Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Harvia on tällä hetkellä kasvuyhtiö joka sattuu maksamaan osinkoa jonka lupaavat edelleen kasvavan.

Tästä itkeminen väittää että itse pystyt tekemään parempaa tuottoa niille rahoille kuin Harvia (epäorgaanisen kasvun kautta) ja kun katsotaan träkkiä niin väittäisin että kovat on luulot. Tuon osingon perusteella sieltä tulee seuraava yritysosto arviolta puolen vuoden sisään. Ja vaikka kasvutahti on laskenut “kuuraketti”-tasosta “melko kova”-tasolle niin se että kasvetaa edelleen kohisten saa pidemmän aikavälin sijoittajan todennäköisesti silti myhäilemään tyytyväisenä.

15 tykkäystä

Ettei olisi pelkkää Harviaa, niin minä uskallan jo laittaa kahvihuoneessa mitalikahvit tulille :coffee:. Tiedätte sitte ketä syyttää, jos Kerttu hyytyy :wink:

15 tykkäystä

Tässä krapulassa heräilen Harvian osariherätyskelloon. Ei ole Kajaanin tulosliveä, ei ole positiivists yllätystä. Nyt en osaa edes sanoa tuliko juotua liian paljon vai vähän.

30 tykkäystä

Jos mennään yli -20% tänään, niin sitten korkki uudelleen auki :smiley:

17 tykkäystä

Se on niin jännää miten erilaisten lasien läpi eri sijoittajat tulkitsevat samaa tietoa. Talousmedia otsikoi Harvian osinkopettymyksestä ja itse pidän uutista äärimmäisen hyvänä asiana. :smiley:

image

16 tykkäystä

En ole eri mieltä, mutta voin ihan rauhassa hyväksyä sen että osalle osingot ovat keskeinen osa sijoitusstrategiaa (ja arvonnousu ainakin jossain määrin toissijaista). Meitä omistajia on niin moneen junaan, että kaikilta ei voi eikä pidäkään olettaa samaa päätöksentekoa. Se ei myöskään ole keneltäkään pois, jos yhden mielestä Harviaa pitäisi hinnoitella P/E 6:lla tai toisen mielestä kyseessä on maailman paras yhtiö, joka vie saunat avaruuteen. Kukin taaplatkoon tyylillään ja vastatkoon omista rahoistaan.

Mutta kun kaikki merkit kieltämättä viittaavat siihen, että merkittävästi keskimääräistä parempaa yhtiötä hinnoitellaan hyvin lähelle pörssin keskitasoa, niin kyllähän sijoittajalle pitäisi olla vaikea löytää parempaa odotusarvoa muualta.

3 tykkäystä

Harvian tulospettymys arvatenkin saa “kriitikot” liikkeelle. Suositun yhtiön epäonnistumista odotetaan vesi kielellä, että päästään lausumaan se kuuluisa “mitäs minä sanoin”.

Kuitenkin kun puhutaan Harvian kurssikehityksestä, se on ollut flattia viime huhtikuusta tähän päivään. Ymmärtäisin puheet jostain megapettymyksestä, mikäli kurssi olisi luokkaa 64e/osake kuten viime elokuussa. Nyt se on kuitenkin 46,90 ennen avausta ja P/E noin 20.

Ennusteista jäätiin, se on selvä. Senkin osalta on hyvä silti muistaa, että esim. Indereksen tavoitehinta oli/on 57 (osta) ja upside targettiin 22%. Silloin heidän ennuste oli jo lähtökohtaisesti viritetty odottamaan kovaa tulosta. Nyt kun sellaista ei tullut, voivat he säätää tavoitehintaa vaikka 57–>50 ja tuotto-odotus on edelleen mukiinmenevä.

Varmaan laskua luvassa, mutta ei aiheuta pitkäaikaiselle sijoittajalle toimenpiteitä.

20 tykkäystä

Kyllä se täällä aiheuttaa ostopilkkien virittelyä jos tulee ylilyöntejä. Ja samaa mieltä siitä että kurssiin ei todellakaan ole leivottu samanlaisia ihmeitä kuin kuudenkympin nurkilla. Parin päivän osariennakointikeulinta lähtee varmasti hinnasta pois, mutta kyllä vähän ihmettelisin jos tuosta viime aikojen tukitasosta 43e nurkilla porattaisiin läpi (poislukien mahdolliset hetkelliset piikit alaspäin)

Edit: näyttäisi avauksessa painuvan tuon alle, ostokelejä lähipäivinä. Ihan noin huono tuo osari mielestäni ei ollut, mutta kaipa se on tätä nykypäivää kun veivaajia löytyy ja liikkeet ovat isoja.

4 tykkäystä

Onvest on osaava sijoittaja.

4 tykkäystä

Osinkoa ei tarvitsisi maksaa minun puolesta ollenkaan, mutta ei tuo osinkouutinen mitään riemua aiheuta. Harvian velkaantuminen on ollut alhaisella tasolla jo pitkään eikä isompia yritysostoja ole siltikään näkynyt, joten odottelu jatkuu ihan niin kuin tähänkin asti.

Jotkut tulkitsevat näitä suosittujen firmojen paskoja osareita melkoisten fanilasien läpi. Ihan syystäkin Harviaa runnotaan tänään pohjamutiin. Kunnon nousua lienee luvassa vasta sitten kun se merkittävä yritysosto oikeasti nähdään tai firman suorittaminen palaa sille tasolle, että lukemat joudutaan antamaan ennakkoon.

3 tykkäystä

Jäätävä hiihtokisa oli! :2nd_place_medal: :3rd_place_medal:

35 tykkäystä

Doupattu hiihtäjä voitti?

Haha kaffehuoneessa meni herne nenään jollakin?

1 tykkäys

Pitää kyllä taas antaa palautetta näistä erikoisista osari/tilinpäätösaikatauluista. Revenio julkaisi omansa kello 10:00, siinä jää taas hyvin aikaa sijoittajalle perehtyä julkaisuun ennen pörssin aukeamista.

Esimerkiksi viime kesänä avaus oli verrattain flätti huonoon osariin ja itse ainakin myin omani pois kun odotin pahempaa kurssireaktiota:

2 tykkäystä

Taitaa kohta mennä mun 35€/osake ostotoimari läpi harviassa :partying_face::v:

3 tykkäystä

Pahoittelut, en voinut vastustaa kiusausta. :smiley:

Tiedän kyllä tuon fiiliksen kokemuksesta, vaikka ei juuri Harviaa olekaan salkussa.

42 tykkäystä

Vahingonilo, se paras ilo :slight_smile:

3 tykkäystä

Jaa ehkä tää on kuitenkin enemmän kahvihuone-kamaa kuin kurssien päivittelyä:

Minä tammikuun alussa (ja eilen luottamus oli edelleen 100%):

”Harviaa lisää kun alta VIIDENKYMPIN saa”

kuva

50 tykkäystä

Taisi tosiaan olla ainut dopingista kärynnyt ja kilpailukiellon kärsinyt hiihtäjä, joka nappasi :1st_place_medal:. Mutta niinhän sitä sanotaan, että mennyt ei ole tae tulevasta :smiley: .

2 tykkäystä

Olipa hieno katsella Kertun ja Kristan hiihtoa. Hienoo! Noita maalihaastatteluja on onnistumisten jälkeen kiva katsella.

9 tykkäystä

Sallitaan kai pettymyskuvatkin.


Komia osuma Ekalta! (omistajan suusta)

117 tykkäystä