Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Viime päivien tunnelmat.

image

149 tykkäystä

Surullinen totuus on, että kymmeniä tämänkin foorumin jäseniä ovat menettäneet 80-90% sijoitussalkuistaan viime kesän jälkeen. Kun yhdistetään vähäinen kokemus sijoittamisesta, ryhmään kuulumisen paine ja erilaiset hypejunat, niin lopputulos on tämä.

Ja kyllä jokainen on vastuussa omista päätöksistään ja rahoistaan. Silti on surullista, että monet ovat joutuneet todella pitkälle takamatkalle. Jotkut ovat ehkä velkaantuneet tai jättäneet tappioiden vuoksi markkinat kokonaan.

15 tykkäystä

Tälläisiin arvailuihin kannattaa lisätä hieman konditionaaleja.

44 tykkäystä

On kyllä saanut osua todella pienellä hajautuksella kaikkein pahimpiin pommeihin, että noihin lukemiin yltää, ellei ole käyttänyt vipua? :thinking:

12 tykkäystä

Luepa osta/myy- ketjua viimeisen parin vuoden ajalta. Samat nyttemmin kadonneet nimimerkit hyppäsivät jokaiseen viikottaisiin hypejunaan aina siellä viimeisten joukossa. Ja kaikki meistä tietää, että kassan hallinta ei ole aloittelijoiden paras osaamisala. Eli edellisen viikon hypelappua myytiin tappiolla, jotta päästiin seuraavan viikon junaan mukaan.

Lisätään nyt vielä sekin, että Nordnet ottaa omansa. Uuden sijoittajan ~1-5k sijoitusvarallisuus hupenee nopeasti, kun aloittelija “päivätreidaa” jotain yhtä Teslan osaketta.

9 tykkäystä

Ihan ilman sarvia ja hampaita, tämä kuulostaa mutuilulta.

Kyseinen ketju on sitä paitsi niin hankala läpikäytävä volyymin takia että vaikea on tutkia.

9 tykkäystä

Loistava. :grin: Toi hymyn huumille.

Se on ihan hyvä omasta mielestäni, kun välillä huomaa, että jotkut hiljaisemmat ketjut ovat aktivoituneet hyvällä tavalla ja sitten suosituimmissa ketjuissa laatu on parantunut. :slight_smile:

Sekin on aina mukava huomata, kun tulee lisää uusia hyviä aktiivisia kirjoittajia tai vaikka meemitaitelijoita. :grin: Keskusteluihin kaipaan aina erilaisia näkemyksiä olivatpa ne sitten karhumaisia, härkämäisiä taí muunlaisia. Itse ainakin elän välillä omassa kuplassani ja siksi(kin) on hyvä, kun joku herättelee, vaikka oma kupla on paras kupla. :grin:

Huvikseni tuossa viikonloppuna koostin Biohitin ketjuun viime aikojen kuulumisia (joista suurin osa löytyi jo ketjusta), mutta mitään ihmeellisempää firman “toimintaa” muuttavaa juttua en löytänyt. Tosin, jos olisi ollut jotain uutta uutista, niin olisin varmasti sen täältä Inderesin foorumilta löytänyt, eli hyvin tämä foorumi on toiminut ja toimii edelleen. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tai liian suurella hajautuksella. Nimimerkillä henkilökohtaisesti olen nähnyt erään tutun 2000 euron Nordnet-salkun, jossa oli about tusinan verran lappuja. Kertaostokset 50-150 euroa. Itku meinasi oikeasti päästä. Ja tämä poloinen selitti onnettomana, että oli kuunnellut podcastejä, jossa aina sanotaan, että hajauttaminen kannattaa.

15 tykkäystä

Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen siihen, että foorumi on nimenomaan palaamassa entiseensä. Yhtiöketjujen laatu alkaa vähitellen taas palautumaan entiselleen ja viestit sisältävät enemmän asiaa hauskojen onelinereiden tai samojen kysymysten toistamisen sijasta.

Yleisimmistä ketjuista on onneksi myös hieman hiljentynyt Hyzon-pakotus ja samalla muutenkin meemit ovat vähentyneet.

image

69 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä, paluu “normaalimpaan” on enemmän kuin tervetullutta tällä foorumilla.
Täällä alkoi olla aikamoinen hurlumhei-meininki kaikkine meemeimeen ja stonkseineen ja yhtiöketjujen tasokin oli melko alhainen. Hyvää tekee pieni puhdistus markkinoilla ja täällä, kun stonksit eivät vain ja ainoastaan nouse yltiöpäisesti hypeissä.

39 tykkäystä

Samaa mieltä. Hyvä, että euforia vähän laskee ja järki palailee. Vähän kyllä merjamähkämäiset “pakko omistaa Qt:ta” kuulostivatkin kyllä aivan lopun alulta.

9 tykkäystä

Jep.

