Sijoittajana koettua - omakohtaisia tarinoita - inspiraatioksi tai opiksi

Mielestäni tämä pitää paikkaansa sillä ehdolla, että sijoittaja ymmärtää asiasta jotain. Toisin sanoen kokemusta on kertynyt jo jokusen vuoden ja pääomaakin on kiinni enemmän kuin yhden tai kaksi kuukausipalkkaa.

Oma kokemus koronan jälkeen on, että moni tuttu lähti uutena “sijoittajana” all-in kaiken maailman Finnairiin, Smart Eyehin, treidaamiseen jne. Uskon etteivät he tunnistaneet näissä riskejä, vaan seurasivat pelkkää kurssikehitystä. Toisin sanoen riskit eivät realisoituneet, vaan kasvoivat kuplan paisuessa ja kurssien puksuttaessa kohti koillista.

Tuskin tässä hyvin kävi, kun sijoitusaiheista ei ole juurikaan tarvinnut keskustella viimeisen puolen vuoden aikana. Valistuneet/kehittyneet/kokeneet sijoittajat toimivat useammin kuvailemallasi tavalla, toki eivät kaikki eikä kukaan joka tilanteessa.

Ylipäätään riskien ollessa sopivalla tasolla myös rationaaliseen toimintaan kykenee helpommin: Mikäli riskisijoituksen paino omasta varallisuudesta on riittävän pieni, on siitä usein helpompi päästää irti, jos vertaa tilanteeseen jossa ollaan isosti kiinni psyyken sitä kestämättä. Toteutetaan juurikin kuvailemaasi prosessia, jossa jäädään roikkumaan ja toivotaan ihmettä kunnes luovutetaan yleensä huonoimmalla hetkellä.

Itselläni tämä riskinsietotaso on aika matalalla ja kanavoinkin mielestäni korkean riskin sijoitukseen vain 3% varallisuudesta. Aiemmin normaalitaso oli 5%, mutta viime aikoina olen kyennyt nostamaan sen 7%:iin. Yksi näistä positioista on kasvanut jo 10%:iin hyvän kurssikehityksen siivittämänä ja odotankin malttamattomana tavoitetasoni täyttymistä. Tavoitehinta on määritelty siten turhamaisesti, että täyttyessä tästä tulisi urani ensimmäinen tenbagger. Toki firman fundamentit huomioiden se on täysin mahdollinen ja mahdollisesti myös alakanttiin.

Tämä on äärimmäisen totta! Mikä pahinta, niin sijoittaja voi olla näennäisen itsekriittinen ilman minkäänlaista virheestä oppimista. Omakohtaisena esimerkkinä ostin Harviaa jostain 40 tietämiltä ja myin 30 havinoilla pois. Pistin pudotuksen markkinasentimentin syyksi (mitä se kyllä ainakin jossain määrin oli kurssin korjattua ylilyöntiä) jonka lisäksi tunnustin FOMOttaneeni, mutta en minä kyllä valitettavasti ihan hirveästi siitä oppinut. Älä FOMOta kun ei varsinaisesti auta, jos ei sitä FOMOa tunnistaja pysty hillitsemään ajoissa.

17 tykkäystä

Hyvää pohdintaa! Mietin omakohtaisesti mitä kaikkea sitä on miettinyt ja tuntenut eri tilanteissa. Nämä tuntemukset ovat varmasti meillä kaikilla hieman erilaisia, riippuen omasta luonteesta ja kokemuksista markkinoilla. Pari henkilökohtaista esimerkkiä:

Näin jälkikäteen itselleni henkisesti raskainta oli 2000-luvun alun alamäki, missä vuosikausia salkun arvo jatkuvasti pieneni, vaikka säästin siihen koko ajan lisää rahaa. Jostain sain kaivettua optimismia ja motivaatiota mutta vaikeaa se oli.

Finanssikriisi oli taas toisenlainen kokemus, se oli todella kova alamäki mutta samalla suhteellisen lyhyt. Silloin sain jotenkin energiaa romahduksesta, olin aktiivinen. Totta kai se syöksy turhautti mutta samalla se oli niin kovaa menoa, että minulle se oli helpompi kuin vuosikausien hidas alamäki.

Tämä vuosi on ollut salkulle kurja (vuodenvaihteessa salkkuni ylivoimaisesti suurin sijoitus oli Harvia, jolla en ole käynyt tänä vuonna lainkaan kauppaa) mutta olen silti ihan tyytyväinen, salkkuni arvopapereilla on paikkansa salkussani ja luotan niihin.

Minulla on jokaiselle arvopaperille mielessäni ne syyt, miksi paperi on salkussani ja vertaan yhtiötä/rahastoa niihin syihin. En osaa tehdä arvonmäärityksiä luotettavasti, joten en hirveästi mieti onko joku osake yli- tai aliarvostettu, kun en kuitenkaan osu oikeaan. Jos ostohetkellä arvostus tuntuu joten kuten järkevältä se riittää minulle. Osakekurssin muutos itsessään ei ole minulle mikään syy tehdä mitään.

Ajan myötä olen paremmin oppinut huomaamaan omat vahvuuteni ja heikkouteni sekä hieman myös psykologisia vinoumiani. Sitä kautta tyylini on kehittynyt ja kehittyy yhtä edelleen. On hyvä sijoittaa itselle henkisesti sopivalla tyylillä, jos sijoittaminen tuntuu ikävältä ei sitä kukaan jaksa pidemmän päälle harrastaa.

Vielä loppuun semmoinen huomio, että itselläni sijoittamisen tavoite on koko ajan ollut aika epämääräinen ja myös muuttunut ajan myötä. En edelleenkään osaa sanoa muuta, kuin että rahallisessa mielessä haluan vaurastua ja saada taloudellista puskuria. Ehkä isompi asia sitten kuitenkin on harrastuksen tuoma mielihyvä, kuten harrastuksissa usein on.

16 tykkäystä

Tämä on mielenkiintoinen kommentti.

Itse pidän sijoittamisessa etenkin sen tuomasta älyllisestä haasteesta ja rehellisyydestä. Mitä tahansa (osake)sijoituksille tapahtuukin, vika löytyy aina peilistä, sillä itse on vastuussa omasta tutkimuksesta sekä riskinottamisesta.

Omaan mielenlaatuuni tällainen osakesijoittamisen tuoma itsenäisyys tuntuu sopivan. Saan itse päättää ne joita kuuntelen ja arvioida tiedon validiteetin. Saan myös itse valita yhtiökumppanini. Jos joku näistä ei mielytä, se ei pörssin aukioloaikana kovin montaa sekuntia kestä hypätä pois kyydistä. Siitä päätöksestä ei jää kukaan ruikuttamaan eikä siitä ole vastuussa kuin itselleen.

26 tykkäystä

“Muistatkos Immo miten polleana työnneltiin esikoista uusissa vaunuissa lähes 30 vuotta sitten onnistuneiden Noksu myyntien jälkeen? Niin riemukas oli nuoren miehen mieli että omaehtoisesti ehdotti Martalle viikonloppureissua maalikyliin ihan hotellimajoitukseen ja valmiille aamupalalle” :coffee:
“No toki. Tuntui kuin olisi luonut alun tulevalle mahtisuvulle jolla ei taloudellista huolta enää kuunaan olisi. Työläisperheen kasvatille valloittava oivallus. 17 000 markkaa (n 3t euroa) oli Noksun myyntivoitto ja sitähän kehrättiin useampi vuosi ennen myyntiä”, nieleskeli alter egoni ihania muistoja sijoitustaipaleen alkupuolelta.

Tällä muistolla, pieni törsäys pienelle perheelleni VALTAVAsta myyntivoitosta hullaantuneena, on ollut iso vaikutus senjälkeiseen sijoitusuraani.
Hoksaus että raha tekee työtä puolestani, pitkäjänteinen sijoittaminen tuo tulosta ja osasin ostaa sekä myydä oikein päin, loi osaltaan perustaa nykyiselle tilanteelleni.
Ai mille tilanteelle?
No semmoselle että 100e tuntuu edelleen isolta rahalta samalla kun vuoden 2021 osinkotulot ylittivät 100 000e ja tälle vuodelle menee 200 000e rikki.
Ja edelleen isoimmat värinät saa tuo tunne työnnellä rinta rottingilla esikoista hotellin respaan tietoisena että juuri tein hurjat tulot sijoittamalla! Sijoittamalla!

