Sijoittajana koettua - omakohtaisia tarinoita - inspiraatioksi tai opiksi

Olen seurannut foorumia aktiivisesti ja yrittänyt löytää ketjua, johon voisi kirjoittaa omakohtaisia tunnelmia, kokemuksia ja sattumuksia sijoittajan uran ajalta. Olisi mielenkiintoista lukea erilaisia sijoittajakokemuksia - kuulla, miten sijoittamisen aloittaminen, onnistumiset ja epäonnistumiset, ovat vaikuttaneet itse kunkin elämään.

Miten sijoittaminen on muuttanut elämää ja mitä muuta hyötyä siitä on ollut kuin mahdolliset saavutetut tuotot? Vai onko siitä ollut vain haittaa, vaikka " sijoittaminen kannattaa aina" -teesiin uskommekin.

Olen huomannut kuinka osassa foorumin kirjoituksia on sivuttu näitä teemoja ja avattu kirjoittajien omia ajatuksia ja oivalluksia sijoittamisen taipaleella. Olisinkin näihin koskettaviin ja inspiroiviin kuvauksiin halunnut palata ensilukeman jälkeen uudestaan, mutta ne häviävät niin helposti viestitulvaan.

Näistä omakohtaisista kirjoituksista on heijastunut usein paitsi senhetkinen markkinatunnelma myös kirjoittajan omat tunteet ja pohdinnat siitä, mikä sijoittamisessa on lopulta osoittautunut viisaaksi pitkällä tähtäimellä.

Uskon, että meillä jokaisella on sijoittamiseen liittyviä tarinoita - inspiraatioksi ja opiksi - jotka olisivat kertomisen arvoisia.

28 tykkäystä

Minun tarinani sijoittajana on vielä kovin alussa, mutta kirjoitan silti tähän ketjun alkuun omia havaintoja tähänastisista kokemuksistani puolentoista vuoden ajalta.

Olen jo huomannut, että alussa asettamani tavoite, pankkitilin koron voittaminen - joka ei muuten ole toteutunut - on kuitenkin vain yksi osa tätä kokonaisuutta.

En olisi mitenkään voinut ymmärtää, kuinka monin verroin sijoittamisen aloittaminen onkaan tuonut elämääni ja ajatteluuni lisää sisältöä ja mielenkiintoa elämän ilmiöiden pohdintaan.

Voisiko sijoittamisen tavoite tosiaan olla muutakin kuin saada raha kasvamaan?

Noh, minä olen saanut mielekästä tekemistä vapaa-ajalle ja päässyt opettelemaan uusia asioita. Se, että päätin heti alkuunsa, että haluan sijoittaa suoriin osakkeisiin, on tuonut tähän vielä lisämaustetta.

Olen sijoittamisen myötä

• oppinut ottamaan paremmin vastuuta omasta taloudestani
  • oppinut omasta itsestäni ja reaktioistani sijoittamiseen liittyvien ilmiöiden kautta
  • oppinut loogista päättelyä ja uusia matemaattisia asioita
  • oppinut talouden lainalaisuuksia
  • oppinut talouden vaikutuksista yhteiskuntaan

Tämä sijoittamisen maailma onkin ollut minulle kuin uuden kielen oppimista​:relaxed:. Pitää aivosolut virkeinä ja tulee usein uniinkin. Ja tämän foorumin sijoittajayhteisön ansiosta olen oppinut ymmärtämään, että sijoittaminen on vain osa elämää - eikä ainakaan minun kannata sen varaan rakentaa tulevaisuuden taloudenpitoani. :yellow_heart:

54 tykkäystä

Halpa käy kalliiksi.

Sijoittamisen myötä ja muutamat oppirahat tehneenä, olen konkreettisesti oppinut tappioiden kautta miten halvat vaihtoehdot tai pelkästään hintaa katsomalla voi hävitä todella paljon rahaa pitkässä juoksussa.

Tein alkuaikoina salkkuuni isoa tuhoa, kun kurssilaskuissa tuli ostettua jotain spekulatiivista tai muuten heikkoa keissiä halvalla. “-50%, -80% alelaareista” Tuli opittua kantapään kautta, että jos osake on laskenut isosti joko itsekseen tai muun markkinan ohessa, sillä on vielä varaa laskea siitä -100%. Ainoa vankka pohja löytyy syvältä sijoitusten merestä sieltä 0e tuntumasta.

