Jotenkin ironista, kun puhutaan Apple fanboysta ja sitten tulee kaveri (kirjoitusasun perusteella ylilaudalta) Teslalogolla varustettuna naureskelemaan.
iphone 13 prossa on tällä hetkellä maailman tehokkain siru. 400e androidilla et kyllä pääse samalle suorituskyvylle :DD
Tämä totta, mutta aika harva käytännön sovellus on hyötynyt jonkun vuoden 2016 jälkeen saavutetusta lisätehosta. Päinvastoin ylenpalttinen teho johtaa yleensä herkästi huonommin optimoituun koodiin ja tarpeettomiin lisäsovelluksiin. Ainakin oma edellinen Huawei osasi kamerallaan tunnistaa kohteita koiriksi, autoiksi jne. Kerran kokeilin, käyttökertoja 0.
ja onha noi android luurit nyt designin puolestaki aivan karsean näkösiä
Tämä, jos mikä, on mielipideasia ja varmaan suurimmalle osalle aika merkityksetönkin, koska monella on puhelimessaan suojakuoret. Minä en edes muista minkä värinen nykyinen “hienosti kiiltelevä liukuvärjätty” Oneplus on, koska siinä on aina suojakuori. Etuosa taas on pelkkää näyttöä. Toki esim Samsungin ja Oneplussan aikanaan tyrkyttämät kaarevat lasit olivat aivan päin Nostivat lasinvaihdon kustannukset taivaisiin, eikä mikään panssarilasi niitä suojannut.
mitkä ominaisuudet jäljessä ? iOS 16 tuli päivitys, että aloitusnäytön ja muutenkin appien ulkonäköä pystyy muokkaamaan.
Softan muokattavuus jne ovat pitkälti makuasioita, joten en niihin tartu, mutta hardiksen puolella ainakin matalampi näytön virkistystaajuus, heikompi akunkesto sekä latausnopeus ja NFC on ollut (kai edelleenkin?) lukittu Applen ulkopuolisilta kehittäjiltä. IPhonen akun viimeinen 10% kestää kyllä älyttömän kauan verrattuna Androidiin . Android ja iOS ovat historiassa kopioineet toisiltaan aivan valtavasti ominaisuuksia. Väitän, että molemmissa alkaa softatasolla olemaan kaikki, mitä käyttäjä puhelimelta tarvitsee.
Ehkä omissa papereissa isoin nega Applelle on sen suljettu luonne. Apple kehittää valtavan hienoja tuotteita ja palveluita, mutta se tekee hankalaksi teknologian käyttämisen yli rajojen. Vertailuna vaikka, jos Applella olisi internetin rinnalla oma yksityinen tietoverkko, jota voi selailla vain Applen laitteilla. Lisäksi ei ole katteen lisäksi mitään muuta käytännön syytä integroida muistia ja tallennustilaa kiintolevylle.
Plussaa IPhonelle tulee kuulemma kamerasta (Itse en osaa arvioida. Enkä varmastikaan saisi edes ulosmitattua sen potentiaalia). Kameran lisäksi Apple tarjoaa aivan huikean pitkää tukea, joka auttaa puhelinta säilyttämään arvonsa.
Androidin isoimpana negana voi pitää ihan jäätävää määrää bloatwarea. Ymmärrän sen toki liiketoiminnan kannalta, mutta onko se pakko leipoa järjestelmän tasolle asti?
Noin niinkuin kaneettina voisi ehkä todeta, että jokainen on vapaa ostamaan juuri sellaisen laitteen kuin itse haluaa. On ihan perusteltua käyttää se reilu tuhat euroa puhelimeen, jos se on pääasiallinen työkalu. Jos tuntuu suolaiselta, niin parempaa vastinetta rahalle saa todennäköisesti noista puolet halvemmista Androideista. Jos itse pitäisi valita kärkipään iPhonen ja Androidin välillä, valitsisin varmaan iPhonen. Omilla rahoilla käyttäisin tuon 1500€ kuitenkin mielummin läppäriin tai pöytäkoneeseen.