Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Juu, mutta jopa Q4 2020 kurssilla ostetuille papereille tuli melkein -15 % droppi, joka 1,3 miljardin pinossa varmasti tuntuu :slight_smile: Ja jos ovat lisänneet positioon sen jälkeen, niin pudotusta on sitäkin enemmän.

image

2 tykkäystä

Eiköhän se salkku elä elänyt jonkin verran tuosta. Siinä oli välissä kaikenlaista pikkuista kuten WSB.

3 tykkäystä

Nuo käppyrät ovat Nordnetin appista.

3 tykkäystä

Ihan hyvä huomio. Ehkä nyt viimeinen jengi tajuaa ettei passiivisella indeksisäästämisellä ole mitään tekemistä pörssin hintojen kanssa.

5 tykkäystä

Viittaako tämä siis “passiivinen indeksisäästäminen kuplauttaa indeksit” väitteeseen?

2 tykkäystä

Tässä aloittelevan sijoittajan tunnelmaa tällä hetkellä:

Minä: Hei, mä aloitan sijoittamisen, koska “Sijoittaminen kannattaa aina”

Hän: Noh, periaatteessa kyllä, mutta opiskele vähän ensin, ja etene harkiten.

Minä: Ei ku, kyl mä osaan, ostan suoria osakkeita!

Hän: Hmm…

Minä: Hei, nyt se kurssi nousee. Hmm. - “Osta nouseviin” Mä ostan lisää!

Hän: Noh, toi on vain bulltrap. Ei se nyt päde.

Minä: Mut, eiks nouseviin just kannata ostaa?

Hän: Noh, nyt ollaan kuplassa. Ei se nyt päde.

Minä: Hei, nyt se kurssi laskee, onpa halpaa. Mä ostan lisää!

Hän: Noh, ootko tutustunut fundaan? Onks yrityksen tunnusluvut vielä kunnossa?

Minä: Kyllä varmaan, kun foorumilla jotkut muutkin ostavat!

Hän: Noh, älä fomota.

Minä: En, en, mä lasken samalla keskihintaa!

Hän: Noh, ehkä muut kotiuttavat voittoja, tai yrityksen tuotto-odotus on laskemaan päin, tai sitten kuplasta päästellään ilmoja.

Minä: Öö, pitäiskö sittenkin myydä?

Hän: Noh, muut taitavat laittaa lappuja laitaan.

Minä: Hmm. - “Osta silloin, kun veri virtaa kaduilla” eli nyt varmaan kannattaa ostaa?

Hän: Noh, nyt ollaan laskumarkkinassa. Ei se välttämättä nyt päde.

Minä: Noh, ehkä mä vähän opiskelen lisää, enkä taida nyt tehdä mitään.

Mutta - vuosi sitten en olisi tästä keskustelusta ymmärtänyt mitään - että on tässä ehkä jotain oppinut - kiitos foorumin💛

72 tykkäystä

Tuo väite on varmasti liioittelua mutta eihän se jatkuva ostopaine uusista säästöistä + uudelleen sijoittevat osingot voi olla näkymättä pitkässä juoksussa. @Verneri_Pulkkinen oli jossain vartissa graafi jossa näkyi kuinka paljon jokainen uusi dollari pörssiin nosti arvostusta x dollaria.

Ymmärtäisin, että passiivinen indeksisäästäminen voi edes auttaa arvostustasojen nousemiseen todella yleisissä indekseissä (sepe ja nasse esim), mutta yksittäisen arvopaperin hintojen sääntelyyn ei indeksoiminen vaikuta.

Yksittäisistä osakkeistahan ne indeksit koostuvat, mutta ei kai se indeksisäästäminen mitään osarireaktioita estä ja tuskin kukaan sellaista on väittänytkään.

Twiitti olisi voinut myös olla:

“Over the past three days… Do you think FED BRRRR set stock prices?”

Tai mikä tahansa muu väittämä

4 tykkäystä

Argumentti lienee ostopaineen kohdentuminen.

