Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Jos ei lapset, niin ainakin vaimot on pirun kalliita! Varmaan myös vedenkulutus romahti?
Näissä tilanteissa tosin on riskinä pizzalaatikoiden ja ilta-kaljojen eksponentiaalinen kasvu lyhyellä aikavälillä. :sweat_smile:

29 tykkäystä

Itsellä ei aivan noin tiuhaan palleroita ole kertynyt, mutta sentään yksivärisempää niin ei ole Nordnet kaikkia tappioitani saanut itselleen :rofl:. Onneksi salkun suurinta on vaikea lisäillä :sweat_smile:. Ehkä pian, kun ei sattumoisin ole enää niin suurin kuin aiemmin.


(Älä kysy miten onnistuin ajoittamaan tuon ensimmäisen myynnin)

9 tykkäystä

Nautin aika paljon sunnuntaipäivistä; maanantaista perjantaihin menee aika vauhdilla ja lauantainakin teen välillä töitä, lisäksi lauantaille olen usein suunnitellut tehtäväksi kaikki asiat, mitä arkisin en kerkeä. Kuulostaa ehkä hieman kiireiseltä joistain, mutta elämäni ei ole ehkä samalla tavalla kiireistä, mitä monilla esimerkiksi “ruuhkavuosia” viettävillä on tai joillain uraihmisillä. Suurin osa, mikä tekee arkeni omasta mielestäni vauhdikkaaksi on vapaaehtoista (mun ei ole pakko tehdä ylitöitä) ja siten myöten sellaista, mitä haluan tehdä, eli jos valitan kiireestä, niin omalla kohdallani se on lähes aina kiinni itsestäni. :slightly_smiling_face:

Herään sunnuntaisin aika myöhään ja keitän aika reippaasti sitä kuuluisaa budjettisyistä laihaa sekä halvinta kahvia. :wink: Sitten laitan sopivaa taustamusiikkia ja suuntaan ekaksi tänne Foorumille, tämän jälkeen menen muualle lukemaan päivän uutiset, missä menee ihan hyvä tovi ja lopuksi alan hiljalleen käymään läpi yhtiöraportit + laajat raportit viikolta, joita en ole “ehtinyt” lukemaan. Sunnuntaisin on muutenkin enemmän aikaa tutkia ja perehtyä sijoitusjuttuihin, vaikka joka arkipäivä sijoitusjuttujen parissa vietäkin paljon aikaa - tarkemmalle tutkimiselle tarvitsen enemmän aikaa ja rauhaa, jotta pystyn keskittymään.

Sattumusten ja tuurinkin kautta olen saanut elämääni sopivan rungon, eli työelämän, harrastusten ja muiden asioiden yhdistelmän aikas mieleiseksi, mikä auttaa paljon elämän haasteissa. Elämäni suurin haaste olen minä itse. :sunglasses:

Nyt lukemaan Vincitin, Endominesin, Efecten, WithSecuren ja F-Securen rapsoja. :hot_face:

38 tykkäystä

Kokemusperäinen arvioni 180k euroa ei sisältänyt kalliita harrastuksia.

Älkää unohtako mustaa joutsenta: Lapsi voi tulla kalliiksi vielä yli parikymppisenä aikamiehenä. Minä olin tällainen. Pikkusen kyllä hävettää jälkikäteen ja silloinkin. Olin köyhä jatko-opiskelija, eikä siinä vielä mitään, mutta kun olin löytänyt itseänikin köyhemmän muijan, joka osoittautui kunnon riesaksi. Nuorena testosteronit ovat ihan mahdottomalla tasolla, jatkuva kihelmöinti päällä, et ohjaudu siinä aivan järkiperustein. Kyllähän mutsi tuuppasi rahaa kerran jos toisenkin noina vuosina. Lopulta asia ratkesi lisäämällä töiden määrää aina siihen pisteeseen, ettei kerennyt enää opiskella.

