Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Otin puheeksi. Perusteluita kun kysyi, niin ei hänellä niitä ollut. Sanoi vain, että “vaikka olisinkin tästä samaa mieltä, niin valtuuksia ei ole” jne. Asia menee nyt vielä korkeammalle taholle päätettäväksi. Sitä en tiedä että kenelle, koska tämän nykyinen yhteyshenkilö nämä sopimukset yleensä jo tekee.

1 tykkäys

Jos on taloudellisesti varaa, niin odottelisin rauhassa päätöstä. Luulisi että maalaisjärki sielläkin voittaa ja tullaan edes jonkin verran vastaan. Vaihtoehto b, 12kk määräaikainen ja aina haku uusiksi auki. Luulisi että olet vahvoilla, kun sinua ei tarvitse perehdyttää alusta asti uudestaan.

1 tykkäys

Jep, tiedän kyllä arvoni ja “etulyöntiasemani” tässä. Taloudellisesti onnistuu myös hyvin, ei tässä ole mitään kiirettä ja voin hyvin tehdä loppujen lopuksi töitä muuallakin.

1 tykkäys

Lääkäreitä koulutetaan aivan liian vähän. Kysymys on vain siitä, että lääkäreitä ei riitä joka päikkaan. Lisää koulutettavia, jolloin lääkäreitä riittää ja kunnillekin tulee säästöjä kun paikoista tulee kilpailua.

5 tykkäystä

Mä en nyt halua tähän keskusteluun lähteä, tämä aina tasaisin väliajoin täälläkin käydään läpi :smiley: Voi hyvin olla että tämäkin on vähintään osasyy, mutta ei se ole noin yksinkertaista. Laillistettuja lääkäreitä on nyt jo Suomessa paljon enemmän mitä voisi kuvitella. Ongelma on siinä, että monet lääkärit tekevät vajaita työviikkoja (2-4pvä/vko) tai vajaita vuosia (6-8 kk/vuosi töitä). Lääkäreitä siis on, mutta ne ei halua tehdä töitä niin paljon mitä monella muulla alalla tehdään. Syitä tähän on monia, enkä tosiaan jaksa niistä juuri nyt alkaa keskustelemaan. Varmaan löytyy hakemalla näitä vanhoja viestejä, ainakin palkkakeskustelu -langassa taidettiin joskus asiasta puhua.

18 tykkäystä

Hyvää lauantaiaamua :cowboy_hat_face:

Nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöedustajaehdokkaat tekivät kesäkuussa erinomaiset esittelyt itsestään, jotka suurin osa on varmaan käynytkin jo lukemassa. Esittelyt löytyvät “yhteisöedustaja”-ketjusta ja myös Inden omasta ketjusta.

Ehdokkaat @anttirs, @JHeiskanen, @Johannes_Sippola ja @Mauri ovat myös käyneet vastaamassa minun sekä @Astrix n esittämiin kysymyksiin tässä “yhteisöedustaja”-ketjussa. Kannattaa käydä tutustumassa ehdokkaisiin, koska meillä on neljä erinomaista ehdokasta, joilla on mm. kykyä ja älliä hoitaa yhteisöedustajan tehtävää kiitettävästi. Ehdokkaissa keskenään on samaa, mutta heissä on myös sopivasti eroja, mikä on mielestäni vain hyvä asia. :slight_smile:

Kuka vain voi käydä laittamassa kysymyksen tai kysymyksiä ehdokkaille kyseiseen ketjuun; oli sitten foorumilainen, Inderesin työntekijä tai vaikka hallituksen jäsen. Kaikilla on oikeus kysyä, joten sinne vain ketjuun laittamaan kysymyksiä ehdokkaille - niistä on iloa ja hyötyä kaikille! :sunglasses:

13 tykkäystä

Tuosta seuraava aste on vielä se, että työpaikalle syntyy tietty minimisuorittamisen kulttuuri, jonka uudet tekijät oppivat ja omaksuvat. Sitä ei helposti muuteta, kun työntekijät ymmärtävät arvonsa rajoittuvan työsuorituksen tekemiseen eikä oikeastaan mihinkään muuhun.

Toki on ihmisiä, joille työ on joka tapauksessa vain pakollinen, palkkaa vastaan tehtävä suorite, eikä siinä ole mitään väärää. Mutta jos työnantaja ajattelee työpaikkansa parasta, niin kyllä silloin on annettava työntekijöille sekä syitä että kannusteita ajatella työtä myös kehittämismielessä. On yllättävän apaattista tehdä töitä paikassa, jossa tiedät ongelmakohdat tarkalleen mutta et saa mitään vastakaikua ehdotuksillesi ylempää.

