Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Salkku 4% nousukiidossa tänään. Yhtäkkiä kaikki näyttää niin valoisalle ja itsestään selvälle, hyvä tästä tulee, ei mitään hätää.

8 tykkäystä

Tässähän se koko ajan on meneillään. Karhumarkkinoilla nähdään parhaat nousut. Se on kuin hellepäivänä lisäisi jäätelötötteröön lisää palloja. Kyllä ne siitä sulaa ajan kanssa…

Uskon että tehdään massiivinen kuolleen kissan pomppu koska markkinoilla menee aikansa totutella “uuteen”

9 tykkäystä

Lyhyet perustelut, ollaan siirrytty tai siirtymässä ääripäästä toiseen.

Ultra löysästä rahapolitiikasta - (Ultra) Kireään

Rauhasta - Sotaan (ml. kauppasota)

Matalasta inflaatiosta - Historiallisen korkeaan

Talouskasvusta - Taantumaan

Ei sillä että edellä mainitut vaikuttaisivat omaan sijoitussuunnitelmaan tai olisivat kellekkään tällä foorumilla uutinen, lähinnä muistutus siitä että jos nähdään viikko - kaksi hyvää tuottoa niin en menisi itse siltikään all-in.

21 tykkäystä

Enneminkin edes takaisin sahaamista viimeiset kuukaudet

1 tykkäys

Avaruudesta tulossa 7 mrd€ maksaneita kuvia ens viikolla

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/nasa-shares-list-of-cosmic-targets-for-webb-telescope-s-first-images

Ps. Perseverance mars-mönkijän kyydissä on omakin nimi kaiverrettuna nimilaattaan 11miljoonan muunkin kanssa. Todennäköisesti nimi säilyy siellä pidempään kuin missään maallisissa kelan rekistereissä jne :sweat_smile:

43 tykkäystä

Salkkuni YTD-prosentti on tällä hetkellä -36,28 prosenttia, mutta kolmen vuoden ajalla taidan olla jonkin verran johdolla, mutta en enää kovinkaan merkittävästi.

Aikaisemmat vuodet menivät hyvin kokonaisuudessaan, mutta se oli silkkaa tuuria tai no… pääosin ja jos tänä vuonna menisin Indeksin kanssa samaa tahtia, niin voisin kuvitella itseäni paremmaksi sijoittajaksi kuin olenkaan (lapsellista juu), toki en missään tapauksessa siltikään kuvittelisi itseäni keskivertoa parempana sijoittajana.

Olen huonon vuoden(kin) takia pohtinut, mitä olen tehnyt väärin ja olisi helpompi kysyä, mitä olen tehnyt oikein? Aina, kun pohdin tätä kysymystä, niin en millään keksi tähän kovin hyvää vastausta. Perusasioissakin riittää vie petrattavaa ja paljon, mutta kyllä koko ajan niihin pyrinkin keskittymään ja sekin auttaisi, että oppisin virheistä, kuten fiksummat ihmiset tekee.

YTD on vain ytd ja muutamien vuosien tuottoja ei pidä liikaa miettiä, mutta omalta osaltani voin sanoa etten olisi huolissani kovinkaan paljoa tulevasta, jos kokisin hallitsevani perusasiat hyvin ja osaisin katsoa asioita monipuolisemmin + järkevämmin asioita. Onneksi huoleeni auttaa se aina, kun lähden opiskelemaan asioita ja oikeasti katson peiliin, vaikka mun on ihan pakko myöntää, että syytän huonoa tuuriakin, vaikka pääsyyt ovat minussa itsessäni.

Vernerikin on kertonut huonosta vuodestaan, mutta uskon hänen vain naureskelevan sille pääasiassa. Hänellä on kuitenkin maalaisjärkeä, sivistystä ja sijoitustietoa sen verran, että kyllä hän todennäköisesti pitkässä juoksussa indeksin päihittää, kuten aiemminkin on tehnyt, vaikka välillä Vepukin ottaa pataa indeksiltä. Fiksuilla sijoittajillakin on välillä huonoja aikoja, mutta pitkä juoksu ratkaisee.

Onneksi itse voin vaikuttaa asioihin tai no… mun tapauksessa joku voi olla eri mieltä. :smiley: Opiskelen ja koetan kehittyä ihmisenäkin, niin eiköhän se pitkässä juoksussa palkita. Pahimmat mahdolliset mokani ovat estäneet Inderesin analyytikot sekä muut tyypit sieltä sekä myös monet foorumilaiset kirjoituksillaan - kiitos siitä!

