Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Puhelimissa ongelmana on vähän se, että yli tonnin iPhonella voi tehdä aika samat asiat kuin 500€ Androidilla. Toki kamerat, näyttö ja speksit paranevat, mutta samalla tavalla sillä surffaa, kommunikoi ja käyttää appeja. Valtaosa ihmisistä ei ikinä ulosmittaa noiden Applen sirujen tehoja.

:point_up_2: Tämä.
Voisiko näille Android vs Apple (entinen Windows vs Mac, PC vs Mac, Nokia vs iPhone, IBM vs Apple tai Amiga/Atari ST vs Macintosh) juupas-eipäs -kinasteluille olla ihan oma ketju, niin ei tarvitsisi kahvihuonetta floodata?

Itse olen ollut tehokkaasti ja tyytyväisenä Applen ”ekosysteemissä” vuodesta 1984 (tosin aina tarpeen tullen myös muissakin maailmoissa), mutta jostain syystä ei kiinnosta nämä väittelyt yhtään.

28 tykkäystä

Nuoret aikuiset naiset käyttävät älypuhelimiaan jopa 10 tuntia päivässä. Hiemankin parempi käyttökokemus on suoraan parannus elämänlaatuun. Tehokas puhelin tökkii vähenmän, lataa aplikaatiot nopeammin yms. Jopa pienikin viive esimerkiksi tekstin syötössä aiheuttaa kirjoitusvirheitä. Jos vaihdat puhelimen kahden vuoden välein ja käytät sitä 10 tuntia päivässä niin tonnin luuri maksaa vain 14 senttiä tunnilta.

4 tykkäystä

Tietysti toinen kysymys, että mitä kovin hyödyllistä tai tuottavaa puhelimella tekee, jos siihen kuluu 10 tuntia päivässa. Vähän sama kuin hankkisi nopeamman pelikoneen, niin pelielämys on “parempi”. Sitten täytyy vielä tehdä tradeoffeja akkukeston kanssa mobiililaitteissa.

1 tykkäys

Ei toimi kaikkien aurinkolasien kanssa, jos tuo on täpättynä. Pitää tunnistaa silmät

3 tykkäystä

Ei tuo kerro mitään sen puhelimen omanaisuuksien tehokäytöstä.

Tökkivä viihdekäyttö ei ole varmaan kovin viihdyttävää.
En minä ole sitä ikäluokkaa että ymmärtäisin nuorten ajatusmaailmaa mutta juuri siksi en sitä lähtisi tuomitsemaankaan. Ilmeisesti pitävät älypuhelimiaan ja niiden jatkuvaa käyttämistä tärkeänä koska sitä tekevät jatkuvasti.

Olen itse Apple-uskovainen. Koneena Macbook, taskussa iPhone ja ranteessa Apple Watch. Muiden puhelimien ja tietokoneiden kehityksestä olen tippunut täysin kelkasta. Se on vain helppoa, kun tarvitsee uuden laitteen, niin ostaa Applen. Kalliimpaa voi olla, mutta toimii omassa käytössä sen päälle viitisen vuotta vuotta, mitä elektroniikalta odotan.

10 tykkäystä

Itse olin Apple-uskovainen kunnes ne pilasivat macbookin näppiksen ja ei tullut kirjoitushommista mitään sellaisella paskalla.

Oli kaunis päivä ja uskovaisena menin Giganttiin ja tulin käännytettynä takaisin. Surullinen päivä muutaman vuoden takaa, mutta en ole katunut Lenovon Thinkpadiin kallistumista ja vaihtamista pc-leiriin. Näppäimistö on ihastuttava verrattuna mäkkiin, ja eipä ole mäkkiaikoja muutenkaan ikävä, vaikka iPhone onkin puhelimena.

1 tykkäys
5 tykkäystä

Joo se lienee maailman tehokkain. Ei tietenkään pääse samalle suorituskyvylle. Silti ero siihen 400e Androidiin ei ole niin paljon kuin tuolla hintaerolla tai maailman tehokkaimmalla sirulla voisi kuvitella. Tehokkuuden hyöty valuu melko haaskioon peruskäytössä. Höyläisin paljon mieluummin tehoja tuosta huippumallista mikäli sillä saataisiin muutama perusasia kuntoon.

Lippulaivamallissa ei makseta noista. Ne saa halvemmillakin malleilla. Minä ottaisin Pro Max- mallin sen takia, että siinä on iso näyttö ja parempi akkukesto. Nämä vaikuttavat omaan valintaan paljon enemmän kuin pieni ero suorituskyvyssä Applen halvempiin malleihin verrattuna. En tykkää siitä, että Apple ei tarjoa isompaa näyttöä ja parempaa akkukestoa muuta kuin parhaassa mallissaan. Android-luureissa nämä ovat perusasioita.

Muiden kokemuksia ja arvosteluita lukiessa sitä ollaan kaivattu varsinkin korona-aikana.

