Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Hesaria enemmän luotan Suomen poliisiin. Seksuaalinen ahdistelu, erityisesti alaikäisen, on rikos. Jos tällaista ahdistelua on tapahtunut niin miksi se ei ole johtanut seuraamuksiin? Joko väitettyä häirintää ei siis ole tapahtunut tai siitä ei ole todisteita. Lynkataanko ilman todisteita?

Mitä taas tulee näihin laillisiin tekoihin, nuorten vikittelyyn, niin huonoa pelisilmää politiikan henkilöltä.

Ja tietysti tunnistan jonkinlaisen harmaan alueen seksuaalisen ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen välimaastossa. Sitä kutsun kansankielisesti huonoksi käytökseksi. Kansanedustajalta edellyttäisi moitteetonta käytöstä.

10 tykkäystä

Kiitos Mauri sanoistasi, annat uskoa itseeni. :heart:

Päivitin profiiliani:

image

Kiitos hyvistä ajatuksistasi :+1:, mulle on tosi tärkeää aina, että ei tarvitse jossitella myöhemmin. Työelämässä on joskus haasteita ja muutenkin uusissa asioissa vaikeuksia, mutta iän ja kokemusten myötä pärjään paremmin niidenkin kanssa jotenkin sekä osaan pyytää oikeassa kohdassa apua. Olen kuitenkin omasta mielestäni tärkeä työntekijä firmassamme omine ominaisuuksineni ja olen oppinut elämään niiden kanssa paremmin. Askel kerrallaan eteenpäin ja uskon saavan apua sekä työvälineitä elämässä pärjäämiseen.

Kiitos muillekin tsemppaajille ja asiaa kommentoinneille! :pray:

32 tykkäystä

Hyvä! Sillä kuten useassa viestissä jo aiemmin todettu, tässä casessa on kyse juurikin tästä harmaasta alueesta. Osalle se tuntuu vaan olevan hieman valkoisempi kuin toisille, eikä osa tunnu ymmärtävän miten poliittinen valta-asema ja sen väärinkäyttö liittyvät tilanteeseen.

Voisiko tämä kuulua siihen harmaaseen alueeseen?

10 tykkäystä

Homoseksuaalisuus oli rikos Suomessa vuoteen 1971 saakka.
Tähän varmaan voidaan kaikki yhdessä todeta, että ennen kaikki ei ollut paremmin.

2 tykkäystä

Jos lähde unohtuu kertoa, on kyseessä huhu / tarkoituksellista poliittista mustamaalausta.

Ja kun kyseessä on yksi Suomen Nato-jäsenyydestä vastaavista henkilöistä, alkaa jo kiinnostaa, tulisiko huhu / venäläinen totuus Pietarista.

3 tykkäystä

Kyseessä on HS tasoinen erittäin laadukas lehti nimeltä Seura .

Itse suhtaudun kyseiseen uutiseen erittäin vakavasti, niinkuin asiaan kuuluu.

Alla on vielä toinen uutinen Helsingin Sanomista, jossa raportoidaan käräjäoikeuden ratkaisusta.

Tämä tarkoittaa sitä, että uutisessa syylliseksi ilmoitettu on saanut puolustautua syytöksiä vastaan oikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä, jossa asia on myös tutkittu puolueettomasti ennen syylliseksi julistamista.

Toisin kuin yllättävän moni foorumilainen, niin itse kovasti kannatan vastaavanlaista menettelyä.

8 tykkäystä

Juu, eikä hesarikaan väittänyt rikosta tapahtuneen. Nyt Ilta-Sanomat on kaivanut poliisin haastattelemien kommenteista oleellisia yksittäisiä lausumia.
[Näin naiset kertoivat Wille Rydmanista poliisille - Kotimaa - Ilta-Sanomat]

(https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008897385.html)

Suurin osa ei edes väittänyt Rydmanin käyttäytyneen sopimattomasti, pikemminkin päinvastoin. Yhteistä kaikille näyttää olleen se, että ovat selvästi Rydmania nuorempia. Rydmania arvostelleetkin pitivät käyttäytymistä sopimattomana ja painostavana, muttei pakottavana.

