Salkkuni YTD-prosentti on tällä hetkellä -36,28 prosenttia, mutta kolmen vuoden ajalla taidan olla jonkin verran johdolla, mutta en enää kovinkaan merkittävästi.
Aikaisemmat vuodet menivät hyvin kokonaisuudessaan, mutta se oli silkkaa tuuria tai no… pääosin ja jos tänä vuonna menisin Indeksin kanssa samaa tahtia, niin voisin kuvitella itseäni paremmaksi sijoittajaksi kuin olenkaan (lapsellista juu), toki en missään tapauksessa siltikään kuvittelisi itseäni keskivertoa parempana sijoittajana.
Olen huonon vuoden(kin) takia pohtinut, mitä olen tehnyt väärin ja olisi helpompi kysyä, mitä olen tehnyt oikein? Aina, kun pohdin tätä kysymystä, niin en millään keksi tähän kovin hyvää vastausta. Perusasioissakin riittää vie petrattavaa ja paljon, mutta kyllä koko ajan niihin pyrinkin keskittymään ja sekin auttaisi, että oppisin virheistä, kuten fiksummat ihmiset tekee.
YTD on vain ytd ja muutamien vuosien tuottoja ei pidä liikaa miettiä, mutta omalta osaltani voin sanoa etten olisi huolissani kovinkaan paljoa tulevasta, jos kokisin hallitsevani perusasiat hyvin ja osaisin katsoa asioita monipuolisemmin + järkevämmin asioita. Onneksi huoleeni auttaa se aina, kun lähden opiskelemaan asioita ja oikeasti katson peiliin, vaikka mun on ihan pakko myöntää, että syytän huonoa tuuriakin, vaikka pääsyyt ovat minussa itsessäni.
Vernerikin on kertonut huonosta vuodestaan, mutta uskon hänen vain naureskelevan sille pääasiassa. Hänellä on kuitenkin maalaisjärkeä, sivistystä ja sijoitustietoa sen verran, että kyllä hän todennäköisesti pitkässä juoksussa indeksin päihittää, kuten aiemminkin on tehnyt, vaikka välillä Vepukin ottaa pataa indeksiltä. Fiksuilla sijoittajillakin on välillä huonoja aikoja, mutta pitkä juoksu ratkaisee.
Onneksi itse voin vaikuttaa asioihin tai no… mun tapauksessa joku voi olla eri mieltä. Opiskelen ja koetan kehittyä ihmisenäkin, niin eiköhän se pitkässä juoksussa palkita. Pahimmat mahdolliset mokani ovat estäneet Inderesin analyytikot sekä muut tyypit sieltä sekä myös monet foorumilaiset kirjoituksillaan - kiitos siitä!
Mukavaa lauantaita kaikille!