15 tykkäystä

Myös miehet voi tulla kalliiksi. Mikäs siinä, ku käy nulkkuaan luikauttamassa parin kersan verran, jatkaa häiriöittä pleikan jyystöä ja märkien särpimistä viiden tähden hoitolassa veloituksetta siihen saakka, kunnes henkilökunnalta palaa käpy. Jonka jälkeen rahanansainnan, ruoanlaiton ja kalsareidenpesun voi ulkoistaa seuraavalle typerykselle, ja täten vältellä elatuksien maksamista hamaan tappiin saakka.
Ehkäpä suurimmalta osin foorumin miestarjonta ei yllä tähän gurukategoriaan, but just saying…

28 tykkäystä

Sijoittajalle voi tarjota vielä laajemman riskiskaalan:
vellihousu, ylivarovainen, varovainen, tasapaino, rohkea, uhkarohkea, nero/f*cking legend. Viimeisen rahaston lopullisen nimen saisi valita noista kahdesta 2 vuoden kuluttua sijoituksesta.

3 tykkäystä

Ilman Inden tekemiä rapsoja olisi mulla melkein mahdotonta välillä ymmärtää joitain juttuja. :slight_smile:

image
(WithSecuren 20-sivuisesta yhtiöraportista)

Löysin aamupäivän uutiskelauksessani unelma-autoni. :sunglasses:

3 tykkäystä

Millenniaaleille ja zoomereille pitäisi ehdottomasti olla tällaisia meeminimillä markkinoituja rahastoja :rofl: Sisältö: Sampo, Tietoevry, Kone, Huhtamäki…

11 tykkäystä

Isomman asunnon lisähinta ei liene varsinaisesti kustannus, jos oletetaan, että myydessä saa vähintään saman satatonnia takaisin. Toki mahdolliset isommat lainanhoitokulut, hoitovastike ynnä muut ovat sitten sen isomman tilantarpeen oikeita kustannuksia. Mutta muuten kyse on kai lähinnä oman varallisuuden siirtämisestä yhdestä kasasta toiseen.

2 tykkäystä

Keskustelin @sijoittaja-alokkaan kanssa mestari-tittelin ilmestyksistä ja poistumisista. Nyt, kun algoritmi sen ”piilotti” laiskalta foorumistilta, voin vain pahoitella muille sitä, että 1500-luvulla (muistaako kukaan aikalainen?) mestaaja elikäs pyöveli oli Ruotsissa mäster tai mästerman. Mestari. Nykyisin yhteiskunnan tasa-arvoistuttua moni muukin luottamuksen saanut voi osallistua julkisiin lynkkauksiin näyttämällä :-1:t2: eli liputtamalla. Enää ei foorumistien onneksi ole kuolemantuomiota vaan viileä Inden tyrmä. Aikas mukavaa näillä keleillä :+1:t3:

P.S. Huomasin, että näkyyhän minulla mestaaja nimimerkin kuvassa, nimittäin syöpäsoluja mestaavan Faronin makrofagin kuva.

13 tykkäystä

Minua Henk koht ei haittaa tippaakaan huono negatiivinen kritiikki omistamiani yhtiöitä kohtaan. Optimitilanne olisi melkein jos yleiskäsitys olisi negatiivinen, joka myös heijastuisi osakkeen hinnassa, mutta analyysi itsessään olisi luokatonta ja yhtiöitä ei ymmärrettäisi. Täydellinen ostopaikka.

Jos taas analyysi olisi erittäin laadukasta ja samalla negatiivista, niin tästä voisin jopa maksaa. Mitä paremmin ymmärrän parhaimmat bear argumentit, sitä paremmin tiedän mitä olen tekemässä ja pysyn kärryillä omistuksissani. Jatkuvien positiivisten uutisten virrasta ei ole tähän verrattuna kovinkaan paljoa hyötyä.

9 tykkäystä

Akilta on tullut taas uusi kolumni. :slight_smile:

Kaikki vastuullista esittävät sijoitushurut korostavat ajallisen hajautuksen tärkeyttä. Eivätkä he ole edes huonolla asialla. Useimmille sijoittajille ”Kuun ensimmäisenä päivänä silmät kiinni ja sisään” -strategia sopii erinomaisesti. Tosin itseni kaltaisille, ilman säännöllisiä tuloja oleville spekulanteille näkisin ajallisen hajautuksen lähinnä huonona itseluottamuksena ja/tai laiskuutena.