Mulla ei ole aavistustakaan mitä Rydman on puuhannut ja itse pidän varsin omituisena jos alta kolmekymppinen hakee seuraa kymmenkunta vuotta nuoremmista, rikollista se ei kuitenkaan ole lain säätämien ikärajojen puitteissa. Siitä taas ei ole mielestäni hesari esittänyt selkeää näyttöä . Pitää hesarin esittämät vaikutelmat paikkansa tai ei, niin Rydmanin poliittinen ura taisi katketa tänä.

4 tykkäystä

Rydman on (oli?) Helsingin suosituimpia poliitikkoja kokoomusnuorten keskuudessa, joten hän on joutunut jo työnkin puolesta toimimaan paljon näiden nuorempien poliittisten broilerikokelaiden kanssa eikä tässä sinänsä ole mitään ihmeellistä. Näistä nuorista värvätään myös usein apua kamppanjointiin ja muuhun poliittiseen työhön. Hesarin juttu herättää paljon avoimia kysymyksiä eivätkä toimittajat mielestäni ole ainakaan toistaiseksi vielä julkaisseet sellaisia todisteita mitä ei voisi argumentoida kumoon, joten liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tuskin kannattaa ensireaktion puittessa esittää. Mielestäni olisi kohtuullista odottaa vahvempaa todistusaineistoa, ennen kuin miehen elämä tuhotaan lopullisesti.

Kokoomuksella on kyllä historiallisesti ollut hyvin sovinistinen suhtautuminen naisiin, joten ei sinänsä ihmetytä että juuri heitä kohtaa tällainen kohu. Konservatiivioikeistolaisena Rydmania vastassa on satoja aktivisteja jotka käyttävät tuhansia työtunteja yrittäen löytää mitä tahansa aseita joita käyttää häntä vastaan.
Kumpa Zyskowicz-Sasi-(Kanerva) setäakseli joutuisi joskus samanlaisen suurennuslasin alle, niin saataisiin aikaan aitoa muutosta Kokoomuspuolueen sisällä. Muistatteko Benin tallin?

22 tykkäystä

Aika paksua juttua. Pohjolan eka tukee selvästi Rydmania, joka on ahdistellut nuoria naisia. Ikäänkuin sovinistisikailu olisi jotenkin hyväksyttävää. Ihan kun naisia voi kohdella millä lailla vaan. Oksettaa

Kokoomuksella on kyllä historiallisesti ollut hyvin sovinistinen suhtautuminen naisiin,

Nyt syy onkin kokoomuksen, hah, hah, salli mun nauraa. Menee kyllä paksuksi.

Olen nuorena tavannut Kokoomuksen tilaisuudessa Sasin, Zyskowiczin, Vapaavuoren etc ja kaikki osasivat käyttäytyä ja keskustella ajankohtaisista asioista. Mukavaakin oli.

Juu, kirjoittaessani “hakee seuraa kymmenkunta vuotta nuoremmista” en tarkoittanut palavereita ja höpinätuokioita, jotka liittyvät puhtaasti toimenkuvaan esimerkiksi kokoomusnuorissa tai vaalikampanjassa. On hyvinkin mahdollista, ettei Rydman ole hakenut minkään sorttista edes kevyeen seurusteluun viittaavaa suhdetta, vaikka hesari antaa selkeästi ymmärtää sellaista. Teineillä voi hyvinkin putkahtaa päähän kaikenlaisia romanttisia kuvitelmia, vaikkei niillä todellisuuspohjaa olisi. Ei ainakaan mun tiedot hesarin jutun perusteella riitä arvioimaan mikä on todellisuus.

5 tykkäystä

Myönnän että tämä on itsellenikin vaikea osuus ymmärtää, mitä poliittisen valta-aseman väärinkäyttö tässä kontekstissa tarkalleen pitää sisällään. Hesarin jutusta se varmaan selviäisi, onko Rydman esimerkiksi tarjonnut tai vihjaillut avittavansa naisia eteenpäin urallaan vastapalvelukseksi jostain palveluksista?