9 tykkäystä

Terkkaa vai osastotyötä? Onko päivystysvelvollisuutta? Sopiiko udella peruspalkkaa?

1 tykkäys

Se on ihan mukavaa että on meille laiskoillekkin lääkäreille työpaikkoja, perhe-elämä on aikas kivaa kun voi tehdä 2 päivästä työviikkoa

9 tykkäystä

Terveyskeskuksen vastaanottoa, pelkkää virka-aikaa. Ei päivystysvelvollisuutta. En tiedä onko palkkausasia kuin mielekästä sanoa kun valtakunnallisesti erot on tosi isoja enkä ole paljastanut paikkakuntaa/aluetta. 6300e kuitenkin peruspalkka ilman lisiä, bonuksia tai lomarahoja.

3 tykkäystä

Eläinpuolella tilanne taitaa olla vielä pahempi. Toki siellä ei voi aloituspaikkoja lisätä kun Viikki on muutenkin aivan täyteen pakattu, mutta kun noita kuntatöitä kuunnellut niin ei voi kun päätä pyöritellä. Itse en kestäisi vuottakaan täydellä työviikolla ennenkuin päähajoaisi. Toki nuoret varmaan jaksaa painaa ne ympäripyöreät päivät, stressin ja ajokilometrit, mutta siinä voi kukin pohtia mitä se hyvä palkka tällä verotuksella helpottaa. Käteenjäävä osuus se kuitenkin ratkaisee. Taitaa eläinlääkäreillä olla myös isoimmat itsemurhatilastot. Siinä voidaan sitten ihmetellä miksi kuntiin ei saada täysiviikkolaisia.

5 tykkäystä

Paljon bruttopalkka jos tekee 2pv töitä viikossa?

Pakko mainostaa @Heikki_Keskivali n kirjoitusta Oikaistu vapaa kassavirta | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus, joka on todella hyvää tekstiä. Olen useampaan kertaan sen lukenut, ihan 100-prosenttisesti en ole vielä sisäistänyt kaikkea, mutta tähän on syytä muutenkin aina välillä palata. :slight_smile:

Tämä setti on saatavissa myös “twiitti”-versiona ja toimii niinkin.

Hessua kannattaa seurata Twitterissä, koska hänellä taito kirjoittaa aika vaikeistakin asioista siten, että jopa minä pääsen vähän kärryille. Sama taito on myös inderesiläisillä.

En ole vieläkään lukenut Keskivälin kirjaa Tähtäimessä osakkeet :neutral_face:, vaikka kirjaa on hehkutettu melkoisesti ja on vähän samanlaisessa maineessa kuin Saarion kirjat, eli pakko lukea enemmin tai myöhemmin. Kyseessä on kuulemma oikeasti opettavainen kirja, joka sopii sekä tuoreelle sijoittajalle että myös konkarille.

Tänään tutkin taas yhtä salkkuni yhtiötä, jonka osakkeet saatan myydä lähiaikoina. Sitten seurailen vähän Foorumin meininkiä ja luen jo neljännen kerran Saarion kirjan Näin sijoitan pörssiosakkeisiin - opas nuorelle.

32 tykkäystä

Hyvä nosto, Heikin ulosanti on kyllä miellyttävää luettavaa. Tuo Heikin kirja “Tähtäimessä osakkeet” on imo parempi kuin Saarion raamattu. Vain oma mielipide, ei mitään suurempaa matematiikkaa tai logiikkaa taustalla :slight_smile:

23 tykkäystä

Osaisitko @Sijoittaja-alokas vastata kysymykseeni:

Osa kirjoittajista on lisännyt kuvausta itsestään profiiliinsa. Taitaa olla nimetty “oma elämänkerraksi” kunniamerkeissä. Miten pääsee lukemaan koko kuvauksen?

Kun klikkaa profiilia, tulee näkyviin vain 2 riviä tekstiä ja kolme pistettä.

Näitä on mielenkiintoista lueskella :slightly_smiling_face:

Kiitos etukäteen :yellow_heart:

2 tykkäystä

Tervehdys @Pyoratar

Aika monilla ei ole mitään ja ne, jotka ovat kirjoittaneet siihen jotain, niin on ihan muutama lause noin yleisesti ottaen. Muutamilla on kyllä hienot sepustukset siinä. :+1:

Kokeilin katsoa, miten mulla tulee tuo näkyviin.

  1. Hain Vernerin profiilin haulla
    image
  2. Sitten se avautui mulle suoraan tällaisena:

Näin ainakin tietokoneella.

