Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Jahas… tämä lähtee heti kuunteluun. :sunglasses:

Aiheet:

00:00 Aloitus
01:10 Q1’22
10:27 Voittajat ja häviäjät
15:52 Talous
30:30 Kiina
38:58 Fiskaalinen elvytys
41:12 Inflaatio
46:47 Rahapolitiikka
1:02:52 Tuloskasvunäkymät
1:15:45 Sijoittajakäyttäytymisen muutos & sentimentti
1:22:56 Yhteenveto

19 tykkäystä

Ei kai se noinkaan mene, pörssi on siitä hieno, että jos yhtiö jatkaa tuloksen tekemistä, niin siinä voi voittaa, sekä myyjä että ostaja

Kuvasit tuossa uhkapeleja, jossa ei ole tuottavaa työtä mukana. Uhkapeleissä kaiken rahan lapiovat osallistujat omasta taskustaan, jonka joku on jo aikaisemmin hankkinut tuottavalla työllä, pelin ulkopuolelta

Pörssit käytännössä keskimäärin nousee vain kuin ne on kiinni. Päivänsisäisesti trendi on itseasiassa hieman negatiivinen. Tästä oli graafi jollain @Verneri_Pulkkinen videolla.
Päivätreidaaja joka säntillisesti sulkee positionsa joka ilta ei siis hyödy markkinan keskimääräisestä noususta yhtään. Nousumarkkinassa tietenkin kaikki on guruja.
Tämän takia arvostan voitollisia treidaajia vieläkin enemmän. Mäkisen Mikon firma tehnyt ainakin hyvää tulosta vuosittain.

15 tykkäystä

Onneksi (päivä)treidaajalle ei ole väliä nouseeko vai laskeeko markkina. Kunhan on liikettä. Mutta totta tuo sanomasi varmaan on, sillä usein tuntuu suurimmat liikkeet tapahtuu heti markkinan auettua, ja siihen ei pääse käsiksi jos ei tehnyt peliliikettä edellisenä päivänä (Swing treidaus eli muutamia päiviä kestävät vedot korjaisi tätä ongelmaa.)

Olen ennen treidannut vain nouseviin kursseihin, koska ei ole ollut järkevää mahdollisuutta käydä kauppaa laskuihin (tämä lienee monelle ainakin Suomessa ongelma). Nordnetissa on mahdollisuus shortata mutta vain osaa pohjoismaisista osakkeista, ja viputuotteet ilman stop losseja katoavine laitoineen… plaah!

Vaan pian minäkin laitan asiat kuntoon ja hommaan työkalut jenkkiosakkeiden shorttaukseen (prosessi loppusuoralla jo.) Sitten ei ole väliä mitä markkinoilla tapahtuu - kunhan tapahtuu. Ja se oikeastaan onkin minulle suuri tulikoe, sillä jos en sitten pysty tekemään voittoa markkinatilanteesta riippumatta, niin on pakko tunnustaa tosiasia että muutaman vuoden “ura” treidaajana on perustunut vain tuuriin ja jatkuvasti nouseviin kursseihin. Jos voittoja ei tule, niin tunnustan tosiasian ja palaan sitten varmaankin jollain aikavälillä takaisin osakepoimijaksi.

P.S. Unohdat sen, että päivätreidaaja voi pelkkiin päivänsisäisiin nousuihinkin treidatessa tehdä teoriassa enemmän tuottoa, kuin mikä on avauksen jälkeinen nousu päivän lopussa. Vaikeaa se on mutta mahdollista. Jotkut siinä varmaan onnistuukin. (Minä en ainakaan tällähetkellä.)
Osake X tai koko markkina voi tehdä päivän aikana hyvinkin pieniä liikkeitä mutta joku osake/hyödyke tekee aina isompia liikkeitä. Teknisen analyysin avulla on treidaajan mahdollista etsiä niitä isoimpia nousijoita/(tai laskijoita) joka päivä, jolloin keskimääräisen osakkeen päivänsisäisen liikkeen määrä ei niin paljoa merkitse kuin luulisi.

P.S.2 Jos on voitollinen päivätreidaaja, niin maltillisella vivulla voi tietenkin vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen. (Toki myös pidempiaikainen sijoittaja voi vivuttaa.) Silloinkin osakkeen keskimääräisen nousun määrä päivän sisällä merkitys pienenee.

2 tykkäystä

Kyse onkin vain odotusarvoista. Indeksisijoittajan ja osakepoimijan odotusarvo on markkinatuotto joka on positiivinen pitkässä juoksussa.
Päivätreidaajan odotusarvo on nolla miinus kulut. Joten pitkässä juoksussa kaikki treidaajan tuotto on taitoa eikä vain markkinan myötätuulta.

Ps. @terva_xyz Hyvässä hengessä halusin vain selventää mitä aikaisemmin tarkoitin.