Rydman on kuitenkin menestynyt julkisuuden henkilö, jolla on sitä kautta ns. vientiä.

Jos minä esimerkiksi menen Helsingissä yökerhoon ei ole tavatonta että seuraan lyöttäytyy jopa 18 vuotiaita naisia, vaikka olen itse Rydmania vain pari vuotta nuorempi.Jos tarjoan näille juotavaa ja vien kotiini, minkä se tekee minusta. Varmaan pervon tai pelimiehen riippuen keneltä kysyy. Mutta entä jos olenkin kansanedustaja tai tunnettu jääkiekkoilija ja käyttäydyn täysin samalla tavalla, käytänkö silloin asemaani väärin?

Pitäs varmaan lukea se juttu niin selviäisi millä Wille on niitä naisia vivuttanut itselleen.

Edit: Esimerkki on täysin kuvitteellinen, itse kerron naisille kohteliaasti olevani naimisissa. Lähinnä havaintoja elämästä, ei 18 vuotiaat naiset ja 35 vuotiaat miehet vehkaamassa täydessä yhteisymmärryksessä ole mitenkään harvinaista ainakaan pääkaupungin yöelämässä. Etenkään ns. julkisuuden henkilöiden parissa. Ahdistelu se tässä ainakin itselleni on se pihvi joka aiheuttaa vastenmielisiä ajatuksia. Ahdistelusta ei taas näy olevan todisteita. Ns. Harmaasta alueesta taas näkyy olevan kiistanalaisia todisteita. Niin kauan kun ei ole kunnon todisteita laitettu esille on minun mielestäni varottava leimaamasta ketään tässä laajuudessa.

10 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa ja @Marianne_Palmu juttelevat keskuspankkien meiningeistä ja inflaatiosta. Kannattaa kuunnella tämä 11 minuutin pätkä, tiiviissä paketissa paljon hyvin mielenkiintoista asiaa. :muscle:

-Aiheet-

00:00 Aloitus
00:30 Inflaatio haastaa keskuspankit
01:50 Inflaatio-odotukset nousseet
02:51 Kuluttajan kukkaro koetuksella
05:10 Taantuma toteuttaa itsensä
06:00 EKP:n hätäkokous
07:30 Historia toistaa itseään

11 tykkäystä

Huomasitko mitä juuri tapahtui?

On hyvin helppoa antaa negatiivisen ensireaktion johdattaa ajatukset intuitiivisen ajattelun tielle ja sen perusteella nähdä teot, sanat ja kirjoitukset ennakkoluulojen linssin läpi sekä lokeroida toinen ihminen johonkin tiettyyn nopeasti määriteltyyn rooliin. Daniel Kahnemanhan kirjoitti tästä klassikkokirjassaan Thinking, Fast and Slow joka lienee kaikille tuttu, joten ymmärrät varmaan mitä haen tässä takaa.

Aiemmin keskustelussa esimerkiksi esitettiin että Rydmanin ihmisten kanssa käydyistä keskusteluista väitetysti keräämät mapit osoittaisivat hänen suunnitelmallisuudestaan alaikäisten ahdistelussa. Jos oletamme että väite keskusteluiden arkistoinnista on totta, niin voidaanko sen silti automaattisesti olettaa olevan pahantahtoista toimintaa? Eikö aivan yhtä kelpo selitys ole että nykyisenkaltaisena aikana jolloin perätön somehuhu voi tuhota politikon uran, on Rydman vain pyrkinyt suojaamaan selustaansa varmistamalla että hänellä on todistusaineistoa mikäli häntä vastaan esitetään valheellisia syytöksiä. Willeähän vastaan on jo yksi entinen tyttöystävä (joka muuten esiintyy Hesarin jutussa) tehnyt täysin perättömiä rikosilmoituksia kostomielessä, joten tällaista toimintaa ei hänen osaltaan välttämättä voisi edes pitää kovinkaan kummallisena tai kohtuuttomana.

