Onpa rankka tuloskausiviikko takana. Nipistän jo liikaa yöunista sen takia, jotta voisin viettää enemmän aikaa sijoitusjuttujen parissa. Siinä ei ole mitään järkeä, koska väsyneempänä asioiden vastaanottokyky on huonompi jne. Ajattelin kuitenkin kertoa sijoitustarinani tiiviissä paketissa.
Olen lapsuudestani asti säästänyt rahojani, suurimmat menoerät lapsena ja teiniä olivat lahjat muille perheenjäsenille. Säästäminen oli siis aina verissä, joten noin 15 vuotta sitten ostaessani ensimmäisen asuntoni, niin mulla oli sitä varten jo aika hyvin rahaa kasattuna.
Maksoin lainoja reipasta tahtia pois ja ei mulla ole ikinä mennyt rahaa oikein mihinkään. Ehkä suurin ei-pakollinen panostus itseeni on ollut noin 100 euron villakangastakki tässä parin vuoden sisään. Pakko sanoa, että sain kuitenkin juuri joululahjaksi noin 140 euron puhelimen ja joskus perheeltä saan jotain tällaista isompaa, vaikka en ole sellaista pyytänyt ja joskus olen jopa estellyt. Toki olen kaikesta kiitollinen, mitä saan, vaikka haluan pärjätä tietysti omillani.
Takaisin pohjustuksesta sijoitustarinaan… oli jo pitkään miettinyt sijoittamista ja lopulta innostuin, kun pari kaveriakin sitä harrasti. Vuonna 2018 aloin laittamaan indeksirahastoihin tasaisesti rahaa ja taisin mä ostaa Nordeaa sekä YIT:tä, kun yksi tuntematon pappa niitä salilla suositteli. En tiennyt sijoittamisesta oikeastaan yhtään mitään, mutta sen tiesin, että matalakuluiset indeksirahastot ovat hyvä juttu - niihin mun olisi kannattanut jäädä, jos tuotot olisivat vain mielessä…
Vuonna 2019 ostin lisää tuttuja osakkeita sekä Biohittia, koska se oli jännittävän kuuloinen ja sen kurssi oli heitellyt sekä käynyt joskus korkealla. Ostin myös LeadDeskiä, koska se kuulosti hienolta ja anteihin kannatti osallistua. No sellaista se oli, “vähän” randomia ja luin vähän sieltä sun täältä… ihan aidolla mutulla.
Sitten vuonna 2020 innostuin todella sijoittamisesta ja ei koronakuoppakaan tuntunut pahalta, koska mulla tippui paljon vähemmän kuin muilla. Rupesin siitä sitten varsinkin kesällä iskemään rahaa osakkeisiin, mihin olin tutustunut Inderesin materiaalien ja foorumin kautta. Ostin tosiaan Digiaa, koska se oli tekemisissä tulorekisterin kanssa, joka jo silloin tuotti paljon päänvaivaa monille osapuolille ja ajattelin, että kyllä se sillä voi hyvin rahastaa julkista sektoria. Marimekkokin päätyi salkkuun, koska sillä tuntui menevän hyvin, mutta osakkeen arvo oli vajonnut alas. Vetyjututkin tulivat tutuiksi sekä monet muut osakkeet, joista en juurikaan ymmärtänyt mitään… ihan vaan “mutuhypefomotusta”.
Viime vuonna eli 2021 aloin parhaani mukaan lukemaan kaikkea mahdollista, mitä Foorumilla oli. Tämän hetken tilastoni:
Olin veikannut Foorumin Nokian “tulosvisassa” lähimmäksi, joten sain Premiumin. Aloin entistä enemmän lukemaan Inderesin materiaaleja ja varsinkin niitä analyyseja. Sitten luin kirjoja ja rupesin keskustelemaan sijoitusjutuista paljon erilaisten ihmisten kanssa. Sijoitusjutut olivat mukanani aamusta yöhön ja aloin oikeasti opiskelemaan kaikenlaista sijoittamiseen liittyvää. Toistin kyllä lähes kaikki virheet, mitä sijoittaja voisi tehdä, mutta ehkä entistä paremmilla tiedoilla, vaikka valinnat eivät olleet parhaasta päästä näin jälkikäteen katsoen.
