Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta

Ajateltiin tehdä lopulta oma ketju tälle Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöedustajan valitsemiseen liittyen. Saimme privana hyvän viestin siitä, että tämä keskustelu saattaa hukkua tuonne Kahvihuoneelle ja sitten toisaalta pohdittiin sitäkin, että tämän tärkeän aiheen ympärille vaaditaan oma ketju, missä voidaan rauhassa tutustua ehdokkaisiin ja keskustella enemmänkin aiheesta ilman, että viestit hukkuvat johonkin ketjuun jne. :slight_smile:

Eli pidemmittä kirjoituksitta siirrän Kahvihuoneesta @Astrix n ja mun kyselyn tänne sekä ehdokkaiden vastauksia, joiden pohjalta keskustelua on mukavampi jatkaa. Kiitos ja tsemppiä kaikille ehdokkaille! :slight_smile:

10 tykkäystä

Morjensta Foorumiin,

Olen ystäväni @Astrix n kanssa halunneet vähän tentata kysymyksillä nimitys- ja palkitsemistoimikunnan ehdokkaita.

Tässä alla on linkki Juha Kinnusen viestiin, jossa kerrotaan tästä tärkeästä tehtävästä ja siitä, kun selaatte alaspäin viestejä, niin saatte myös lisää informaatiota asiasta sekä ehdokkaista. :blush:

Kysymykset ovat tehty tosissaan… ehkä osin hieman pilke silmäkulmassa ja rennoin ottein. Ehdokkaat ovat jo osin vastanneetkin joihinkin meidän kysymyksiimme jo kertoessaan itsestään Inderesin omassa yhtiöketjussa, joten pientä kertausta tulee väkisinkin. Kysely oli oma päähänpistoni ja tässä ei ole Inderes mukana millään tavalla + otin Kimin kaveriksi tähän, jotta kyselystä tulisi hyödyllisempi ja järkevämpi. Ehdokkaiden omista esittelyteksteistä ja meidän kysymyksistä päätellen me olemme yhteisönä ottamassa entistä isompaa roolia Inderesin ja yhteisön kehittämisessä - tiedoksi @Kaj_Hagros_Inderes_h ja @mikael_rautanen.

Meille on jo ilmoittautunut neljä erinomaista ehdokasta @anttirs, @jheiskanen, @Johannes_Sippola ja @mauri. Korostaisin, että vielä ehtii hyvin ehdokkaaksi mukaan, koska tiedossamme ei ole mitään aikataulua vielä, miten ja koska prosessi virallisesti etenee.

Tässä kysymykset, arvoisat ehdokkaat:

  1. Kerro, kuka Sinä olet noin kolmellakymmenellä sanalla.
  2. Millainen sinä olet sijoittajana?
  3. Miksi sinut pitäisi valita?
  4. Minkä takia sinua EI kannattaisi valita?
  5. Mitä värikkyyttä ja uutta sinä uskoisit tuovasi toimikuntaan?
  6. Sinä edustat toiminnallasi ennen kaikkea yhteisöä, millä konkreettisilla keinoilla ajat eteenpäin yhteisön etuja hallitustyöskentelyyn ja sitä kautta koko yhtiön johtamiseen asti?
  7. Mistä asioista koostuu hyvä hallitus?
  8. Onko pörssilistautuminen parantanut vai huonontanut yhteisön hyvinvointia ja yhtiön läpinäkyvyyttä yhteisön jäseniä kohtaan?
  9. Mikä on parasta yhteisössämme?

Huomioikaa, että ehdokkaat voivat olla matkoilla tai muuten vaan rennosti kesälomilla, niin annetaan ehdokkaiden vastata rauhassa, kun kerkeävät. Hyvät ehdokkaat, saatte hyvin vapaasti vastata kysymyksiimme ottamatta stressiä siitä, kuinka tarkkaan vastaatte juuri meidän kysymykseemme - pääasia, että tulette paremmin yhteisön kanssa tutuiksi.

Suuri kiitos ehdokkaille sekä Inderesille - teidän ansiosta jatkossa foorumilaisten ääni kuuluu entistä paremmin! :blush:

32 tykkäystä

Ensinnäkin, suurkiitos @Astrix ja @Sijoittaja-alokas mainioiden kysymysten laatimisesta! Koitanpa vastata nyt näihin kyssäreihin jokseenkin kattavasti, mutta napakasti :slight_smile:

  1. Olen 21-vuotias kohta kolmannen vuoden lääketieteen opiskelija ja sijoitusyhtiön toimitusjohtaja - mutta ennen kaikkea Inderesin Sijoitusfoorumin moderaattori (alkaen vuodesta 2020) ja Inderesin yhteisön innokas ja omistautunut jäsen vuodesta 2017 lähtien.
  2. Olen sijoittajana pohjimmiltaan iso Inderesin analyysin peesaaja, mutta vakavasti ottaen oma mukavuusalueeni on arvosijoittamisen ja erikoistilanteiden maailmassa. Olen vuosia opetellut lukemaan Inderesin analyysiä mahdollisimman kriittisesti, ja tunnistamaan analyysiä apuna käyttäen parhaat sijoituskohteet Helsingin pörssistä - tavoitteena vuosiksi eteenpäin on tehdä reilua ylituottoa Helsingin pörssin tuottoindeksiin nähden. Mikäli joskus funda-analyysi tavalla tai toisella “kuolee”, niin minulta löytyy myös laaja tietämys teknisestä analyysistä ja treidaamisesta.
  3. Minut pitäisi valita siksi, että Inderesin yhteisön eteen olen ollut jo vuosia valmis antamaan kaikkeni, että yhteisöllä olisi hyvä olla, ja että yhteisö saisi ilmentää parasta itseään päivästä toiseen. Koska nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan haetaan nimenomaan yhteisöä edustavaa näkökulmaa, uskon minun olevan hyvä edustaja tässä tehtävässä - olenhan tarkkaillut ja ollut osana yhteisöä jo hyvin pitkän aikaa.
  4. Minua ei kannata valita siksi, että minulla olisi paperilla kaikista kovin CV tai kaikista pisin kokemus hallitus- tai toimikuntatyöskentelystä - jos haluaa paperilla kaikista kovimman suorittajan, niin siihen varmasti löytyy parempiakin ehdokkaita meikäläisen tilalle.
  5. Uskon tuovani toimikuntaan nuoruuden mukana tuomaa innokkuutta ja pelkäämättömyyttä kysyä joskus typeriäkin kysymyksiä, jotta kaikki kiperimmätkin asiat tulevat selvitettyä perinpohjaisesti, ja ennen kaikkea yhteisöä ajatellen.
  6. Yhteisön etujen ajamiseen yksinkertainen ja kaikista varmin tapa on pitää yhteisö jatkuvasti mielessä. Ilman yhteisöä Inderesiä ei olisi, ja siksi yhteisöstä on pidettävä erittäin hyvää huolta. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kerta kun ajetaan jotain muutosta X, niin on kysyttävä ääneen “Mitä meidän yhteisö ajattelisi tästä muutoksesta?” “Onko tästä muutoksesta potentiaalisesti haittaa/hyötyä meidän yhteisölle?” Myös jatkuva tarkastelu yhteisön osallistamisen mahdollisuuksiin esimerkiksi muutoksia tehtäessä on oltava pöydällä!
  7. Hyvä hallitus koostuu asialleen omistautuneista, erinomaisista ja intohimoisista osaajista, jotka ovat valmiita kehittämään firman toimintaa pitkäjänteisesti, ja etenkin Inderesin tapauksessa ovat valmiita kehittämään firman toimintaa yhteisön elinvoima ja pitkäikäisyys edellä.
  8. Pörssilistautuminen ei ole mielestäni millään merkittävällä tavalla vaikuttanut yhteisön hyvinvointiin kumpaankaan suuntaan. Yhteisön hyvinvoinnin muutokset ja niiden syyt ovat mielestäni muualla kuin pörssilistautumisessa itsessään tapahtumana. Yhtiön läpinäkyvyydessä ei mielestäni ole tapahtunut pörssilistautumisen myötä merkittäviä muutoksia, mutta joitain huolia on herännyt esimerkiksi analyytikoiden jaksamistasosta, jossa pörssilistautuminen voi olla myötävaikuttavana tekijänä (mutta tätä ei luonnollisesti voi tietää täysin varmaksi, ellei jotenkin maagisesti asu analyytikoiden päässä).
  9. Yhteisössämme parasta on erinomainen keskustelujen laatu - uskallan väittää, että parempaa analyysiä ja sparrausta etenkin Helsingin pörssin yhtiöistä on erittäin vaikeaa löytää muualta. Yhteisö on ollut kautta aikojen myös erinomainen suodattamaan häiriköt ja huonoa henkeä luovat viestit pois ylläpitämällä ns. “Foorumin henkeä” - tästä olen erittäin ylpeä.
84 tykkäystä