Kohdallani sijoittaminen on ollut pitkälti tunnelaji. Tuottoisat ja yleensä pitkäjänteiset sijoituskeissit ovat tuoneet vastaavaa tunnetta kuin mitä kilpaurheilu tai raskaat, pitkät treenit ovat saaneet aikaan. Kevyttä nirvanaa, kihelmöintiä, sisäistä riemua kuin myös raskaita pettymyksiä, itsesyytöksiä ja “kait on mänt” -olotilaa.
Surkeiden sijoitusten syiden selvittäminen, huonojen sijoituspäätösten rehellinen aukirepiminen ja omien puutteiden tiedostaminen.
Samaan aikaan nautinto joka on tullut joko isoista prosenteista tai euroista antaa potkua poistamaan mielestä surkeat kaupat. Ei jäädä sikiöasentoon, ainakaan pitkäksi aikaa :smiling_face:
Joka on golfannut tietää että pelipäivän jälkeen muistissa on vain se yksi sankarilyönti vesistön yli greenille eikä ne lukuisat pallot joita ei edes kannattanut yrittää etsiä kaislikosta. Positiivisen tunteen tuoma enfo. Haetaan sitä :heart_eyes:

Laadin nuoresta pitäen tavoitteet sijoittamiselle;
salkun koko 10 000 markkaa, jess!
100 000 markkaa, oolalaa! ,
puolet asuntolainasta, voi kun vain tietäisitte!
asuntolainan kokoinen, kuka onkaan mestari :1st_place_medal:

Jo teininä iskostui päähän ajatus että olisipa hienoa jos raha tekisi työtä rinnallani. Oli vain se yksi ongelma, ei ollut sitä rahaa jota käskyttää.
Kun valmistuin ammattiin jossa leipä on hyvinkin pitkä mutta erittäin kapea, ymmärsin että yksin sitä tekemällä merkittävän sijoituspääoman saaminen ei tule onnistumaan. Piti hankkia toinen ja kolmas työ josta kertyvän ylimääräisen pystyi sijoittamaan. Samaan aikaan suht nuukaa arkea josta ei kuitenkaan saanut puuttua mitään läheisiltä. Kituuttaan ei aleta.

Ja näin se lähti kertymään. Vähän kuukaudessa, hieman vuodessa, suht mukavasti viidessä. Korkoa korolle. Osingot uusiin sijoituksiin, sijoitusasunto max velkavivulla ja seuraava kun huomasi että sehän toimiin.
Hoksaaminen että kun lainaa ei juuri muuhun saa kuin sijoitusasuntohin, ostetaan sitten niitä muutama. Pidetäään kunnes ovat velattomia ja sijoitetaan tulevat vuokratulot pörssiin tai myydään asunto pois ja pääoma pörssiin.
En koe olevani hyvä sijoittaja. Viimeisen 17 vuoden aikana on ollut myyntivoittojen suhteen seitsemän tappiollista sijoitusvuotta. Onneksi voitolliset vuodet ovat tulleet kun pääoma on ollut jo merkittävä.
Vaikka tämänkin vuoden salkun kehitys menee HEX25:n tahdissa, en voisi kuvitella sijoittavani ETF:iin juuri tuon tunnepohjaisen fiiliksen vuoksi jonka osakepoiminta tuo.

No nyt oltaisiin siinä tilanteessa että taloudellinen turva on yli kaikkien nuoruusajan odotusten

ja oudointa tässä on se että salkku on vain noin puolet sijoitusten kokonaisvarallisuudesta.

ja mitäs nyt?

No ei mitään :rofl:
Jatketaan kuten tähänkin asti. Piskuisella muuttotappiopaikkakunnalla ikänsä asuneena ei ole vaaraa keulimiseen. Käydään kuikkimassa Stockan jouluikkunat (oisko siellä tänä vuonna :frog:) kun siltä tuntuu ja pidetään Marttaa hyvänä. Hyvä arki.
Läheisten hyvinvoinnista huolehtiminen (olen maksellut lähisuvun iäkkäimpien lainoja pois), jälkikasvun pieni tukeminen (ei liikaa) ja jatketaan sijoitustoimintaa kun se on muuttunut rakkaaksi harrastukseksi.

Puolustustaistelua johtavat Orion, Sampo, Nordea,Telia, Citycon, Tieto, Capman, Titanium, Tokmanni muodostaen rungon osinkopohjaiselle salkulle jota tänä vuonna on täydennetty raskaalla kalustolla (Wärtsilä, Valmet, Kone, Konecranes, Cargotec) kun ne ei väliin tuntuneet oikein kelleen kelpaavan ja alkoivat täyttämään osinko-osakkeenkin kriteerit.
Nokiaan on niin pitkä viha-rakkaus -suhde kuten useilla ikäluokkani sijoittajilla että sitä on aina liikaa salkussa :grimacing:

Ja tämä ei missään nimessä ollut sijoitussuositus mutta ystävällinen rohkaisu alkaa sijoittamaan tämä oli :grinning:
Tai ehkä meillä Immon kanssa on ollut vain tuuria.

111 tykkäystä

Alla omaa ajatuksen juoksua ehkä “opiksi” tai muuten vaan muille pohdittavaksi:

Keskustelut kääntyvät usein psykologian puolelle, kun pörssikurssit alkavat laskea ja makrotulevaisuus ei näytä niin kirkkaalle. Kuinka pitkäaikaisen sijoittajan tulisi reagoida laskumarkkinaan?
Useat vannovat nousumarkkinassa olevan yhtiössä mukana pitkäaikaisena sijoittajana, mutta laskun alkaessa myydään päämärkänä.

Ajatuksen juoksu lähti oikeastaan kuunneltuani viimeisimmän Howard Marksin memon - What really matters? Hän teki mielenkiintoisen huomion, jossa sanoi sijoittajan pitävän osaketta salkussaan keskimäärin 6kk (korjatkaa fakta jos muistan väärin). Tämä ei mielestäni ole yrityksen omistamista, vaan lyhytaikaista spekulatiivista sijoittamista. Legendaarinen arvosijoittaja Graham on sanonut pörssin olevan lyhyellä aikavälillä “äänestyskone” (voting machine).

Nämä kaksi kohtaa kiteyttävät hyvin, että pörssikurssi muodostuu lyhyellä aikavälillä spekulatiivisten päätösten seurauksena, sillä valtaosa ei käyttäydy kuin omistaja yrityksessä. Lyhyen aikavälin kaupassa psykologiset tekijät määrittävät merkittävästi markkinatunnelmaa ja osakkeen kurssin.

Mielestäni omistajat, jotka ymmärtävät kurssin seuraavan yrityksen kehitystä pitkällä aikavälillä, voivat nukkua yönsä hyvin, mikäli yrityksen fundamentit ja tulevaisuuden näkymät ovat kunnossa. Seuraan itse kursseja lähes päivittäin ja välillä se nostaa stressitasoja. Tässä välissä on hyvä käydä edellinen osavuosikatsaus läpi ja todeta sijoituskeissin olevan isossa kuvassa ennallaan.

Vielä lopuksi disclaimerina. Lähdin suoriin osakesijoituksiin vasta covid-19 kuopasta, joten en vielä ole omien määritelmien mukaan pitkäaikainen omistaja, mutta sitä kohden ollaan menossa. Mukaan on mahtunut myös spekulatiivisia kauppoja vaihtelevin menestyksin. Olen oppinut, että omistajuusajattelu toimii itselle paremmin.

Olitpa pitkäaikainen tai lyhytaikainen sijoittaja, tästä tekstistä hyvä oppia, että pörssikurssi muodostuu keskimäärin 6kk osaketta salkussaan pitävän mielipiteestä.

29 tykkäystä

Hienoja päätelmiä, mutta ettei olisi liian yksinkertaista, niin tämä loppu ei pidä paikkaansa ainakaan pienivaihtoisissa osakkeissa.

Varsinkin jos on pienivaihtoinen hyvä osake ja “omistajat” sen ymmärtävät, he eivät myy ja he eivät voi ostaakkaan merkittävästi, koska hinta karkaisi ostoista johtuen liian paljon, liian nopeasti. Mutta, vaihtoa syntyy ainoastaan lyhyt aikaisista sijoituksista, joilla haetaan pikavoittoja, ja kärsivällisyys ei kuitenkaan riitä. Ja spekulantit tekevät tällä asialla pientä peliä.

Isompi vaihtoisiakin yhtiöitä voidaan shortata, siinä muodostuu tilanne joka saattaa vakauttaa osaketta. Shorttaamalla estetään ylilyönnit molempiin suuntiin. Avaamalla tai sulkemalla shortteja.

5 tykkäystä

On ihmisiä, jotka ottavat opiksi muiden virheitä ja on porukkaa, joka lorottaa paimenpoikaan nähdäkseen onko tällin saaminen vain urbaanilegenda. Kuulun jälkimmäisiin.

Kiina-yhtiöt? Check. Käänneyhtiöt? Check. Jumittavat arvoansat? Check. Nokiapuukko? Check.

En voi sanoa, ettei kukaan varoittanut. Vastarannan kiiskenä sijoittaminen on kutitellut aina ja vaikka yllä mainituista kategoriosta löytyisi hyviä onnistujia, suurin osa on syystä halpoja tai hyljeksittyjä.

Alter egoni, BW-mies

Ikävä kyllä sijoittamiseen taipuvainen besserwisseri, BW, hupuloi rahansa, paitsi sattumalta. BW-mies näkee aivan liikaa arvomahdollisuuksia siellä, missä niitä ei ole. BW-mies kulkee ylpeänä omia polkujaan ja osaa Buffettin fraasit ulkoa, muttei ole sisäistänyt niitä. Eikä myy, vaikka pitäisi. Se olisi epäonnistumisen myöntämistä.