Mukavaa lauantaita kaikille! :cowboy_hat_face:

76 tykkäystä

Sateisen kesälauantain älykästä ja tarpeellista pohdintaa:

Jos Voxtur oli foorumin uusi Oroco (vai päinvastoin?) ja Hyzon uusi Voxtur, niin onko Mind nyt uusi Hyzon?

17 tykkäystä

:cold_face:

5 tykkäystä

Koronauutisia viikonloppua pilaamaan: laumasuojaa ei ole enää juurikaan, omikron 4 ja 5 nyt vallalla ja menevät elimistön puolustusmekanismin läpi melko ongelmitta. Uuden tartunnan voit saada melkein jatkuvasti aina kun uusi variantti tulee. Rokotteiden teho hiipuu, uusia parempia yritetään kehittää, vielä ei ole onnistuttu.

Tämän hetken näkymä: et välttämättä kuole koronaan, mutta kun olet saanut koronan esim. 10 kertaa lähivuosien aikana, jossain vaiheessa elimistö on heikentynyt niin paljon, että riski saada esim. veritulppa kasvaa ja sitten toivottavasti ehdit liuotushoitoon sairaalaan ennen kun veripaakku kulkeutuu sydämeen tai keuhkoon ja se on sitten game over. Näin ei tietenkään kaikille tapahdu, mutta riski tähän kasvaa joka kerta kun sairastat koronan vähäoireisena tai oireettomana uudelleen ja uudelleen.

Itsekin tunnen 1 verisuonitukoksen saaneen henkilön ja sairaalareissu oli ainoa vaihtoehto, muuten olisi viikatemies käynyt korjaamassa pois saaliinsa. En siis kehota kaikkia elämään eristyksissä loppuelämäänsä, mutta eipä tuo lehtijuttu mitenkään positiivinenkaan ole.

4 tykkäystä

Terveiset :cyprus: :sunglasses:

Muistakaa ulkoil ja nauttia kesäst. Ruutua ehtii tuijottaa syksyl :blush:

31 tykkäystä

Extra! Extra!

Muistakaa viettää kesälomaa myös perheen parissa.

22 tykkäystä

Oikein mukavaa kun on lopettanut HS:n, iltalehden ja iltasanomien lukeisen jatkuvien tuomiopäivänuutisten takia, joissa ei ole mitään tieteellistä todistusaineistoa tai se perustuu vertaisarvioimattomiin tutkimuksiin, niin myös sijoitusfoorumilla voi epäonnekkaasti noihin uutisiin törmätä :sunglasses: .

Kyllä varmaan sairastetaan monta kertaa, kun tarpeeksi rokotetaan. Olen aiheesta aivan tarpeeksi tieteellistä kirjoittelua jo lukenut, että pystyn oman johtopäätökseni tekemään. Olin muuten nelihenkisen perheeni ainoa joka ei koronaa toiseen kertaan sairastanut viime kuussa (tai en ainakaan sitä huomannut), kun jätin buusterin ottamatta. Vaimo sairastui 2 viikkoa buusterin jälkeen, oli jo viikko rokotteen jälkeen nuhanenänä. Eikä tarvitse vauhkoontua, mielipiteeni on aivan yhtä oikea kuin kenen tahansa muunkin mielipide. Toivotaan että ihmisten oikeutta valita rokotusstatuksena kunnioitetaan tulevaisuudessa, jos joku haluaa ottaa 114 rokotetta tai 0, on se ihan ok. Tässä perheessä toimii tästä eteenpäin luontainen vahvistuskyky ja median hiljennys, niin elämästä nauttiminen on paljon helpompaa :heart_eyes: :kissing_heart:.

Hyvää viikonloppua kaikille.

14 tykkäystä

Huoh. Näytä nyt alkuun edes yksi tieteellinen kirjoitus jossa osoitetaan uskottavasti yhteys rokottamisen ja ”nuhanenäisyyden” välilllä.

33 tykkäystä

Koronakeskustelua voisi käydä omassa ketjussaan:

18 tykkäystä

Ei kiitos kahvihuoneeseen tätä “valtamedia”- hourailua ja rokotemielipiteitä.

58 tykkäystä

Jätetäänkö tälläiset mutuilut jakamatta ja keskitytään sitten vaikka aiheeseen kun tähän jotain vakuuttavaa tieteellistä näyttöä löytyy. Hysteria ei palvele ketään.

4 tykkäystä

Itse kun ymmärrän, että en ymmärrä, niin luotan tieteeseen.