Kiitos kysyjille. Tässähän saadaan ihan vaalitunnelmaa, vaikka makkaraa ja pullakahveja ei olekaan tarjolla :slight_smile: :ok_hand:

Olen pian 30-vuotisjuhlia viettävä urheilutoimittaja ja yrittäjä Helsingistä. Yrittäjänä pyrin aina kehittymään, löytämään uusia asiakkaita ja laajentumaan niille aloille, joista aidosti välitän. Harrastuksiani ovat sijoittaminen, uinti ja lautapelit. Onnellisesti naimisissa :muscle:

Olen yksinkertainen kaveri, joten tykkään yksinkertaisista ja vaatimattomista yhtiöistä. Asioita, joista tykkään:

  • aliarvostus
  • huonosti tunnettu
  • yksinkertainen liiketoiminta, jonka tulonmuodostuksen minäkin ymmärrän
  • erikoistilanne (single seller setup, jotain yritysjärjestelyä ei vielä hinnoitella kunnolla jne.)
  • kovat katteet
  • selväsanainen ja suora toimitusjohtaja

Asioita, joista en tykkää:

  • kultti yhtiön ympärillä
  • matalat katteet
  • yhtiön historiasta tai statuksesta maksaminen
  • toimitusjohtaja, joka piilottelee ja vähättelee huonoja uutisia

Sijoittajana tykkään pohtia asioita ajan kanssa. Jos minun täytyy tehdä päätös 15 minuutissa, menee hommat lähtökohtaisesti pieleen. Kun ehdin omassa rauhassani viikkojen aikana miettiä jotain sijoituscasea, oma ratkaisuni kypsyy kuin itsestään.

Näen, että yhteisö ei minut valitsemalla yhteisö ei saa kansanedustajaa vaan juoksupojan. Minua ei valita tehtävään, jotta tekisin parhaita päätöksiä saamallani mandaatilla. Minut valitaan, jotta voin mittailla yhteisön pulssia, kysellä mielipiteitä ja välittää ne sitten tiiviissä paketissa eteenpäin toimikuntaan.

Koosteiden ja “haastattelun” osalta luotan työssä saamaani kokemukseen. Foorumilaisten jututtaminen on helpompaa kuin lätkänpelaajien: täällä ei joudu kenenkään tönimäksi pukukoppikäytävällä tappion jälkeen ja ajatuksetkin tuppaavat olemaan paremmin artikuloituja :smiley:

Minulla on myös hyvin joustava kalenteri. Olen käytettävissä silloin, kun minua tarvitaan, eikä @Juha_Kinnunen ja kumppaneiden tarvitse taipuilla, että saadaan kokous pystyyn. Sanokaa aika ja paikka, minä tulen paikalle ja tuon pullat :bagel:

Jos yhteisö katsoo, että tehtävään on joku parempi henkilö tarjolla. Tylsä vastaus, olen pahoillani :frowning:

Värikkyydestä en uskalla sanoa mitään. En uskalla lähteä omaa persoonaa tai huumorintajua markkinoimaan. Siitä on parempi jokaisen muodostaa omat mielipiteet.

Uutta voisin tuoda paljonkin. Olen aika herkkä tarttumaan kulahtaneisiin ajatusmalleihin, joissa asiat tehdään samalla tavalla kuin aina ennenkin ihan vain tottumuksesta. Tykkään ylipäätään haastaa ja heitellä ideoita, mutta minulla ei ole ikinä tunteet pelissä. Olisin töissäkin tyytyväisempi, jos ei mentäisi heti aina minun idealla, vaan joku nokittaisi heti perään paremmalla.

Olen myös kova kyselemään. Tykkään muodostaa oman kokonaiskuvan asiosita, ja sen tekemiseksi minun täytyy usein kysellä “hölmöjä”. Tämä tapa voi viedä myös vanhojen tekijöiden ajattelua uusille urille.

Olen tähän mennessäkin heittänyt aika paljon kehitysehdotuksia yhteisöön, sivustoon ja foorumiin liittyen ihan tavallisena foorumilaisena ja samaa ajattelin jatkaa.

Inderesiä johdetaan henkilöstön ja yhteisön hyvinvointi edellä. Minun ei siis tarvitsisi toimia minään yhteisön rakkikoirana, joka räyhää milloin mistäkin ja taistelee kynsin hampain yhteisön edun puolesta.

Sen sijaan uskon ennemmin, että toimikunta sekä yhteisö kaipaavat suodatinta. Tänne Foorumille tulee päivittäin valtava määrä viestejä. Vaikka Inderesiä koskevat asiat laitettaisiinkin aina yhtiöketjuun ja niihin vastattaisiin, niin huomiot saattavat unohtua johdolta. On myös hyvä olla laadunvalvontaa. Voin kysellä, miten tämä ja tuo asia nyt etenee, jotka @Sijoittaja-alokas aiemmin nosti esiin.

Samaan aikaan olisin myös hyvä tietokanava yhteisön suuntaan. Yhdestä viestistä saisi aina kaiken olennaisen, että miten kokouksissa on mennyt, mitä hallitukseen voitaisiin kaivata lisää ja mitä mieltä yhteisön aiemmista pointeista oltiin.

En ole koskaan työskennellyt hallituksessa, mutta en usko hallitusten olevan kovin erilaisia tavallisesta tiimityöstä. Tästä johtuen uskallan vastata kysymykseen pelkästään oman työurani pohjalta.

Hyvä hallitus koostuu hyvistä tyypeistä. Heillä on työkokemusta erilaisilta aloilta, joista jokainen on olennainen yhtiön kannalta. He kaikki osaavat olla rakentavasti eri mieltä keskenään, sillä kehitystyössä konflikteja tarvitaan aina. Hyvästä ajatuksesta ei tule timanttista toteutusta, jos sitä ei ole kehitelty matkalla.

Hallitusten jäsenien tulisi myös olla intohimoisia yhtiötään kohtaan. Urheilumaailmassa puhutaan siitä, että pelataan rinnassa olevalle logolle eikä selässä olevalle nimelle. Hyvä hallituksen jäsen on virassaan auttaakseen yhtiötä eikä omaa CV:tään.

En usko, että pörssilistautuminen on vaikuttanut yhteisöön millään tavalla. Ehkä sillä on ollut pieni positiivinen vaikutus siinä mielessä, että meistä Inderesin kannattajista on tullut myös pienomistajia :slight_smile:

Ehkä mielialaan ja ihmisten hyvinvointiin on enemmän vaikuttanut markkinalasku ja etenkin sotahuolet. Näihin Inderes ei voi tietysti vaikuttaa, mutta toivottavasti joku on löytänyt täältä hyvää juttuseuraa ja saanut hieman helpotusta ahdistukseen.

Yhdellä sanalla: laatu.

Keskustelu on korkeatasoista, poikkeuksellisen. Täällä ei mennä henkilökohtaisuuksiin, asiat perustellaan ja eri mieltä ollaan hyvässä hengessä. Ihmisiä muistetaan myös kehua ja kiittää.

Kulttuuri on aivan mahtava. Uudet jäsenet otetana avosylin vastaan, mutta heitä silti asiallisen napakasti ohjataan noudattamaan meidän sääntöjä. Prosessi on upean itseohjautuva. Ihmiset, jotka eivät ehkä jaa foorumin arvoja löytävät nopeasti tiensä ulos, ja ne jotka jakavat, pääsevät nopeasti sisään.