Turhaan. Epäonnistuminen kannattaa aina, jos se opettaa ja lähiosoite ei muutu sillan alle. Buy&hold ei ole sama kuin kuntosalijäsenyys, roskasta pääsee ja siitä pitää päästä eroon. Oliko pakko oppia näin simppeli asia vaikeamman kautta, jotta tajuaa oman sen hetken henkisen tasonsa…

BW-miehen on vaikea myöntää tehneensä vääriä asioita. Jos pörssi rallaa useita vuosia ylämäkeen ja oma salkku ei kasva kuin minimaalisesti (jos sitäkään), tekee asioita väärin. Ilmiselvää, mutta ei BW-miehelle. Tästä sankarista ei luoda Marvel-elokuvia.

Viiden pennin selfhelp-materiaali

Parannetun sijoittajaminäni lähestymistapa on ollut ajatella hoitavani jonkun muun rahoja omieni sijaan. Voisinko perusteella kuvitteelliselle asiakkaalleni miksi yritys X on hyvä sijoitus?

Olen yrittänyt ottaa opiksi Seligsonin Anders Oldenburgin esimerkistä. Phoebus-rahaston esittely on jo vuosia sisältänyt seuraavan lauseen: pyrin pitkällä aikavälillä markkinoita parempaan tuottoon, mutta ei ole mitään takeita, että siinä onnistuisin. Phoebus-rahaston hyvästä track recordista huolimatta. Sijoittaminen opettaa nöyryyttä ja Oldenburg osoittaa sitä tekstissään edelleen, vuosien markkinakokemuksella.

Muistan miettineeni nukkumaan mennessä (salkun punoittaessa pahimmin) lopetanko koko sijoittamisen ja keskityn rahastoihin. Ei sekään olisi ollut huono vaihtoehto, mutta löytyi nöyryyttä miettiä miten ja miksi minä sijoitan. Kyseenalaistaa ja olla itsekriittisempi.

Kuulostaa viiden pennin selfhelp-jutuilta, mutta muutos ulottui sijoittamiskentän ulkopuolelle. Olenko parempi ihminen? Tuskin, mutta ainakin aiempaa nöyrempi tunnistamaan ajattelunsa sokeita pisteitä.

Siksi epäonnistuminen oli lopulta hyvä asia. Sattuman rikastuttamana BW-miehenä tekisin yli-itsevarman miehen isot virheet jollain muulla elämän osa-alueella.

28 tykkäystä

Omalta osaltani sijoittamisen kautta on tullut ajateltua paljon oman rahan käyttöä noin yleensä. Sijoittamisen kautta on jäänyt parhaiten säästöön rahaa.
Muistelen sitä aikaa lapsena, kun vanhemmat laittoi rahaa minulle korkea korkoiselle tilille. Se oli silloin -80-luvulla. Kävimme pankissa tiskillä katsomassa miten vuoden aikana summa oli noussut ja se tuntui silloin lapsena oikein hienolta.
Harmittaa todella paljon se, ettei tämä säästäminen/sijoittaminen jatkunut sitten enää kun tuli 18-vuotta. Tekisin paljon toisin rahan käytön suhteen nyt kuin silloin hölmönä nuorena teki.
Onneksi kuitenkin 40-vuotiaana vielä jotain ehtii tekemään sijoittamisen suhteen.
Paljon yrittänyt lapsille puhua näistä asioista pikku hiljaa ja kyllä se alkaa näyttämään tulosta että sellaiseen ylimääräisen ostamiseen säästetään itse, jonka kautta nähdään ettei se raha kasva puissa.

18 tykkäystä

Foorumi inspiraation ja oppimisen lähteenä

Nyt kun sijoittamista on takana kaksi vuotta, on alkanut pienin aavistuksin ymmärtää, mitä olisi tehnyt toisin silloin 2020 marraskuun jälkeisinä kuukausina. Tein tosiaan ensimmäisen sijoituspäätökseni marraskuussa 2020 ja olin niin toiveikas ja ylpeä päätöksestäni.

Humanisti aloittamassa yksinpurjehdustaan talouden myrskyissä. Kyllähän minä, perusjärkevä ihminen, nyt tässäkin lajissa osaan luovia. Minusta tulee nyt sellainen viisas sijoittaja, joka on ymmärtänyt, että sijoittaminen kannattaa aina.

Jos olisi edes hitusen verran silloin ymmärtänyt sijoittamisesta ja sen moninaisuudesta, osakekurssien käyttäytymisestä, kuplista, dipeistä, osavuosikatsausten rytmittämästä vuodenkierrosta, markkinatrendeistä ja tästä kaikesta, olisi voinut aloittaa vähän maltillisemmin. Ja tämä ei ole pelkästään jälkiviisautta, vaan oikeaa ymmärrystä siitä, että rahaa ei ole pakko väkisin tunkea pörssiin aina, kun sitä liikenee.

Olen alkanut olla rauhallisempi liikkeissäni. Ja vaikka edelleen sijoitan kuukausittain, olen alkanut olla maltillisempi ostoissani enkä ole enää suinpäin innostunut tai panikoinut mistään. Tämä olkoon realismia tai riskinoton maltillistumista. Vai mitä muuta se voisi olla?

Toivon kylläkin, että kyse ei ole mieleen pyrkivästä pelokkuudesta, joka olisi todennäköisesti esteenä sijoittajana kehittymiselle. Pysy toiveikkaana - optimisti voittaa aina.

Toisaalta, jos varautuu pahimpaan, ei pettymys tunnu niin suurelta. Sen olen jo huomannut, että mieleni aloittelijana on jo kääntynyt sellaiseen suojamoodiin, että salkkuun varovaisesti kurkistaessani ajattelen valmiiksi punaista väriä ja mietin, että kuinkahan paljon nyt luonteeni lujuutta koetellaan.

Ja jos väri onkin vihreä, ajattelen, että no niin, vai niin, tämä nyt on tällainen väliaikainen tilanne, joka lähes ärsyttää, koska en siihen kuitenkaan aio reagoida myymällä mitään. Koska enhän minä mitään pikkuvoittoja tällä sijoittamisellani tavoittele. Tämä on ehkä tässä ailahtelevassa markkinatilanteessa juuri väärin ajateltu, mutta en aloittelijana osaa vielä toisin asennoitua. Tämä oppiminen on vielä kovin kesken.

Noh, mitä tässä voisi toivoa tulevalta vuodelta? Ei mitää käsitystä. Tuntuu, että ostaminen laskeviin kursseihin sopii minulle hienosti. Saatan saada kompensaatiota ATH-hinnoissa ostamilleni osakkeille ja niiden tuotto-odotus mahdollisesti vain paranee. Ellei sitten salkkuni ole täynnä putoavia puukkoja. Hmm. onneksi sentään minunkin salkkuni on syksyn aikana alkanut osoittaa toipumisen merkkejä.

Pysyn kuitenkin suunnitelmassani jatkaa sijoittamista. Todellakin. Tämä on antanut sisältöä elämääni ja ymmärrystä maailmanmenosta enemmän kuin olisin marraskuussa 2020 ikinä voinut kuvitella. Ja te, hyvät foorumistit! Niin monet kärsivälliset vastaukset, niin monet opit, niin monet kannustukset ja niin monet naurut. Teidän panostanne sijoittamisintoni ylläpitämisessä voin vain kiitollisena kumartaa. :yellow_heart:

37 tykkäystä

Onnistuneita sijoittamiskokemuksia vuodelle 2023!

Toivoin kesällä 2022 ketjua perustaessani, että saisimme foorumille yhteen paikkaan koottua meidän sijoittajien omakohtaisia kokemuksia; tarinoita siitä, miten sijoittaminen on vaikuttanut itse kunkin elämään.

Tämä vuosi 2022 oli alavireinen ja aiheutti varmasti epäuskoa, hätäännystä ja epätoivoakin - ainakin meissä aloittelijoissa. Ehkäpä näistäkin koskettavista kokemuksista pääsemme tässäkin ketjussa lukemaan, kun aikaa vähän kuluu.

On myös ollut mielenkiintoista lukea teidän kokeneiden sijoittajien kirjoituksia! Ne ovat kuin otteita sijoittamisen oppikirjoista - inspiraation lähteitä!

Kiitos tähän mennessä kirjoittaneille! Kiitos, että olette jakaneet kokemuksianne ja oivalluksianne!

12 tykkäystä

Aloittelijan pohdintaa sijoitusvuodesta 2022

Ja tähän alkuun oli pakko lainata helmikuussa 2022 kirjoittamaani viestiä, jolloin olin jo ymmärtänyt, että suin päin rotkoon taidetaan olla menossa - jo silloin siis.

Ja nyt siis omakohtainen kokemus kuluneesta sijoitusvuodesta.

Hän: Noh, mitäs aloittelijalle nyt kuuluu? Miten vuosi 2022 sujui?

Mlnä: Siinähän se meni. Ja onneksi jo päättyi.

Hän: Pysyitkö sijoitussuunnitelmassasi? Joka kuukausi määrätty summa salkkuun? Ja suoriin osakkeisiin?

Minä: Kyllä, kyllä ja kyllä.