Tämä eri sektoreiden kosahdushan on jatkunut jo vuoden itseasiassa, mutta rajoittui aluksi pahimpiin bumtsibumeihin, vetyyn ja uusiutuviin.

Vasta viime kuukausina kipu on levinnyt kunnolla laajasti markkinalle ja juuri missään ei enää ole rakettimaisia nousuja mikä selkeästi laskee himoja levittää lasersilmiä ja rakettiemojeja.

31 tykkäystä

“Surullinen totuus olisi, että kymmeniä tämänkin foorumin jäseniä olisivat menettäneet 80-90% sijoitussalkuistaan viime kesän jälkeen.”

:thinking:

4 tykkäystä

Oppirahoja nyt on varmasti maksanut yksi jos toinenkin, mutta kyllä se vaatisi melkoista kovapäisyyttä painaa viiden tonnin kassakin sinne 500-1000€ välille.

Eiköhän ennemmin osto- ja myyntiketjun hiljentänyt nykyinen markkinatilanne, kokeneiden sijoittajien haastot hypeyhtiöissä ja käyty keskustelu foorumin linjauksista. Välillä on kritisoitu siitä, kun ketju on täynnä vain yhtiön x ilmoituksia. Välillä sitä, kun perusteluja ei ole tarpeeksi. Lopuksi sitten sitä, kun omistukset eivät ole olleet pitkäaikaisia. Tasaisin väliajoin myös joku ehdottaa, että pitäisi olla oma ketju pitkille omistuksille ja näille fomutuksille.

Näin mielestäni edelleen aloittelijana mutta silti hypevetetaarina näkisin asian niin, että markkinoille on palannut realismi. Pieni risahdus ei riitä nostamaan kursseja tappiin eikä spekuloinnille anneta samaa arvoa kuin hetki sitten. Samalla sijoittamisesta on karissut uutuudenviehätys. Kuten olen ennenkin sanonut, minä pidän sitä hyvänä asiana vaikka se muutaman euron on maksanutkin.

Ei siinä jaksa raportoida joka päivä sitä, että ostin taas kerran lisää rahastoja kuten aina ennenkin. Muuten olen todennut, että kun ei tiedä mitä ostaa, niin parempi olla ostamatta mitään.
Olen myös yrittänyt pyöritellä esimerkiksi Harvian arvostusta nykytiedoilla todeten, ettei minulla ole antaa mitään lisäarvoa kyseiseen ketjuun. Kyllä minulla toki haarukat on sille, että milloin osake on suunnilleen oikeassa arvossaan, mutta ei se ketjuun mitään lisäarvoa tuo.

16 tykkäystä

Vai

“Surullinen totuus on, että kymmeniä tämänkin foorumin jäseniä on saattanut menettää jopa 90% sijoitussalkuistaan viime kesän jälkeen.”

7 tykkäystä

Totuus on, että X on saattanut Y. Näin voi sanoa hyvin monesta asiasta. Informaatiosisältö lausahduksessa lähestyy nollaa.
(Mikä ei siis ole intueorin vika, vaan hänen ansionsa on, että selkeytti alkuperäisen lauseen muotoon, jossa sen olisi pitänyt alunperinkin olla.)

7 tykkäystä

Yhteenvetona: Hirmumyrsky siis pyyhkäisi kaikki paperikäsi-nonnero-stonksimeemeilijä-fomottelijat ulos foorumilta, ja me tänään tänne kirjoittavat selvisimme rautaisen funda-ammattitaitomme ja teräksisen psyykkeemme turvin runneltuina mutta hengissä tähän foorumin post-apokalyptiseen vaiheeseen.

113 tykkäystä

Onneksi Foorumilla saattaa olla myös kymmeniä sijoittajia, jotka ovat viimeisen vuoden aikana saaneet 80-90% tuoton! Posin kautta :clown_face:

34 tykkäystä

En voi kieltää etteikö itseä edes pikkiriikkisen ilahduta se, että rakettiemojien näkyvyys on vähentynyt :partying_face:

Meistä jokainen voi vaikuttaa siihen miten foorumi kehittyy ja millainen tunnelma täällä vallitsee.

Sijoittaminen ei ole oikeasti helppoa. Jos se olisi niin kaikki sitä tekisivät.
Olen silti ilahtunut siitä, että moni on aloittanut sijoittamisen ja maailman näkee sijoittajana aivan erilaisesta näkökulmasta.

Kyllä ne salkutkin ajan saatossa näyttää mukavemmalta kuin juuri nyt sulattelun jälkimainingeissa :muscle:

45 tykkäystä

Niin niin. Foorumilla on kiva keskustella kun ei joka paikka ole täynnä meemejä.

Itse taidan pysytellä osto/myynnissä ja kahvihuoneella :upside_down_face:

Kaikki muut ketjut: ‘Mielestäni…’

FWF

23 tykkäystä