Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kai aloittelijoissa kaltaisiani “aktiivisia holdaajiaki” löytyy. Itselläni on alusta pitäen ja vieläkin ollut strategia panostaa yhtiöihin joiden 2-5v tulevaan näkymään uskon järkkymättömän vahvasti. Otan tällaisen yhtiön seurantaan, lueskelen Inderesiä ja yleensä 3kk - 1 viikon perehtymisen ja kurssiliikkeiden seurailun jälkeen hyppään yhtiön mukaan kunnon laskupäivänä. Kun vihdoin olen kyydissä, alkaa sitkeä holdaus ja usein santsaaminen dipeistä. Kun olen kyydissä, en ota paljonkaan stressiä kehityksestä, laittelen vaan santsia. Selvitän jokaisen dipin syyt ja koetan miettiä onko pitkän aikavälin visioni yhä ajantasalla. Siinä on vaan se, että olen yleensä valinnut yhtiön kymmenellä isolla syyllä ja se dippaa yhdellä pienellä syyllä. Usein en näe tarvetta muutoksiin.

Minulla on tosi vähän uskoa treidaamisen kannattavuuteen tällä osaamisella ja kaupankäyntikustannuksilla. Uskon itse, että se kannattaisi jonkun verran ja jokin varoittaa minua, että ei, se ei kannata edes sen vertaa. Ehkä se ei kuitenkaan välttämättä kannattaisi kovin hyvin suhteessa stressiin ja ajankäyttöön. Koen paremmaksi ajankäytöksi henkisen pääoman kasvattamisen lukemalla kirjoja ja Inderesiä, vielä tässä vaiheessa. Tilanne voi toki muuttuakin, seireenien laulu kuuluu toisinaan.

27 tykkäystä

Virheitä teemme me kaikki. Se on vain inhimillistä.

Tärkeintä on oppiminen virheistä. Elämäänsä ei kannata tuhlata päänsä lyömiseen toistuvasti seinään. Tällä palstalla on paljon älykkäitä ja viisaitakin ihmisiä. Älykkyys auttaa havaitsemaan omia virheitään ja muuttamaan omaa toimintaansa. Viisautta on katsella ympärilleen ja havainnoida mitä myös muut tekevät. Kaikkia virheitä ei tarvitse kokea kantapään kautta vaan voi myös oppia muiden virheistä.
Nuorempana sitä ajatteli, ettei virheitä saa tehdä. Tästä tuli ainakin itselleni turhaa stressiä. Nykyään ajattelen, että virheet kuuluvat elämään. Live and learn.
Tärkeintä on nimenomaan olla toistamatta samoja virheitä. Pitkällä tähtäimellä elämä (ja sijoittaminen yhtenä sen osa-alueena) helpottuu, kun näitä prinsiippejä koittaa uskollisesti noudattaa.

11 tykkäystä

Claptonin kautta tutustuin myös itse Calen musiikkiin. Sitä innostuin kuuntelemaan enemmän ja etenkin nuo ensimmäiset Calen albumit on hienoja ja soundi on omaleimainen.

Nuoremmat ehkä muistavat Tulsan 90-luvun poikabändi Hansonista. Joku ehkä muistaa kaupungin myös Tulsa-soundin alkukotina. J.J. Cale ja Tulsa-soundi olivat valokeilassa 70- ja 80-luvulla, mutta siihen suurin tekijä oli varmasti Eric Clapton.

Tuskin Calen vähäeleiset kappaleet, hiljainen, jopa kuiskaava laulutyyli olisi saanut suurta huomiota. Calen tyyli teki kuitenkin vaikutuksen moniin ja vaikutteita kuulee esim. Tom Pettyn ja Mark Knopflerin tuotannossa.

Tom Petty oli levyttänyt ensimmäiset kappaleensa Tulsassa. Alkuvuosien tuotannossa vaikutteet kuuluvat ainakin Pettyn kappaleessa Breakdown. Myös Refugee-biisissä on ehkä Tulsa-soundia niin aiheessa kuin urku- ja kitarasooloissa. :notes: “You don’t have to live like a refugee”

Myös Knopflerin tuotannossa kuulen mielestäni vaikutteita Calelta. Knopfler soittaa Calen tavoin ilman plektraa sormilla näppäilen. Olen kuulevinani Cale-vaikutteita monissa Knopflerin soolouran kappaleissa mm. Why Aye Man, Silvertown Blues ja Local Hero. On Dire Straits-tuotannossa myös Cale-vaikutteita mm. Once Upon a Time in the West, Telegraph Road, Brothers in Arms.