Hän: Noh, ehkä tämä sijoitussuunnitelmasi osoittautuu onnistuneeksi, viimeistään 15 vuoden kuluttua?

Minä: Niin, näin voi kai käydä.

Hän: Voisitko kuitenkin harkita tekeväsi muutoksia tuohon suunnitelmaan? Näin kai viisaat sijoittajat neuvoisivat.

Minä: No voisinhan minä, mutta ajattelen vielä, että aloittelija tekee parhaiten, sitä mitä osaa eikä heittele taikoja tuuleen. Etteivät tunteet ala ohjailla sijoituspäätöksiä.

Hän: Hyvä hyvä, tuo päätelmä voi kyllä olla järkevä. Tarttuiko tästä alavireisestä vuodesta muita oppeja matkaasi?

Minä: Noh, paljon tarttui oppeja. Ainakin se, että kaikki, mitä luulin jo oppineeni, osoittautui vääräksi. Ainakin se, että kun osake laskee ilman uutista 10 %, osta lisää. Ja se, että kunnon karhumarkkinassa kurssireaktiot voivat olla ylireagointia ja voivat palautuvat nopeastikin, no ei palautunut. Ja vielä se, että 2021 ATH-hinnoissa aloittaneen sijoittajan “odottavan aika on pitkä”.

Hän: Kyllä kyllä, näin se on. Eikä tämä odottaminen vielä tähän vuoteen taida loppua. Miten tarmokkuus? Vieläkö tarmoa riittää?

Minä: Todellakin! Olen edelleen innoissani! Olen alkanut uskoa vihdoinkin siihen, että sijoittaminen kannattaa aina - suhteessa aikaan. Sitä on kuullut niin monen suusta tämänkin vuoden aikana

20 tykkäystä

Heh, mua jotenkin naurattaa, kun juuri sunnuntaina @Pyoratar pyysi minua rustaamaan omaan tyyliin ajatuksia sijoitusvirheistäni. Olin todella otettu. Siinä kohtaa ei ollut oikein mitään mielessä. Kun hyvin pyyhkii, kauhean kätevästi unohtuvat kaikki menneet, ikävät tapahtumat.

Ajattelin, että turha oikeastaan kirjoittaa asioita, jotka joku toinen oli jo nostanut esille. Odotan inspiraatiota.

Eilen sitten paukahti Robitin tilinpäätösjulkistuksesta luku -25%. Sitten alkoi kynä sauhuamaan.

Äsh… Palataan astialle tuonnempana.

Haluan ensin todeta, että olen hyvin tavallinen syssyllä 37-vuotias mamma, joka on surffaillut elämänsä sillä periaatteella, ettei raha saa olla unelmien esteenä. Salkkuni ei ole mikään kovin kummoisen kokoinen, sentään viisinumeroinen, koska nuorempana sijoittaminen oli itselle lähinnä tapa saada lisäbuustia erilaisiin lapsiperheen unelmien toteutteluun.

Tiedättehän…

Aina, kun nelihenkinen perhe tekee ihan mitä vain, se on aina kallista. Lapsille haluaa antaa aina kaikkensa.

Ja voi pojat… On sitä paljon tullut tehtyäkin ja tullaan tekemäänkin.

Vaikka olen aktiivinen sijoituskeskustelija ja sijoittaminen on rakas harrastukseni, se on myös vain yksi harrastuksistani, mielenkiinnon kohteistani ja työväline. Raha ei varsinaisesti ole ollut koskaan tärkein motivaattorini. Ei se oikein ole työelämässäkään.

Sijoittamisessa itseä motivoi eniten uuden oppiminen, se tukee hyvin luontaista kiinnostustani historiaan ja rakastan myös sitä endorfiinipiikkiä, kun huomaan olleeni oikeassa. Se on välillä hankala asia muille.

Keskityn aika vähän asioihin, mitkä ovat menneet pieleen. Kaatunutta maitoa on turha itkeä. Se meni jo. Pyrin pikemminkin pohtimaan, miksi tein jossain tilanteessa tietyllä tavalla ja päätän, tarvitseeko minun seuraavalla kerralla toimia toisin.

Sijoituspäätösten ruotiminen on mielenkiintoinen sukellus omaan itseesi. Parhaassa tapauksessa se on peli, joka on pitkä. Matka, jonka pituuden, varustelun ja haastavuuden vain sinä voit päättää. Aina voit luovuttaa tai tehdä myös lyhyempiä reissuja.

Itse aiheeseen.

Lueskelin ketjua ennen omaa tekstiäni. Aika moni oli nostanut virheekseen esille ostaneensa jotain yritystä liian kalliilla, joka oli sitten korjannut alaspäin. Voisin itsekin nostaa useamman sijoitukseni, joille on käynyt juuri näin. On löytynyt itseltäkin uskoa Nokiaan ja tullut ostettua yrityksiä kovilla arvostuskertoimilla ja niiden kasvu onkin tyssännyt.

Prkl… En ihan ymmärrä, miksi jäi Boreon omavaraisuusasteen kehitys katsomatta.

Matalat arvostuskertoimen… Ohhoh… Näkihän tuon eilen.

Äsh…

Onkohan Case Robit vielä liian tuore, ettei siitä kumpuavia fiiliksiä kannata käydä edes läpi.

Mutta vaikka monet ovat nostaneet virheinä erilaisia osakkeiden arvonlaskuja, itse suhtaudun niihin tapahtumina. Tapahtumina, jotka tulevat väistämättä vastaan sijoittamisessa. Niihin tarvitsee vain opetella suhtautumaan oikein. Kun ihminen sijoittaa, sitä pistää toiveensa ihmisiin ja yritykseen. Haluaa luottaa visioon ja uskoa yritysten tulevaisuuden olevan valoisampi kuin mitä se sillä ajan hetkellä arvioidaan tai liiketoiminnan olevan arvokkaampi kuin, mitä markkinat antavat sille arvoa. Yrityksen liiketoiminnan kasvavan ja kukoistavan.

Siksi on hyvin luonnollista, että sijoittajalle kehittyy tunneside omistamiinsa yhtiöihin ja tuntee voimakasta pettymyksen tunnetta, kun unelmat eivät vastaakaan odotuksia.

Älä tee sitä.

Jos olet piensijoittaja, et ole vastuussa yrityksen tekemisistä. Voit korkeintaan vaikuttaa yrityksen johdon tekemiseen, mutta yritykset yleensä toimivat huomattavasti monimutkaisemmassa makroympäristössä ja sidosryhmien verkossa kuin mitä ulospäin saattaa näyttää. Koen tehokkaampana ajankäyttönä keskittymisen salkun hallintaan ja vaihtaa sitten tarpeen tullen vaikka hevosta tai sitten ei vaihda. Mitä alkaa käymään hevoselle, josta ei niin välitäkkään?

Tätä itse olisi pitänyt noudattaa Nokian kanssa. Itselle Nokia oli kuin se huono poikaystävä, jolle annat monta mahdollisuutta palata samaksi hurmuriksi kuin hän oli ensimmäisenä päivänä kun tapasitte. Se ei vain ole muuttuakseen, koska on päässyt jo niin monta kertaa vähällä. Vai niinkö ne prinssit sitten vain muuttuvat sammakoiksi? Lopulta joudut tekemään sen päätöksen ja yksinkertaisesti päättämään, ettei tämä palaa enää millään ennalleen. Vaikka aina välillä voit hetkellisesti tehdä lyhyinä ajanjaksoina Nokialla rahaa, pitää hyväksyä se, että Nokia pettää aina. :sweat_smile:

Nokialla on ollut itseeni myös toisenlaisia vaikutuksia.

Yksi mielenkiintoisimmista kursseista TTY:llä aikanaan oli Teknologiajohtamisen kurssi. Teknologian tuotekehitystä kuvataan usein S-käyränä, jonka muuttuja on jokin teknologian suoritustehokkuuteen liittyvä muuttuja. Varhaisen vaiheen tuotekehityksessä teknologian kehitykseen palaa paljon rahaa ja edistystä tulee hyvin vähän. Kun tuotekehitys pääsee tiettyyn pisteeseen, suorituskykyyn investointi on kustannustehokkaampaa. Teknologian suorituskyvyn saavuttaessa tietyn kypsyysvaiheen, vaikka kuinka siihen investoisit, eipä se kummemmaksi muutu.

S-kurveista klassinen esimerkki on mm. Hevoset vs autot. Jossain kohtaa ihmisen kyky jalostaa yhä tehokkaampia hevosia törmää seinään ja on kustannus tehokkaampaa ja helpompaa saada enemmän tehoja autoista irti.

Yritykset voivat jatkaa toimintaansa vuosisatoja, mutta harvemmin ihan samanlaisina.
Yksi tapa löytää itselleen mielenkiintoisia sijoituskohteita, on tunnistaa teknologiakehityksen vaiheet ja milloin alkaa olemaan sopiva aika investoida.

Teknologian kehityksessä oleellisena osana on myös ihmiset, jotka vastaanottavat uuden teknologian. Sitä kuvataan usein teknologian käyttöönoton elinkaarella, joka kuvastaa erilaisten persoonoiden vastahakoisuutta ottaa vastaan uutta tekniikkaa.

