Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Onko kukaan sijoitettu Japanin markkinoille?
Ajattelin jos ostaisin salkkuun jotain Japanian ETF:ää.
Heikosti ovat tuolla markkinat kehittyneet vuosikymmeniä, mutta toisaalta arvostustaso lienee matalahko ja yrityksillä talous kunnossa?

Joo. Samalla asialla liikuin minäkin. Mulla on ollu Fortumia pitkään salkussa, mutta myin pois hyvissä ajoin ennen sodan alkua. Ostin sitten pienen position takaisin salkkuun hinnan jäätyä matamaan 15 € tasoille. Nyt alkoi sitten tuntua liian tuuliselta mulle niin möin pois.

2 tykkäystä

Olen aiemmin ( muistaakseni 2008-2012 yms). Ei tuottanut mitään moneen vuoteen. En suosittele. Ehkä tilanne voi muuttua, mutta en laskisi sen varaan. On siellä nyt marginaalinen inflaatio mutta en tiedä onko sitä enempää mitään oikeaa kasvua vieläkään.

Jotain yksittäisiä osakkeita voisin ehkä ostaa, mutta indeksejä en, ja osakkeiden seuraaminen täältä on työlästä joten en sijoita sinne.

2 tykkäystä

Haluan jakaa iloani. Sain tänään haettua opistolta KM-paperit. Neljä viikkoa sitten jännitin tosissani että ehdinkö lainkaan valmistumaan ennen kuin opinto-oikeuteni päättyy ja opintoni vanhenevat, mutta proffat tekivät uroteon ja tarkastivat +90-sivuisen jöhkäleeni kolmessa päivässä, jotta pääsen pois koulusta paperin kera. Opintolainan hyvitys jää saamatta kun kerran opiskelin maksimi vuodet, mutta se tuntuu pieneltä kun maaliviiva ylitetään hädin tuskin h-hetkellä. Nyt keskityn iloitsemaan siitä että sain kun sainkin paperit ulos, saan jatkossa työstäni täyttä palkkaa ja kelpaan ehkä johonkin kouluun vielä jonain päivänä vakkariksikin.

Opiskelijaelämä sai kauniin sinetin kun muutin nyt valmistumiseni lisäksi tyttöystäväni kanssa yhteen, joten valmistumisen juhlaksi on tiedossa huonekalujen kantamista.

Ojasta allikkoon, mut sitä sen kuuluukin olla.

127 tykkäystä

Olen erittäin huolissaan eläkejärjestelmämme kestävyydestä.

5 tykkäystä

Eli jollain tasolla vielä luotat siihen? Rohkeaa, riippuen tosin iästäsi :sweat_smile:

11 tykkäystä

Onneksi olkoon avoliitosta. Valmistuminenkin hienoa, mutta ei mitään avoliiton ilojen ja v***usten rinnalla. Suosittelen kaikille. Omaan elämään mahtuu niin Hyzoneita joiden tiesi menevän ennenpitkää aivan reisille sekä Fortumeita jotka vaikuttivat niin vakailta kunnes yhdessä keväässä lähti laput (puoliso) laitaan.

Nykyinen lienee lähimpänä Sampoa joskin saan (osingot) useammin kuin kerran vuodessa. Voidaan puhua jopa vähintään kvarttaaliosingoista.

Pahoittelut huonoa huumoriani ja jos esineellistin naisia ja osakkeita. Olette ihania molemmat, joskin salkkuun otan mieluummin hajautusta niin maantieteellisesti, ajallisesti kuin määrällisesti kuin puolisoihin.

39 tykkäystä

Eikös juuri uutisoitu että työssäkäynti-ikää saatiin nostettua tavoitteita nopeammin halutulle tasolle. Kiitos koronan, on taas muutamaksi vuodeksi eläkkeet turvattu. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Eläkejärjestelmästä pitäisi olla iästä riippuen kolmella eri tavalla huolissaan.

Jos on jo eläkkeellä tai juuri siirtymässä eläkkeelle, niin olisin erittäin huolissani siitä, korjataanko valuvikainen järjestelmä vielä omana elinaikanani oikeudenmukaiseksi, jolloin eläkkeestä lähtisi reilu siivu pois.

Jos on nuoremmasta päästä oleva aikuinen, niin olisin erittäin huolissani siitä, onko oma roolini eläkejärjestelmässä vain nykyeläkkeiden rahoittaja ilman, että mitään eläketuloa on aikanaan tulossa. Vihje: se on.

Jos on näiden kahden ryhmän välissä, niin olisin huolissani kahdesta asiasta. Ensinnäkin huolestuisin siitä, että kestääkö eläkejärjestelmä omiin eläkepäiviini asti, jolloin vanhuusajan toimeentuloon olisi vielä mahdollisuus. Toisekseen olisin aivan h*lvetin paljon enemmän huolissani siitä, että omina eläkepäivinäni päättäjinä tulee olemaan pääosin sellainen porukka, jolla ei ole minkäänlaista toivoa saada eläkettä, eikä siksi juurikaan sympatiaa eläkkeensaajia kohtaan.