Kännykällä riitti, että klikkasin henkilön nimen kohdalla ja sen jälkeen tuosta kohdasta, minkä olen rinkuloinut:
image


Sitten vinkki, joka ei liity edelliseen aiheeseen. Joskus jotkut laittavat monta lyhyttä viestiä peräkkäin siten ettei ole muiden viestejä välissäkään esim.

Sijoittaja-alokkaan viesti 1: Hyzon maksaa osinkoa joka kvartaali dollarin per osake
Sijoittaja-alokkaan viesti 2: Tai no niin ne on luvannut…
Sijoittaja-alokkaan viesti 3: Eiku se olikin 1,5 dollaria.

Parempihan vaan olisi ollut, että Sijoittaja-alokas olisi jälkeenpäin editoinut ensimmäistä viestiään varsinkin, kun kukaan ei ollut kerennyt siinä välissä mitään kirjoittamaan. Monia juuri harmittaa tällaiset, kun sama käyttäjä on laittanut monta hyvin lyhyttä viestiä peräkkäin, tällaiset viestit lähes aina liputetaan, mutta on olemassa “viestin muokkaus”-toiminto, jota käyttämällä kaikki ovat tyytyväisiä:
image

Suunnitelmissa on kasata jossain vaiheessa jonkinlaista Foorumin käyttöohjetta, josta löytyisi hyviä ohjeita, jotka olisi sieltä helppo löytää ja tarvittaessa voisi ohjeista vinkata sekä linkata kätevästi. Eräs valveutunut foorumilainenkin ehdotti jotain tällaista. Kiitos siitä! :slight_smile:

Pahoittelut pitkistä höpötyksistäni ja hauskaa lauantai-iltaa! :sunglasses:

24 tykkäystä

Tuoretta pelikehityskuvaa

8 tykkäystä

Pitää nyt uskaltaa kirjoittaa jotain omiakin juttuja, koska monet Sijoittaja-alokaan viestit ovat oleet lähellä itseäni yhtäpoikkeusta lukuun ottamatta! Olen käynyt itse viimeiset 12 vuotta säännolliseti salilla mutta nykyään en enää tavoitteellisesti, yleensä viikon loppuisin kun pörssi on kiinni!
Olen harrastanut liikuntaa lapsesta asti ja aina on ollut mukana tavoitteellisuus! Ensimmäiset sali kokemukset minulla ovat kun olin 5-6 luokalla ala-asteella!
Kaikki meni hyvin ja lapsen unelmat elivät kirkkaana. Sitten kohtalo puuttui peliin. Sairastuin aivokasvaimeen 1992 kun olin 13v. Selvisin siitä kohtuu huvin fyysisesti, henkinen puoli on eri juttu. Kasvain ei ollut kovin paha laatuinen,2 tasoa kun 1 on paras 4 on huonoin kasvain määritelmä. Jäljet se kuitenkin jätti ja en enää ollut niin ketterä ja nopea mikä oli tärkeää esim. jääkiekossa!
Ongelmat olivat etupäässä neurologisia. Sali harjoittelu onnistui kuitenkin parhaiten. Tästä seurasi kuitenkin vuosien itsensä syyttely Koska unelmat olivat menneet murskaksi ja koin epäonnistuneeni.
Tarinaan mahtuu vielä monta kuoppaa mutta antaa niiden nyt olla. viimein 2009 sain ammati apua ja kammettua itseni takaisin salille. Siitä lähti NOUSU! Tulosta syntyi ja nautin tekemisestä! Olin saanut takaisin lapsuuden motivaation. Ikä alkoi kuitenkin tulla vastaan ja mietin mitä seuraavaksi. Sitten löysin sijoittamisen ja Inderesin 2018 ja NOUSU jatkui!

Näin lyhyesti ja mutkia oikoen. Siksi sanonkin että ottaen kaiken huomioon tämä on parasta mitä minulle on tapahtunut!
Lopuksi vielä älä koskaan luovuta ja menneisyyttä et voi muuttaa mutta se mitä teet tänään ja huomenna ratkaisee!!

96 tykkäystä

Noh - arvasinhan minä, että @Sijoittaja-alokas tämänkin ongelman ratkaisee :pray:

Kännykällä operoin kaiken ja juuri tuota käyttäjänimeä en ollut keksinyt klikata :slightly_smiling_face:

Nyt jo muutamaa käyttäjää klikkasin koemielessä ja olipa mukava lukea niitä tekstejä! Haastanpa tässä samassa itsenikin kirjoittamaan kuvauksen :wink:

3 tykkäystä

Voisitko nimetä nämä firmat tai ainakin mutaman niistä. On oikeasti kiinnostavaa kuulla, mitkä firmat ovat pumppauksen kohteina fooromilla.

5 tykkäystä