Sanoin alussa jo, että sijoittaminen on sukellus omaan itseesi. Sijoittamiseen liittyy paljon tunteiden hallintaa, mutta siihen liittyy myös paljon sitä, että tunnistat rehellisesti, millainen olet suhteessa muihin ihmisiin.

Jos ymmärrät S-kurvien suhteen teknologian kykyyn tuottaa kassavirtaa ja tunnistat itsesi teknologian elinkaarimallista, se voi olla hyvin käytännöllinen konkreettinen työkalu selittämään, missä teknologian kehityksen vaiheessa halukkuutesi hypätä mukaan kohtaa kassavirtoja. Oletko ”early adapter” ja sinulle on ihan suotavaa rauhassa tutustua teknologiaan? Vai kuulutko myöhäiseen valtavirtaan, jolloin saadaksesi kaikki parhaat hyödyt irti, voisit toisinaan olla vielä rohkeampi ja lähteä hieman aikaisemmin mukaan.

kuva

Miten tämä liittyy Nokiaan?

Tietokoneiden ja erityisesti puhelimien kehitys osaksi meidän arkea on ollut aika iso osa elämääni. Sain ensimmäisen kännykkäni 7. luokalla, 3210. Silloin vain aniharvalla kaverillani oli omaa puhelinta. Nokian vaikutus Suomeen oli niin valtava, että puhelimen lisäksi monilla oli hyvin positiivinen suhtautuminen itse yhtiöön. Monet pörssin nykyisistä yhtiöistäkin ovat kasvattaneet siipensä ja opetelleet lentämään Nokian siipien suojissa.

Itsellä kesti omasta mielestäni suhteellisen kauan ottaa vastaan ensin älypuhelimet sitten hyväksyä Lumia puhelimien jääneen kilpailijoiden jalkoihin, että ihan aidosti ajattelin olevani myöhäistä valtavirtaa tai ”laggards” eli hieman jälkeenjäänyt. :sweat_smile: Ajattelin, että sijoittamisessa, minun pitäisi hieman tsempata ja pyrkiä oikeasti omaksumaan uusia asioita vähän nopeammin. :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Sijoittamisesta minulle opetettiin myös, että pörssi elää tyypillisesti aina puoli vuotta etukenoon ja pitäisi pyrkiä kuvittelemaan, mikä tilanne on vuoden päästä. Silloin pystyy paremmin hyppäämään junan kyytiin oikealla hetkellä.

Ihmettelin usein, miksi muut eivät omasta mielestäni huomanneet, että ajat muuttuvat heidän tahtotilastaan riippumatta. Menin esimerkiksi tiettyihin ympäristöjuttuihin mukaan sillä ajatuksella, että näitä juttujahan on jo pidempään tehty, ihmiset kysyy näitä ja niistä saa hyvää katettakin. Odottelin ja ihmettelin, kun mitään ei tapahtunut. Sitten alkoi näkymään merkkejä jo, että parhaat kassavirran tahkomisvuodet olivat jo menneet ja kyllästyin jo vähän juttuunkin. Kyllästymiseni jälkeen ilmiöstä tulikin massojen hype.

On näitä muitakin. Vähän liian usein.

Piti oikeasti mennä hieman itseensä, nojata taaksepäin ja pyörähtää tuolilla. Mikäs tässä mättää. Piti myöntää itselleen, vaikka itsellä on näitä kummallisia piirteitä, etten meinannut luopua Nokiasta, en oikein välitä autoista eikä joka kerta tarvitse ostaa sitä uusinta elektroniikkaa. Kuuntelenkin aika pitkälti sellaista musiikkia kuin kuuntelin 18-vuotiaana, mutta kukapa ei. Ehkä olen muulla tavalla vastaanottavainen uusille jutuille ja ajatuksille. Koska olen tietyissä asioissa ehkä liiankin vastaanottavainen, saattaa olla hyvin tarpeellista malttaa odottaa ihan rauhassa, kun visiot realisoituvat kassavirraksi ja saavuttavat kypsän vaiheensa.

Tässä on itsellä hieman tekemistä, pitääkö hypätä kyytiin siinä kohtaa, kun juttu kiinnostaa ja istua käsiensä päällä vai istua käsien päällä.

Opettelen mieluummin sitä käsien päällä istumista.

Hei!
Olen Aili.
Hyppään innokkaasti uusiin tuuliin mukaan.
Tiedän, mitä se myös minulle maksaa.
Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen.

Neste ahdistuksestani olen joskus aikaisemmin kirjoittanut kahvihuoneelle. Liittyy myös edelliseen aiheeseen ja oikein mukavaan Thaimaan reissuun. Tylsä palata asioihin, jotka on jo kerran höpötellyt.

Voisin nostaa toisenlaisen osakkeen hintaan liittyvän tapahtuman. Joku voi puhua virheenä. Itse puhun tapahtumasta, josta tuli oppia.

Joskus sain päähäni, että DNA on hyvä sijoitus. Siihen saattoi liittyi paljon asiakastyytyväisyyttä, mutta myös tarina vuokravastuista. Ymmärrän hyvin, miksi tapaa kirjata vuokravastuut muutettiin. Minulla oli tuolloin myös käteistä irrallaan. Osaketta ostaessani määritän aina kappalemäärän ja ylärajan ostokselleni. Laitoin haluamani ylärajan sen hetken ylärajalle. Eihän se mennyt läpi. :sweat_smile:

Jonkun muunkin mielestä oli hyvä aika ostaa DNA:ta ja DNA:llla oli aika hyvä päivä. Ajattelin, että ostan sitten kun hinta hieman laskee. Noo…

Eihän se laskenut enää samoille hinnoille parina seuraavana päivänä ja laitoin rahani johonkin mörnijään. Nokkavana ajattelin, etten maksa.

Meni joitain kuukausia. En seurannut kurssia oikein ollenkaan ja eiköhän se ostettu pörssistä pihalle.

Voi olla, että olisin saanut sitä haluamaani hintaankin välissä ja tuotot olisivat olleet prempia kuin siinä mörnijässä.

Kaatunutta maitoa on turha itkeä.

kuva

41 tykkäystä

Oma sijoittajatarina. Kuulin 90- luvun lopulla isosiskolta että opettaja kysyy lukion tunnilla (olikohan yhteiskuntaoppi) että kuka omistaa pörssiosakkeita. Sitten tunnilla tehtiin jokaisen oma mallisalkku. Minkä muuten voitti monta vuotta putkeen salkku missä oli vain Nokiaa ja Raisiota. Se oli sitä aikaa kun rahat tehtiin kännyköillä ja Benecolilla.
Oma kurssini olisi 99 keväällä ja halusin päteä tunnilla, joten jotainhan oli sitten ostettava. Mopolla paikallisen pankin tiskille ja kerroin mitä papereita haluan ostaa, mutta maailma oli muuttunut ja piti avata arvo-osuustili ja hankkia pankkitunnukset. Olin siirtynyt suoraan sijoittamisessa internet aikaan. Silloin osake ostoja rajoitti melkoisesti, kun osakkeet piti ostaa erissä. Esim 100kpl Koneen osakkeita oli lukiolaisen likviditeetille liikaa, joten ostin HKruokataloa ja Raisiota. Maalaispojalle tuttua ja turvallista.
Lukion kurssi tuli ja todellakin olin ainoa joka tunnilla viittasi. Joten sijoittamisen tavoite täyttyi melko kivuttomasti.
Tämä menee nyt tällaiseksi setä miehen muisteloksi koko kirjoitus mutta menkööt.
Ennen vanhaan kun osti osakkeita, niin postista tuli kirje missä oli dokumentoitu osto/myyntitapahtuma. Näitä kirjeitä olen säilyttänyt näihin päiviin saakka.

Minun sijoittajaurani suurin onnistuminen ja suurin virheeni on sama asia. Tyhjensin lähes koko salkun ja myin rahastot 2007 keväällä. Tarvitsin rahaa kun olen aina yrittänyt olla sanojeni mittainen. Ette halua tietää mitä ostin. Kerron silti. Saksilavanostimen. Säästyin pankkikriisiltä enkä pudonnut rakennustyömaalla, mutta palasin takaisin osto laidalle vasta 2016 joten aika hyvä nousu markkina jäi kokematta. Ei vaan ollut rahaa mitä sijoittaa. Salkkuun jäi Raisio, tjgroup ja Evia. Ostin tj grouppia kun autokouluope uskoi yhtiöön kovasti, mutta pahemman luokan putoava puukkohan se oli. Pääoma hävisi kaikki. Eviaa ostin kun nousi 10%, sen jälkeen se sitten laski ja laski ja laski. Pääoma hävitty kokonaan.

