Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Vasta perjantaina riemuitsin kun salkku oli punnertanut -0,02% tasolle -14% tuntumasta. Se siitä riemusta, kun QT veti maton jalkojen alta jälleen kerran. :joy:

Ensi kerralla sitten viisaammin ja isoa kuvaa katsoen, eikö vaan?

14 tykkäystä

Oli tuossa lomaillessa näköjään Howard Marks ehtinyt julkaista uuden memon.

Nämä tulee aina luettua, vaikka paljonhan Marks kierrättää vanhoja ajatuksiaan. Parhaiden ideoiden äärelle on toki aika ajoin syytä palatakin!

Tämä pätkä resonoi aika hyvin sen kanssa mitä omassa salkussa on viimeisen noin vuoden mittaan tapahtunut. Joka jaksolla ei voi pärjätä, mutta pidetään fokus siinä missä ennenkin. Hyviä yhtiöitä, joista voisi tulla jopa erinomaisia pitkäksi aikaa kohtuulliseen hintaan siis jatkossakin! Välillä markkina ostaa nämä tarinat vähän liiankin hyvin ja nyt kärvistellään krapula pois :wink:

12 tykkäystä

aina hauskinta ku foorumilla suosittu yhtiö x antaa negarin, niin tulee monta ”mitä minä sanoin” -henkilöä kertomaan kuinka ties tän jo yli vuosi sitte. Onnittelut heille, jotka ties ja shorttas qt:ta ja nauraa nyt matkalla pankkii.
ps. en ole koskaan omistanut kuuttia.

71 tykkäystä

Omien viestien lainaaminen näissä “mitäs minä sanoin” -tilanteissa on vähän kuin tarjoaisi itselleen kaljan. Toki tilanne muuttuu jos lainaa omaa viestiään myös silloin kun oma ennustus on mennyt pieleen, mutta harvemmin se niin päin tuntuu menevän.

57 tykkäystä

En ole omistanut minäkään, vaikka olisi pitänyt. Jäin 17 euron pinnassa kyttäämään alempaa hintaa ja no, sitähän saa odottaa vieläkin. (Muistan vieläkin Vernerin viestin keskustelupalstalle.)

Suutuspäissäni vaimensin palstan QT-ketjun, koska juna tuolloin jätti sentinlaskijan asemalle odottamaan ja kurssi raketoi.

Laskusta huolimatta olen henkisesti ja virtuaalisesti tappiolla QT-sijoittamattomuuteni kanssa. Tämä lohduttakoot niitä, joiden possa on ottanut köliosumaa toden teolla.

37 tykkäystä

Oli kyllä erittäin kova varjelus ja siunaus, että sait laput myytyä sunnuntaina :grin:

65 tykkäystä

Pitikö sekin juttu mennä pilaamaan😁

14 tykkäystä

Karhumarkkinan synkkinä aikoina sijoittajan näkemys muuttuu aikasemmasta osto-
hetken “10-vuotta+”. Juuri tämän hetken kvartaaliin ja seuraavaan, alle parin vuoden näkymiin. Pitkäjänteisyys supistuu, kuin pippeli kylmässä merivedessä.

Allekirjoittanut ei QT:sta luovu. En nyt enkä parin vuoden päästäkään. Annan rauhakselleen tippua vaikka sinne 30€ tasoille ja ostan lisää. :melting_face:

24 tykkäystä

Itse olen tyytyväinen QT:n Q2 lukuihin, sillä odotin itse jopa liikevaihdon laskua, ja liikevoitto meni itseasiassa jopa Inderesin ennusteiden yli :smiley:. Tulosvaroitus onkin sitten toinen asia, toivottavasti se sisältää reilusti yhtiön johdon tunnettua varovaisuutta ohjeistuksien antamisessa. Onneksi salkussa enää pienehkö ikuisuuspositio.

10 tykkäystä

Osto-/Myyntiketju täyttyy taas viime viikon liikkeistä, joissa on yllättäen myyty tänään laskeneita tai ostettu tänään nousseita. Ihan oikeasti. Otsikossa lukee “juuri äsken” eikä mikään “onnistuneiksi paljastuneet viime viikon kauppani”.