3 tykkäystä

Mihin perustat väitteesi, että treidaaminen vähentää bid-ask spreadiä, vähentää kuluja ja on tehokkuuden kannalta hyväksi? Näkisin mielellään näyttöä tästä, sillä päinvastaisesta on näyttöä

Itse kiittäisin treidaajia nimenomaan siitä, että vähentävät tehokkuutta, lisäävät volatiliteettiä ja ainakin tietyissä tapauksissa vähentävät likviditeettiä, joka myös hinnoitellaan riskipreemioksi

2 tykkäystä

Joo, ymmärsin. Ja ei ollut tarkoitus väitellä/dissata tai mitään. Mä vaan lähdin vähän rönsyilemään sun kirjoituksesta innostuneena :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tuolle voisit pistää linkin tolle yksittäiselle otteelle mielellään, nyt mulla ei ole minkäänlaista hajua mistä lähteestä otat tuon yksittäisen sitaatin. Koska keskustelu on minusta itsessään hyvin binäärisen oloinen lähtökohdiltaan (pitäisikö treidaajia olla ollenkaan -tyyppinen lähtökohta joillain), niin mietin tässä sellaista tilannetta, jossa treidaajia ei olisi ollenkaan (ja he eivät kävisi kauppaa myöskään missään muussa muodossa, tai heidän kaupankäynti muistuttaisi enemmän buy and hold -sijoittamista). Tällaisessa skenaariossa on minusta varsin selkeästi argumentoitavissa, että kun aktiivisten markkinaosapuolien määrä kummallakin laidalla (bid ja ask -puoli) vähenee, niin yksittäisten positioiden avaaminen suoraan laidasta (market order) tapahtuisi korkeammalla spreadilla kuin normaalisti, koska order bookissa ei olisi kumpaankin suuntaan aktiivisia kaupankävijöitä suhteellisen lähellä absorboimassa yksittäisen kaupankävijän volyymia (= osto- tai myyntitoimeksiantoja).

Toki sen allekirjoitan täysin, että asia on konseptuaalisesti haastava jos tätä tutkitaan ei-binäärisistä lähtökohdista. Olen itse vain närkästynyt sellaisista kommenteista, jotka ovat sävyltään sitä luokkaa, että treidaajat ovat kaikki kokonaisuutena suorastaan haitallisia, kun mielestäni on täysin selvää, että jos treidaajat poistettaisiin kokonaan markkinan systematiikasta, niin likviditeettihaitta olisi aika ilmeinen lyhyellä aikavälillä. Etenkin jos ja kun tähän tarkasteluun sisällytetään esim. HFT-algot yms. treidausta tekevät algoritmit.

12 tykkäystä

Markkinatilanne.

2 tykkäystä

Rahaa tulee kun saavista kaatamalla?

32 tykkäystä

Päivän teemasta. Yksi liberaalin yhteiskunnan perusperiaatteista on, että läpinäkyvien ja riippumattomasti valvottavien lakien puitteissa ihminen saa tehdä mitä haluaa. Yhteiskunnan tehtävänä on säätää tarvittaessa kannustimia niin että kokonaisuus on hyvin balanssissa. Yksilöillä on oikeus katsoa millaiset lait ja kannustimet on laadittu, ja kokeilla niiden puitteissa erilaisia asioita ja etsiä sellaista mikä tuntuu mielekkäältä. Jos joku hirveästi valittaa muiden laillisista elämänvalinnoista, aika usein tällä ihmisellä on omassa elämässään jotain käsittelemätöntä tyytymättömyyttä, joka kanavoituu näin itsestä pois.

Olen aina arvostanut Aki Pyysingiä, hänellä on sellaista syvää rehtiyttä ja vastuullisuutta kirjoittamisessaan. Hän ruotii sijoitus- ja pokeriuraansa itsekriittisesti ja usein perkailee virheitään mehukkaalla itseironialla ryyditettynä. Pokerikirjassaan hänellä oli luku ammattilaisuudesta, ja ote oli hyvin ongelmalähtöinen ja inhorealistinen. Ylivoimainen osa ammattilaisuutta yrittävistä epäonnistuu. Niillekin jotka onnistuvat, se on kovaa hommaa ilman työterveyshuoltoa ja palkallisia lomia.

Miten tämä liittyy treidaamiseen? Mun mielestä se on alana melko samanlainen kuin pokeri. Okei, vähän paremmat lähtökohdat, koska pokeri on pelaajille miinussummapeli, treidaajat ryhmänä jäävät kaiketi jonkin verran plussalle kaikkien kulujen jälkeen, häviävät toki indeksille. Mutta paljon samaa. Mediaanitreidaaja jää varmaan jo turskan puolelle. Pieni osa on niin voitollisia niin isolla pääomalla että tienaavat elantonsa. Heilläkin se on kovaa työtä.

Minulla ei siis ole mitään moralisointia treidaajia kohtaan. Kaikki saavat kokeilla ja jatkaa niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Mutta asiaa olisi hyvä käsitellä kuten Pyysing käsittelee pokeria, sellaisena kuin se on eli karuna maailmana jossa vain ahkerimmat, omistautuneimmat ja kurinalaisimmat voivat merkittävällä marginaalilla voittaa indeksin kaikkien kulujen ja verojen jälkeen.