Nykyään salkku paremman näköinen, mutta Raisio salkussa on edelleen. En ole ostanut lisää enkä myynyt pois. Enkä myy. Oli joskus 10-15v sitten jopa voitolla, mutta käytännössä mörninyt 24 vuotta. Osinkoa tämä lukiolaispojan sijoitus on toki tuottanut noin 14€/v. Olisiko kannattanut laittaa osingot pääomaan? Teoriassa kyllä mutta jos 14€ laittaa 7€ ostopalkkiolla pääomaan niin ei 1200mk pääomalla euromiljonääriksi tulla ihmisen eliniän aikana.
Raisio on salkussani muistijälkenä virheestä, josta kumpuaa oppi. Hoida salkkua. Seuraa yhtiötä mitä omistat. Osta ja unohda ei toimi.

Sijoittamisessa unohdetaan usein koko homman ydin. Ydin on osuuden ostaminen yhtiöstä jonka liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksiin uskoo. Kun ostetaan osakkeita ei osteta päivän kurssia, tavoite hintaa tai tunnuslukuja vaan x määrä osuutta yhtiöstä. Se mitä tänään osti voi huomenna olla enemmän tai vähemmän mutta jos liiketoimintaan uskoo niin sitä kannattaa huomennakin ostaa riippumatta eilisen hinnasta. Eilistä hintaa ei pörssissä noteerata. Jos yhtiö menestyy, omistaja menestyy. Terve yhtiö maksaa aina osinkoa. Kohta edellistä lausetta haastetaan Vernerin opein, että vain yhtiöt jotka eivät tiedä mitä rahalla tehdään maksavat osinkoa. Kasvu yhtiöissä tämä toki pätee ja asiat ovat aina vähän tapauskohtaisia. Oma mielipiteeni on, että jos yhtiö tekee voittoa voitto kuuluu omistajalle. Omistajan pitää saada päättää mitä rahoillaan tekee. Ostaa lisää yhtiötä tai ei. Ei se päätös kuulu yhtiön hallitukselle. Jos voittoa tarvitaan kasvuun, niin jaetaan osinkoa vähemmän, mutta osinko on pahimmillaan ainoa raha mitä omistajalle yhtiöstä jäi vuosikymmenien omistuksesta.

Tällä foorumilla usein hoetaan että yhtiön on viisaampaa ostaa omia osakkeitaan ja mitätöidä niitä tai käyttää yritysostoihin kuin jakaa osinkoa. Yritysostot menevät valitettavan usein pieleen. Hukattiin omistajan rahat. Omien osakkeiden osto ja mitätöinti. Mitä sillä rahalla ostettiin? Arvostuskertoimia alas. Omistajan omilla rahoilla ostettiin omistajalle mahdollisuus ostaa yhtiötä halvemmilla arvostuskertoimilla. Millä rahalla niitä ostetaan kun osinkoa ei jaettu?

Edit. Jotenkin sähläsin tekstin jo foorumille mutta olkoon nyt noin. Kirjoittelin puhelimella aina milloin missäkin ja paljon jäi vielä kirjoittamatta mutta olkoon nyt noin. Jos muuta ei jää mieleen niin. Osingot hyvä asia. :grin:

53 tykkäystä

Itse en juuri koskaan lue näin pitkiä tekstejä täällä muiden kirjoittamana, joten en ihmettele yhtään, jos sinäkin vain skrollaat kohti seuraavaa.



Aloitin sijoittamisen aivan liian myöhäisellä iällä noi kaksi vuotta sitten. Ajankohta ei ollut kaikkein helpoin heti koronadipin jälkeisen nousun päätteeksi. Vaikka sijoitetun pääoman kokonaistappio tältä ajalta lieneekin jossain -25% tuntumassa, ei ongelmaksi ole muodostunut rahan, vaan ajan ja ajatteluenergian hukkaaminen.

Käytän jatkuvasti pieniä määriä aikaa kurssien seuraamiseen. Yhteenlaskettuna aikaa kuluu paljon. Tätäkin pahempaa kuitenkin on se, että olen jatkuvasti keskeyttämässä ajatukseni niiden takia. Minulla on ollut keskittymisvaikeuksia muutenkin aina, mutta tämä on pahentanut tilannetta entisestään huomattavan paljon. Nytkin tätä kirjoittaessani olen vähällä tarkistaa, mitä millekin kurssille kuuluu, vaikka ei sillä pitäisi olla mitään väliä.

Rationaalinen osa mieltäni on jo pitkään tiedostanut, että tämä ei ole järkevää. Hallitsemani sijoitusvarallisuus on niin pieni, vain viisinumeroinen, ettei sen jatkuvalla säätämisellä ole kovin suurta taloudellista merkitystä, koska en kuitenkaan aktiivisesti treidaa. Jos käyttäisin kaiken tämän ajan itseni ammatilliseen kehittämiseen, tuottaisi se enemmän rahaa positiivisen urakehityksen kautta jo muutamassa kuukaudessa.

Tilannetta voisi kutsua itsepetokseksi, mutta kun en edes itse ole pitkään aikaan hämännyt itseäni uskomaan tässä olevan mitään järkeä, sen täytyy olla jotain muuta. Minua on aina kiinnostanut kaikenlainen mitattava ja numeerinen informaatio ja erilaisten asioiden yhteydet toisiinsa. Nyt minulle on syntynyt riippuvuus informaatioon. Informaatio, joka olisi muutenkin kiinnostavaa, muuttuu vieläpä erityisen merkitykselliseksi, kun siihen kytkeytyy raha, eli oma hyvinvointi. Siinä missä joku muu tuijottaa koiravideoita instassa tai kitisee maailman pahuutta twitterissä, minä huomaan tuijottavani numeroita, käyriä ja kynttilöitä yrittäen nähdä niissä jotain kuvioita ja merkityksiä. En silti ole opiskellut kunnolla fundaa enkä teknistä analyysiä, koska en mielestäni ole ehtinyt. Välillä tuntuu, että katselen ja tuijotan tuota dataa ja muka yritän imeä siitä jotain salattua syvempää ymmärrystä maailmasta, mutta oikeasti tämä on vain outoa abstraktia viihdettä minulle.

Yritän uudelleen ja uudelleen päättää, että en enää seuraisi kursseja aktiivisesti. Kokonaista päivää en ole pystynyt pysymään päätöksessäni. Jokaisen salkussani olevan rivin kohdalla mietin, haluaisinko myydä tämän, jos se laskee johonkin pisteeseen. En halua. Uskon niihin kaikkiin edelleen. Olen jo sopeutunut ikäviin laskuihin ja ajoittaisiin romahduksiinkin niin, etten kauheasti jaksa edes harmitella. Isot nousut tuntuvat ihan hyvältä, mutta niihinkin sisältyy usein harmitus siitä, etten ostanut sitä nousijaa silloin enempää tai kyyninen ajatus siitä, että kohta kuitenkin tullaan takaisin alas. Voisin siis vain laittaa IBKR:n, Nordnetin, Tradingviewn, Investingcomin, Finanznachrichtenin ja Coingeckon kiinni ja palata parin vuoden päästä tarkistamaan tilanteen.

Päihteet eivät ole koskaan olleet osa elämääni, mutta olen lukenut, että AA:ssa tärkein ensiaskel kohti parantumista on myöntää muille ääneen olevansa alkoholisti. Minä tulen nyt kaapista:

Hei, olen osakepoimija. Joskus vedän myös rahastoja, etf:iä ja välillä kryptojakin. Optioista, bondeista ja raaka-aineista olen onnistunut pysymään erossa. Ihan alkuaikoina joku yritti houkutella etoroon, mutta onneksi kuulin, että CFDstä voi jäädä huono trippi päälle. Kovemmista aineista kokemusta on vain ihan vähän, mitä nyt joskus tuli otettua jotain unlimited turboa, dax minifutuuria tai sen sellaista. Ei ongelmaksi asti tietenkään, ehei. Kokeilin aluksi vähän päivätreidaamistakin, mutta vaikka tulos oli lievästi positiivinen, sanoi vaimo pian, että valitsen joko ne kynttilät tai hänet. Perhe on edelleen kasassa.

Heti aamulla herättyäni tarkistan indeksit. Jo aamuhuutarissa saatan seurata yhtiön tai muutaman tilannetta vaikka tiedän ettei se useinkaan kerro tulevan päivän kurssista mitään. Kymmeneltä aukeaa Eurooppa, yhdeltätoista Amerikan ensimmäiset premarketit. Tai Saksahan aukeaa oikeasti jo viimeistään yhdeksältä. Olen jo oppinut olemaan polttamatta puuroa pohjaan samalla kun tarkistelen niitä. 16:30 jenkit pääsee kunnolla irti ja tulee volaa tai tällä kertaa ei tulekaan. Nasse loikkaa 600 alas ja pian 400 ylös. Pitkin päivää aina jostain päin maailmaa kerrotaan pmi, coreinflaatio, fedin tai ecb:n puheet, GDP, retailsales (ex autos), non-farm payrolls. Niitä ja niiden vaikutuksia voi seurailla. Puoli seiskalta vähän rauhoittuu, kun Eurooppa sulkeutuu. 23 menee lopulta kaikki kiinni, paitsi jos joku kurssi oikein sinä päivänä kiinnostaa eikä uni tule, jatkuu elämä afterissa vielä pari tuntia. Ja tietty tarvittaessa kryptot on avoinna 247…

En voi perustella tätä osake- ym poimintaharrastusta taloudellisin syin. Eikä tämä oikeastaan usein niin hirveän hauskaakaan ole. Kiinnostavaa ja opettavaista kyllä, mutta minulle henkilökohtaisesti isommat tuotot tulisi, jos käyttäisin ajan ihan muiden asioiden opetteluun. Saisin siitä luultavasti paremmat dopamiinikiksitkin.



