Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Nuo seikat mielestäni paistaa raporttien rivien välistä läpi, jos jaksaa lukea niitä pitkään vuosien ajan. :smiley:

Sitä alkaa oppimaan eri “patterneja” eri analyytikoiden tyyleissä, varovaisuudessa, uskalluksessa ottaa näkemystä yms.

8 tykkäystä

Pahoittelut kritiikistä, mutta mielestäni ison analyysitalon idea on että analyysit ovat vertailukelpoisia, ilman että tuntee juuri henkilön x tyylin. Siitä maksaisin, jos maksaisin. Ilmaisesta toki kiitän.

6 tykkäystä

Aina saa kritisoida. Tottakai analyysit pyritään tekemään mahdollisimman objektiivisesti ja tunteettomasti, mutta samalla on vaikea täysin kumittaa omaa persoonaa niistä pois ja minusta analyysin lukijana sekin kannattaa tiedostaa. :slight_smile:

16 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä, mitä tässä inderesin analyysejä reilu 3-4v lukenut. Niin omaa osaamista on kertynyt, ja “patternit” ovat alkaneet tulla esiin.

Eikä analyytikon näkemyksen pieni oman kokemuksen “väritys” ole aina huono asia. Se antaa kuvaa analyytikon kokemista riskeistä ja markkinatilanteesta, status quosta, sekä siitä minkälaisena hän kokee nykyhetken ja tulevaisuuden.

Näitä voi kukin sitten lähteä vertaamaan omaan näkemykseensä tulevaisuudesta, ja niihin skenaaroihin joihin haluaa varautua. Ja ottaa positiivisempaa tai negativiisempaa näkemystä sen mukaan.

Tärkeintä on ymmärtää että kukaan ihminen ei ole tunteeton laskentakone, joka täydelliseen historialliseen tietoon perustuvaa analyysiä :slight_smile: Ja tämä tulisi ottaa huomioon analyytikoiden kommentteja lukiessa, ja omia sijoituspäätöksiä tehdessä.

Besides, eihän “historia ole tae tulevaisuudesta” :wink:

5 tykkäystä

Erittäin paljon kiitoksia kaikille palstaveljille ja -siskoille ketkä vastasivat! :smiling_face_with_three_hearts:

Teistä on apua.

49 tykkäystä

Analyytikko on ihminen siinä missä muutkin. Ennustaminen itsessään on typerää ja faktojenkin ollessa hallussa se on korkeintaan valistunut arvaus. Joskus menee oikein joskus väärin. Keskeisintä ennustamisessa on se, että tajuaa sen ison kuvan ja mikä todella on keskeistä. Se, että esimerkiksi liikevaihto vuonna 2024 osuu ennustehaarukkaan, ei ole mitään tekemistä kokonaiskuvan kannalta.

Esimerkkinä Ekin Kone suositukset, jotka menivät sentimenttiä vasten ja nyt voidaan kysyä oliko Eki oikeassa? Kyllä tuollainen vaatii rohkeutta, kun toiset antoivat Koneelle jopa 75€ tavoitehinnan.

Henkilökohtaisesti olen itse taipuvainen pessimismiin varsinkin lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä olen lähes poikkeuksetta optimisti. Usein toimin todella rationaalisesti ja harkiten, mutta myös silloin tällöin tulee toimittua impulsiivisesti ja tehtyä joitakin todella typeriä liikkeitä. Kaikki bumstin bum ja ohimenevään hypeen perustuvat ilmiöt ovat heti epäilyttäviä. Esimerkiksi Harvia-kultti. Analyytikon pitää ottaa omaa näkemystä ja siksi arvostankin suuresti heitä, jotka sen tekevät, lauman perässä juoksevia analyytikoita en niinkään. Mitä hyötyä analyytikosta on, jos hän vain suoltaa saman tavaran ulos, joka löytyisi jo vuosiraportista?

Analyytikothan ovat tarinankertojia. Kannattaa tutustua jenkkianalyytikoiden teksteihin. Inderesin tuottama tavara on todella laadukasta ja objektiivista verrattuna niihin.