67 tykkäystä

Laitetaan tähän vielä linkit alkuperäisiin ehdokasasetteluviesteihin Inderes-ketjuun, niin jokainen joka ei ole vielä tutustunut ehdokkaiisiin, voi käydä lukemassa nämä fantastiset esittelytekstit rohkeista ehdokkaista, jotka ovat siis näillä näkymin (ilmoittautumisjärjestyksessä) @Johannes_Sippola @anttirs @JHeiskanen ja @Mauri! (Saa taputtaa).

Onko jollain pokkaa lähteä ehdolle näitä kovia nimiä vastaan? Ilmoittaudu mielellään tähän ketjuun jos olet huolellisesti tutustunut nimitys- ja palkitsemistoimikunnan jäsenen tehtävään ja koet, että juuri Sinä olet se henkilö, joka voi edustaa kasvavan Inderes Oyj:n toimikunnassa Inderesin koko yhteisöä nauttien yhteisön arvokkaasta luottamuksesta sekä antaa kasvot suurelle ja monipuoliselle yhteisöjoukolle. Mitään sen virallisempaa tapaa asettua ehdokkaaksi ei ole, joten tähän vaan esille parhaaksi katsomallaan tavalla. Vielä ehtii ilmoittautua!

17 tykkäystä

Pahoittelut, että vastauksiani on saanut hieman odottaa. On tullut oltua kesälomalla paljon pelkän puhelimen varassa, ja sen verran keski-ikäistyvä jo olen, että tarvitsen näin pitkien viestien kirjoittamiseen tietokoneen. :slight_smile:

@Astrix tuossa jo linkkasikin tuon aiemman viestini, joka on Inderes-ketjussa. Kyseinen viesti pitää sisällään osittain vastauksia näihin Alokkaan ja Kimin kysymyksiin, mutta kirjoitellaan tähän viestiin hieman uusiakin asioita, niin ei tule päästettyä itseä liian helpolla.

Nyt kun tätä oikein hetken pohti, niin tajusin olevani ihan kunnon suomalainen stereotypia-ruuhkavuosi-isä; omakotitalo, kaksi lasta, kaksi autoa ja keskiluokkainen toimistotyö. Harrastuksetkin ruuhkavuosimiehelle tyypillisiä; punttisali, maastopyöräily, sijoittaminen, lukeminen.

En tiedä pitäisikö tälle itkeä vai nauraa. :face_with_hand_over_mouth:

En ole mikään suuri tyyli-kategorisoinnin fani, mutta jos johonkin muottiin pitäisi itsensä istuttaa, niin olisi paikkani ainakin tällä hetkellä jonkinlaisessa kasvu- ja laatuyhtiösijoittajan lokerossa. Ehkä kuuluisa Growth At the Reasonable Price (GARP) -meininki jossain määrin kuvastaa touhuani. Ostan osakkeita lähtökohtaisesti “mitä ostaisit, jos et saisi myydä kymmeneen vuoteen”-mentaliteetillä.

Lueskelen erilaisista yhtiöistä aika laajasti ainakin pintapuolisia asioita, mutta perusteellisemmin kiinnostun yleensä yrityksistä, joilla on pitkä kasvukiitorata, kasvava markkina, laadukas tuote/palvelu, voimistuvia kilpailuetuja ja skaalautumispotentiaalia. Olen suuri CEO-/CFO-haastattelujen ystävä, joten luotettavaa ja selkeäsanaista johtoa arvostan myös suuresti.

Olen sijoittajana siinä määrin nöyrä, että uskon pärjääväni parhaiten kotimaassa ja pk-kokoluokassa. Uskon, että tässä kohderyhmässä minulla saattaa olla paikoittain pientä “kilpailuetua” muihin sijoittajiin nähden jos teen analyysini huolella. Sen sijaan suuryhtiökentässä tai ulkomailla menettäisin suuren osan tästä mahdollisesta kilpailuedustani, joten ainakaan tällä hetkellä aikani ja osaamiseni ei riitä näiden tutkimiseen riittävän laadukkaasti. Ei liene siis yllätys, että salkun suurimpia omistuksia ovat tällä hetkellä Qt, Talenom, Incap ja Revenio.

Mutta jos mennään yhtiöasioiden ulkopuolelle, niin muut sijoittamiseen liittyvät intohimon kohteet ovat erityisesti sijoittamisen psykologia sekä laajemmat yhteiskunnalliset kehityssuunnat. Näiden oppien avulla yritän paikata yhtiökohtaisen analyysini puutteita ja välttää ainakin räikeimmät käyttäytymisvirheet osto- ja myyntipuuhissa. Jos minun pitäisi nimetä jokin sijoittamiseen liittyvä vahvuus omassa toiminnassani, olisi se kenties juuri psykologinen puoli, jonka ansiosta en ole ehkä aivan niin tunneohjautuva sijoituskäyttäytymisessäni kuin keskimääräinen piensijoittaja.

Tähän vastasin tuossa Inderes-ketjun viestissäni mielestäni aika tyhjentävästi, joten nostan nuo huomiot lainauksena alle.

Tiivistäisin kuitenkin tähän vielä sen verran, että pitäisin tässä tehtävässä omana vahvuutenani laaja-alaista ja hieman tyypillisestä alan ammattilaisesta poikkeavaa näkökulmaani. Jos keskimääräinen sijoitusalan ammattilainen on yksityisen puolen kauppatieteilijä, numeroalojen luonnontieteilijä tai (D-)insinööri, niin minä taas olen enemmänkin humanisti(/yhteiskunta)-luonnontieteilijä, julkisen sektorin asiantuntija ja laajasti maailmaa tarkasteleva generalisti.

Jonkun mielestä tämä on todennäköisesti kamala heikkous, mutta itse näen, että tiimissä on hyvä olla erilaisia taustoja ja osaamisia, kunhan intohimo on yhteinen ja kemiat muuten kohtaavat.

Toisena vahvuutena pitäisin voimakasta intohimoani ja sitoutumistani sijoittamiseen ja Inderes-yhteisöön. Olen niin tolkuttoman kiinnostunut sijoittamisesta, että huomaan täyttäväni lähes kaikki vapaat raot päivissäni sijoittamiseen liittyvillä asioilla ja aivan ylivoimaiset tietolähteeni ovat Inderes-alustan materiaalit, Inderes-yhteistö ja Twitter (jossa suuri osa kirjoittajista on Inderes-yhteisön jäseniä). Yhteisö voi olla takuuvarma, että minä olen täällä sijoittaja-somessa aktiivisena yhteisöläisenä myös tulevaisuudessa.

Myös tämän perkasin aika tyhjentävästi toisessa viestissäni.

Tiivistäisin tämän niin, että jos halutaan kokenutta sijoitusalan ammattilaista, jolla on muodollista koulutusta ja kokemusta sijoituspuolelta tai kaupalliselta alalta sekä mittavat verkostot bisnesmaailmaan, niin silloin minun valitseminen on huono idea.

Varmasti toisin ainakin havainnoimaani piensijoittajien ja Yhteisö-jäsenten sentimenttiä, tunnelmaa ja ehdotuksia mukaan sekä toimikunnan keskusteluun että sen päätöksentekoon. Lisäksi toisin varmasti hieman tavanomaisesta analyytikko-ajattelusta poikkeavaa laaja-alaista näkökulmaa toimikunnan työskentelyyn.

Voin olla väärässä, mutta olettaisin, että suurimmalle osalle Yhteisön jäsenistä nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työskentely ei ole tuttua. Näin ollen Yhteisön näkökulmasta mielestäni ensimmäinen ja tärkein tehtäväni olisi kuvata toimikunnan työskentelyä ja sen tavoitteita ymmärrettävästi ja läpinäkyvästi. Näin yhä useampi Yhteisön jäsen voisi matalalla kynnyksellä kiinnostua toimikunnan työskentelystä ja päästä osallistumaan Inderesin tulevaisuuden luomiseen. Samalla tämä voisi raivata hieman tietä sille, että yksityissijoittajat osaisivat myös muissa omistamissaan yhtiöissä osallistua nykyistä aktiivisemmin ja demokraattisemmin kaikkeen yhtiöitä koskevaan päätöksentekoon.