Nykyään ymmärtää paremmin fundamentit ja mahdolliset laskun syyt, jolloin tulee tietenkin vielä ostettua halvempiin hintoihin yhtiöitä, mutta vain hyviä yhtiöitä tai tietoisella lasketulla riskillä. Tällaisessa kaikkea koskevissa laskuissa mitä on nyt tänä vuonna nähty, löytyy välillä todella hyviä ostopaikkoja kohtuullisella hinnalla. Mutta ymmärrys halpaa kohtaan on muuttunut.

Sama on tarttunut myös arkielämäänkin, nykyään tulee ostettua laadukkaampia tavaroita ja miettittyä etukäteen että “onko nyt järkeä säästää 200e tästä puhelimesta, joka pitää sitten vaihtaa 2v päästä verrattaen että ostaa kerralla nyt kunnollisen”

27 tykkäystä

Miten tän sanoisi lyhyesti…

Osta vuosi nordnetissä ja coinbasessa osakkeita niin että hinnasta välityskuluja on joku 30-70% ja tajua vasta sen jälkeen virhe. Näissä virheissä hävitty tuhansia euroja.

Ne samat ostetut jutut myy liian hätäisesti. Näissäkin hävitty tuhansia euroja.

Nyt sopivasti on virheet korjattu ja ollaan pohjalla. Enää ei ole myöskään energiaa veivaa ja vatkaa.

Nyt katsotaan vierestä hiljaa josko nousu alkaisi vuoden sisään.

21 tykkäystä

Mun sijoitusurakkani alkoi varsin ikävissä merkeissä. Henkilö, joka oli huolehtinut mun sijoituksista poistui keskuudestamme ja olin yllättäen tilanteessa, jossa oli pakko alkaa opetella itse näitä asioita. Salkussa oli erilaisia osakkeita enkä suoraan sanottuna tiennyt miten niiden kanssa olisi pitänyt toimia ja kuvittelin että on pakko toimia jotenkin. Maailma ei päästänyt mua helpolla, perään iski vielä pandemia ja mulle paniikki. Siinä tuli tehtyä muutamia varsin typeriä liikkeitä (teen niitä vieläkin, mutta vähemmän).

Oikeastaan toivoisin kaikkien teidän, jotka huolehditte vaimonne, lastenne, sukulaisten, jne salkuista miettivän onko se pidemmän päälle kannattavaa. Itse olen oman kokemuksen kautta sitä mieltä että, jokaisen tulisi huolehtia salkustaan itse. Sehän ei tarkoita etteikö neuvoja voi antaa ja mielellään perustelun kanssa, jotta pikku hiljaa menisi oppikin perille.

29 tykkäystä

Joitain omia ja vierestä seurattuja tilanteita ja näkövinkkeleitä mitä tulee nopeasti mieleen:

• Mikäli yhtiön tuote on kehitysasteessa ja vaikka kuinka hyvältä näyttää → se voi olla täysi susi. (esim. Case Talvivaara ja nikkelin liotusaltaat, todella moni menetti rahansa. Pekka Perän naama.jokaisen talouslehden etusivulla.).
  • Mikäli yhtiön bisnes nojautuu pitkälti yhteen tuotteeseen tai asiakkuuteen → riskit romahdukseen ovat kovat jos tuote ei enää menesty tai asiakkuus menetetään. (2008 monet yhtiöt)
  • Kiinassa on paljon potentiaalia ja arvostuskertoimet äärimmäisen houkuttelevia, mutta lopulta kuitenkin sitäkin enemmän tuskaa paatissa. Muutaman pahan hassin jälkeen koko maa on henkilökohtaisessa boikotissa ja jätän suosiolla Kiinan tarjoamat mahdollisuudet muiden napattavaksi.
  • Sijoita korkeariskisiin kohteisiin maltillisesti, muutaman kerran kun riskit realisoituu niin siinä sen sitten tajuaa.
  • Älä perusta sijoituspäätöstä pelkästään forum kirjoituksiin tai analyyseihin, vaan tutki bisnestä myös itse mahdollisimman neutraaleilla laseilla varustettuna. Mikäli ala tai yhtiö ei oikein aukea sinulle, niin muita yhtiöitä löytyy kyllä ja sama homma alusta.
  • Mikäli tunnet jonkun alan hyvin, niin tutki sen alan yhtiöitä ja näin sinulla on paremmat mahdollisuudet valita voittaja kilpailijoiden seasta.
  • Äkkirikastumisia tapahtuu harvoin, tavoitteena indeksin voittaminen on jo loistava suoritus.
24 tykkäystä