Sattumalla ja tuurilla on iso rooli finanssimarkkinoilla. Monet voittivat 2021 vertailuindeksin eikä edes tarvinnut olla mikään nero. Indeksin voittaminen ei ole kestävää ja prosentuaalisesti vain erittäin pieni sijoittajista voittaa vertailuindeksin pitkällä aikavälillä ja sama pätee analyytikoihin. Olisihan sekin hullua, että esimerkiksi 3 analyysitalon 3 analyysia olisi lähes täysin identtisiä. Voisin jopa väittää, että tilastojen valossa oli erittäin todennäköistä, että kaikki 3 olisivat väärässä.

14 tykkäystä

Erkistä onkin muodostunut yksi analyytikoista jonka mielipidettä todella arvostan, tyyliä ei mielestäni ole ohjannut juurikaan markkinan “tuulet” vaan yrityksien operatiivinen suorittaminen ja tuloksen teko kyky.
Ei olla lähdetty liikaa mukaan hypeen, tai spekuloimaan, vaan on otettu kantaa. :slight_smile:
Siinähän voi olla lyhellä aikavälillä väärässä, mutta pitkällä aikavälillä mielestäni suunta on ollut oikea.
Peukut siitä hänelle.

17 tykkäystä

Ei ole normaalia, Mercellin tapauksessa ostotarjous veti volyymit moninkertaisiksi normaaliin vaihtoon, samoin hinnan +100%.

Määrällisesti spreadi oli pitkään iso ja aiheutti varmasti järjestelmälle poikkeaman, jota piti pidempään selvitellä oikeaan tasapainoon.

Analyytikko on usein olosuhteiden uhri. Hypemarkkinassa näyttää täydelliseltä Uunolta, jos ei peesaa muita ja nosta tavoitehintoja kulloisenkin ajan “normiin”. Sitten karhumarkkinassa saa kuulla vittuilua ja haukkuja, kun laskee suosituksia markkinoiden sen aikaiseen “normiin”.

En tiedä onko Inderesillä harkittu sitä, että tavoitehinnan sijaan annettaisiin bull, neutral ja bear-case ja kolme eri arviota osakkeen arvosta. Toki tossakin on ongemia, mutta ainakin se ratkaisisi osittain tämän peesaamisongelman. Ja toki analyytikko voi edelleen antaa näkemyksensä, mikä noista bull, neutral tai bear-caseistä on hänen mukaansa todennäköisin.

3 tykkäystä

Muistutukseksi Nordnetin tiedote loppuviikon aukioloajoista:

Keskiviikko 25.5.
Ruotsin markkinat sulkeutuvat Suomen aikaa klo 13.55. Muut markkinapaikat ovat avoinna normaalisti. Huomioi, että jatkuva kaupankäynti myös kaikilla Ruotsin Nasdaq First North -markkinalla listatuilla osakkeilla ja tuotteilla, kuten Nordnet Markets -tuotteilla, päättyy klo 13.55.

Helatorstai 26.5.
Suljettu: Ruotsi, Tanska, Norja ja Suomi
Auki: Saksa, USA ja Kanada

Perjantai 27.5.
Suljettu: Tanska
Auki: Muut markkinat ovat auki tavalliseen tapaan.

Maanantai 30.5.
Suljettu: USA
Auki: Muut markkinat ovat auki tavalliseen tapaan.

Valuutanvaihto
Helatorstaina ei suoriteta valuutanvaihtoja. Muuten valuutanvaihdot suoritetaan normaaliin tapaan.

7 tykkäystä

Alarivi, Vantaalla 25 huhtikuuta.

Lipsahdus vaiko kirjoitusvirhe?

En omista Solteqia ja tuskin tulen omistamaankaan mutta sattuipa silmään.

3 tykkäystä

Kellään tietoa kuinka vakavaa jos kilahtaa osingot nordnet tilille opiskelijavaihdon aikana. Yhdysvaltain viisumi ei siis oikeuta työn tekemiseen ulkomailla ja eikös ne osingot osakesäästötilillä katsota sitten siellä tienatuiksi?
Taitaa lähteä varmuuden vuoksi myyntiin :grin:

1 tykkäys

Olen tätä uupumuskeskustelua seurannut hyvin tarkasti koska se on myös itselläni ajankohtaista. Vaimoni otti jokin aika sitten puheeksi että olisinkohan masentunut tai muita oireita. Se herätti miettimään asioita ja ottamaan selvää. Toden totta olen ollut helposti ärsyyntyvä, aivosumua, poissaoleva kotona, aikaansaamattomuutta jne. Kotioloissa mukamas yritän olla reipas ja hoitaa asiat hyvin, päivänselvää kuitenkin on, että vaimo sekä lapset huomaavat minun tämänhetkisen tilanteen ja kärsivät siitä. Olen tiedostanut tilanteen muutaman kuukauden ajan ja yrittänyt tehdä sille omin neuvoin jotain, se ei kuitenkaan ole auttanut yhtään. Päinvastoin, mitä enemmän olen tiedostanut ja miettinyt asiaa, sitä ärsyyntyneemmäksi olen tullut.