29 tykkäystä

Paljon myyvempää asiaa on käsitellä esittelemällä kauniita autoja ja nopeita naisia Twitter feedissä päästä keksittyjen tuottoprosenttien lisäksi. Nuoriso käyttää varmaan jotain Tiktokkeja ja siellä sitten omalla tavalla.

4 tykkäystä


Onkohan viime kesältä tämä kuva otettu?

75 tykkäystä

Ei ihan, treidaajat toimivat samoilla markkinoilla kuin muutkin, eivätkä tee kauppaa pelkästään toistensa kanssa. Lisäksi monella treidausta tekevällä voi olla jonkinlainen hybridi aikajänne, jolloin vertailu vaikeutuu entisestään.

2 tykkäystä

Mörkö-Marko ei kyllä taidollisesti tuohon Suomen jengiin kuulu :joy:

Koskaan ennen ei ole ratkaissut peliä, mutta kuitenkin taas kerran :heart: Tärkeät maalit ja hienoa alivoimapeliä.

31 tykkäystä

Treidaus on muotia vain ja ainoastaan keskuspankkivetoisen yhtäjaksoisen nousumarkkinan ansiosta. Yksi kuplaantumisen lieveilmiö, että samaan tapaan kuin salkkarinäyttelijät on osa treidaajista saanut tähti etuliitteen kannettavakseen. Saapa nähdä miten tähti status vanhenee kun kantavat sitä toivottavasti normalisoituvassa talousympäristössä.

Esimerkkinä minua ei yllättäisi vaikka kaikki positiivista tulosta tekevät autovalmistajat olisi arvostettu suurin piirtein samalla tavalla, joka koituu useamman treidarin tähtistatuksen menetykseen.

Sama suoraviivaisuus on minulla odotettavissa arvostuksissa alasta riippumatta. Karhumarkkinoilla ei lupauksilla ole arvoa.

2 tykkäystä

Onhan se parempi olla onnekas, kuin että taitava.

Tosin Marko PITKÄ Anttila taitaa olla molempia, sekä periksi antamaton, ja koko ketju täydentää toisiaan, ja hyviä

5 tykkäystä

Olisi hyvä määritellä treidaaja, kun heistä tai niistä (algot) keskustellaan. Yleisesti kaiketi treidaajaksi katsotaan henkilö tai instanssi, joka ostaa ja myy rahoitusomaisuutta. Treidaajan ja sijoittajan ero on, että treidaaja pitää omistuksen lyhyemmän aikaa kuin sijoittaja. On siis kovin suhteellista katsotaanko joku sijoittajaksi vai treidaajaksi. Jokainen osakkeita myynyt on siten treidaaja suhteessa häneen, joka ei ole samaan aikaan ostettuja osakkeita koskaan myynyt.

Jos olisimme kaikki sijoittajia, jotka eivät koskaan myy, olisi kyseisen osakkeen likviditteetti nolla, eikä osakkeella siten olisi muuta arvoa kuin sen osinkotuotto. Kyseistä osaketta ei myöskään voisi ostaa muuten kuin osakeannissa. Jos taas myymme, olemme treidaajia suhteessa sijoittajiin, jotka eivät myy.

Treidaajat eivät siten ole pelkästään hyödyllisiä vaan välttämättömiä sijoittajien olemassaololle.

18 tykkäystä

Lasten salkkujen tuotto alusta alkaen tuli tässä tsekattua ensimmäistä kertaa.

Valuaatiomielessä kun olen osakkeita ostanut niin hieman pitkin hampain olen sitä välillä tehnyt viimevuosina (pl koronamontussa ja nyt), mutta kun lasten salkkuun on tarkoitus ostaa tasaista tahtia uutta tavaraa niin en ole antanut tämän häiritä. Kaikki lapset “aloittanut sijoittamisen” saman ikäisenä, toki träkki on nuoremmilla lyhyempi. Nyt kun tulosta tarkastelee niin ehkä sitä pääomaa vain voisi välillä vaan kasata ja odottaa ostopaikkoja:

Vanhin lapsi, aloitus 2015, tuotto 520%
Keskimmäinen lapsi, aloitus 2017, tuotto 78%
Nuorin lapsi, aloitus 2021, tuotto -38%

Tarkoituksena on tarkastella salkkujen absoluuttinen koko silloin kun vanhin lapsi on 10v,15v ja lopulta 18v että pysyy suurin piirtein linjassa… ja näillä näytöillä kokoa lienee oikeasti joutuu tarkastelemaan :smiley: paitsi jos nyt tulee oikeen kunnon romahdus niin salkut tasaantuu osin itsestään kun jokaiselle tulee sama rahamäärä lisää joka kk

18 tykkäystä

Lempiaiheeni, eli tavoitehinnat. Tokmanni, aiemmin 17 euroa tulosvaroituksen jälkeen huhtikuun lopulla. Nyt toukokuun lopulla 13,5. Ei kuitenkaan ole tullut uutta tuosvaroitusta. Oliko tuossa välillä joku muutos, ilmaisista artikkeleista en löytänyt? Onko ollut maksullisissa?

1 tykkäys