Kiitos matkakuvista. En ole Tulsassa koskaan käynyt, mutta näyttää ja kuulostaa kiinnostavalta matkakohteelta. Jos joskus tekisi Route 66 roadtripin, pääsisi ajamaan myös Oklahoman osavaltion ja Tulsan kautta. Tuossa yhdessä kuvassasi näkyykin Route 66-kyltti.

Osittain samoilla teillä liikkui myös Calen kiertuebussi tuossa dokumentissa. Kauniita kuvia suurten tasankojen maisemista vähän samaan tapaan kuin Malickin Days of Heaven-elokuvassa. :movie_camera:

Sijoitusfoorumilla Tulsa ei kovin usein nouse esille. Ehkä tuolla öljyketjussa Tulsa voi joskus vilahtaa. Tulsa oli kuulemma ennen vanhaan maailman öljyteollisuuden merkittävin kaupunki. Nykyään öljyteollisuuden keskuspaikka taitaa olla Houston ainakin pääkonttoreiden määrässä mitattuna.:oil_drum: Tulsan öljyteollisuuden kultakaudesta muistuttaa edelleen kaupungin Golden Driller-patsas. :statue_of_liberty:

Tulsassa on edelleen kahden S&P 500:n kuuluvan yhtiön pääkonttori. Tuossa @anon59464672 ottamassa pilvenpiirtäjäkuvassa näkyvä korkein pilvenpiirtäjä on kaasu- ja öljyputkiyhtiö Williamsin (NYSE:WMB) pääkonttori. S&P 500:seen kuuluu myös kaasuyhtiö Oneok (NYSE:OKE), jonka pääkonttori on Tulsassa.

Williamsin osake on 1 vuodessa noussut +45 prosenttia. Oneok on tuottanut vuodessa +26 %. Eivät ole olleet kovin hyviä sijoituskohteita, mutta ovat tuottaneet vuodessa paremmin kuin esimerkiksi Kinder Morgan (KMI) +17 % tai Enbridge +16 %. :wink:

8 tykkäystä

Sijoittamisessa ainakin itselläni on vaikea aluksi myöntää itselleni, että on toiminut tyhmästi tai tehnyt virheen. Menee useimmiten hetki, kun sitä sitten taas manaa itseään ja alkaa pohtia eri tavoin, miksi on tehnyt virheen. Toki virheen myöntämisessä on joskus mennyt vähän enemmänkin aikaa…

Niitä asioita en sillä tavalla laske virheeksi, jos on mennyt pieleen joku sijoitus, jonka eteen on nähnyt vaivaa ja tehnyt parhaansa ymmärtääkseen sitä, vaikka siinä firmassa olisi ollut joitakin juttuja pielessä, mitkä fiksummat ovat sitten huomanneet. Ne näen selkeämpinä virheinä, jos seuraa jonkun omistamansa osakkeen putoamista eikä oikeasti ymmärrä firmasta tarpeeksi eikä tee asian selvittämiseksi juuri mitään.

Joskus sitä ei ole vain osannut myöntää itselleen olleensa väärässä ja tappiot ovat kasvaneet siinä sivussa, lopuksi kun on myöntänyt virheensä, niin siinä ei enää tappiot ole juosseet.

Yksi syy mun salkun heikolle kehitykselle viime aikoina on ollut se varmasti etten ole aina ajoissa myöntänyt tekemiäni virheitä, vaikka yleisesti ottaen omasta mielestäni myönnän virheet varsinkin toisille aika helpostikin.

Kiitos Buffett ja @Pohjolan_Eka muistutuksesta, pitää jatkossa olla suorempi itselleen eikä antaa tappioiden juosta! :slight_smile:

EDIT: Viestini sisältää reipasta asioiden yksinkertaistamista. :slight_smile:

15 tykkäystä

Kiitos kattavasta viestistäsi :partying_face:, oli oikein mukavaa lukea asiantuntevaa tekstiä musiikista ja muustakin, kuten vaikka Tulsan historiaan liittyvästä öljyteollisuudesta. Tulsassa muuten tapahtui myös yksi Yhdysvaltojen historian rankimmista rasismiin luokitelluista rikoksista: Tulsa race massacre (31.5. - 1.6.1921), tuhotulla asuinalueella vaikuttivat ehkäpä maan oman aikansa varakkaimmat afroamerikkalaiset. Wikipediassa lisää asiasta (Tulsan joukkomurha – Wikipedia).