96 tykkäystä

Olin juuri kaupassa käymässä ja kauhistelin kun kalkkunameetvursti
maksaa jo 5€ per rasia. :flushed:

Tuli vaan tästä mieleen etta olen ~200 metukkarasiaa tappiolla Quutista.

Se on Varelius semmonen juttu että on parempi saada viivan alle enemmän
tai alkaa lähipuistoista katoamaan valkoposkihanhia

79 tykkäystä

Onhan hanhi huomattavasti kalkkunaa parempaa.

9 tykkäystä

Liputan kaikki ”ostin/myin viime viikolla” -viestit. Ei kaiketi ole ketjun tarkoitus tulla keulimaan viime aikojen onnistuneilla kaupoilla. Niitä epäonnistuneitahan ei näy ketjussa koskaan.

25 tykkäystä

Mielenkiintoinen toi QT negari. Epävarmuus inflaatio jne aiheuttaneet ongelmia H1 mutta odotetaanko näiden jotenki taianomaisesti häviävän kun H2 odotetaan paljon parempaa menoa? Epäilen, veikkaisimpa uutta negaria loppuvuotena.

Moi, eka kertaa kirjoitan tänne (jospa en viimeistä kertaa kuitenkaan… :grinning:).
Seurailin tätä ja myös muita tämän saitin palstoja n kk:n ajan. En ole kehumassa kuinka onnistuin myymään voitolla sitä tai tätä, lähinnä oppimassa lisää sijoittamisesta, myöhäisheränneenä. Ikää on jo “rutkasti”, mutta työelämä, perhe ja harrastus on tähän asti vienyt lähes kaiken ajan.
Sijoittamiseen liittyen tuolta ajalta minulla oli lähinnä Pankin sijoitusasiantuntijani ehdotuksesta salkussani JPM:n kehittyvien markkinoitten turskarahastoa (hankittu 2020), joka kismitti kun oli -20% tappiolla. Kun nyt on ajallisesti ollut hieman väljempää, olen ahminut sijoittamiseen liittyviä teesejä ja aloitin pari kk:tta sitten sijoittamisen omaa “maalaisjärkeä” käyttäen.

Varmaankin jollain aloittelijan tuurilla salkku on nyt plussalla. Koko on tällä hetkellä n. 100 t€, tosin tämänpäiväisten myyntien jälkeen suurin osa siitä on käteistä.

Vielä pari vko:a sitten lähes kaikki oli kiinni osakkeissa, rahastoissa, indekseissä ja etf:ssä. Osakkeitten kanssa en onnistunut hyvin, tosin persnettoakaan ei tullut muttei liiemmin plussaakaan. Rahastojen, Indeksien ja ETF:n kanssa meni paremmin ja niillä sainkin salkun kammettua plussalle ja sain JPM-ketutuksen kammettua taka-alalle.
,
Nyt olisi käteistä mutta ideat vähissä mihin tohtisi sijoittaa, etenkin kun hiuksen hienosti vältin QT-katastrooffin. Vielä viikko pari sitten oli Kuuttia, Harviaa ja sitä ennen jopa Fortumia. QT:lle ja Fortumille kävi miten kävi ja kun vältin osittain varovaisuuden ja osittain tuurinkin kautta niitten kanssa tappiot, niin Harviat heitin myös pois, pienellä tappiolla, kaiken varalta.

Nyt sitten kait odotetaan seuraavaa isompaa laskua, tiedä häntä? Nuo rahastot ja indeksit oli pohjois-amerikan, samoin ETF:t. Ne tuotti hyvin. Ehkä palaan niihin kunhan vähän aikaa seurailen mitä lähiviikkoina tapahtuu, tuleeko korjausliikettä vai ei. omalla tuurilla varmaan nyt tulee hirveät härkämarkkinat ja minä hyppäsin juuri kyytistä pois :pensive:

Jotenkin on tullut sellainen tunne, että ulkomaiset osakkeet on nyt turvallisempia kohteita, erityisesti päämajaa pohjois-amerikassa pitävät yhtiöt…?

