Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kysymys viisaammille: Kaikkialla kuulee että “normaalisti” ja talousoppien mukaan korkojen pitäisi ylittää inflaation. Miksi nykyään puhutaan että näin ei tarvitse olla ja 1% euribor riittäisi hillitsemään melkein 10% inflaatiota.

Edit: esim mistä keskuspankit tietää onko energia vuoden-kahden päästä yhtään halvempaa? Jos joku nyt kommentoi että “koska inflaatio johtuu energiasta” eikö se aina johdu jostakin :sweat_smile:

6 tykkäystä

Jos energia on kahden vuoden päästä saman hintaista kuin nyt niin se ei enää nosta inflaatiota suoraan. Välillisesti se toki voi vaikuttaa kun se huomioidaan täysipainoisesti lopputuotteen hinnassa.

1 tykkäys

Yksinkertainen vastaus on, että inflaation ollessa suurempi kuin lainakorot (negat. reaallikorko) kannattaa lainata ja investoida.

Nykypäivänä tilanne on monisäikeinen massiivisten velkatasojen takia.

10 tykkäystä

Turha lainata, koska tuossa ei ollut mitään perusteita. Tähän päivään asti voimassa ollut ohjeistus annettiin tämän vuoden puolella, joten Vareliuksen sanomiset viime vuoden Q2:n jälkeen eivät paina vaakakupissa ollenkaan.

2 tykkäystä

Ei kai niitä ole mikään pakko sijoittajan huomioida, mutta milloin olisi pettymyksen toden näköisyys ollut suurempi kuin nyt q2?

Mielenkiintoista nähdä Kuinka OP tavoitehinta 140e Qt kohdalla tulee muuttumaan.

23 tykkäystä


Ei ole aihetta vaihtaa mielipidettä vieläkään.

14 tykkäystä

Ei tuo QT:n negari kyllä uskoa vahvista! Ketutus ja pettymys painaa päälle. Aaargh, mutta kait tästäkin selvitään vähitellen. Pieni tauko kyllä taitaa olla paikallaan kun sen verran huonosti salkulla menee. Miten sen tyyneyden sitten saavuttaa? En ole varma, mutta kokeilen lievittää surua ensiksi kunnon burgerilla, cokiksella ja kakku kahveella :hamburger: :cake: :coffee: :tada:. Toivottavasti tästä vielä mieli kirkastuu :pray:.

34 tykkäystä

Vasta perjantaina riemuitsin kun salkku oli punnertanut -0,02% tasolle -14% tuntumasta. Se siitä riemusta, kun QT veti maton jalkojen alta jälleen kerran. :joy:

Ensi kerralla sitten viisaammin ja isoa kuvaa katsoen, eikö vaan?

14 tykkäystä

Oli tuossa lomaillessa näköjään Howard Marks ehtinyt julkaista uuden memon.

Nämä tulee aina luettua, vaikka paljonhan Marks kierrättää vanhoja ajatuksiaan. Parhaiden ideoiden äärelle on toki aika ajoin syytä palatakin!

Tämä pätkä resonoi aika hyvin sen kanssa mitä omassa salkussa on viimeisen noin vuoden mittaan tapahtunut. Joka jaksolla ei voi pärjätä, mutta pidetään fokus siinä missä ennenkin. Hyviä yhtiöitä, joista voisi tulla jopa erinomaisia pitkäksi aikaa kohtuulliseen hintaan siis jatkossakin! Välillä markkina ostaa nämä tarinat vähän liiankin hyvin ja nyt kärvistellään krapula pois :wink:

12 tykkäystä

aina hauskinta ku foorumilla suosittu yhtiö x antaa negarin, niin tulee monta ”mitä minä sanoin” -henkilöä kertomaan kuinka ties tän jo yli vuosi sitte. Onnittelut heille, jotka ties ja shorttas qt:ta ja nauraa nyt matkalla pankkii.
ps. en ole koskaan omistanut kuuttia.

71 tykkäystä

Omien viestien lainaaminen näissä “mitäs minä sanoin” -tilanteissa on vähän kuin tarjoaisi itselleen kaljan. Toki tilanne muuttuu jos lainaa omaa viestiään myös silloin kun oma ennustus on mennyt pieleen, mutta harvemmin se niin päin tuntuu menevän.

57 tykkäystä

En ole omistanut minäkään, vaikka olisi pitänyt. Jäin 17 euron pinnassa kyttäämään alempaa hintaa ja no, sitähän saa odottaa vieläkin. (Muistan vieläkin Vernerin viestin keskustelupalstalle.)

Suutuspäissäni vaimensin palstan QT-ketjun, koska juna tuolloin jätti sentinlaskijan asemalle odottamaan ja kurssi raketoi.

Laskusta huolimatta olen henkisesti ja virtuaalisesti tappiolla QT-sijoittamattomuuteni kanssa. Tämä lohduttakoot niitä, joiden possa on ottanut köliosumaa toden teolla.

37 tykkäystä

Oli kyllä erittäin kova varjelus ja siunaus, että sait laput myytyä sunnuntaina :grin:

65 tykkäystä

Pitikö sekin juttu mennä pilaamaan😁

14 tykkäystä

Karhumarkkinan synkkinä aikoina sijoittajan näkemys muuttuu aikasemmasta osto-
hetken “10-vuotta+”. Juuri tämän hetken kvartaaliin ja seuraavaan, alle parin vuoden näkymiin. Pitkäjänteisyys supistuu, kuin pippeli kylmässä merivedessä.

Allekirjoittanut ei QT:sta luovu. En nyt enkä parin vuoden päästäkään. Annan rauhakselleen tippua vaikka sinne 30€ tasoille ja ostan lisää. :melting_face:

24 tykkäystä

Itse olen tyytyväinen QT:n Q2 lukuihin, sillä odotin itse jopa liikevaihdon laskua, ja liikevoitto meni itseasiassa jopa Inderesin ennusteiden yli :smiley:. Tulosvaroitus onkin sitten toinen asia, toivottavasti se sisältää reilusti yhtiön johdon tunnettua varovaisuutta ohjeistuksien antamisessa. Onneksi salkussa enää pienehkö ikuisuuspositio.

10 tykkäystä

Osto-/Myyntiketju täyttyy taas viime viikon liikkeistä, joissa on yllättäen myyty tänään laskeneita tai ostettu tänään nousseita. Ihan oikeasti. Otsikossa lukee “juuri äsken” eikä mikään “onnistuneiksi paljastuneet viime viikon kauppani”.

96 tykkäystä

Olin juuri kaupassa käymässä ja kauhistelin kun kalkkunameetvursti
maksaa jo 5€ per rasia. :flushed:

Tuli vaan tästä mieleen etta olen ~200 metukkarasiaa tappiolla Quutista.

Se on Varelius semmonen juttu että on parempi saada viivan alle enemmän
tai alkaa lähipuistoista katoamaan valkoposkihanhia

79 tykkäystä

Onhan hanhi huomattavasti kalkkunaa parempaa.

9 tykkäystä