Öljynporaukseen liittyen kyytipoikana Amarillosta (Texas) otettu kuva kun Oklahomasta ei niitä minulla ole, terkkuja vaan ja kiitos vielä kerran viestistäsi mutta nyt hyvää yötä täältä Himalajan kaakkoispuolelta :+1: :sleeping:

9 tykkäystä

Ei tarvitse pahoitella mitään, ei todellakaan. Olet aivan tuore Foorumilla, kun profiilistasi katsoin, niin olet kirjautunut tänne vasta 11.8., joten ei Foorumin kulttuuri tai säännöt voi olla täysin tuttuja. Täällä on varmaan tarkempi kuri kuin muilla palstoilla, mutta säännöt ja tavat tulevat ajan kanssa varmasti tutuksi, kun tulee luettua enemmän eri ketjuja etc. Uusilla foorumilaisille tulee herkemmin pieniä lipsahduksia, mikä on ymmärrettävää, kun kaikkea ei voi tietää ja siksi viestejä liputellaan etc. :slight_smile:

@Contrafun ja sun viimeiset viestit täällä Kahvihuoneella ovat olleet mielenkiintoista luettavaa, kirjoitatte mielestäni molemmat hyvin ja sisältörikkaasti. Tämäkin alla oleva viestisi kertoi sen, että sulla on paljon annettavaa tälle Foorumille ja suosittelen muita lukemaan sen:

Luulen, että tilisi poistetaan maanantaina, kun Inderesin henkilökunta palaa töihin viikonlopulta, mutta toivon sun vielä harkitsevan, jos kuitenkin jäisit tänne meidän iloksi kirjoittelemaan hyviä juttuja Kahvihuoneella ja opettavaisia juttuja sijoitusaiheisiin ketjuihin. :slight_smile:

Tämä on hieno yhteisö, jossa loppujen lopuksi kaikki vedämme samaa köyttä, vaikka joskus on kaikenlaista hämminkiä, mutta se on luonnollista, koska täällä on yli 20 000 käyttäjää. Yritän tehdä parhaani yhteisön eteen, joskus epäonnistuen ja kyllä niitä mokia jatkossakin tulee, mutta toivottavasti entistä vähemmän. :slight_smile:

Yhteisöllistä viikonloppua tänne Kahvihuoneelle! :slight_smile:

32 tykkäystä

Hieno kirjoitus! Pörssi on paikka, jossa Mr Market opettaa nöyryyttä ja kiukku menee itse kullakin ihon alle. Kun nämä poikkeusolot joskus päättyvät, voi tällaisiin viesteihin palata ja miettiä, miten siitä hetkestä selvittiin eteenpäin.

(Sijoituskirjoja on monia, mutta jos tekisin sellainen omista kokemuksistani, olisi alter egoni kuin Pulkkinen-sketsiohjelman horiseva piispa. Piispa jakeli viisauksiaan tyyliin “älä mene sitten sitä virhettä tekemään että…”.)

10 tykkäystä



Löytyi foorumin ”suosikkiosakkeita” myös kellarista. Finnair, Fiskars, ja Tieto.

Tietotehdas listautui Helsingin pörssiin vuonna 1984 ja 90-luvulla kasvoi hurjaa vauhtia lukuisten yrityskauppojen siivittämänä - aivan kuten nuoremman polven IT-palveluyhtiöt tänäpäivänä. Tietokin päätyi lopulta tylsien ja vakaiden boomer-osinkolinkojen joukkoon.

Jokainen näistä yhtiöistä käy ja kukkuu edelleen pörssissä listattuina yhtiöinä. Finnairilla ollut varmaan eniten vauhtia ja vaarallisia tilanteita pörssitaipaleella.

72 tykkäystä

Tämäkin on mielenkiintoinen rahasto kun sieltä löytyy mm. hyvä positio sellaista pienyhtiötä kuin Wärtsilää ja eivätkä nämä muutkaan top 10 sijoitukset ole kaikki mitään pikkuriikkisiä. :grinning:


9 tykkäystä

Hei kaikki. Olen hyvin epäsäännöllisesti lueskellut tätä foorumia jo parin vuoden ajan. Mieleeni on tullut pari asiaa sinä aikana…

  • Kirjoitatte hyvin halveksivaan sävyyn “nonneroista”. Ovatko he nordnetin käyttäjiä? Mikä heissä on vikana?

  • Ihmettelen miten paljon palvontaa analyytikot saavat täällä osakseen. Anteeksi nyt, mutta välillä tuntuu että kirjoittaja olisi paraskin kaveri jonkun Mikaelin tai Juhan kanssa, mitä kovasti epäilen, tai sitten kaikki analyytikoiden kaverit vain sattuvat hengailemaan täällä. En tiedä miksi halusin todeta tämän ääneen, mutta nyt voin hyvillä mielin olla hiljaa taas seuraavat vuodet.

