Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Juu, seuraava korontarkistus ensivuoden maaliskuussa, eli nyt vielä siihen asti euribor 0% + 0,5% marginaali + sivukulut.

Laina-aika asuntolainassa 25v/145ke, lyhennys tällähetkellä luokkaa 530€, nettotulot jotain about keskimäärin 3450€/kk.

Luulen myös, että pitkällä tähtäimellä järkevintä on nostaa maksimiopintolainat, työntää ne ajallisesti hajautettuna pörssiin ja alkaa sitten +5v päästä lyhentämään opintolainaa ~200€/kk. Oletusarvoisesti pörssikurssit kuitenkin nousevat pitkällä tähtäimellä.

Laitetaan sunnuntain kunniaksi lomahuumoria:

30 tykkäystä

3 viestiä yhdistettiin ketjuun: Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöedustajan valinta

Olkiluoto 1 jälleen verkossa.

41 tykkäystä

Kun pääset takaisin verkkoon viikon kestäneen seisokin jälkeen ja koko Suomi hurraa.

11 tykkäystä

Saimme hyvän privaviestin, jossa pohdittiin sitä, että “ehdokaskeskustelu” voisi olla jossain muualla kuin täällä Kahvihuoneella, jossa aiheeseen liittyvät viestit esim. ehdokkaiden vastaukset voivat hukkua viestitulvaan. Joten pohdinnan jälkeen loimme uuden ketjun. Pahoittelut venkslailuistani, mutta menkääpä tsekkaamaan ehdokkaiden vastauksia; alla on linkki tähän uuteen ketjuun. :slight_smile:

Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöedustajan valinta

24 tykkäystä

:upside_down_face:

28 tykkäystä

Mäkisen jatkuvaa itseoppimista ei voi kuin ihailla. Nyt lukulista paistuu energia-alan puolella. Voisi itsekin jotain noista tilata.

32 tykkäystä

Aivan. Luin alkuperäisen viestisi huolimattomasti ja lähdin väärille urille.

Eli meneekö todella yksinkertaistetusti homma niin, että yritys krypton takana tuottaa jotain palvelua, ja kyseisella kryptolla sitä voi sitten ostaa? Kassavirtaanhan krypto ei oikeuta, mutta voi olettaa sen arvon nousevan, kun joskus sillä pystyy ostamaan jotain (?).

Olet oikeassa, että en varmasti kryptoihin uskalla lähteä sijoittamaan. Minusta on kuitenkin kiinnostavaa tietää, miten maailma toimii ja puheesi kryptoista fundakeisseinä herätti kiinnostukseni. Jos osaat jonkun krypton vinkata, niin olisi mielenkiintoista tutustua aiheeseen, vaikka tuskin ostohousuja laittaisinkaan jalkaan.

@Datamonni

8 tykkäystä

Itsekään kryptoja juurikaan tunne, mutta @Olli_Koponen on tehnyt aiheesta pari podia joissa taidettiin käydä läpi myös mm. ethereumin funda puolta jne.:

7 tykkäystä

Näissä “kryptoilla tuottoa” virityksissa kyllä tuoksuu vanha kunnon ponzi-huijaus. Lukusuosituksia alla.

Ja siis en sano että joka ainoa sellainen on, vaan että seassa todennäköisesti on sellaisia. Ei ole ilmaisia lounaita ja maagisten bittinumeroiden omistamisesta korkean koron saaminen on todennäköisesti “too good to be true”

https://medium.com/@crypto-yoda/defi-staking-is-ponzi-scheme-7d8614025abc

SEC sanoo myös “lets be careful out there”:

Ja siis varmuuden vuoksi: Nämä ovat eri asia kuin “osta BTCtä tai ETHta tai niiden johdannaista trackkeria ja toivo että greater fool ostaa sen parempaan hintaan huomenna” joka on ihan normaalia valuuttaspekulointia.

6 tykkäystä

Nämä @Jarnis sekä @Johnnyboy että @JHeiskanen keskustelut vois siirtää sittenkin tuonne cryptopuolelle.Joku mainitsi tästä että täällä ei cryptoja katsota hyvällä. Steikkaus on minulle vierasta, siitä en lähde puhumaan lainkaan. Cryptoissa osa on huijauksia, se on selvää. ON TUTKITTAVA OSTOKOHDE miten itse kirjoitin.

Mietin tuossa aamulenkillä että mustat joutsenet, karhut, possut, härät yms on kaikille tuttuja, mutta miten tuo viikonlopun mursu kuuluisi tulkita pörssin kannalta?

Vai onko mursu vain yksinkertaisesti “this time is different”-ilmentymä?

Eipä ois ehkä reilut 3vuotta sitten uskonut, että pian on maailmanlaajuinen tappava kulkutauti, täysimittainen sota euroopassa ja Haminassa rannalla köllöttelee mursu.

61 tykkäystä

Malliesimerkki mistä tämä markkina käytännössä syntyy! :smiley:

48 tykkäystä

Ajauduin lukemaan keskustelun @JHeiskanen kanssa. Komppaan Heiskasta kyllä kovin, ja pohdin, että minkälaista fundaa sinä löydät cryptoista? Viestisi oli pitkä ja varsin hankalasti ymmärrettävä näin cryptonoviisille. Ymmärsitkö kaiken itse? Osaisitko selittää tuon fundapuolen kuin olisin 10 vuotias? Tai antaa tosiaan esimerkin jostain cryptosta :slight_smile:

Yllä kopioimani pätkä herätti huomion. Tarkoitatko, että sijoitat kaikkineen 500e cryptoihin, vai 500e/kk palkastasi? Toki palkkaasi en tiedä, mutta jotenkin toivon, että tarkoitat ensimmäistä.

Vain näkemyksiä jos haluat sparrata, jokainen tekee suunnitelmansa itse. :slight_smile:

14 tykkäystä

Oikein. :+1:

Lomalla kuuluu ladata akkuja. Kannattaa pitkällä aikavälillä (ja miksei lyhyemmälläkin).

5 tykkäystä

Sijoitan 500e noin 2-3kk välein. Kuukausittain olisi mahdoton nykyisellä palkalla. En osaa antaa esimerkkiä enkä selittää fundapuolta yhtään.

4 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Jokainen pelaa juuri sillä riskillä, kuin itselleen sopivaksi näkee. Mulla tulis vatsahapot varmaan nenästä noin suurella panostuksella spekulantteihin, joista ei täyttä ymmärrystä/ näyttöä vielä ole. Nostan hattua rohkeudelle!

Toivotan onnea sijoituksiin, olkoon ne sinulle suotuisat! :relaxed:

24 tykkäystä

Inderesin etusivu, joka osaa kertoa, että syy ei ole minun joten onko muilla sama?


:thinking:

Edit. Korjaantui näköjään

1 tykkäys

Ihan oikeasti? Hänkö on niin loukkaantunut liputuksista, että linkittää tänne ainoastaan omia Twitter-postauksiaan, juttelee enää yksityisviesteillä ja käskee muiden kirjoittaa yhtiöketjuun omasta puolestaan jos on jotain muuta asiaa kuin oma Twitter-postaus?

11 tykkäystä