Mielestäni toimikunnan yhteisöjäsenen tulee oma-aloitteisesti ja aktiivisesti kerätä tietoa Yhteisön toiveista, tarpeista ja ehdotuksista, ja tuoda ne toimikunnan työpöydälle Yhteisön toivomalla tavalla. Minulla on varmasti joitakin omia ajatuksia Yhteisön osallistamisesta, mutta tietysti Yhteisön ja toimikunnan välisen vuorovaikutuksen tulee antaa muotoutua paljolti myös sellaiseksi kuin Yhteisö toivoo.

Joka tapauksessa tärkeitä arvojani niin tällaisessa työssä kuin muutoinkin elämässä olisivat rehellisyys, luotettavuus ja avoimuus. Kun Yhteisön ja toimikunnan välinen vuorovaikutus ja työskentely luodaan avoimeksi, selkeäksi ja luotettavaksi - ja asioista puhutaan rehellisesti oikeilla nimillä - niin yhteisön parhaat ehdotukset tai syvimmät huolet nousevat kyllä esiin ja ne saavat toimikunnan työskentelyssä ansaitsemansa paikan.

En omaa minkäänlaista virallista hallitustyöskentely-taustaa, joten en tiedä kuinka kriittistä tarkastelua ajatukseni hallitusammattilaisten mielestä kestävät. Tässä ne ajatukseni kuitenkin ovat:

Olen ehdottomasti sitä “koulukuntaa”, jonka mielestä kaikki huippumenestyksekäs työ edellyttää rajua intohimoa ja motivaatiota tehtävää työtä kohtaan. Tämän lisäksi pitää tietysti olla kovaa ja riittävän monipuolista osaamista etenkin niissä aihealueissa, jotka ovat Yhtiön kulloisenkin strategian kulmakiviä. Kolmantena asiana nostaisin hallitusjäsenten verkostot ja kumppanuudet, joiden avulla on mahdollista saada vipuvartta monenlaisiin asioihin aina rekrytoinneista yrityskauppoihin.

Yksi asia, joka mielestäni jää usein liian vähälle huomiolle on hallituksen sitoutuminen ja omistautuminen tehtävään työhön. Monet hallitusammattilaiset työskentelevät lukemattomissa erilaisissa hallituksissa, jonka lisäksi heillä saattaa olla jossakin yrityksessä myös operatiivinen työtehtävä. Kun tähän yhdistetään erilaiset muut luottamustoimet ja yksityiselämä, niin osakkeenomistajien on mielestäni ihan oikeutettua toisinaan kantaa huolta hallitusjäsenten omistautumisesta ja sitoutumisesta.

Ristiintyöskentely tuottaa varmasti tiettyyn pisteeseen asti synergioita - ja esimerkiksi niitä minunkin aiemmin mainitsemia verkostoja - mutta useimmat ihmiset varmasti allekirjoittavat sen, että jos huomio, osaaminen ja ajankäyttö hajautuu todella laajalle, niin yksittäiseen hallitustehtävään laitettavan työn määrä ja laatu ei todennäköisesti ole parhaalla mahdollisella tasolla. Ihmisiähän hallitusammattilaisekin vain kaiketi ovat.

Lopuksi on pakko vielä mainita yhteishenki ja se kuuluisa kemia hallitusjäsenten kesken ja hallituksen ja toimivan johdon välillä. Pitää luoda ja ylläpitää sellaista ilmapiiriä ja kulttuuria, jossa kaikista asioista voidaan keskustella avoimesti, rehellisesti ja hyvässä hengessä. Jos mennään yhtiökohtaiselle tasolle, niin kyllähän Inderes Oyj:n Playbook muodostaa ihan loistavan selkärangan myös hallitystyöskentelylle, vaikka se ymmärtääkseni onkin ensisijaisesti operatiivisen työskentelyn “reseptikirja”.

Tätä on mielestäni todella vaikea arvioida. Mutu-tuntumalla sanoisin, että listautumisen vaikutukset Yhteisön hyvinvointiin ovat toistaiseksi aika pieniä ja enemmän Yhteisöön vaikuttanee markkinasentimentti, pörssin vuosikierto ja reaalitalouden käänteet. Listautumisella on kuitenkin voinut olla vaikutusta yhtiön tunnettuuteen ja siten listautuminen on varmasti poikinut joitakin uusia jäseniä Yhteisöön.

Toinen mahdollinen positiivinen listautumisen vaikutus Yhteisöön on voinut olla omistajajäsenten sitoutuminen Yhteisöön. Pidän nimittäin mahdollisena, että kun omistat siivun Inderesistä (ja samalla Yhteisöstä), niin ehkä sitoutumisesi laadukaaseen ja aktiiviseen keskusteluun on voimakkaampi kuin jos et olisi yhteisöomistaja.

Se, että en pysty sanomaan listautumisen vaikuttaneen erityisemmin Yhteisöön, on mielestäni ensisijaisesti hyvä asia. Ennen listautumista oli nimittäin myös huolta siitä, että muuttuuko Inderes (ja sen mukana Yhteisö) jotenkin konservatiivisempaan, pölyttyneempään tai kankeampaan suuntaan. Mielestäni tällaiset huolet eivät ole toteutuneet, vaan Inderesin ja Yhteisön toiminta on kehittynyt mielestäni eteenpäin ihan yhtä laadukkaasti, avoimesti ja intohimoisesti kuin ennen listautumistakin.

Yhteisössä on niin paljon hyviä asioita, että varmaan jotakin jää mainitsematta, mutta listataan nyt ainakin ne, jotka tulevat heti mieleen:

Yhteisöllisyys, yhteisöllinen uuden oppiminen, toisten auttaminen, omista kokemuksista avoimesti puhuminen, kohtelias haastaminen, ystävällisyys ja käytöstavat, analyytikoiden ja yhtiöedustajien osallistuminen, laadukas moderointi ja jäsenten monimuotoisuus.

Yhteisö on vähän kuin sellainen vanhan ajan yleinen sauna. Siellä istutaan titteleistä ja osaamisesta välittämättä samalla lauteella, ja jokainen voi tuoda oman näkemyksensä mukaan keskusteluun. Kunniaa ja selkääntaputtelua (tai vaihtoehtoisesti isällistä työnohjausta) annetaan jokaiselle ansionsa mukaan.

Tuskin millään foorumilla voisin oppia sijoittamisesta näin laadukkaasti, monipuolisesti ja hyvässä hengessä. :heart:

57 tykkäystä

Nice to have you back :+1:

5 tykkäystä

Luin tuon Maurin vastauksen, ja hetken pohdittuani taidan olla Mauri :smiley: Eli stereotypia-ruuhkavuosi-isä; omakotitalo, nokitan kolmeen lapseen, kaksi autoa ja keskiluokkainen toimistotyö. Harrastuksena punttisali, maastopyörily, sijoittaminen ja lukeminen. Huh huh :rofl:

Pitkää peliä pelaava rajatun portfolion omistava sekasijoittaja. Salkku koostuu noin kymmenestä pienestä/pienehköstä suomalaisesta yhtiöstä. Sisältönä muutama vuosien saatossa hyväksi todettu salkun kivijalka, yhdestä kahteen “jokeria”, sekä loput kasvuaihioita (joiden toivon kasvavan salkun kivijalka -kategoriaan". Satunnaisesti maustan salkkua turbo shorteilla “vakuutustoimintana”. Ja kuten kaikki muutkin vakuutukset, myös tämä minulle maksaa :smiley: Mutta otan sen vaihtoehtoiskustannuksena, jolla estän itseäni veivaamasta yhtiöitä joita haluan pitää.