Kun näin että yksi jutun kirjoittajista on ehkä Suomen kovin toimittaja, Paavo Teittinen, niin minunkin ensireaktioni oli että tässä tuskin on mitään nokan koputtamista. Asiaa hieman tarkemmin pohdittuani alkoi takaraivossa kuitenkin kolkuttamaan Aftonbladetin vastaavat vakavat seksuaalisyytökset Benny Fredrikssonia vastaan. Mies joutui eroamaan korkeasta asemastaan ja teki sen jälkeen itsemurhan. Asiasta tehty tutkimus ei silti lopulta löytänytkään mitään todistusaineistoa vakaville seksuaalisyytteille.

En yritä tässä saada sinua muuttamaan mielipidettäsi Wille Rydmanista tai häntä vastaan esitetyistä syytöksistä. Tämä ei ole minun taisteluni, enkä muutenkaan tiedä mikä lopulta tässä tapauksessa on totta ja mikä ei. Se mitä halusin viestiä oli että kun lähtee toimimaan moraalituomarina ja miehen maineen julkisena teloittajana, niin olisi syytä ensin käyttää vakaata harkintaa ja vasta sitten heilauttaa kirvestä kun on täysin varma että tuomio on oikea.

80 tykkäystä

Satun olemaan sopivan ikäinen, noin 25v mies ja olen pyörinyt paljon kokoomusnuorten, oikislaisten jne piireissä ja tavannut/tunnen parikin näistä naisista jossa tässä Rydmanin kohussa ovat osana.
Fiksuja ihmisiä, mutta yksi asia pistää kyllä silmään.

Se on se, että tuossa HS jutussa tosiaan tuo “päätodistaja”, on nainen joka on nostanut päättömiä juttuja rydmania vastaan, ihan siis syytteitä jotka poliisi todennut olemattomiksi. Sama ihminen nostaa nyt 5v myöhemmin kohua mediassa? Jos nostit syytteitä 5v sitten? Miksi näitä asioita ei käsitelty silloin?

TLDR: Sanomatta selvää että Rydmaniin on selvästi nuoremmat naiset vedonneet tai jotain vastaavaa, ja hän on heidän perässään juossut. Mutta tässä haisee myös henkilökohtainen kosto joidenkin ihmisten osalta.

Yksityiskohdat määrittävät millä tasolla se on väärin, onko vääris jos hän iskee noin 25v naisia. Jotka ovat siihen omasta tahdostaan ryhtyneet? Mutta jos osoittuu että kyseessä noin 18v naisia joita painostettu alkoholin alaisuudessa. Pidän asiaa paheksuttavana, ja epäettisenä. Ja asiana jolla ei paikkaa nuorisojärjestöön.

Mutta pääosa näistä naisista on tällä hetkellä 24v-30v välillä, en heidän tarkkaa ikäänsä tunne.

Edit: Tää nyt on kirjoitettu ennen noita uusia tietoja, joten kättä pystyyn osittain virheen merkiksi.

9 tykkäystä

Väärin perustein ei pidä ketään toki tuomita. Nuoria on ollut sen verran monta vaatimassa päätä vadille, että uskon näitä naisia.

Eniten tässä jäi mietityttämään suhtautumisesi tilanteeseen, onhan näitä sovinisteja ollut Kokoomuksen piirissä. Mielestäni tämä kertoo siitä, että vähättelet joka tapauksessa tilannetta. Joku näistä naisista voi saada elinikäisen trauman.

1 tykkäys

Sekaisin on maailman kirjat kun Halla-aho puolustaa kokoomusta

35 tykkäystä

Tämä on kyllä jännä miten erilailla saman tekstin voi lukea ja päätyä täysin päinvastaiseen käsitykseen Ekan pointista. Itse näen että @Pohjolan_Eka suoraan sanoo miten ei pidä tästä sovinistisesta kulttuurista ja toivoo että näihin setäosaston ‘metkuihin’ oltaisiin puututtu nyt tai mieluummin jo aiemmin ja saataisiin sitä kautta aitoa muutosta puolueeseen harmittavasti pesiytyneeseen sovinistiseen kulttuuriin, kun taas itse viittaat että tämä olisi ollut Ekalta tapauksen vähättelyä malliin ‘maassa maan tavalla’.