No niin ja vuoden 2022 alussa sain tämän moderaattorin työni, niin sitten vasta aloinkin olemaan kiinni näissä jutuissa oikein kunnolla, jos en muka jo aiemmin ollut. Salkkuni tuli reipasta tahtia alaspäin kuukausi kuukaudelta, niin oli “pakko” alkaa tarkastelemaan hiljalleen asioita uusista näkökulmista, opettelemaan erilaisia asioita, kuten sijoituspsykologiaa sekä esimerkiksi makrojuttuja. Aloin myös tarkastelemaan itseäni ja tekemisiäni rehellisemmin + itsekriittisemmin sekä harrastamaan tarkempaa itsetutkimusta että olemaan toisaalta avoimempi olematta naiivi.
2018: Hyvä vuosi, ostin matalakuluisia indeksirahastoja ja mikä tärkeintä aloitin sijoittamisen.
2019: Riskisiä osakkeita ja mutuhankintoja, en noudattanut oikein mitään ohjenuoria.
2020: Kovaa työtä, ymmärtämättömyyttä ja selkeitä virheitä, mitä olisi pitänyt välttää esimerkiksi “mutuhyperfomotus”. Lisäksi perusasiat unohtuivat edelleen ja itsekritiikki.
2021: Samoja virheitä, mutta vähemmän, mutta silti paljon. Tärkeää oli, että yritin kyllä kovin, mutta itsekriittisyyttä sekä harkintaa olisin voinut käyttää ja keskittyä perusasioihin.
2022: Samoja virheitä, mutta vähemmän, mutta silti aika paljon. “Kaikkeni” olen antanut, mutta pitäisi ehkä fokusoitua enemmän tiettyihin asioita kuin lukea ja seurata kaikkea… perusasiat ovat unohtuneet edelleen. Olen edelleen aloittelija!
Lähes jokaisessa asiassa olisin elämässäni voinut keskittyä ihan niihin perusasioihin ja opetella niitä enemmän. Siitä seuraavaksi olisin vielä voinut vähän lisää keskittyä perusasioihin, että sisäistäisin ne ja sitten, kun perusasiat olen saanut hallintaani, niin olisin edelleen voinut keskittyä niihin sekä opetella lisää.
Kova vauhti ja mieletön vilkkaus, niin on toki tuonut sen, että mulla on monista asioista näppituntuma, mutta hitto… olisi pitänyt usein tai aina pysähtyä ja keskittyä sekä ottaa asioita hiljalleen haltuun kunnolla. On paljon pitkään sijoittaneita, joilla on loppujen lopuksi paljon perusasioissa petrattavaa, mutta sitten voivat hifistellä sekä keskittyä liiaksi lillukanvarsiin että kaikenlaisiin epäolennaisuuksiin.
Perusasiat rautaisesti sisäistämällä sekä pahimmat sekoilut välttämällä että myös pitkäjänteisyydellä pääsee pitkälle - ei saisi unohtaa niitä yksinkertaisia perusjuttuja joidenkin takia tulee tehtyä isoja tappioita sekä muita hölmöilyitä. Niitä pitää opetella ja ne pitää aina pitää mukana.
Vedin mutkia suoraksi tässä väsyneenä, mutta kai tästä sai vähän pointtia Alokkaan tarinasta. Olen erinomainen varoittava esimerkki, koska edelleen teen kohtalaisesti aiemmin mainitsemiani virheitä ja vieläkään en hallitse oikein hyvin perusasioitakaan. Koetan taistella itseni kanssa joka päivä, suurin vastukseni eivät ole markkinat, vaan minä itse. Huonoa tuuria enemmän on ollut omaa hölmöyttä.
Uskon tulevaan monessa mielessä; koko elämääni vaivanneeseen ylivilkkauteen saan apua ja olen omasta mielestäni tosi ahkera sekä pitkäjänteinen vilkkaudestani huolimatta. Leikkisinä tavoitteina mulla on, että noin viiden vuoden päästä mulla olisi velatonta omaisuutta yli 500 000 euroa ja päälle kymmenen vuoden päästä miljoona euroa. Eivätkä nuo tavoitteet ole mitenkään mahdottomia ja jos musta tulee keskivertoa parempi sijoittaja, niin lennän vielä pidemmälle.
Huh, olipa lennokasta ja sekavaa tekstiä näin väsyneenä, kiitos jos jaksoit lukea tähän asti. Hyvää mieltä ja pitkäjänteisyyttä kaikille!