Itselläni on ollut kaikkein opettavaisinta kokea tappio Nokian all in-sijoituksen jälkeen keväällä 2001. Olin siinä uskossa, ettei kurssi voi enää paljon laskea 26 eurosta…Kaikkihan tiedämme, miten kävi. Siinä paloi 24000 mummonmarkkaa.
Sen verran homma jäi kirvelemään, että pakko oli koittaa uudestaan. Microsoftin ja Elopin ryvettämä Nokia alkoi olla mukava ostolappu 2011-12 paikkeilla. Onnistuin pilkkimään muutamia eriä alle kahden ja kolmen euron hintaan. Se onkin niitä harvoja kertoja, jolloin ajoitus on osunut suurinpiirtein kohdalleen. No, mitä tästä opin:Kannattaa hajauttaa👍

20 tykkäystä

Myin koronakriisin iskettyä miltei koko salkkuni tyhjäksi, kun vuosikausien aikana kertynyt tuotto alkoi lähestyä nollaa. Ajatus siitä, että työllä ja vaivalla tienatut rahat alkavat kurssien vielä laskiessa haihtua tyhjiin, oli miulle silloin liikaa.

Puolisen vuotta sitten näin Youtuben kautta jonkun lukuisista Warren Buffettin haastatteluista. Siinä Buffett selitti, että osakkeen hinnan heittelyllä ei ole omistajalle mitään merkitystä, jos yritys on hyvä. Osakemarkkinoilla huudellaan jatkuvasti erilaisia tarjouksia kaikista mahdollisista firmoista, mutta ei osakkeenomistajan tarvitse välittää tästä huutokaupasta pätkääkään. Jos firma on hyvä ja sen pitkän aikavälin tulevaisuus ok, niin sen kun jatkaa omistajana. Firman osakkeen arvo seuraa pitkällä aikavälillä takuuvarmasti firman kykyä tehdä tulosta.

Tuolla Youtube-videolla Buffett onnistui selittämään asian niin selkeästi ja kirkkaasti, että jopa mie sen ymmärsin. Nyt tämä viime aikojen kurssilasku ei ihan vilpittömästi ole tuntunut missään. Jatkan tyytyväisenä omistajana tooosi pitkään holdiin ostamillani firmoilla sekä joka kuukausi jonkun satasen kasvavilla indeksisäästöillä. On ollut paljon mukavampaa sijoittaa, kun touhuun ei enää liity pelkoa!

29 tykkäystä

Kiitos tarinoistanne! Näistä on saanut juuri sitä oppia ja inspiraatiota, jota tämän ketjun perustamisella toivoin. Lisäksi henkilökohtaisten sijoittamiseen liittyvien tarinoiden lukeminen on intohimoni :yellow_heart: Olen myös oivaltanut, että tarinoita taitaa olla olemassa yhtä monta kuin on sijoittajiakin ja sijoittajavuosien karttuessa niitä kertyy koko ajan lisää.

Enkä malttanut tässä ketjun alkuvaiheessa olla kommentoimatta kirjoituksianne! :blush:

@Moleman
Tämä on varmaan se tavallisin ansa, johon kokematon sijoittaja aluksi kompastuu - ostaa mahdollisimman monia halpoja osakkeita alelaarista - ja luottaa siihen, että kyllä jotkin niistä nousevat uusiin ATH-lukemiin hyvinkin pikaisesti. Vaikka harvoin kai “laadukas on halpaa”.