(Sainpas kirjoitettua. Nyt ihan vain lyhyesti kurkkaan, mitä kursseille tällä aikaa tapahtui. Mutta se saa olla sitten tämän viikon päivän viimeinen kerta.)

62 tykkäystä

Tämä oli aivan loistava vertaus ja luultavasti aivan oikea!

En ole itsekään vielä täysin kuivilla mutta lohdutukseksi voin sanoa, että pettymysten määrän noustessa tarpeeksi suureksi, alkaa hakemaan pikkuhiljaa parempaa elämää. Lopulta ei enää halua edes katsoa pulloon … eikun kursseihin … päin, koska pettymyksiähän olisi vain lisää luvassa. Niinpä alkaa lopulta mielikin jo suuntautumaan muihin harrastuksiin.

Voisimmekin perustaa yhteistyössä AS-kerhon (Anonyymit Sijoittajat) …

8 tykkäystä

Jos mua kerran oikein pyydetään kirjoittamaan tähän ketjuun ja kertomaan tarinani ja ajatuksiani, niin onhan se ehottomasti kirjoitettava! Tässä makoilen riippumatossa, läppäri sylissäni kevätaurigossa, saikulla covidissa, onneksi lievässä sellaisessa. Ei kai siinä, aloitetaan.

Oli synkkä ja myrskyinen yö…Ei vaan itse asiassa oli erittäin kuuma ja kaunis heinäkuinen yö vuonna 2022, kun ostin ensimmäisen 25€:n osuuden OP-Rohkea rahastosta. Miksi päädyin tähän ja ylipäätään aloittamaan. Joudun tuottamaan nyt pettymyksen sekä itselleni, että lukijoille. Mulla ei nimittäin ole mitään hajua, mikä aloituskipinän iski. Oli tylsää, ei nukuttanut kun oli niin kuuma. Selasin luurilla pankin sivuja ja jotenkin se siitä vaan lähti ja hyvä, että lähti.

Mulla oli joskus aikoinaan, 10-20v sitten joku samanlainen päähänpisto hetken aikaa. Muutama kymppi, tai satanen oli jossain rahastossa ja sitä sitten teksti-tv:stä seurailin. Muutaman viikon, tai kuukauden kuluttua myin rahapulassa pois. Monesti tuon jälkeen on käynyt mielessä, että pitäisi aloittaa, mutta aina vaan on jäänyt aloittamatta, paitsi nyt. Ei ole kuulkaas yksi eikä kaksi kertaa tässä viime aikoina, kun olen syyttänyt itseäni typeryydestä. Miksen aloittanut aikoinaan? Miksi en? 20 vuodessa olisi kympeistä ja satasista tullut komia potti, oli se vaikka miten kalliskuluisessa rahastossa hyvänsä. Pitäisi päästä tästä syyttelystä eroon, asialle kun ei voi enää mitään.

Olin siis 46-vuotias kun aloitin. Olen ns. kädestä-suuhun eläjä. Matalapalkkainen duunari, lähihoitaja. Perheenisä, ja onnellinen sellainen. En ole koskaan ollut hyvä säästämään. Monet kerrat on odoteltu tilipäivää ja pähkäilty, että maksanko tuon ja tuon laskun, vai käydäänkö ruokakaupassa. Uskoisin, että tilanne on erittäin tuttu tavallisille duunareille, ei välttämättä tämän foorumin käyttäjille. Duunarin perusmeininkiä. Vaikka piiskasin itseänä, koska en ole aloittanut sijoittamista aiemmin, täytyy vastapainoksi antaa itelle myös kiitosta. En ole sortunut pikavippeihin. En ole allekirjoittanut kenenkään lainantakauspapereita. En ole sortunut huumeisiin. Ja tärkeimpänä, mulla on ehjä perhe! Kaksi lasta ja vaimo. Koko jengi kasassa melkein 20 vuotta. Se on saavutus se!

Yksi sijoitusharrastuksen aloittamisen laukaissut kipinä saattoi tulla alitajunnasta. Meidän jätkät on on täysi-ikäisyyden molemmin puolin ja lentävät ajallaan pesästään. Mä haluan auttaa näitä rakastamiani poikia! Elämä maksaa. Asuminen maksaa. Opiskelu maksaa. Ruoka maksaa. Kaikki maksaa ja paljon maksaakin. Milläs autat, jos ei ole millä auttaa? Toivottavasti kohta on. Edes vähäsen.

Muisti palailee pätkittäin. Hei, mähän muistan toisenkin jutun, mikä laukaisi tämän sijoitusinnon. Osuuspankilla on sellainen toiminto kuin Säästölipas. Halutessaan voi tehdä sopimuksen, että jokaisesta korttimaksusta siirtyy tietty summa säästölippaaseen. Mulla tuo summa oli kolme euroa / ostos. Tästä kertyikin jemmatilille vajaassa vuodessa noin 800€ ja näillä rahoilla lähdin leikkiin mukaan.

Kuten aikaisemmin kerroin, ensimmäinen ostokseni oli op-rohkea rahastoa. 25€/viikko. Sitten tuli ekat osakepoiminnat muutamalla kympillä / pulju. OP mahdollistaa hyvin nappikaupat. Suomen pördessä olevien firmojen ostokulut on vain 1% Ekat ostokset olivat muistaakseni BioHit, Kesla ja Tulikivi. Kaikki jo myyty. Tulikivi olisi varmasti kannattanut ainakin jättää. Kymppejä sinne ja tänne ja hetken päästä toisiin ajatuksiin ja kympit takaisin. Ei mitään järkeä, tiedän. Mutta kun on innokas ja kaikki on uutta ja ihmeellistä, niin semmosta se vaan on. Aika nopeasti oivalsin, ettei tommosessa ole tolkkua ja ettei tätä näin pelata. Nykyisin pääsääntöisesti vain ostelen. Tai nykyisin ja nykyisin, tätä leikkiä on kestänyt vasta yhdeksän kuukautta, mutta uskoakseni olen jo tässä suhteessa ja lyhyessä ajassa jotain oppinut. Samoin tuo kalliskuluinen rahasto vaihtui indeksirahastoon. Onneksi tuo onnistui vieläpä ilman kaupankäyntikuluja.

Ai missä mennään nyt, hurjan yhdeksän kuukauden kokemuksen jälkeen? Kiva kun kysyitte. Koen olevani onnistunut muutamassa asiassa. Ylivoimaisesti olennaisimpana se, että olen aloittanut. Aivan ehottomasti koko homman tärkein asia ja onnistuminen. Toiseksi kovin juttu on se, että olen saanut rahaa jemmaan. En paljon, mutta kuitenkin. 47-v ja ekaa kertaa elämässäni rahaa jemmassa. Parempi myöhään kuin ei plaah plaah plaah. Tuuriakin on ollut matkassa. Sanon tuuria, en taitoa. Ehkä jotain loogista päättelykykyä, mutta eiköhän tuo enemmänkin tuurin puolelle mene. Ehkä. Salkku näyttää juuri nyt +14% ja se on aika hieno suoritus. Ja tiedän. Maanataina se voi olla -10% Silti. Mulla on nyt rajaa jemmassa ja joka kuukausi laitan sitä sinne lisää. Salkun, tai sanotaan eskarilaisen eväsrepun saldo on jo lähes 2500€ Tuo summa on jollekin varmaan yhden päivän kaupankäytikulujen kokoinen määrä, mutta mulle tuo on iso raha. Täysin nollasta yli 2000 jemmaan yhdeksässä kuukaudessa. Hyvä minä!

Lyhyesti sijoitusstrategiastani. En ole ainakaa fomottaja. Olen jossain määrin oman tieni kulkija. Nuori anarkisti. Mulla on jonkin sortin punk-tausta. Tykkään ”tarinaosakkeista”, sankaritarinoista ja suurista tunteista. Koneet, Nokiat, Huhtamäet ei ole mun juttu. Kyllä nekin kelpaisi, mutta ei vaan kiinnosta. Spinnovat, Kempowerit ja vastaavat taas ovat. Niistä voi rakentua mahottoman hienoja tarinoita, tai sitten ei. Mä lähen siitä, että joo. En mä muuten niihin hilujani laittaisikaan. Ja vastapainoksi tuollaisella mulla on sitten indeksejä ja tulevia ostoja onkin tarkoitus lisätä indeksien suuntaan automaattisella kuukausisäästämisellä. Riskiä pois reilusti.