Jos eläkejärjestelmää voisi shortata, niin saattaisin tehdä poikkeuksen sijoitussuunnitelmastani ja tarttua tilaisuuteen.

29 tykkäystä

Eikös meidän eläkejärjestelmä olen sellainen wincapita systeemi?

15 tykkäystä

Shorttaat silloin nykyistä osake/bondi markkinaa ja se on mahdollista.

Pientä prosenttia siitä kun pääosa eläkemaksusta menee suoraan nykyisille eläkeläisille. Siten ei olisi vaikea voittaa kokonaisuutena tuotossa.

Jännityksellä odotan, mitä tulee Kurrin ja Selänteen hankkeesta tuoda Jokerit takaisin Liigaan. Kurria on yleisesti pidetty Venäläisten bulvaanina. Varmaankin siksi nyt on Selänteen vuoro antaa kasvonsa hankkeelle. Miten sitten käy Teemun, joka vaikuttaa olevan näitä tyyppejä, joille mikään vastoinkäyminen ei ole niin suuri, etteikö sitä voisi Twitterissä kirjoittamalla vielä entisestään pahentaa. Seuraavaksi vuosien takaiset veljeillyt Rotenbergin kanssa joutuvat suurennuslasin alle, Teemu polttaa päreensä ja kirjoittaa Twitterissä kuin Runeberg. Sanokaa minun sanoneeni: “Se tekee sen itse”.

Sinänsä hanke on tietysti kannatettava eikä edes kovin epärealistinen :man_shrugging: On vaan viljalaivan kokoinen este ylitettävänä

5 tykkäystä

Odotan sitä uutista kun villasukkakauppiaan lisäksi saadaan Aleksi Valavuori tähän kaveriksi niin eiköhän ala hommat luistamaan!

17 tykkäystä

Tyhmä kysymys, Fortumia ostettu 2000€:lla ja nyt myin ne 1700€, on ollut OST:lla.

Ajattelin nuo käteiset siirtää AOT:lle ja laittaa jenkkiosakkeeseen.

Saanko käteiset suoraan siirrettyä vai joudunko tuosta tappiollisestakin maksamaan verot?

OST:lla verot menee jokaisesta nostosta. Verottajaa ei kiinnosta tuliko kyseiset rahat -95 % tappiolla myynnistä vai ei :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Korkeintaan ehkä kahvihuoneen tasoisesti olen pohdiskellut, että mitä tulisi tehdä, jos käy niin, että Venäjä hyökkää Balttiaan (tai muuhun Nato-valtioon, niin että todellisena uhkana olisi laajempi sota).

Tykkään meinaan valmistautua aina kaikkiin erilaisiin tilanteisiin, vaikka yleensä se on kyllä lähes turhaa aivojumppaa.

Sodalla rikastumista en itse halua pohtia, sillä pidän sitä moraalisesti vääränä tapana toimia.

Mutta tällainen eskaloituminen varmasti vaikuttaisi omiin sijoituksiinkin. Mikä olisi fiksuin sijoituksellinen peliliike tällaisessa skenaariossa?

  1. Kaikki myyntiin?
  2. Energiaa ja raaka-aineita?
  3. Eurosijoitukset dollareihin?
  4. Odottaa?

Ei kai nyt sentään. Jos koko OST on tappiolla niin silloinhan nostosta ei mene veroa ollenkaan. Luulisi, että aika monen OST on tappiolla tällä hetkellä.

Jos esimerkiksi OST olisi vasta avattu ja talletettu 50k, josta vain tuo Fortumin positio olisikin noussut 300e:lla 2k → 2,3k ja haluaisi nostaa tuon 2,3k niin veroa menisi ruhtinaalliset 4,1e.

7 tykkäystä

Verottajahan tuossa sanoo:

Jos osakesäästötilisi tuottaa tappiota, voit vähentää tappion pääomatuloistasi ainoastaan sinä vuonna, kun lopetat osakesäästötilin. Tappiota ei siis vähennetä vielä siinä vaiheessa, kun nostat varoja tililtä.

Osakesäästötilin tuotto verotetaan vasta siinä vaiheessa, kun nostat sieltä varoja pois.

Jonka ainakin itse tulkitsen, että tappioita ei “hyvitetä” kuin vain silloin kun lopetat koko tilin. Eli jos myit Fortumit 300 € tappiolla ja nostat OST:lta pois 300 €, niin vero iskee tuohon 300 € nostoon.

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen kirjoitus, suosittelen lukemaan.

1 tykkäys