Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ajauduin lukemaan keskustelun @JHeiskanen kanssa. Komppaan Heiskasta kyllä kovin, ja pohdin, että minkälaista fundaa sinä löydät cryptoista? Viestisi oli pitkä ja varsin hankalasti ymmärrettävä näin cryptonoviisille. Ymmärsitkö kaiken itse? Osaisitko selittää tuon fundapuolen kuin olisin 10 vuotias? Tai antaa tosiaan esimerkin jostain cryptosta :slight_smile:

Yllä kopioimani pätkä herätti huomion. Tarkoitatko, että sijoitat kaikkineen 500e cryptoihin, vai 500e/kk palkastasi? Toki palkkaasi en tiedä, mutta jotenkin toivon, että tarkoitat ensimmäistä.

Vain näkemyksiä jos haluat sparrata, jokainen tekee suunnitelmansa itse. :slight_smile:

14 tykkäystä

Oikein. :+1:

Lomalla kuuluu ladata akkuja. Kannattaa pitkällä aikavälillä (ja miksei lyhyemmälläkin).

5 tykkäystä

Sijoitan 500e noin 2-3kk välein. Kuukausittain olisi mahdoton nykyisellä palkalla. En osaa antaa esimerkkiä enkä selittää fundapuolta yhtään.

4 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Jokainen pelaa juuri sillä riskillä, kuin itselleen sopivaksi näkee. Mulla tulis vatsahapot varmaan nenästä noin suurella panostuksella spekulantteihin, joista ei täyttä ymmärrystä/ näyttöä vielä ole. Nostan hattua rohkeudelle!

Toivotan onnea sijoituksiin, olkoon ne sinulle suotuisat! :relaxed:

24 tykkäystä

Inderesin etusivu, joka osaa kertoa, että syy ei ole minun joten onko muilla sama?


:thinking:

Edit. Korjaantui näköjään

1 tykkäys

Ihan oikeasti? Hänkö on niin loukkaantunut liputuksista, että linkittää tänne ainoastaan omia Twitter-postauksiaan, juttelee enää yksityisviesteillä ja käskee muiden kirjoittaa yhtiöketjuun omasta puolestaan jos on jotain muuta asiaa kuin oma Twitter-postaus?

11 tykkäystä

Jaaha, pohjat oli sitten siinä :rocket:

12 tykkäystä

Luottotappioiden riski näyttäytyy pienenä mutta eikös Nordealla oo edelleen varattuna joku 0.5 jaardia ylimääräistä koronan peruja luottotappiovarauksia? Vai onko mulla mennyt niiden vapauttaminen ohi?

Yritän foorumihistoriani vaikeinta temppua, viestin lainaamista toisesta ketjusta.
Möin Kia Niron, josta suuresti pidin. Laatuauto, jonka hinta on mielestäni kuitenkin nyt kuplassa. Vetäydyn etsimään tilalle arvoautoa, joka imee tasaisesti kassavirtaa. Mahdollisesti aikanaan siirryn sähkö-bumtsibumiin kunhan kertoimet rauhoittuvat.

Edit: hei sain tämän kuitenkin oikeaan ketjuun. Vähän hassusti muotoutui, mutta älä korjaa sitä jos se ei ole (pahasti) rikki.

21 tykkäystä

Sitä ylimääräistä koronavarausta on purettu viime neljänneksen aikana. En muista kuollaksenikaan kuinka paljon, mutta mielestäni Frank mainitsi sen tulkkarin yhteydessä.

Edit. 45me covid luottotappiovarasta on luovuttu toimarin mukaan

Täällä on jossain vaiheessa ollut keskustelua että kannattaako niillä senteillä pelata toimeksiantoja tehtäessä. Itselleni hyvä esimerkki miten voi toimia myös toiseen suuntaan oli QT:n toimeksianto ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan missä en suostunut tinkimään hinnasta. Taisi kurssi käydä 10 snt korkeammalla kuin missä toimeksianto oli ja ei tarttunut tuolloin QT pilkkiin. Nyt sitten 4kk myöhemmin päätyi salkkuun 35€ pienemmällä hinnalla per osake.

8 tykkäystä

Ei kannata. Yksittäinen onnenkantamoinen ei muuta tilannetta. Yhtä lailla se olisi voinut olla myyntitoimeksianto ja sentinvenetyksen takia olisikin oltu pitkässä laskussa mukana. Lisäksi tuo on ollut joku hetken aikaa voimassa ollut ostotoimeksianto, koska sehän olisi mennyt läpi tinkimättömällä hinnalla aika nopeasti. :slight_smile:

12 tykkäystä

Millos se Qt Groupin positiivinen tulosvaroitus tulee? Viime vuonna oli heinäkuun lopulla. Sisäpiiri tankkaillut toukokuussa, komponenttipula helpottamaan päin jne :face_with_peeking_eye:

5 tykkäystä

Viime vuonna tuli osaria edeltäneellä viikolla. Veikkaan että tänä vuonna sama kaava, jos on posari/negari tullakseen. Taisi Varelius Inden haastattelussa sanoa, että katsoivat alustavat luvut läpi kun johto palasi lomilta heinäkuun lopussa.

