tyhjältä. Kun klikkaan sitä, eli yritän tosiasiallisesti tykätä samasta postauksesta toiseen kertaan, saan luettavakseni tämän saman virheilmoituksen.

Vaikka se onkin epäselvä, ovat virhetilanteen juuret olleet siis, tälläkin kertaa, käyttäjässä :laughing:

10 tykkäystä

Mulla on ollut vain yhdellä välilehdellä inde kun olen saanut näitä virheviestejä.

1 tykkäys

Kirjasuositukset
Putinin sisäpiiri (Mihail Zygar, 2021) ja
Putinin sisäpiirissä (Cathrine Belton 2012)
antavat historiallisen kuvan, kuinka Putin ja silovikiit loivat Venäjän kleptokratian, millaisiin rikoksiin tämä mafiaporukka on valtansa alusta syyllistynyt ja selittävät Ukrainan hyökkäyksen taustoja.

5 tykkäystä

Tykkäykset on tainnut viime aikoina bugailla niin, että samallakin välilehdellä “punainen sydän muuttuu takaisin mustaksi”, jonka jälkeen tulee tuo teksti jos yrität toistamiseen tykätä.

@Yu_Gong1

6 tykkäystä

Ei ehkä suosittu mielipide, mutten oikein osaa provosoitua tai suuttua tuosta HS kolumnista.

Uutisena olisi enemmän kyseenalainen, mutta kolumnina ihan hyvin monen jantterin ajatuksia varmasti kartoittava, ennenkuin niitä aletaan huulista ulos ampua näkemyksinä tai jopa totuuksina.

Kannattaa muistaa, että sana kuvitteellinen ei tarkoita olemassaolematonta, vaan abstraktiota. Samoin jos jokin päättyy kysymysmerkkiin, on lukijan valinta paljonko siitä kaivaa huutomerkkejä.

Tarinoilla viitataan varmaan narratiivirakenteisiin, jotka voivat olla totta tai tarua. Mutta eeposten merkitys on ihmisten välisessä olemisessa ja ajattelussa ollut aina keskeinen, oli kyse antiikin Kreikasta tai sijoitusnarratiiveista. Rajoilla on tai ei ole merkitystä, mutta myöhemmille sukupolville se merkitys siirtyy tarinoina (mikä ei myöskään rajaa suoraan historian faktoja jakautumaan tarinoissa todeksi tai fiktioksi).

Olen monesta asiasta eri mieltä kirjoittajan kanssa, mutten näe sitä kolumnin kontekstissa suoranaisena uhkana Länsimaiselle demokratialle. Piristävä lukukokemus, mitä pirun vaikea lukea raamattuna minkä kirjoittaja hyvin perustelikin alussa.

Myyteistä on siirrytty enemmän logioihin ja varmasti se vaikeuttaa totuuksien kaivelua, mutten usko kirjoittajan tarkoittaneen että tarinat sodista olisivat tehneet sotien uhrauksista merkityksettömiä. Kun ollaan oikeasti kasvettu pumpulissa, silloin on kirjoitettava joskus pumpulin näkökulmasta.

Disclaimer: Tulikin kesän kahvihuonekirjoittelukiintiö täyteen yhdessä sunnuntaissa. :grin: Olen sen verran erimieltä kolumnin kirjoittajan kanssa etten ala dialogitasolla perkaamaan tekstin tyhmiä kohtia, mutta muistakaa että se on kolumni ja sen olemassaolo muistuttaa siitä, että meillä tuollaisiakin on mahdollista kirjoittaa. Ja se suuttumus kertoo etteivät kaikki uhraukset ole menneet hukkaan maan vapauden rakentamisessa.

32 tykkäystä

No niin, nyt vihreätkin ovat poistamassa sunnuntailisiä. Ymmärrän tuon kulun yrittäjille, mutta kuvitteleeko joku, että vuorotyöläinen tekee sunnuntaina töitä tunti tunnista mukisematta?

Koko yhteiskunta pyörii pääosin arkirytmissä, minusta on itsestään selvyys että sunnuntai on työpäivänä arvokkaampi. Kyse ei ole enää mistään kristillisistä arvoista, vaan siitä että viikonloppuna valtaosa ihmisistä on vapaalla.

Yleensä kun jonkun alan ehtoja tarpeeksi heikennetään seuraa “työvoimapula”, johon ratkaisua haetaan sitten ulkomailta. Tällä hetkellä tuolla työvoimalla pyörii osittain maatalous, rakennuspuoli sekä kasvavissa määrin hoitopuoli. Lisätään siihen palveluala, niin meillä alkaa olla koko duunariosasto ulkoistettu.

En ole kahdeksaan vuoteen saanut mitään lisiä itse, mutta en voi silti käsittää yhteiskunnan tasolla mitä järkeä tuossa on. Ne jotka pystyvät hakeutuvat muihin töihin ja osa toteaa että ei käy. Voin kokemuksesta kertoa, että kun työntekijöiden kanssa ei ole kunnolla yhteistä kieltä niin virheiden määrä kasvaa. Lopputuloksena joko paikan päällä on lakisääteisistä syistä erillinen valvoja tai töissä joita tuota ei vaadita, ongelmia parsitaan jälkeen päin. Lopputulos on yhtä fiksu kuin Bernerin taksiuudistus.

31 tykkäystä

Ottamatta kantaa miten tuohon on mahdollista päästä ilman että kenenkään ansiotaso heikkenee.

Jos Sunnuntaina työn teettäminen ei olisi niin kallista niin yhä useampi paikka olisi auki sunnuntaina. Enemmän töitä, enemmän bisnestä, enemmän verotuloja. Tästä olisi paljon yhteiskunnallista hyötyä.

11 tykkäystä

Eikös suurin osa paikoista ole jo nyt sunnuntaina auki, mutta vain lyhennetyin ajoin? Muutama tunti pidempi työaika, mutta paskempi palkka ei varmaan kovasti työntekijöitä motivoisi.

13 tykkäystä

Eikö olisi silloin reilua, että kaikki työpaikat olisivat auki läpi viikon? Eihän se ole tasa-arvoista, että vain joidenkin alojen työntekijät joutuisivat kärsimään tästä.
Ehdotuksen mukaanhan tämä ei kuitenkaan tule työnantajalle yhtään halvemmaksi, mitä tulee henkilöstökuluihin, sillä haittalisät piti jyvittää peruspalkkaan.

3 tykkäystä

Jos samalla keskituntihinnalla pystyt pyörittämää 7 päivää 6-6.5 sijaan niin mitä tapahtuu liikevaihdolle? On myös helpompi leipoa kulut sisään hintoihin jos kulut eivät heittele päivän mukaan tolkuttomasti.

1 tykkäys