Muiden muassa ne, joita luettelin. 12 Pro Maxissa oli vielä 60 hertsin näyttö. Kännykän lataaminen kestää tolkuttoman kauan jne jne. Minä odottaisin, että Applen tuotteisiin tulisi näitä teknisiä juttuja mieluummin ensimmäisenä kuin viimeisenä.

Tämä kertoo lähinnä hitaudesta jos voi pitää paikkaansa. Androidiin tottuneelle tuo olisi melkoinen uutinen, että Appleen on tullut 2020-luvulla päivitys, jonka ansiosta aloitusnäytön ulkonäköä voi muokata. Voisin kuvitella, että muullakin rintamalla on pahoja puutteita muokkausmahdollisuuksissa. Itse tykkään Xiaomin muokattavuudesta ja aiempina vuosina asentelin myös innoissani Custom Rommeja, joilla sai käyttökokemustaan muokattua mielin määrin.

Omasta mielestä taas on parempi, että löytyy ominaisuuksia ja muokkausmahdollisuuksia. Niiden avulla jokainen voi tehdä omasta käyttökokemuksestaan mieluisamman. Kaikkia ominaisuuksia ei kukaan käytä. Minulle Xiaomi 11T Pron jäätävän nopea pikalataus on osoittautunut todella käteväksi. Jos esimerkiksi heti herättyään huomaa, ettei puhelin ole ollut yöllä latingissa ja akkua on tyyliin alle 5% niin kännykkä latautuu täyteen alle 20min aikana samalla kun hoitaa aamutoimet ja pakkaa eväät töihin. En voi ymmärtää miten vuonna 2022 1300e:n vehkeessä työnnetään virtaa pienempään akkuun yli 1,5h.

Apple kuitenkin kiinnostaa ja joku kaunis vuosi nappaan testiin tuon huippumallin.

Aiemmin otettiinkin hyvin kantaa näihin ihmeellisiin väitteisiin. Mulla oli jo jäänyt viesti aamulla melkein lähettämistä vaille valmiiksi niin laitan tämän vielä omalta osaltani tästä aiheesta.

4 tykkäystä

Soluasuminen oli pahinta ikinä omasta kokemuksesta. 5v. sitä jaksoi, ei ikinä enää.

Kolme huonetta joista itse olin keskellä. Toisella puolella kitaraa soittava pilviveikko ja toisella orgioita harrastava piripää. Siinä oli ajoittain tekemistä että sai unen päästä kiinni.

21 tykkäystä

Konsulttialoilla on eroja. Oma tuntihinta on 115€, mutta laskutus heikompi kun pitää käyttää aikaa tarjousten tekoon. Palkka ei ole edes 4k.

2 tykkäystä

15-18v välillä opiskeluaikana se oli vain mukavaa, kun oli aina kavereita tekemään jotain yhdessä. 2 äijää per huone ja huoneessa sänkyjen lisäksi jääkaappi, pöytä päädyssä, pesuallas ja vaatekaappi. Joo musiikki soi ja elämää oli, mutta ei se silloin haitannut.

Näin 20 vuotta vanhempana en todellakaan tuohon lähtisi :smile:

8 tykkäystä

Hyvin sanottu. Aikaisemmin iso talo, kuusi lisärakennusta ja puolen hehtaarin nurmikko, jonka ajamiseen kului pari tuntia päältä ajettavalla. Nyt riittää kaupunkiasunto ja uusi mökki ilman nurmikkoa loistavalla paikalla.

8 tykkäystä

Oiskohan aika vähentää ruotsinkielisille tarkoitettuja korkeakoulupaikkoja. Ruotsinkieliset pääsevät opiskelemaan korkeakouluun todella paljon helpommin kuin suomenkieliset. Kauppiksen kokeessa 40 pistettä on maksimi ja vääristä vastauksista saa miinusta, joten noihin suomenkielisiin kauppiksiin on todella vaikea päästä. Suomenkieliset ovat Suomessa huonommassa asemassa.

102 tykkäystä

Ruisrockissa ja selaan silti Inden foorumia. Pitäis varmaan harkita jonkinlaista vieroitushoitoa. :joy:

66 tykkäystä

No nyt enemmän momentumia peliin, Indet sivuun ja keskityt Ruissalon markkinoiden tarjontaan! :sunglasses:

13 tykkäystä

Ja magic, it just works. Eli face id:lle kelpaa vain osittainen kasvojen tunnistus jos sulla on watch avattuna ranteessa.

2 tykkäystä

Missäs se laskumarkkina nyt on, kun alkaa pelimerkkejä kerääntymään… Olettaisin, että odotellaan inflaatiolukuja ja Q2 lukuja pöytään. Fedin hölinöillä ei taida olla enään merkitystä uudesta informaatiosta. Mitä muut mieltä?

1 tykkäys