Tykkään ottaa pienen siivun mielenkiintoisesta yhtiöstä jo alkuperehtymisen perusteella, jonka jälkeen tutkin firman tarkemmin. Jatkotutkimusten jälkeen teen vasta päätöksen onko yhtiö tullut salkkuun jäädäkseen (jolloin ostellaan ajallisesti hajauttaen) vai lähteekö alkupositio myyntiin. Tällaista ostotyyliä joudun käyttämään oman mielen hallitsemiseksi, jos ei ole “entrypositiota” ko yhtiöstä salkussa ja yhtiöön perehtymisen aikana sen hinta on noussut niin olen huomannut että minulla on todella vaikea aloittaa ostoja vaikka yhtiö olisi edelleen ostohinnoissa. Näin olen usein jäänyt kelkasta.

Ehkä voisi sanoa että olen psykologinen sijoittaja joka taistelee omia mielihaluja vastaan ja koittaa manipuloida itseään toimimaan oikeen :smiley:

Nimitys- ja palkitsemistoimikunnan tärkeimpinä tehtävinä kun on rakennella hallitus ja ruuvailla palkitsemiset kohdilleen niin uskoisin että kokemukseni hallitustyöstä edesauttavat hallituksen rakentamisessa. Ja toki kuten tuonne Inderesin yhtiöketjuun jo laitoinkin niin haluaisin päästä ulosmittaamaan uusia oppejani Kauppakamarin hyväksytty hallituksen jäsen -kurssilta.

Kilpailijaehdokkaillani on selkeästi suurempi polte Inderesiin yleisesti liittyviä asioita kohtaan, jotenka minua ei kannata valita mikäli tehtäväkentän odotetaan laajevan osaltani nimitys- ja palkitsemistoimikunnan vastuualueen ulkopuolelle :slight_smile:

Inderesin toimiala ei ole minulle erityisesti vahvuusalueella.

Kokemattomuus nimitys- ja palkitsemistoimikunnassa työskentelystä.

Ehkä hallituskokemus voi olla jollain tavalla haitaksikkin jos on nähnyt milloin hommat menee hyvin ja milloin huonosti niin saattaa helposti alkaa survoa asioita sille mallille joka on jossakin toisessa paikassa toiminut, vaikka se ei mikään tae ole että ne juuri inderesissä toimisivat. En usko että tämä on kohdallani merkittävä riski, mutta jos tämän riskin haluaa kokonaisuudessaan poistaa niin itse äänestäisin Mauria :slight_smile: On nimittäin aika saman oloinen herra kuin itse olen :smiley:

Uudesta vaikea sanoa, en tiedä mikä toimikunnan toiminnassa juuri Inderesillä on vanhaa. Värikkyyttä voisi olla letkeä osallistumistyyli kokouksiin :smiley: Toki värikästä sakkia tuossa toimikunnassa istuu nyttenkin, jotenka tiiä sitten onko sateenkaari sen värikkäämpi vaikka siihen yksi väri lisätään :rofl:

Josko sitä seuraavaksi sitten äänestettäisiin yhtiön hallitukseen yhteisöjäsen, tai varajäsen. Tuskin sen enempää “hands-on” voi yhteisö enää päästä, jolloin ollaan saavutettu maksimaalinen inderesin yhteisöllisyys :smiley:

Hallituksen yksilöiden eroavaisuus monipuolisen kokonaisuuden rakentamiseksi. Esim inderesin tapauksessa KV laajentumisen osaava jäsen, mielellään ikä ja sukupuoli eroja, eri kokemuspohjilta henkilöitä, ja toki myös ereistä näkökulmista yhtiötä katsovia henkilöitä. Ja kaikista näistä erilaisista henkilöistä huolimatta, kaikkien tulee olla kykeneviä rakentavaan, laadukkaaseen ja mukavaan hallitustyöskentelyyn.

Ei mielestäni ole muuttunut miksikään. Ehkä jotain pikku nippeleitä ei aina heti tule tietoon jonkun hiljaisen jakson vuoksi, mutta vastapainona tuleekin sitten pääsylippu yhtiökokouksiin ja konkreettista rahallista hyötyä kun yhteisön omistajajäsen on omalta osaltaan rakentamassa yhteisöä laadukkaammaksi omalla pienellä panoksellaan.

Yhteisön laatu on parasta. Laadukkaat moderaattorit, erinomaiset jäsenet. Kaikki pyrkii tekemään tästä paremman paikan keskustella ja jakaa tietoa.

Laadun alle nyt toki voi laittaa monia asioita mutta tuon esille erityisesti yhteisön crowdsoursingin, jota löytyy useissa yhtiöketjuissa siinä määrin että yhteisön jäsenellä on oikeasti useassa paikassa kilpailuetua muuhun sijoittajakuntaan nähden :sunglasses:

Keep up the good work!!

31 tykkäystä

Koska yleisökysymykset ovat sallittuja niin ajattelin pistää itse tulille muutaman oman kysymyksen. En varsinaisesti yrittänyt keksiä mitään turhia hiillostuskysymyksiä vaan pikemminkin haluan selvittää ehdokkaiden ajatusmaailmaa yhteisöä koskien ja “mätsääkö” ajatukset omien ajatusteni kanssa. Uskon, että saan tämän jollain tasolla selville alla olevilla kysymyksillä.

  1. Miksi Sinä yleensä haluat lähteä tähän yhteisöedustajan tehtävään? Mitkä asiat sinua motivoivat tässä tehtävässä?
  2. Osakeyhtiöön liittyvien tehtävien suora tai epäsuora syvällinen tarkoitus on yleensä tehdä yhtiön kannalta fiksuja päätöksiä jotka luovat arvoa omistajille, mutta kumpi on sinulle tehtävän suorittamisen kannalta ja henkilökohtaisestikin tärkeämpää: yhteisön etujen ajaminen yhteisön jäsenten vuoksi (koskee käytännössä foorumiyhteisöä, johon kuuluu myös ei-osakkeenomistajia), vai Inderesin ja sen jokaisen osakkeenomistajan vuoksi?
  3. Tähän viitaten, ajatko eteenpäin mielummin tasa-arvoista yhteisöä, missä (Inderesin) osakkeenomistajuudella ei ole jäsenten keskuudessa merkitystä, vai pitäisikö osakkeenomistajuutta yhteisön sisällä lisätä?
  4. Mitä mieltä olet foorumin suuresta anonymiamäärästä? Pitäisikö anonymian suuresta määrästä huolestua?
  5. Kuvittele Inderesin yhteisö 10 vuoden päästä. Minkälaisena näet sen?

Nyt tänne näyttääkin tulevan yleisökysymyksiä, joten en odota mitään superlaajoja vastauksia ajankäyttöänne kunnioittaen. Lyhyestä virsi kaunis, mutta saa vastailla toki pidemmänkin kaavan mukaan jos näppis polttelee.

@Johannes_Sippola @anttirs @JHeiskanen @Mauri

9 tykkäystä

Kokemuksesta olisi minulle varmasti henkilökohtaista hyötyä, mutta uskon myös olevani kykeneväinen tehtävään.

Pääsyy on, että olisi hienoa tehdä töitä kivojen ihmisten, arvostamani yhtiön ja yhteisön parissa.

Nämä asiat eivät ole oikein toistensa vaihtoehtoja. Inderes elää yhteisöstä, ja yhteisö elää Inderesistä. Ne ovat symbioosissa. Jotta Inderes voi ajatella omistajien etua, sen täytyy ajatella yhteisön etua. Yhteisön edun vastaiset päätökset ovat pitkässä juoksussa haitallisia myös omistajien ja yhtiön kannalta.

Inderes on silta eri yhtiöiden ja sijoittajien välillä. Jos sijoittajajoukon koko pienenee, sen tarjoaman palvelun laatu heikkenee.

Jokainen tekee omat sijoituspäätöksensä. Ei ole syytä mitenkään erityisesti edistää Inderesin omistajuutta yhteisön joukossa. Listautumisen myötä kaikilla halukkailla on mahdollisuus omistaa palanen Inderesistä.

En oikein mitään mieltä. Korkeintaan anonymiteetin salliminen on rikkaus. En koe sitä uhkana.