@Datamonni
Olit rohkea, kun jaoit tarinasi! “Veivaa ja vatkaa” taitaa edelleen innoittaa monia meistä ja sehän siinä kiehtovaa onkin, kun se saattaa joskus johtaa merkittäviin voittoihin. Näissä veivaamisissa monella meistä aloittelijoista jää tosin aluksi ymmärtämättä kulujen osuus tuottoja merkittävästi heikentävästi.

@RitaRii
Olennaista on juuri tuo mainitsemasi oivallus, että ymmärrys sijoittamista kohtaan kasvaa parhaiten silloin, kun on itse omista varoistaan vastuussa. Ja sen oivaltaminen, että sijoittaminen ei tarkoitakaan sitä, että välttämättä aina on pakko toimia ja olla aktiivinen. Joku onkin foorumilla todennut, että menestyvä sijoittaja on suurimman osan ajasta tekemättä mitään.

@tebiz
Olit koonnut kirjoitukseesi hyviä pointteja sijoittamisen riskisyydestä; houkutteleviin arvostuskertoimiin tai maariskeihin ja pelkkiin tulevaisuuden lupauksiin, yrityksen tuotteen kapea-alaisuuteen tai toisten analyyseihin luottamiseen liittyen.

@Jyrki6
Kiitos all-inn Nokia -kokemukseesi liittyvän opetuksen jakamisesta. Näiden jälkeen sitä tosiaan varmaan palaa markkinoille viisaampana ja uuden hajauttamis-strategian kautta.

@tripsykero
Sinun tarinastasi huokuu oivalluksena optimistisuus ja luottamus siihen, että “firman osakkeen arvo seuraa pitkällä aikavälillä takuuvarmasti firman kykyä tehdä tulosta”. Tästä kirjoituksesta saa sopivasti uskoa sijoittaminen kannattaa aina -teesille.

9 tykkäystä

-Puolisen vuotta sitten Fortum oli erittäin vakaa luotettava varma tuloksentekijä ja osingonmaksaja vailla riskejä, eli Buffettin kriteereillä loistava ostos.

1 tykkäys

Kiitos, että olet käynyt lukemassa ja kommentoimassa ketjua.

Ottamatta kantaa kommenttiisi ajattelen tässä yhteydessä, että näistäkin sijoitustilanteista saa aikamoisia sijoitustarinoita.

Muutoin ajattelen, että tähän ketjuun kirjoittavien sijoittajakokemuksia ja tarinoita tulee kunnioittaa sellaisenaan - korkeintaan kiittää ja kannustaa erillisellä viestillä, jos on kokenut viestin koskettaneen erityisesti.

On mielestäni erittäin rohkeaa, että joku uskaltaa tuoda henkilökohtaisia hetkiä sijoittajanuraltaan avoimelle foorumille toisten luettavaksi.

6 tykkäystä

Yksi mieleen tuleva kokemus, mitä alan kirjoissa ei yleensä kauheasti painoteta, on että oma temperamentti kannattaisi opetella tuntemaan. Se pyrkii vaikuttamaan päätöksiin, kokemattomalla ehkä enemmän kuin kokemuksen myötä. Esim. itse olen kontraukseen taipuvainen, kuten ehkä nimimerkistä voi arvata. Pysyttelen luonnostani lauman reunoilla ja tarkkailen tilannetta sieltä. Olen oppinut, että ei ole itseisarvo olla eri mieltä kuin markkinat, joskus kannattaa vain mennä mukana. Toisaalta en kerta kaikkiaan pysty ostamaan p/s 30 firmoja vaikka kaikki huutaisivat niiden nimeä. Jollain toisella voi olla päinvastainen taipumus. Auttaa jos kysyy itseltään, otinko huomioon oman taipumukseni tehdä päätöksiä xxx pohjalta?

Tähän liittyy myös se, että itsetuntemuksen kautta oppii arvioimaan tietoa, jota tulvii joka puolelta. Tietolähteillä on usein omat taipumuksensa, joista syntyy vääristymää kun tarinaa kerrotaan suusta suuhun eri medioissa, usein saman henkisten henkilöiden toimesta. Tämän takia lisätieto ei joka kerta auta tekemään parempia sijoituspäätöksiä.

10 tykkäystä