Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Kun välittäjätilastoja katsoo, niin siitä voisi kuvitella että ainakaan nordnetissä asiaa ei tiedetty.

1 tykkäys

On se vaan mukavaa nähdä salkun bumtsi-bum kulmauskin vihreällä välillä

66 tykkäystä

Inderesin tilinpäätöksestä :

" Inderes-yhteisö toimii ja kehittyy myös hyvin itseohjautuvasti. Yhteisö esimerkiksi organisoi joulukuussa itse kaksi joulukeräystä, joilla kerättiin 25 tuhatta euroa hyväntekeväisyyteen. "

36 tykkäystä

Jep! Siellä on rahasto näköjään startannut. :slightly_smiling_face::partying_face:
Qt :point_down:

Efecte :point_down:

Harvia :point_down:

Kamux :point_down:

Remedy :point_down:

Tecnotree :point_down:

61 tykkäystä

Eipähän tarvi miettiä tuota rahastoa jos se käytännössä on identtinen mun Suomi salkun kanssa.

14 tykkäystä

Tietääkö vielä kukaan, että pääseekö tuohon rahastoon tavikset mukaan tulevaisuudessa?

Ja jos, niin millä kuluilla?

Heitän nyt tähän oman spekulointini ilman mitään lähdettä. Onko @Petri_Kajaani jotain tekemistä tämän rahaston kanssa? Olisi todella kova lisäys tuohon porukkaan.

@KalleH itse löisin mielelläni rahat sisään, jos se kohtuukuluilla onnistuisi. Luultavasti hanskaavat erikoistilanteet markkinalla paljon paremmin kuin minä.

@Hurde pitääpä tutkia. Näiden julkaisu on mennyt täysin ohi. Tuossa linkki esitesivuille muillekin.
https://gritfundservices.fi/coeus

Siellähän ne ehdot lukevat esitteessä.

https://media.voog.com/0000/0044/6490/files/Säännöt%20Coeus%20Invest%20GRIT%20Erikoissijoitusrahasto%2010DEC2021.pdf

https://media.voog.com/0000/0044/6490/files/Rahastoesite%20Coeus%20Invest%20GRIT%20Erikoissijoitusrahasto%2010DEC2021.pdf

https://media.voog.com/0000/0044/6490/files/FIN%20KIID%20Coeus%20Invest%20GRIT%20Erikoissijoitusrahasto%2010DEC2021.pdf

Tuo sivu oli aiemmin saatavilla, mutta nyt kuukauden vaihteen jälkeen piilotettu.

Joku oli sitä jo aiemmin Petriltä kysynyt ja ei kuulemma ole mukana. Viesti löytynee täältä kahvihuoneesta, toki viesti ei ole Petriltä.

11 tykkäystä

Onko vain huhua, että Inderesin 2022 liikevoiton ennustetaan pysyvän lähes samana kuin 2021, koska muuan foorumin oma Mememaker (nimeä en mainitse, ping @Sijoittaja-alokas ) vie niin ison siivun tuloksesta omassa palkassaan? :sunglasses:

30 tykkäystä

En ota kantaa, miten palkkani vaikuttavat Inderesin lukuihin, mulla on nyt vähän muutenkin tässä menoa ja joku voi tehdä omat tulkintansa tämän kuvan perusteella. Vastuu on tulkitsijalla. :sunglasses:

59 tykkäystä

Osaatko suomentaa mitä tuo high watermark arvo tarkoittaa?

Kulut tuntuvat aika kovilta. Hallinnointipalkkio kohtuullinen 0,4%. Mutta tuo 18% kuukausittain laskutettava tuottopalkkio yli 3% tuotoista vaikuttaa äkkiseltään aika kovalta näin volatiilissa nykymarkkinassa.

3 tykkäystä

Se on selitetty kuvien kanssa siellä esitteessä :slight_smile:

Muutenkin kannattaa lukea se kuluosuus, niin ymmärtää vähän paremmin miten tuo tuottopalkkio oikeasti muodostuu.

2 tykkäystä

Tuosta Coeus Invest kuviosta on paljon keskustelua Sijoitustiedon palstalla, kannattaa käydä kurkkaamassa jos kiinnostaa. Huomioitaa on myös se, että toistaiseksi rahastonhoitaja teknisesti ottaen on Estlanders & Partners, jotka “hyödyntävät” Coeus Investin analyysia. Tämä siksi, että lupien ym saannissa kestää. Ilmeisesti tavoite on, että Coeus Invest olisi itse sitten tulevaisuudessa salkunhoitajana.

9 tykkäystä

No enpä kyllä ollut tuollaisesta ketjusta edes tietoinen, jatkossa vastaavat sinne siis… :+1:

1 tykkäys

Tämä kiinnostaisi. Maksumuurijuttu klikkiotsikolla ilman omaa kirjoitusta pitäisi päätyä automaattiseen poistoon.

3 tykkäystä

Kai se pääpointti oli tämä:
“Juuri ennen indeksiin tehtyjä muutosilmoituksia sijoittamalla sijoittaja olisi siis saanut pari prosenttiyksikköä paremman tuoton suhteessa yleisindeksiin kuin tekemällä sijoituksensa vasta indeksin muutospäivänä. Huomattaviin ylituottoihin ei siis indeksin tulevia muutoksia veikkaamalla ole viime vuosina päässyt.”

Screenshot 2022-02-01 at 9.38.22

Kiinnostais tietää oliko tää ihan tahaton :smile: @Verneri_Pulkkinen

31 tykkäystä

Minä ymmärsin tuosta tekstistä, että olisi pitänyt sijoittaa ennen kuin indeksiin nostamisesta ilmoitetaan eli arpapelillä.

1 tykkäys

Jep. Pitäisi osata haistella, millä firmalla on mahdollisuus nousta indeksiin, eli piensijoittajalle vähän vaativampi excel harjoitus.

Juttu oli täynnä pitkää juupas eipäs jaarittelua, jossa muistuteltiin kuinka muunmuassa kävi Talvivaaran kanssa ja mitä Qt on tuottanut indeksissä olon aikana.

Kannattaa muuten hyödyntää ne Kauppalehden eurolla 2kk lukuaikaa tarjoukset. Tuon tilauksen voi perua saman tien, jolloin se ei unohdu normaalihintaisena päälle.

1 tykkäys

Niinpä. Eli Harvian kannalta ihan joutavaa tietoa. Sama kuin tutkisi, että sijoittamalla ennen posaria olisi tienannut enemmän kuin posarin jälkeisenä päivänä sijoittamalla.

2 tykkäystä