15 tykkäystä

Itse en ainakaan ehdi niin usein hengailemaan foorumeilla, jotta onnistuisi “juuri äsken” -tyyliin aina viestimään kaupoista. Kävin poistamassa omat pohdinnat kaasu / öljy sektorin viime viikon hankinnoista. Ei tarvitse sitten Jörön tai muidenkaan satuhahmojen pahoittaa mieltään :sunflower:

Kaikilla ei muuten ole suinkaan tarkoitus tulla keulimaan onnistuneilla kaupoilla. Omat kyseiseen ketjuun liittyvät viestit ovat enemmän päiväkirjan omaisia liikkeitä ja tarkoitus jakaa tietoa.

Ehkä tuo suhtautuminen näihin päivityksiin kertoo enemmän siitä kuinka treidaus orientoituneeksi tämäkin yhteisö on parin viimeisen hurlumhei vuoden jälkeen muuttunut. Heti pitäisi olla vain saamassa signaaleita mitä ostaa ja myydä.

12 tykkäystä

Vähän arvelen, että jenkkiavauksessa tulee vielä toinen äkkijyrkkä, kunnes tasoittuu :slight_smile:

1 tykkäys

On se osakepoiminta vaikeaa. Omassa salkussakin oli mukamas huolella valittuja yrityksiä järkevään hintaan.

-Oli kivijalkoina vakaita osinkopapereita kuten fortumia ja suuria toimijoita kuten amazonia.
-Oli arvo-ostos stonkman.
-Oli trendien aallonharjalla ratsastavia kasvufirmoja Harviaa ja Quuttia.

Tässä vain joitain esimerkkejä. Kokonaisuutena, etenkin ottaen huomioon foorumilla vietetty ja muuhun tutkimukseen käytetty aika, on osakepoimintani kannattanut erittäin huonosti viime vuosina. Toki käytetystä ajasta täytyy sanoa, että onhan se ollut sentään yleissivistävää samalla. Sijoitusuraa minulla vuodesta 2015.

Jo aikaisemmin salkun runko on muodostunut indeksirahastoista. Nyt siirsin sinne loputkin ja netotin samalla mukavan määrän vanhoja rahasto-osuuksia näillä poiminnan tappioilla.

Ensimmäinen siirto on nyt tehty, vielä täytyy yrittää vähentää kurssien parissa vietettyä aikaa, kk-säästö indeksisijoittajalla kun ei siihen pitäisi olla tarvetta.

Parempaa menestystä teille muille osakepoimintaan oman elämännne salkunhoitajina!

59 tykkäystä

Itse olen oppinut, että jos jokin yhtiö saa hurjaa fanitusta ja hypetystä, niin on parempi katsella sivussa. Toki jollain Teslalla on ollut fanikuntaa aina ja tulokset hämmästyttäviä, mutta useimmat näistä päättyvät piensijoittajan kannalta karvaisiin kyyneliin. Harva on esimerkiksi ollut jossain Reveniossa sieltä senttiajoista asti mukana. Useimmat piensijoittajat hyppäävät mukaan vasta, kun hype on todenteolla alkanut. Muutamat epäonnekkaat sitten ostavat kurssihuipuista.

Yhtiöinä Harviat ja Qt:t ovat edelleen pörssimme ehdotonta kärkeä. Valitettavasti se, että yhtiö on laadukas ei estä hypekuplan syntymistä. Harva ehkä muistaa, kun Inderesin analyytikko joutui samana päivänä nostamaan suositushintaa pelkän hypen perusteella. Analyytikon rooli on tässä leikissä surkuhupaisa. On lähes pakko mennä kulloisenkin markkinamielialan mukana, ellei halua vaikuttaa kenties vuosia täydeltä idiootilta.

29 tykkäystä

Toki markkinan mukana hypettävä analyytikko jää historiaan idioottina. Kumpi sitten on parempi, vaikea sanoa.

6 tykkäystä