Mulla on haave, joka ei kuitenkaan ole mikään pakkomielle. Tarkoitus olisi, että mulla olisi kymppitonnin salkku, ennen kuin täytän 50. Viiskymmentä, wtf!?! Ei nimittäin tunnu siltä yhtään. Saattaa olla, etten kuitenkaan pääse tavoitteeseeni, sillä aion tilaisuuden tullen syödä kuormasta. Ehkä. Jos joku tarinaosakkeeni (Kemppiä lukuun ottamatta, siihen en koske.) tekisi jonkun ihmetempun, niin…Uusi sohva olisi kiva, ja sähköhella jne. En kuitenkaan usko, että näin käy, ellei sitten joku 100€:n bitcoin pomppaa tonniin. Tokkopa.

En ole tyhmä. Matematiikkakin onnistuu varmaan ihan ok. Looginen ajattelukyky varmaan myös suunnilleen kunnossa. Silti tunnuslukujen tarkastelu, pohdiskelu ja laskeskelu on mulle äärimmäisen hankalaa. Olen siinä sysipaska. En ymmärrä miksi. Olen yrittänyt välillä opetella asioita, mutta ei vaan mene jakeluun. Ei ainakaan siinä mittakaavassa missä pitäisi. Numerot ovat kuitenkin kaiken perusta. Näin ainakin kaikki alan asiantuntijat paasaavat kirjoissaan, joita on tullut viime kuukausina kuunneltua äänikirjoina autossa, töissä, lenkillä ja vaikka missä. Tässä on mun pahin ongelma ja puute, tiedostan erittäin hyvin.

Vielä jotkut loppusanat. Olen kertonut asiasta muissakin ketjuissa, mutta asia on niin olennainen, että avataan se vielä tähän. Mulle on tullut ihan mahottoman hyvä mieli siitä, että molemmilta pojiltamme löytyy nyt myös pikkuruiset salkut. Iskä edellä, poijaat perässä. Ovat laittaneet omia rahojaan ja mä heitän aina silloin tällöin jonkun kympin, jos sattuu tulemaan vaikka hyvät vuorolisät. Nyt annetut kympit ja sataset saattavat poikia isomman potin, kuin tulevat aikanaan multa koskaan perinnöksi saamaan, mikäli vanhaksi elän ja mikäli poikain hilut pysyvät pörssissä. Jos taas eivät pysy, vaan rahat nostetaan uuteen mopon kaasariin, aluvanteisiin tai festareille, niin siitä vaan. Aamen.

ps. Tiesittekö, että esimerkiksi imuroidessa kämpän läpi, voi kurssit tarkastaa kolmesti puhelimestaan… Ei mitään järkeä. Ei sitten yhtään mitään. Tiedän ja yritän opetella taas tolkun ihmiseksi.

Edit: Kirjoitusvirheitä paikkailin

68 tykkäystä

Suunnilleen 20 vuotta on värkätty. Välitulema on hyvin ristiriitainen. Maksoin laserleikkaukseni 2006 osakevoitoilla. Sijoitin Talvivaaraan ja hävisin kaiken. Pitkän aikaa meni, että pääsin yli Pekka Perän ‘hienosta’ vedätyksestä. Hk Scania ostin jokseenkin järjettömään hintaan 2010. Ovat salkussa mutta voitoista ei tarvinne haaveilla.
Fiilis on ettei suorilla osakkeilla varsinaisesti rikastu. Täysin eri asia on sitten kun yrityksiä ostetaan pois. Niiden suhteen olen jotain voittanut, mutta työssä käyn edelleen…
Nyt luotan Capmaniin sekä Dovreen. Jälkiviisaana voisin todeta, että Kempoweria olisi pitänyt älytä ostaa silloin kun pörssitaival alkoi…
Asioita tulee kylläkin seurattua ihan eri tavalla kun on monessa mukana. Tulospäivät ovat aina kutkuttavia.

15 tykkäystä

Noin kaksi vuotta olen touhunnut. Ehkä vuoden totisemmin. Tässä eka kämmi joka vieläkin ärsyttää. Ei tappiota tullut, mutta silti saattaa huomata mistä kiikastaa. Punasesta täplästä ostin ja vihreästä myin. Noh tekemällä oppii.

20 tykkäystä

On tämä kyllä mielenkiintoinen harrastus. Ehkäpä jopa mielenkiintoisin ei-liikunnallinen harrastus, joka minulla on koskaan ollut.

Olen tänään harrastanut tätä lajia kaksi ja puoli vuotta. Nämä kuukaudet ovat täyttyneet paitsi odotuksista myös yllättävistä käänteistä ja melkeinpä vaarallisista tilanteista.

Se tunne, kun odotan uutista, joka räjäyttää koko potin. Se tunne, kun pelkään pahimman skenaarion toteutuvan. Se tunne, kun odotan, että jotain tapahtuu - ja useimmiten mitään ei tapahdukaan. Ja se tunne, kun luulen, että nyt jokin omaa osaketta koskeva tuore uutinen on katastrofaalinen ja kokeneet sijoittajat tulkitsevatkin sen positiiviseksi. Ja olen huojentunut, kun en tehnytkään paniikkisiirtoja suuntaan enkä toiseen.

Noh, potti ei ole vielä räjähtänyt. Mutta tämä harrastus on kuitenkin tähän mennessä reilusti voiton puolella! Ei, ei - ei siis salkun tuottoprosentin osalta, vaan kaiken sen muun osalta, mitä tässä on tullut opittua harrastuksen aikana.

Rahaa on tullut laitettua säännöllisesti joka kuukausi pörssiin ja suoriin osakkeisiin, ja onhan sitä kertynyt jo aikamoinen potti, kun kuukausiakin on kertynyt, mutta eihän se markkina-arvo vielä ole sitä, mitä toivoisi. Enemmän on tullut laitettua vielä näihin harrastusmaksuihin. :sweat_smile:

Ja sitten muutama päivä sitten luin Hesarista, kuinka suoriin osakkeisiin sijoittamisen väitetään olevan kuin lottoamista. Niin harva loppujen lopuksi tulee voittajana maaliin - auts, no niinhän se taitaa olla.

Sitä jaksan kuitenkin ihmetellä, kun varoitetaan sijoittamasta siten, ettei mene katki missään vaiheessa. Mutta mitä se katki meneminen on, jos kerran ei saa sijoittaa kuin sen verran, mitä on varaa menettää?

Sitäkin jaksan ihmetellä, miten mahtavaa porukkaa täältä foorumilta löytyy! Olen saanut pyytäessäni ja joskus pyytämättäkin apua palstalaisilta sijoitusilmiöiden pohdintoihini. :pray: Siis, että te kokeneet sijoittajat viitsitte auttaa meitä aloittelijoita ymmärtämään näitä mielenkiintoisia, joskus loogisia ja joskus tosiaan aivan epäloogisiakin ilmiöitä.

Ja onhan se minulle jo aikaa sitten selvinnyt, että ilman teitä foorumilaisia olisin ollut todella monta kertaa aivan hukassa täällä sijoittamisen ihmemaassa :blush:

40 tykkäystä

Tämä on mukavan laaja-aiheinen ketju. :slight_smile: Kirjoitetaanpas vähän omaakin tarinaa. Neljä vuotta olen osakkeisiin sijoittanut ja pyrin tekemään pitkäjänteisiä ja vastuullisia sijoituksia. On ollut kyllä tosi mielenkiintoista. Aiemmin olin passiivinen rahastosijoittaja. Tuppaan aina koukuttumaan asioihin ja nyt oon koukuttunut tähän sijoittamiseenkin.

Itse olen aika optimistinen pörssin suhteen ja muutenkin elämässä. En tiedä olenko itse netto-ostaja jatkossa vai en. Tällä hetkellä mulla ei oikeastaan ansiotuloja ole. Pähkäilen lähinnä itselleni sopivaa sijoitusastetta. Nykyään se on n. 75-80%. Varovainen luonne kun olen niin velkavipua en ole koskaan käyttänyt. Kasvuosakkeet olisivat aina mielenkiintoisempia kuin arvo-osakkeet mutta olen muuttanut salkun painopistettä enemmän arvon suuntaan. Laskeskelen nykyään excelissä osakekohtaisesti kuinka paljon voittoa minun osuuteni yhtiöistä tekee vuodessa. EPS * oma osakemäärä. Tavoitteena olisi joskus saada tuo summa vastaamaan vuotuisia menojani. Olen huomannut että tämä ajattelutapa vähentää stressiä suuristakin pörssien vaihteluista ja ehkä myös innostaa sijoittamaan niihin tylsiin arvolappuihinkin enemmän.

On mulla tappiotakin tekeviä kasvuyhtiöitä salkussa. Lasken niille epsiksi nollan. Tulevien vuosien ennusteeseen laitan ennustetut epsit joko Inderesiltä tai marketscreenistä tai arvioin itse. Tästä johdettuna saan laskettua myös koko salkkuni P/E-luvun kuluvalle vuodelle ja tuleville vuosille. Samoin tuloskasvuennusteen. Kun ajattelen että omistamani yhtiöt tahkoavat minulle voittoa xx euroa joka päivä ja niiden tulokset kasvavat jatkuvasti(ei toki välttämättä ihan joka vuosi), niin se on auttanut itseäni keskittymään seuraamaan enemmän yhtiöiden tuloksentekokykyä ja tuloskasvuodotuksia ja niiden toteutumista ja vähemmän kurssivaihteluita.

26 tykkäystä