Nimettömyys mahdollistaa esimerkiksi osakkeiden pumppaamisen. Tähän on kuitenkin paljon parempiakin ratkaisuja, jotka täällä jo toimivat hyvin.

Omalla nimellä ja naamalla esiintyminen eivät ole mikään avain onneen. Tämän pystyy nopeasti todentamaan FB:stä tai IG:stä😁

Mielikuvitukseton ja vakava versio: Inderes-yhteisö on monikansallinen ja värikäs. Meillä suomalaisilla on leikkimielisiä maaotteluita Ruotsin, Tanskan ja Norjan piensijoittajien kanssa.

Saamme analyysiä kattavasta joukosta pohjoismaisia yhtiöitä ja monella kielellä.

Haasteitakin on ollut. Moderaattoreita tarvitaan lisää, ja rekrytointeja on saatettu tehdä reaktiivisesti ongelmien synnyttyä.

Sitten oikea ja humoristinen versio.

Yhteisö on kasvanut niin suureksi, että se on nielaissut Suomen lähes kokonaan.

@Sijoittaja-alokas on valittu Suomen presidentiksi. Hän vahvistaa hallituksen, jonka ministereinä nähdään monia foorumiaktiiveja.

Diplomaattinen @Mauri hoitaa pääministerin tehtäviä. Hänellä on samaan aikaan kaikkien puolueiden että kansalaisten kunnioitus.

@Pohjolan_Eka on puolestaan Suomen historian radikaalein ja tekeväisin valtiovarainministeri.

@Masse taas on saanut urheilu- ja kulttuuriministerin salkun. Pohjoisen ladut ja rinteet eivät ole koskaan ollut vastaavassa kunnossa.

Ulkoministerin salkun saa luonnollisesti @Aili , jolle reissaaminen ja kovat neuvottelut ovat olleet jo ennestään tuttua puuhaa.

Ps. Pahoittelut, että viesti tuli monessa osassa. Kännykän kanssa on välillä tämmöistä😞

28 tykkäystä

Kiitos kysymästä :slight_smile:

Pidän hallitustyöskentelystä, myös hallinnon kehittämisestä…joka toki on osa hallitustyötä. Tämä pestihän olisi tosi mielenkiintoinen myös uutuutensa vuoksi, koska en ole tällaisessa toimikunnassa toiminut. Ja olisihan se ihan henkilökohtaisesti erittäin hienoa päästä toimimaan tällaisessa tehtävässä pörssiyhtiössä, vieläpä näinkin timanttisessa firmassa kuin Inderes! :smiley:

Tuossa jo JHeiskanen tämän tiivisti samoin kuin itsekkin ajattelen, molemmat ovat toistensa edellytys, jotenka vaikea valita… Sanon nyt kuitenkin että yhteisö on tähdellisempi. Voisin ehkä kuvitella tämän itselleni siten että osakkeen omistaja saattaa olla vailla myös lyhyen aikavälin “etua”, mutta pitkällä aikavälillä osakkeen omistajan etu on pitää yhteisöstä huolta.

Kyllä yhteisön tulee olla tasa-arvoinen ja riippumaton omistuksista.

Mielestäni ei pidä huolestua. Mutta olen kyllä miettinyt että yhtiöiden edustajia, analyytikoita jne jne on “verified” henkilöinä foorumilla. Työmaa olisi suuri, mutta haittaisiko jos jäsenet voisivat halutessaan verifioida itsensä ja siten saada yhden “rintakarvan” lisäksi kirjoituksilleen? Tällä myös esim eräissä ketjuissa aina bannien jälkeen uudella nimellä esiintyvät henkilöt saattaisivat ehkä vähentyä.

Yhteisö on laajentunut pohjoismaiseksi aktiiviseksi yhteisöksi. Yhteisön jäsenten portfolion ulkomaan hajautukset ovat yleistyneet radikaalisti, koska yhtiöistä pääsee aktiivisesti keskustelemaan “paikallisten” kanssa. Baltian laajentuminen on alkanut ja hyvässä vauhdissa. Yhteisö on alkanut järjestää live -tapahtumia kahdesti vuodessa, joissa järjestetään keskusteluiden lisäksi vuoden suurin indereslippalakkien kokoontumisajo ja syödään Mikaelin reseptillä tehtyä pizzaa. Toinen tapahtumista on yhtiökokouksen yhteydessä oleva kansainvälinen yhteisötapahtuma joka hitsaa koko pohjoismaista inderesyhteisöä yhteen ja toinen tapahtumista maakohtainen. Kansainvälinen tapahtuma saa maailmanlaajuista huomiota ja Mikael komeilee Forbesin kannessa. Tapahtumaa kuvaillaan lehdessä verraten sitä Berkshiren yhtiökokoukseen. Inderesin kahvihuone (osa 200) juuri paukahtaa läpi, ja yhteisö juhlii jälleen täys satasten kunniaksi.

14 tykkäystä
  1. Haluan henkilökohtaisesti lähteä tähän yhteisöedustajan tehtävään puhtaasti siitä syystä, että Inderesin yhteisö on minulle erittäin tärkeä. Tämän vuoksi minua motivoi mikä tahansa mahdollisuus tehdä jotain hyvää Inderesin yhteisön eteen, esimerkiksi yhden yhteisöedustajan tehtävän muodossa :slight_smile:
  2. Koska kyseessä on yhteisöedustajan positio, niin mielestäni ainoa oikea vastaus on ensimmäisenä mainittu, eli yhteisön etujen ajaminen yhteisön jäsenten vuoksi. Kuitenkin täsmentäisin, että Inderesin arvoissa keskeisenä asiana on se, että yhteisön kannalta fiksut päätökset ovat lopulta myös yhtiön kannalta fiksuja päätöksiä - ilman yhteisöä Inderesiä ei olisi.
  3. Inderesin osakkeenomistajuudella ei mielestäni pidä olla vaikutusta jäsenen asemaan yhteisössä. Kunnioitetaan sitä periaatetta, että jokaisen portfolioon Inderes ei välttämättä sellaisenaan yhtiönä sovi :slight_smile: Luonnollisesti, koska Inderes haluaa asiat tehdä eri tavalla kuin muut (esim. IPO), niin toki en myöskään sulkisi pois mahdollisuutta esim. kerätä pääomaa suoraan yhteisön jäseniltä, mikäli jostain syystä tällainen tarve tulevaisuudessa tulisi.
  4. Anonyymien käyttäjien suuri määrä ei mielestäni ole mikään huolenaihe. Pikemminkin anonymiteetin mahdollisuuden poistaminen olisi yhteisöä rajoittava tekijä. Mikäli joku haluaa anonymiteettiä käyttää väärin esim. Foorumilla trollaamiseen tms. niin meidän modeporukka kyllä pitää huolta, että tämmöinen kaveri joutuu tyrmään hyvin äkäisesti :smile:
  5. Inderesin yhteisö 10. vuoden päästä on pääpiirteissään hyvin samanlainen kuin nykyään, mutta laajentunut muun muassa uusiin maihin. Etenkin täällä suomenkielisellä puolella voisi olettaa yhteisön analyysien olevan entistä laadukkaampia, koska mahdollisesti tässä vaiheessa ammattimaisemmat analyysityökalut oltaisiin saatu tavalla tai toisella jo Foorumilaisten käyttöön. Luonnollisesti Inderesin järjestämät live-tapahtumat pitävät yllä yhteisön hyvinvointia, ja samalla pitävät koko Suomen sijoitusskeneä pystyssä jopa vaikeimpinakin aikoina.
14 tykkäystä

Tämä oli mahtava! Valitettavasti olen enemmän Mannisen ja Sipilän linjoilla näissä poliittisissa tehtävissä:

image

Toisaalta jos olisi kaikkien puolueiden ja koko kansan kunnioitus, niin… :thinking:

Olen havainnut itsessäni sellaisen piirteen, että saatan kieltäytyä tai sivuuttaa tietyt mahdollisuudet kategorisesti ilman sen suurempaa miettimistä. Yleensä intuitio on näissä oikeassa, mutta toisinaan jokin mahdollisuus saattaa tulla uudelleen ja uudelleen ajatuksiin. Tällöin alan ajan myötä huomata, että olenkin itse asiassa todella kiinnostunut tästä kyseisestä mahdollisuudesta, eikä kyseinen mahdollisuus välttämättä olisi ihan huono ajatus.