Käytän auto, kännykkää, nettiä, sähköä, mikroa ymv. Luotan myös terveydenhuollon ammattilaisten ymmärtävän paremmin, ja uskon myös heidän suosituksensa rokotus asioissa, mielummin kuin itse väitellyttä ja itsensä pätevöittänyttä henkilöä.

Asioiden yksinkertaistaminen on yksinkertaista,

21 tykkäystä

Siitä tietää että henkilö X ei tiedä mistä puhuu, kun hän väittää että hänen mielipide on yhtä oikea kuin ammattilaisen.

No ei kyllä ole. On ihan höpöä väittää että asiasta mitään tietämättömän ja/tai kouluttamattoman mielipide on yhtä oikea kuin alan ammattilaisen.

51 tykkäystä

Hyvä kirjoitus! Itse katsoin salkkujeni tuottoa viime vuoden huipuilta tähän päivään - tasan -36%. Harmillisesti omxhpi on tuottanut vain jotain -20% joten indeksiltä ollaan otettu selkään ja lujaa.

Vielä en ole lähellä omaa kipurajaa, sillä olen monta kertaa toistellut itselleni että -50% lasku pitää kestää…vähintään :smiley: Siitä ja yleensä finanssikriisin kaltaisesta laskusta ollaan vielä “kaukana” onneksi.

Mutta tästäkin laskusta on hyvä oppia jotain, niin jää edes jotain muutakin käteen kuin prinssinakin kokoinen portfolio. Olen tunnistanut tehneeni enemmän/vähemmän isoja virheitä matkan varrella ja niitä on muun muassa inlfaation “tuhojen” vähättely, laadukkaidenkin firmojen liian korkeiden arvostusten läpi sormien katsominen ja liian pitkälle tulevaisuuteen katsominen arvostuksissa. Onhan siinä pientä fomoa ollut kun en ole uskaltanut keventää “poisjäämisen” pelossa (myönnän!). Olen oppinut, että koskaan ei ole väärin keventää, jos arvostus osakkeessa ylittää oman ymmärryksen, sillä sijoittajiahan tässä ollaan eikä hyväntekijöitä. Ajoittaa en varmaan ikipäivänä osaisi esim kasvuista öljy/raaka-ainemörnijöihin, mutta jotkut täällä foorumilla ovat sen sijaan osanneet haistella tunnelmia kauan sitten ja ottaa esille seuraavia voittajia, ja annan täydet propsit näille henkilöille.

Mutta uskon, että kun välttää myymistä pohjilla ja mahdollisesti jopa lisätankkailee hyviä firmoja niin se on jo riittävä voitto. Uskon lisäksi, että näillä täystuholaskuilla on jokin merkitys markkinoiden kannalta muutenkin; puhdistaa suorastaan ilmaa ja häätää pois ne, jotka pitävät sijoittamista helppona. Nyt nämä samat tyypit saavat huudella kaduilla niin paljon kun lähtee, että ei mitään järkeä osakkeissa, mutta me onneksi tiedetään, että kyllä siinä on järkeä. Kunnon laskut antavat erinomaisen tilaisuuden tehdä ylituottoa. Jos markkinat eivät laskuillaan ikinä häätäisi pois näitä uusnousukkaita, kukaan ei ikinä saisi revittyä hyvää tuottoa markkinoilta.

Vähän kuin suuret metsäpalot Yellowstonessa; ne vaikuttavat sillä hetkellä suorastaan luonnonkatastrofaalisilta, mutta ennen pitää kasvillisuus rehottaa joka kerta paljon elinvoimaisempana ja terveempänä.

Ja jos tosiaan pystyy nauramaan omalle salkulleen tänä päivänä, se on jo suuri voitto.

62 tykkäystä

Tämä oli taas yksi hieno esimerkki tämän foorumin kannustavasta ja opettamaan pyrkivästä kirjoittamistyylistä! Kiitos @Kimi.Heikkila

Tuosta lainauksesta tulikin mieleeni, onko täällä foorumilla paljonkin pitkään sijoittaneita, joilla olisi kerrottavanaan tarina, jossa suurten tappiollisten kuukausien jälkeen on noustu plussalle uskomalla edelleen sijoittamiseen ja omaan tekemiseen?

Näitä tarinoita olisi kannustavaa lukea!

Laitan vielä tähän linkin äskettäin perustamaani ketjuun, johon toivon näitä inspiroivia henkilökohtaisia tarinoita kirjoitettavan :yellow_heart:

Muutama kirjoitus ketjuun on jo tullutkin, kiitos niistä :pray: Jokaisesta on saanut uutta ajateltavaa.

15 tykkäystä