Aloittelijan pohdintaa sijoitusvuodesta 2022
Ja tähän alkuun oli pakko lainata helmikuussa 2022 kirjoittamaani viestiä, jolloin olin jo ymmärtänyt, että suin päin rotkoon taidetaan olla menossa - jo silloin siis.
Ja nyt siis omakohtainen kokemus kuluneesta sijoitusvuodesta.
Hän: Noh, mitäs aloittelijalle nyt kuuluu? Miten vuosi 2022 sujui?
Mlnä: Siinähän se meni. Ja onneksi jo päättyi.
Hän: Pysyitkö sijoitussuunnitelmassasi? Joka kuukausi määrätty summa salkkuun? Ja suoriin osakkeisiin?
Minä: Kyllä, kyllä ja kyllä.
Hän: Noh, ehkä tämä sijoitussuunnitelmasi osoittautuu onnistuneeksi, viimeistään 15 vuoden kuluttua?
Minä: Niin, näin voi kai käydä.
Hän: Voisitko kuitenkin harkita tekeväsi muutoksia tuohon suunnitelmaan? Näin kai viisaat sijoittajat neuvoisivat.
Minä: No voisinhan minä, mutta ajattelen vielä, että aloittelija tekee parhaiten, sitä mitä osaa eikä heittele taikoja tuuleen. Etteivät tunteet ala ohjailla sijoituspäätöksiä.
Hän: Hyvä hyvä, tuo päätelmä voi kyllä olla järkevä. Tarttuiko tästä alavireisestä vuodesta muita oppeja matkaasi?
Minä: Noh, paljon tarttui oppeja. Ainakin se, että kaikki, mitä luulin jo oppineeni, osoittautui vääräksi. Ainakin se, että kun osake laskee ilman uutista 10 %, osta lisää. Ja se, että kunnon karhumarkkinassa kurssireaktiot voivat olla ylireagointia ja voivat palautuvat nopeastikin, no ei palautunut. Ja vielä se, että 2021 ATH-hinnoissa aloittaneen sijoittajan “odottavan aika on pitkä”.
Hän: Kyllä kyllä, näin se on. Eikä tämä odottaminen vielä tähän vuoteen taida loppua. Miten tarmokkuus? Vieläkö tarmoa riittää?
Minä: Todellakin! Olen edelleen innoissani! Olen alkanut uskoa vihdoinkin siihen, että sijoittaminen kannattaa aina - suhteessa aikaan. Sitä on kuullut niin monen suusta tämänkin vuoden aikana