Näin on käynyt ainakin kaksi kertaa uuden työpaikan/-tehtävän vaihtamisen kanssa sekä useita kertoja harrastuksissa ja muilla elämän osa-alueilla. Niin kävi myös tällä kertaa tämän ehdokkuuden kanssa. Ensin ohitin mahdollisuuden olankohautuksella, mutta kun olin jo viikon kuluttua huomannut pohtivani asiaa useampanakin päivänä hyvin aktiivisesti, ja aihe tuli uudelleen ja uudelleen mieleeni, niin tarkemmin tehtävään perehdyttyäni päädyin asettumaan ehdolle.

Eli ensimmäisenä syynä on tällä tavalla noussut alitajuntainen ja sisäinen motivaatio sekä draivi.

Toisena syynä olkoon jonkinlainen kutsumus uuden oppimiseen, opettamiseen ja vertaisoppimiseen. Näen, että tässä on mahtava tilaisuus opiskella yhdessä Yhteisön kanssa nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työtä sekä pörssiyhtiön ja omistajien vuorovaikutusta. Näin voisin ehkä omalta osaltani parantaa sijoittajien ja pörssiyhtiöiden välistä viestintää ja tekemistä myös Inderesin ulkopuolella.

Kolmanneksi, olen erittäin innostunut ja kiinnostunut sijoittajayhteisöistä, ja vietän niissä paljon aikaa jo nyt. Olen todella motivoitunut työskentelemään hyvin monipuolisesti sen eteen, että sijoittaminen olisi yleisempää, normaalimpaa ja ymmärrettävämpää. Tässä pestissä olisi mahdollisuus edistää näitä asioita.

Valehtelisin jos väittäisin, ettei minulla olisi myös omaa lehmää ojassa, sillä tottakai olisi upeaa työskennellä huippuosaajien kanssa ja päästä haastamaan omaa osaamista näin kovassa seurassa. Olen aika vakuuttunut, että oppimiskäyrä tällaisessa tehtävässä ja seurassa sojottaisi tanakasti koilliseen, ja sijoittamiseen liittyvä motivaatio kasvaisi - jos vain suinkin mahdollista - vielä nykyistäkin kovemmaksi.

Osakeyhtiölaissa sanotaan seuraavaa:

image

Ja Inderesin yhtiöjärjestyksessä seuraavaa:

Nämä kirjaukset voi tietysti tulkita monella tavalla ja lisäksi olen aika varma, että parhaan voiton tuottaminen osakkeenomistajille ei Inderesin(kään) tapauksessa onnistu jos henkilöstöön, yhteisöön ja asiakkaisiin ei panosteta ihan tosissaan.

Näin ollen en näkisi näitä “ryhmiä” joko-tai, vaan ehdottomasti sekä-että. Ja luulen, että kun edistää toisen ryhmän (esim. Yhteisö) asiaa, niin edistää hyvin suurella todennäköisyydellä myös toisen ryhmän (esim. Inderes ja/tai osakkeenomistajat) asiaa.

Tuli näköjään kuitenkin heti tällainen poliitikon vastaus, että ehkä sitä pääministerin uraa voisi vielä sittenkin harkita.

Ehdottomasti tasa-arvoista yhteisöä, jossa mielestäni jo nyt kaikki saavat hyvin “ansionsa mukaan”. Hyvät kysymykset, ahkera opiskelu ja ystävällinen käytös palkitaan Yhteisössä ruhtinaallisin neuvoin, kannustavin elein ja opettavaisin kirjoituksin. Hölmöilyllä taas saa vähän heikkotasoisempaa vastakaikua, tai voihan sitä joutua jopa tyrmäreissulle.

Tottakai olisi hienoa jos Yhteisössä olisi paljon Inderesin osakkeenomistajia (lisännee hieman sitoutumista Yhteisöön), mutta en näe tätä missään nimessä kovinkaan tärkeänä asiana. Yhteisön näkökulmasta pidän tärkeänä, että sijoittaminen kiinnostaa ja sijoitustieto demokratisoituu. Yhtiövalinnat ovat siinä sivuseikkoja.

En näe tätä ongelmana, enkä olisi siitä huolissani. Mielestäni tämä kuuluu ihan tavanomaiseen internet-kulttuurin ja asia voidaan kyllä hallinnoida ensiluokkaisella moderoinnilla. Toki nimimerkkien takaa “huutelulla” voidaan saada vähän provosoivampi ja loukkaantumisherkempi keskustelukulttuuri jos fasilitointi on heikkoa, mutta jokainen Twitterissä käynyt varmaan allekirjoittaa, että ihmiset voivat olla nettikirjoitteluissaan ihan pöllöjä myös omalla nimellä kirjoittaessaan.

Arvostan itsekin suuresti anonymiteettiäni (joskin olen siitä mahdollisen valinnan kohdalla valmis joustamaan) ja uskon, että anonymiteetti lisää osallistumista, hyviä “tyhmiä kysymyksiä” ja itsensä haastamista. Olisinkohan itse uskaltanut täällä aikanaan opiskella ääneen yhtä sun toista, jos se olisi pitänyt tehdä omalla nimellä? Tuskimpa, kun nimimerkin takaakin olen monet viestit lähetetty jo valmiiksi häpeillen.

Samaan hengenvetoon sanon, että on hienoa saada Yhteisöön jäseniä omilla nimillään, oli kyseessä sitten “rivijäsen”, Inderesin henkilöstö tai yhtiöedustaja. Nämä tuo hyvin selkärankaa ja uskottavuutta kokonaisuuteen, ja kannustavat ehkä muitakin nimekkäitä sijoitusalan ihmisiä osallistumaan keskusteluun omilla nimillään.

@JHeiskanen tyhjensi jo aika hyvin pajatson.

Uskon, että Yhteisön on ainakin mahdollista kasvaa vielä erittäin voimakkaasti (jäsenet, yhtiöt, markkinat, omaisuusluokat) ja vuorovaikutuksen on mahdollista monipuolistua kaikenlaiseen yhtesölliseen tekemiseen ja analysointiin (joista muuten @Pohjolan_Eka heitti ihan hyviä esimerkkejä Inderes-ketjussa juuri hetki sitten). Samalla kun meille kasvaa koko ajan sivistyneempi sijoittajasukupolvi, niin myös keskustelun laatu kasvanee entistä korkeammalle tasolla. Tällöin Yhteisöä voisi tavalla tai toisella osallistaa nykyistä paljon enemmänkin.

Olen fantasioinut toisinaan sellaisesta Berkshire Hathaway -tyyppisestä herätysjuhlasta kotimaassa, niin ehkäpä kymmenen vuoden päästä kokoonnutaan yhdessä stadionille kuuntelemaan Yhteisön kanssa Mikaelin, Juhan, Saulin ja kumppanien saarnoja. Välissä otetaan lavalle Yhteisön jäseniä, jotka ovat nousseet sijoitusguru-maineeseen sekä kansainvälisiä sijoittamisen superstaroja.

14 tykkäystä

Kiitos nopeista vastauksista! Näitä vastauksia on mielenkiintoista lukea.

Muutamia kysymyksiä on tullut tästä prosessista mieleen.

  • onko ehdokkaaksi asettumiselle määritelty takarajaa?

  • onko yhteisöedustajan pesti yksivuotinen, kuten olen ymmärtänyt?

  • onko peräkkäisten kausien määrälle asetettu maksimia?