9 tykkäystä

Eli sä syöt puolet teidän perheen ruuista, vaimo ja lapset toisen puolen. Miehet käy kalliiksi. :moneybag: :moneybag: :moneybag:

55 tykkäystä

Pääsinpäs sanomaan meidän pienelle pojalle, että oli lähtenyt hänen tämän aamuisesta bisnesideastaan kertova twiitti laukalle. Lapsille nämä tykkäykset on vielä isompi juttu kuin meille aikuisille, käykäähän tykkäilemässä, niin pääsen sanomaan, miten hienosti kävi ja miten hänen yritteliäisyyttään arvostettiin.

Oli jo tästä ihan innoissaan.

Pitäisi vielä lisätä, että kertoi vielä vieneensä aamulla pullot, joista tuli ensimmäiset 2€. Lopun alkupääoman kävi hakemassa keräämällä 5€ edestä pulloja Härmälän leirintäalueelta. On se aika epeli. :sweat_smile::joy:

100 tykkäystä

Pakko on kommentoida kun Pyysingiä tullut peukutettua.

Nyt meni luotto.

Samaan tapaan kun on tullut kritisoitua muutamia, niin ei näe että ollaan keskuspankkipolitiikan tien päässä.

Lapset eivät (toivottavasti) nauti vahvasti verotettuja aikuisille suunnattuja virvokkeita, jotka helposti turvottavat kauppalaskua :face_with_hand_over_mouth:

9 tykkäystä

Eivät edes tykkää niistä :smiley: Vettä ja luonnonmaitoa.

Saat toki lainata uusimamsta tekstistä kohdat jossa näin Aki ei tätä näe, huhtikuussa se oli ainakin näköpiirissä mutta näinköhän on sitten lukulasit kadonnut juhannuksena.
Niin pitkään kuin osakkeiden tuotto ylittää pääomankustannuksen velkavipua kannattaa hyödyntää ihan riippumatta siitä mitä EKP tai FED sattuukaan tekemään. :slightly_smiling_face:

Kun sekä FED että EKP nostavat korkojaan ja kiinalaiset härkäpäisesti jatkavat häviöön tuomittua nollakoronapolitiikkaansa, taantuma alkaa tosiaan olla kirkossa kuulutettu. Joku äkkinäisempi voisi muuten helposti ajatella, että nousevat korot ja sakkaava talous olisivat osakkeille myrkkyä.

3 tykkäystä

Luottolimiittejä tarvitaan*

Jos puuhastelet average downeja pelkällä omalla rahalla, jää sijoitusasteesi helposti ajan kuluessa liian pieneksi. Sijoittajakollegani Jari ”No Fear” Salonen kertoi juhannusaatonaattona (taas kerran) sijoitusastefilosofiastaan. Kovasti arvostamamme Seppo Saarion kirjassa mainitaan sopivaksi sijoitusasteeksi osakkeisiin sata miinus ikä. No Fear (ja mie) taas pidämme sopivampana sijoitusasteena 165 miinus ikä. Meidän on toisaalta turha kenellekään väittää olevamme vastuullisia sijoittajia.

Kohti 110 prosentin sijoitusastetta

Salosen kaavalla miulle sopisi siis 165-55=110 prosentin sijoitusaste. Kun Helsingin pörssi hinnoitellaan kymmenen vuoden alhaisimmalla tulevan (2023) vuoden P/E:llä 13 ja P/B:llä (hinta per tasearvo) 1,7, aion joka tapauksessa nostaa sijoitusastettani vielä radikaalisti ylöspäin nykyisestä ehkä 80 prosentista.

Voi olla, että tulosennusteet vielä laskevat, mutta mie en kovin suureen tulospudotukseen usko. Nykyisessä(kin) korkoympäristössä P/E 13 on joka tapauksessa kestämättömän alhainen taso. Joten voehan se käyvä niinnii, että tulokset laskevat, mutta kertoimet nousevat ja kurssit pysyvät tämän seurauksena pyöreästi paikallaan.”

Isossa kuvassa ei näe muutosta ja kannustaa epäsuorasti ottamaan vipua, hoh hoijjakkaa. Ja oma mielipiteeni on oma mielipiteeni niinkuin myös edellisissä viesteissäni, ei sijoitussuosituksia.

1 tykkäys