Itse Rydmanin tapaukseen en ota kantaa kun en tuosta mitään tiedä. Lähtökohtaisesti se on melko veteenpiirretty viiva mikä on hyvää journalismia ja mikä ajojahtia. Rikoksen kohdalla tämä viiva on helppo vetää, mutta noin muutoin tarvittaisiin joku selkeä journalistinen linjaveto mikä ylittää rajan, koska niin rikos kuin paheellinen toiminta on lehteen kirjoitettuna usein urasi loppu.

29 tykkäystä

Yllättäen Halla-Aho puhuu taas asiaa.
Ylipäänsä olen ihmeissäni tästä lynkkauksesta. Oliko se “syyllinen kunnes toisin todistetaan”.?

Muistan myös lausahduksen vuosien takaa: “syytön kunnes toisin todistetaan”.
Naurettavaa syyttää Rydmania mistään, kun poliisikin lopettanut tutkinnan asian tiimoilta.

Pilataan sitten miehen maine ja ura ja laitetaan linnaan, jos saa toimion hyväksikäytöstä tai alaikäiseen sekaantumisesta okei?

14 tykkäystä

Halla-ahon mielipiteen taustalla vaikuttaa vahvasti omakohtaiset kokemukset, joiden perusteella koko asiasta raportoinut lehti, eli Helsingin Sanomat, on hänen mielestään lähtökohtaisesti epäluotettava. Ymmärrän Halla-ahon negatiivisen kokemuksen aiheuttaman harmituksen, mutta suhtaudun hänen mustavalkoiseen johtopäätökseensä varauksella.

Halla-ahon kirjoittama “kaava” on kuitenkin ajatuksella lukemisen arvoinen. Se kuvailee hyvin myös kahvihuoneen keskustelun aaltoilua ja keskusteluun osallistujien syyllistämistä keskustelun ja väittelyn tuoksinassa.

Hesarin jutun pesuveden mukana on kahvihuoneessakin mennyt jo ainakin koko sovinistinen Kokoomus-puolue, sen johto ja Ben Zyskowich. “Benin talli” -ilmaisua pidän kateellisten panetteluna, vaikka Benin itsensä kiinnostus nimenomaan nuorten naisten auttamiseen saattoi perustua hänen omiin mieltymyksiinsä. Niissä ei kuitenkaan ole mitään väärää. Nuoret aikuiset naiset osaavat tehdä omat päätöksensä siitä, kenen seurassa tai “tallissa” viihtyvät. Pekka Haaviston nuorten miesten kaipuu on hänen tapauksessaan ihan yhtä normaalia.

Pitää kuitenkin erottaa hyvin selvästi kaksi asiaa. Kiinnostus täysi-ikäisiä nuoria naisia tai miehiä kohtaan on yhteiskunnassamme normaalia. Sitä saa myös paheksua tai sille saa olla kateellinen, kuten moni tuntuu tekevän. Aikuisen miehen tai naisen seksuaalinen kiinnostus alaikäisiä teinejä kohtaan ei ole yhteiskunnassamme normaalia käytöstä ja on osittain myös rikosoikeudellisesti tuomittavaa.

Ainoa auktoriteetti, joka näitä asioita tutkii puolueettomasti kaikkien kansalaisten puolesta ja jonka toimintaa ohjataan lakien muodossa on poliisi. Kaikki täysi-ikäiset voivat vaikuttaa poliisin toimintaan äänestämällä. Paheksutaan Rydman ja toisemme vaikka suohon. Se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan toimintaa turvaavien lakien silmin vääryyttä ei ole, tämän hetken tietojen mukaan, tapahtunut. Pulinat pois. Muutetaan lakeja, jos haluamme yhteiskuntamme toimivan toisin.

Moraalisesti Rydmanin toiminta näyttää valtaosalle meistä väärältä. Moraalisesti Rydmanin somelynkkaus näyttää osalle meistä yhtä väärältä. Kukaan meistä ei ole laillistettu moraalinvartija paitsi vaaleissa, joissa myös moraali mitataan. Seuraavan kerran ensi keväänä.

18 tykkäystä