Jos ostat sijoittajana indeksikoria 1000eurolla, kohdistuu tuo raha firmoihin niiden painoarvon mukaan. Suureen yritykseen jonka painoarvo on vaikka 10% ostolaidalle kohdistuu summasta 100euron ostotoimeksianto ja vastaavasti pienen huomattavasti vähemmän, esimerkiksi 0,5euroa. Jos koko kansa ostaa indeksikoria niin suuriin firmoihin kohdistuu merkittävästi ja alati kovempi ostopaine.

4 tykkäystä

MCW (market cap weighted) indeksisijoittajat omistavat näitä suurytityksiä marketti painolla, silti näiden hinnat ovat volatiileja ja reflektoivat uutta informaatiota. Näin ollen hinnat eivät ole passiivisten indeksisijoittajien asettamia, hänen mukaansa.

Kaikkiin indeksin firmoihin kohdistuu markkinapainoon suhteuteutettuna yhtä suuri(pieni) ostopaine. Pitkässä juoksussa ostopaine on merkittävä mutta lyhyellä aika välillä täysin mitätön eikä ohjaa päivittäisiä liikkeitä.
Viime vuonna inflow etf:iin oli ennätykselliset 1200 miljardia. Eli noin 100 miljardia kuukaudessa. Tähän päälle tulevat ei pörssi treidatut rahastot ja kasvuosuuksien uudelleen sijoitettavat osingot(n. pari sataa miljardia vuodessa).
Eli yhdelle päivälle keskimääräinen inflow on 4-5 miljardin luokkaa jaettuna kaikkien maailman osakkaiden kesken mutta ylivoimaisesti suurin paino yhdysvaltalaisissa indekseissä. Kun Amazonin paino on noin 3.2% s&p500 niin tuo päivittäinen inflow on jotain 100 miljoonan luokkaa. Perjantaina Amazonin vaihto oli jotain 30 miljardia. Tuntuu että tästä asiasta keskustelevat ymmärtävät toisiaan tahallaan väärin.

13 tykkäystä

Tulipa huomattua, että Marimekon tuotteiden hinnat on noussut. Semmosta n. 2 euron luokkaa per kuppi, joissain hieman enemmän. Kuitenkin prosentuaalisesti jo huomattava ero n. 20 euron tuotteessa. Hieman vielä hajontaa kauppojen ja tuotteiden välillä, mutta kolmen nettikaupan valikoiman tarkistaneena hinnat on nousseet.

2 tykkäystä

Aika laajasti on mekaanista hintalappujen korjausta kyllä nähnyt, 5% on ihan vakiota ja jotkut yrittää pistää jopa 10%. Kyllähän hintoja usein vuosittain vähän veivataan mutta se normaalimpi prosentti-pari on hukkunut kohinaan mutta se ei tänä vuonna riitä.

Ja nämä tulevat vähittäiskaupassa suoraan mekaanisesti tukkuhinnoista.

Inflaatiota pukkaa, se vaan näkyy vähittäiskaupassa pienellä viiveellä. Mutta eikös meillä oo kaikilla salkut ainakin +50% vs vuosi sitten niin on varaa hieman korkeampiakin hintoja maksaa? :sweat_smile: Tosin pomolle pitäs kyl kans vinkata että voisi palkatkin korjata saman verran kuin mitä kauppojen hintalaput…

3 tykkäystä

En suosittele katsomaan yhden vuoden tuottoja, tulee paha mieli. Helmikuun puoliväli ole viime vuonna kova huipppu. Vuoden tuotot tällä hetkellä sulaneet niinkin alas kun 2.17%.

4 tykkäystä


Kyllähän siellä sinällään kaverit oikealla asialla oli…

90 tykkäystä

On nuo Marimekon tuotteet muutenkin älyttömän kalliita. Jos olisivat tehty Suomessa, niin en valittaisi. Mutta nyt vedetään kauhealla katteella made in China, Thaimaa ja Viro.

Luulisi että olisi varaa tehdä Suomessa noilla hinnoilla.

8 tykkäystä

FB_IMG_1643836073693

Varovasti sitten siellä lumitöissä.

44 tykkäystä

11 tykkäystä

Vähemmän yllättäen ne kurssiin vaikuttavat uutiset tapahtuvat yleensä pörssin aukioloaikojen ulkopuolella :smile:

9 tykkäystä