Kohtahan tämä syyskuu jo lähestyy, ja päästään äänestämään :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Hienoja ja hauskoja vastauksia ehdokkailta koko tältä ajalta. Jokaisen ehdokkaan vastaukset huokuvat ehdokkaan omaa luonteenpiirrettä sekä värikkyyttä, minkä vuoksi vastauksetkin aina eroaa hieman toisistaan. Varsinkin näihin omiin kysymyksiini tulleet vastaukset olivat mielestäni hyviä, ja melko lailla tai jopa juuri sellaisia, millaisia toivoinkin niiden olevan. Asiat, mitkä sen sijaan yhdistävät jokaista vastausta oli, että vastaukset olivat huolella mietittyjä, kertoivat ehdokkaan palavasta inhohimosta tehtävää kohtaan, ja että jokainen vastaus sai aina kummasti paremmalle tuulelle. Vain yksi ehdokas valitaan, mutta annan propsit jokaiselle ehdokkaalle rohkeudesta lähteä tähän asetteluun mukaan. Tiedä vaikka itsekin lähtisin joskus koittamaan, mutta tällä hetkellä minusta ei olisi vastusta muille. ;D

Vielä kysymyksiä yleisöltä saisi tulla. Itse olen kysymykseni antanut.

9 tykkäystä

Pyörättären oleelliset kysymykset ansaitsivat mielestäni vastauksensa erillisessä viestissä, joten editoin äskeistä viestiä ja vastaan tähän. :slightly_smiling_face: @Pyoratar

Ei ole siis määritelty vielä takarajaa ehdokkaaksi asettumiselle. Äänestysaika alkaa lähestyä, joten jos joku haluaa vielä ehdolle lähteä, kannatta pitää kiirettä. Pyrimme osaltamme siihen, että toimikunta kokoontuu tänä syksynä.

Tehtävä on myös käsittääkseni yksivuotinen, niin kuin myös Juha näyttäisi viittaavan.

Myöskään ei ole käsittääkseni mitään rajoitteita, montako kautta peräkkäin saa olla nimitettynä tehtävään.

4 tykkäystä

Se kenet valitaan tähän arvokkaaseen tehtävään, saa nimensä/nimimerkkinsä viereen uuden tittelin: Yhteisön edustaja.
image
@anttirs, @JHeiskanen, @Johannes_Sippola ja @Mauri… kiitos ehdokkuudestanne ja tosi upeita vastauksia olette antaneet kysymyksiimme. :pray: :+1:

EDIT: Arvon foorumilaiset, ehdokkaille saa heittää lisää kysymyksiä. :slight_smile:

10 tykkäystä

Kukaan ei kysynyt mitään, mutta puhun silti :smiley:

Tätä ehdokasmäärää voisin kyllä tässä ihan pikkuisen ihmetellä kun juuri tulleen rapsan mukaan meillä on 77 tuhatta yhteisön jäsentä niin neljä löytyi hommaan innokasta :grinning:

Olisi mielenkiintoista kuulla miksi ei lähtenyt ehdolle… oliko se palkkiokysymys, vai katsellaan ensin mihin tulikasteeseen ensimmäinen yhteisön jäsen heitetään :sweat_smile: vaikko joku muu… Ja siis kaikilla on aivan varmasti omat syynsä, lähinnä tässä jo 2023 vaaleja mietin että olisi hieno saada hieman varianssia ehdokkaisiin. Ymmärtääkseni tällä hetkellä kaikki ehdokkaat ovat alle keski-iän olevia miehiä. Missä ei toki mitään vikaa ole sinänsä, mutta saisi äänestäjille hieman ehkä laajempaa skaalaa vaihtoehtoihin.

Kuka nyt tehtävään valitaan niin voisi ehkä tässä ketjussa hieman raportoida myös toimikunnan arjesta sillä ajatuksella että saataisiin esille ne jotka nyt jäivät “rajamaille” miettimään mukaantuloa. Mikäli se nyt ylipäänsä on ollut mikään syy, mutta olisi toki joka tapauksessa mukava varmasti toimikunnan ulkopuolella ehdokkuutta miettivällä tietää miten se arki toimikunnassa rullaa. Tämähän lisäisi demokratiaa kivasti jos seuraavissa vaaleissa olisi jo hieman useampi ehdokas :sunglasses:

8 tykkäystä

Omalta osaltani voin rehellisesti kommentoida, että omaa halukkuuttani ehdolle asettumiseen kyllä rajoittaa juurikin tuo palkkiokysymys.

Vaikka hommasta maksettaisiinkiin, niin ei kukaan varmastikaan tuohon rahan takia ryhtyisi. On selvää, että tuosta työstä saavutettavat suurimmat edut eivät olisi suoranaisesti rahalllisia.

Vaikka työtä tehdäänkin yhteisön eteen ja työstä on varmasti hyötyä myös monin tavoin yhteisöjäsenelle itselleen, niin pidän moraalisesti hieman mutkikkaana, että vakaa ja kannattava pörssiyhtiö käyttää ilmaiseksi jonkun ihmisen aikaa ja osaamista myös oman voittoa tavoittelevan liiketoimintansa tueksi.

Suhtautumiseni tähän palkkioasiaan olisi täysin eri, jos Inderes olisi voittoa tavoittelevan pörssiyhtiön sijasta harrastuspohjalta toimiva yhdistys. Eihän rahan siis kuulu koskaan olla pelkkä työstä saatava hyödyke, mutta mielestäni kaikki seikat huomioon ottaen Inderesin olisi reilua maksaa yhteisöjäsenelle edes nimellistä korvausta hänen työstään yhtiön ja yhteisön eteen.

Omat arvoni eivät siis anna periksi ryhtyä tähän työhön täysin ilmaiseksi. Tiedän, että jotkut ajattelevat asiasta eri tavalla ja ovat valmiita tätä työtä täysin ilmaiseksikin tekemään. Ymmärrän teitä kyllä. Ovathan jotkut valmiita toimimaan Jääkiekon MM-kisoissakin vapaaehtoisina, vaikka samaan aikaan Jääkiekkoliitto kiskoo kisoista miljoonavoitot itselleen. Se jos mikä vasta sotiikin omaa ajatteluani vastaan.

14 tykkäystä

Ennemmin titteliksi Kansantribuuni ( Tribune of the plebs - Wikipedia ).

Ehdokkaaksi hakeutumiseen vaaditaan motivaatiota, ja kun paikkoja on vain yksi niin monella varmaan tulee mieleen ettei halua lähteä häviämään ja kokee että pätevämpiä on jo ehdolla.

Itselleni kolme pääasiallista syytä miksi en edes miettinyt ehdolle lähtöä:

  • Ajankäytön ongelmat - sijoittaminen on nyt niin suosittua että tuntuu jo kovin vaikealta löytää aikaa kiinnostaviin keskusteluihin eri paikoissa.

  • En koe että olen riittävän tuttu foorumilla että pystyisin hommaa tällä hetkellä hoitamaan ilman suurempaa panostusta + en usko että tulisin helposti valituksi samasta syystä.

  • Ja kahden edellisen myötä tuo palkkiokysymys, koska tehtävän tekeminen hyvin vaatii merkittävää panostusta. Itselläni on kokemusta on runsaasti vapaaehtoistyöstä ja kokoustamisesta yli 20 vuoden aikana, mutta nykyään olen paljon tarkempi mihin lähden mukaan. CV on jo halutessani täynnä, joten nykyään vaadin että kaksi kolmesta kriteeristä täyttyy:

  1. Pidän asiaa tärkeänä,
  2. pidän tekemistä hauskana ja/tai
  3. hommasta saa kohtuullisen korvauksen.

Ykkönen toteutuu, kakkosesta en ole varma ja kolmonen ei täyty.

Edelliseen kirjoittajaan viitaten myös itselleni kaikuu ikävästi tuo että voittoa tavoitteleva pörssiyhtiö ei arvosta yhteisön edustajaa niin paljon että olisi halukas korvaamaan hänen panostuksensa edes kokouspalkkion muodossa. Johtunee (opiskelija)politiikkataustasta, jossa olen pyrkinyt parhaani mukaan mm. karsimaan palkattomia harjoitteluita. Mutta se tuskin vaivaa Inderesiä, kun ehdolle on saatu näinkin monta hyvää ehdokasta.

7 tykkäystä