Tänään aamulla ensimmäinen askel oli testosteronikokeet, jos niistä ei selviä ihmeempiä niin ammattilaisen kanssa keskustelemaan.

Meillä on kaksi pientä, usein/paljon sairastelevaa lasta. Lisäksi olen opintovapaalla vakitöistäni, kouluttautuakseni uuteen ammattiin. Opintoihin keskittyminen on ollut haastavaa lasten jatkuvien sairastelujen kanssa. Takaraivossa myös painaa nykyinen maailmantilanne inflaatioineen ja asuntolainoineen sekä tulevan työpaikan etsiminen/saaminen. Olen oppinut itsestäni että pystyn keskittymään vain rajoitettuun määrään asioita kerrallaan, oli ne sitten isoja tai vähän pienempiä asioita, muuten kuormitun liikaa.

On mahtavaa, kuinka paljon täältä saa elämäänsä oppia, tukea ja paljon paljon muuta. Mieluisimmat sanat joilla Inderesiä yleisesti kuvaisin ovat Laatu ja Yhteisö. Kiitos sinulle @H4nk3y että otit aiheen puheeksi ja kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Kuten H4nk3y sanoi, teistä on apua! :slightly_smiling_face:

59 tykkäystä

Yhteinen tekijä näyttäisi olevan aivosumu, ärtyneisyys ja pohjaton väsymys.

Itsekin pahimmassa jamassa sain työt tehtyä ja esiintymällä reippaana. Työpäivän jälkeen piti joka ilta ottaa parin tunnin torkut, jotka eivät kumminkaan mitään auttaneet.

Kävin myös verikokeissa ja löysin edullisen tavan saada kaikki testit samassa paketissa: Puhti – Laboratoriokokeet ilman lääkärin lähetettä

Suosittelen tuota alkajaiseksi ja jos ei noista löydy mitään, niin seuraavaksi lekurin juttusille :heart:

5 tykkäystä

“Lepistöllä minään vuonna juuri mitään tuloja” Mistä tiedät hänen tulonsa?

1 tykkäys

Henk. koht. tulot näkee verotoimistosta nimen ja asuinpaikkakunnan mukaan. Toki tuloja ei ole eroteltu muuten kuin ansio ja pääomatuloiksi. En tiedä saako nähtäväksi useamman vuoden tulot vai menneen verovuoden. Firman tulot pitää haeskella muualta.

1 tykkäys

Siitä vaan verohallinnon asiakaspäätteelle naputtelemaan henkilön koko nimi, kotikunta ja syntymävuosi niin saat kenen tahansa verotiedot.

2 tykkäystä

Kun kyseessä on lyhytaikainen ulkomailla asuminen, verovelvollisuus säilyy Suomessa. En tunne USA:n (vero)lainsäädäntöä, mutta olisi mielestäni varsin outoa, jos osinkotulot Suomessa aiheuttaisivat ongelmia viisumin kanssa. Itse ainakin käynyt juuri vaihdossa ja pieni työpätkiä tekemässä ulkomailla ilman mitään ongelmia verotuksen kanssa. Nordnet taisi kerran kysellä jotain lisätietoja, mutta sekin sujui näppärästi.

1 tykkäys

Kiitos viestistä, toipumista sinulle myös! Päivitäthän tilannetta jos viitsit ja jaksat @Trestar

Joo, aika saman kuuloista kuin Pappa Tunturillakin ollut.
Ärtyneisyyttä ei ole minulla ollut, mutta aivosumua ja hirveätä väsymystä kyllä. Työpäivän jaksaa, mutta sitten on tosi poikki.

4 tykkäystä

Kuinka saada osakkeiden tiedot exceliin, tämä varmaan kiinnostaa monia:

Tuossa vielä suora linkki videoon:

9 tykkäystä