19 tykkäystä

Mitäh?! Rakkaalla lapsella on monta nimeä… eiköhän täällä aika monella ole nordnetin tili, enkä kyllä ole halveksuntaan törmännyt.

16 tykkäystä

Kylläpä ihmiset nykyään loukkaantuu helposti.
Oli sitten nonnero, bullero tms.
Itse on lähinnä buumeri, ehkä siksi en tajua

16 tykkäystä

Kyllä, nonneroa käytetään helposti, kun sanat ei riitä. Ja pelko että sinun omistamasi osake kärsii kommentista/mielipiteistä, tai yleisesti osakkeen kurssi ei käyttäydy haluamallasi tavavalla, nonnerot myy.

Kurssien seuranta on psykologiaa, ja siinä ei ole enempää järkeä kuin somessa yleensäkään. Sitten kun yhtiössä alkaa näkymään potentiaalia, niin sen näkee jo tyhmempikin, ja olet jo myöhässä. Mutta kun kiima/paniikki alkaa, niin ajoitus on kaikki kaikessa.

Oikeassa oleminen on palstalla vaikeaa, koska totuus yhtiön hyvyydestä ja huonoudesta on hidasta/pitkää ja sijoittajien pitkäjänteisyys on nopeaa/lyhyttä.

1 tykkäys

“nonnero” ei ole halventava nimitys. vaan toinen tapa sanoa “kotimainen yksityissijoittaja”. Parempi se on kuin puhua tuulipuvuista tms…

Ja siis tulee Nordnetin välittäjälyhenteestä “NON”

33 tykkäystä

Minä olen nonnero sekä bullero. Kun nonnero myy, bullero ostaa. Kun holdaamani osake laskee, koen existentiaalisen kriisin.

31 tykkäystä

Sillä ei ole merkitystä vaikka käytettäisiin sanaa yöpuku, kyllä jokainen tietää mistä on kyse.

Mutta, ei siitä kannata loukkaantua, vaan ymmärtää mistä on kyse

1 tykkäys

Ei meissä nonneroissa ole mitään vikaa. Me ollaan ehkä mielikuvissa tyhmempiä kuin iso viisas sijoittaja. Me ollaan kuitenkin välttämättön osa sijoittamista. Ilman meitä ei ole toimivaa markkinaa. Ikään kuin bensiini tai sähkö autolle.

Analyytikkojen palvonta on typerää. Tottahan palvonta hivelee itsetuntoa. Mutta se on lopulta analyytikollekin haitallista. Reilu ja asiallinen analyytikon haastaminen on kyllä täälä foorumilla ollut mielestäni yleisempää.

10 tykkäystä

Nonnero pride, ostetaan ylhäällä ja myydään alhaalla.

46 tykkäystä

Halveksuntaa ei kohdisteta kaikille, joilla on Nordnetin tili. Onhan täällä ollut useinkin halveksuntaa “nonneroiden” ja “tuulipukujen” myynneistä. Ovat niin paperikäsiä kuulemma. Tästäkin tulee mieleen esimerkiksi Smart Eye. Kurssin ollessa ylhäällä ja luisun pikkuhiljaa alettua nonneroiden myyntejä tuotiin esille pilkkaavaan sävyyn ihan yhtiöketjussakin. Esille tuominen loppui kun kurssilasku ei loppunutkaan ja kunnioitettujen “ulkkien” ostot eivät olleetkaan varma merkki tenbäggeröinnistä. Kyllähän näistä “ulkkien” ostoista kiimaannutaan silloin tällöin taivasteluketjussa, mutta onneksi vähenevissä määrin.

Pelkät lempinimet ei siis haittaa vaan ainoastaan silloin kun postaus menee morkkaamisen/väheksymisen puolelle.

8 tykkäystä

Itse olen varmaan toiminut pörssissä, kuten nonnero, bullero, tuulipuku ja uusimpana yöpuku, sekä kaikki muut “nimitykset” päälle, mitä ne ikinä tarkoittavatkaan, enkä koe että minua on loukattu jos joku tällaista ilmausta minusta käyttäisi. Ei pidä ottaa asioita liian vakavasti, vaikka havaittavissa on ollut tälläkin foorumilla viime vuoden euforian jälkeen että tunteet on välillä pinnassa. Vedetään yhtä köyttä, ja tuetaan kaveria. Pidetään sopivasti pilke silmäkulmassa, ihan senkin vuoksi että pilkkeen hinta on merkittävästi noussut energiakriisin myötä. Tietynlainen arvo sille pilkkeelle silmäkulmassakin voidaan määrittää, koska sen avulla jaksaa mennä eteenpäin haastavinakin aikoina.

7 tykkäystä