Eli ensi viikolla tulee uutisia, jos on tullakseen. Osari tosiaan To 4.8.

8 tykkäystä

Mielestäni tämä on suhteellista. 0,50-2€ osakkeissa senteilläkin on väliä, kun tullaan 100-1000€ hintaisiin osakkeisiin silloin ei sentit itselle merkitse mitään.

Tosin nämä psykologiset tasaluvut ovat mielenkiintoisia :sweat_smile: Ehkä se oma ostorange pitää vain hyvin miettiä ajoissa

MARKKINATALOUDESTA AJATELMA/KYSYMYS:

Markkinatalouden vankkumattomat kannattajat voisivat perustella/selittää, miten/miksi se on järkevää seuraavanlaisissa tilanteissa:

-Lahden Kärkkäisellä on viiden (5!) eri firman pakettiautomaatteja, joihin tuodaan ehkävikden eri firman autoilla paketteja. Järkevyys ja kustannustehokkuus yhteiskunnan tasolla?

-Asuinalueellani käy kolmen (3!) eri jäteyhtiön autot hakemassa jätteitä eri päivinä. Eikö olisi kustannustehokkaampaa (ja ympäristöystävällisempää) kaikin puolin kerätä yhden tahon toimesta?

En ole lähellekään kommunisti, mutta joissain yhteiskunnan osissa tuntuu, että markkinatalouden ei pitäisi antaa sohia näin vapaasti.

Edit:typoja

3 tykkäystä

Tuo kilpailuasetelma takaa sen ettei yrityksiin kerry läskiä ja toimitaan tehokkaasti sekä kehitetään tekemistä paremmaksi kokoajan. Tätä voi verrata yrityksiin, jotka toimivat (valtion) monopoliasetelmassa.

4 tykkäystä

Komppaan tätä.

On myös hyvin mahdollista että ajallaan Lahden Kärkkäisellä onkin jatkossa kolmen eri firman pakettiautomaattia. Kuluttajan kannalta kannattaa vain iloita noin monesta vaihtoehdosta, esimerkiksi jos jätteitä hakee kolme eri jäteyhtiötä voit valita itsellesi halvimman. Jos vain yksi kävisi sen hinta olisi sitten mitä olisi.

2 tykkäystä

Viisi eri pakettimaattia kertoo että…

  • Alalla on kysyntää koska näin moni toimija on katsonut että tämä on taloudellisesti järkevää.

  • Konsolidaatio-aalto saattaa olla edessä päin kunhan kysyntä tasaantuu.

Pitää muistaa että pakettimaatilla haetaan säästöjä verrattuna siihen että kotiinkannetaan (mahdollisesti useamman kerran yrittäen kun ei ole vastaanottaja paikalla) tai toimitetaan noutopisteeseen joka on asiakkaan kannalta liian kaukana. Lisäksi tuo “kärrätään paikalle pari rullakollista paketteja päivittäin, ladataan maatit ohjelman automaattisesti generoiman ohjeen mukaan ja toimitettu on” on erittäin tehokasta verrattuna siihen miten historiallisesti paketteja on saatu perille asiakkaille.

Postilla oli pitkään vahva ote koska se oli ainoa jolla oli toimipisteverkosto aikana ennen automaatiota. Matkahuolto kärsi hieman siitä että verkosto ei ollut läheskään yhtiä tiheä ja ulkomaiset kuriirifirmat pystyivät oikeasti toimittamaan vain kotiinkannettua tavaraa rasvaisella hinnalla.

Pitää muistaa että monen paketteja kuskaavan firman pääasialliset asiakkaat ovat isoja verkkokauppoja ja kilpailu on varmasti veristä…

1 tykkäys

Tupakkiaskin kanteen tehty laskelma näyttää vahvasti siltä , että on ryhdyttävä autokaupoille. Vaimo on käytännössä ominut autoedulla saadun farkkuni käyttöönsä. Minulla päivittäinen työmatka on 48km edestakaisin pieniä mutkaisia maalaisteitä. Yrittäjänä käyn töissä käytännössä joka päivä ja siihen päälle sitten satunnaiset varaososien ja tarvikkeiden hakureissut Lahteen tai Kouvolaan. Vanhan diesel anjoviksen kuukausikulut ilman vakuutuksia alkaa olla liki 500€. Sähköinen menopeli irtoaisi 400km rangella 500€ kuukausimaksulla ja 72 kk takaisinmaksuajalla. Lopputulemana jäisi vielä patterivehkeen arvo 72kk jälkeen. Anjoviksen arvo on jo nyt lähelle 0 €. En oikein mitenkään onnistu perustelemaan itselleni hankinnan kannattamattomuutta.

19 tykkäystä