Diskleimeri: Sisältää kovan luokan mutua ja keittiöpsykologiaa tyypiltä, joka on sijoittamisessa vielä alokas ja jolla ei ole varaa arvostella muita varsinkaan sijoittamisessa. 
Olen siitä tyytyväinen, että täällä ei ainakaan yleisesti ottaen olla kokonaisuudessaan vähätelty ketään sijoittajaa. Myönnän sen, että kaikenlaista toki mahtuu satoihin tuhansiin viesteisiin.
Ymmärrän sen hyvin, että kenen tahansa kommenttia, myyntiä tai ostosta voidaan ihmetellä. Itsekin olen välillä miettinyt, miksi esimerkiksi Buffet, Mäkisen Mikko tai Verneri on toiminut niin kuin on toiminut. Jos jotain pidetään guruna tai varsinkin, jos henkilö itse luo mielikuvaa itsestään kovana sijoittajana, niin ymmärrän monien toiveen nähdä esimerkiksi kyseisen henkilön tuottoprosentit.
Joskus olen törmännyt jossain, että on jopa dissattu jotain sijoittajaa kokonaisuudessaan itkunauruhymiöiden kera, siitä en tykkää. Yleensä anonyymilla dissaajalla ei ole itsellään todisteita menestyksestä, kun taas dissatulla saattaa olla julkistakin näyttöä, jos ei ole antanut “julkista todistetta” niin saattaa muuten olla antanyt isosti tietoa ja apua muille sijoittajille.
Se on hyvin ymmärrettävää, kun joskus ihmetellään joidenkin lausuntoja ja kommentteja, lisäksi pitää todeta myös ettei mielestäni kaikista ihmisistä tai kommenteista tarvitse tietenkään pitää. Varmaan yleisesti ottaen pidetään ihan asiallisena, jos asiantuntijana esiintyvältä pyydetään “näyttöjä”, että miten on itse osannut tuottoisasti hyödyntää omia oppejaan. Tulee myös samalla ymmärtää ettei joku halua niitä jakaa ja syitä voi olla monenlaisia.
Eräänlainen esimerkki:
Tunnen sijoittajan, joka on omasta mielestäni auttavainen, fiksu ja saavuttanut paljon ikäänsä nähden. Hän on omilla ansioillaan luonut keskituloisena 7-numeroisen omaisuuden eikä ikää ole tosiaan paljon, mutta ei hän sentään mikään parikymppinenkään ole. Välillä hän jakaa kirjoituksiaan eri paikoissa, mutta joskus hän on ollut väärässä ja epäonnistumisia ollut. Tässä kohtaa monet anonyymit ovat tulleet ilkkumaan ja mielestäni arvostellut häntä jopa sijoittajana, mutta kas kummaa… monet omalla nimellään kirjoittelevat kiittelevät häntä siitä, miten jakaa tietoa ja kannustaa toisia sijoittajia. Hänellä olisi aika pitkän aikavälin “träkki” ja omaisuus, jota voisi esitellä, mutta hän ei sitä tee. Toisaalta ymmärrän sen, jos jotkut kysyvät sitä “träkkiä”.
Yleisesti pitäisi kunnioittaa kaikkia ihmisiä, jos mietin omaa elämääni, niin itseäni ei ole koskaan arvostellut ilkeästi tai oikein muutenkaan mukavat elämässään pärjänneet ihmiset. Toki monet ovat ihmetelleet (syystäkin), miksi olen toiminut miten olen toiminut ja usein olen sitten saanut apua sekä ajatuksia, miten jatkossa voisin toimia.
Hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi yleensä kunnioittaa toisia ihmisiä ja auttaa, mutta samalla hän voi ymmärrettävästi ihmetellä ja kysellä asiallisesti. Tällaisia tyyppejä on tämä Foorumi täynnä.