Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Älä rakastu osakkeeseen on varmaan yksi parhaista sijoitusneuvoista.

Pienenä kevennyksenä voin kertoa, että en jossain vaiheessa voinut mennä nukkumaan, jos en omista 100K Hyzonia. :laughing: :rofl: :rofl: Onhan se melkoista uhkapelaamista, vaikka yrityksen toiminta-ajatus on edelleen mielestäni onnistunut ja yritys voi vielä onnistua. Onneksi olen osannut välillä luopua.

Melkein jokainen tällä foorumilla kirjoittaneista on joskus hypettänyt jotain osaketta ja saanut paljon seuraajia. Kaikkiin fomoihin sitä on tullut puolentoista aktiivisemman sijoitusvuoden aikana lähdettyä. Oma vika on. Hyvä ottaa opiksi.

Hyzonisteja on mollattu ehkä enemmän kuin muita ja sen toivoisi loppuvan. Kai jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä lystää. Tänä vuonna ovat tavalliset osakkeet ovat olleet riskisiä.

Onnea meille kaikille!

19 tykkäystä

Tässä aina välillä on tullut mieleen, että te osaavat kirjoittajat joiden postauksia kehutaan usein hyvinsisällötetyksi, niin voisitte perustaa tänne jonkun topicin, jossa annatte vinkkejä hyvään sisältörikkaaseen postaukseen. En tiedä, kuinka moni täällä vain seuraa keskustelua, haluisi kovin osallistua siihen itse, mutta kokee osaamattomuutta oma kirjoittamisen laadun ja sisällöllisyyden suhteen.

Alan itse petrata uusien postauksieni kanssa siten, että asiasisältöä tulisi enemmän jotta saisin jalansijaa täällä enemmän. Ei välttämättä tykkäykset suurimmassa osassa vaan että saisin keskustelua aikaan asiasisällön osalta. Sitä pitää harjoitella.

Toki näitä vinkkejä löytää paljon netistäkin, mutta uskon, että monella tekstiosaajalla olisi jaella enemmän kuin 15-vinkkiä kuinka saada tekstiin sisältöä, ideaa ja ajatusta. Vastauksia kysymykseen kuinka rikastaa tekstiä niin,että sitä jaksaa lukea ja vastata siihen asiallisesti.

9 tykkäystä

Ei missään nimessä foorumipostausten tarvi kaikkien olla ihmeempiä, kirjota mitä mieleen tulee :+1: kunhan nyt käytöstapoja on.

Jotkut valveutuneet ja oppineet välillä jakaa pitempiä postauksia ne on sitten erikseen ja pelkän hyvän kirjoitusasun myötä taustalta ilmenee yleensä pitkä kokemus, asioista otettu selvää ja hyvää argumentointia yms

3 tykkäystä

Pörssin suunta -ketjua kun välillä lukee niin täytyy myöntää, että välillä täytyy oikein kunnolla miettiä, mistäs tässä nyt puhutaan. Selvästi jokainen siellä kirjoitteleva on joko töissä pankissa, on sijoitusmaailmassa töissä tai seuraa pörssiä jne ympärillä olevia aiheita 12h päivittäin. Se nimenoman on positiivinen asia. Yksi mikä tässä foorumissa koukuttaa, on keskustelutaso. Suomi24 jne ylilauta turhauttavat mm siitä syystä, että osa keskustelusta on niin sisältököyhää.

13 tykkäystä

Samaa mieltä. Huoneen tyhmimmällä on eniten opittavaa, viisaimmalla annettavaa.

Näin sitä on tultu oltua kärpäsenä katossa monessa hyvässä podcastissa, viestiketjussa ja artikkelissa.

Parempi vain joskus olla hiljaa :sweat_smile:

8 tykkäystä

Sun hyvästä pohtivasta viestistä tuli mieleen tämä alla oleva Ituhippisen viesti, siinä on muutama hyvä pointti ja kyseiseen viestiin tägätyt kaverit voivat muutamat vinkit heittää, mikäli ehtivät. :slight_smile: Minusta tuossa sun kirjoittamassasi viestissä on mukava “kirjoitusasu” ja se on sisällöltään selkeä. :+1:

Itse en ole erityisen hyvä kirjoittamaan, mutta koetan kompensoida tiettyä taidottomuuttani, että käytän suhteellisen paljon aikaa yhden viestin kirjoittamiseen. Toki nokkelat ja pätevät huiskaisevat hetkessä priimaa. :slight_smile:

10 tykkäystä

Minun postauksia harvemmin kehutaan, mutta kun tänään sain arvostamaltani @Ituhippinen kehuja, niin vastaan kuitenkin. (Heti nousi hattuun?:cold_sweat:)

Tuo on mielestäni erinomainen tavoite, ja kannustan ihan jokaista samaan. Itseäni etenkin.

Minulla on yksi tehokas vinkki: kannattaa kirjoittaa vähän. Jätän varmaan joka kolmannen viestini lähettämättä. Kirjoitusvaiheen jälkeen tajuan, että ei tämä kiinnosta ketään tai että muut ovat jo sanoneet ihan samaa.

Ja niistä viesteistä, jotka julkaisen, varmaan joka toisen kohdalla kadun, etten poistanut sitäkin :slight_smile: Yhtään julkaisematonta viestiäni en ole koskaan katunut.

Mielestäni @Mauri on tässä hyvä esikuva. Hän kirjoittaa vähän harvemmin, mutta aina tekstit ovat täyttä kultaa.

Lopetin Incap-ketjuun kirjoittamisen, kun jossain vaiheessa huomasin sen turhaksi. Kohta tulee kuitenkin Mauri, joka sanoo saman asian osuvammin ja on vielä ajatellut minua paljon pidemmälle :smiley:

32 tykkäystä

Tämä pitää pitää mielessä. Olen aina ihaillut heitä jolla on joku 10-15 riviä priimaa tekstiä jossain erittäin asiapitoisessa topicissa. Vaikka et ymmärtäisikään lukemaasi, huomaat heti kaveri tietotaidon. Jos täällä olisi topic henkilökohtaisesta avustuksesta, siellä olisin haka. Loogisestikkaan ei ole mutta jos olisi.

2 tykkäystä

Ei tarvitse olla huoneen tyhmin, että on opittavaa. Tyhmimmältä (tai kokemattomaltakin) voi oppia. Itse en jaksa kirjoittaa, eikä minulla yksittäisten yritysten perkaamiseen ole juuri mitään lisättävääkään.
Sijoittamisessa tärkeintä ei ole informaation määrä, vaan se millaisia päätöksiä pystyy tekemään. Maailma on täynnä teknisesti minua paljon lahjakkaampia, mutta pystyn puristamaan tietotulvasta olennaisen esiin hyvällä prosentilla.
Julkisissa keskusteluissa homma menee nopeasti jankkaamiseksi mitä en vain kertakaikkisesti jaksa.

12 tykkäystä

Itse pihvi saattoi löytyä.

"The ideal discussion board topic should always facilitate learning opportunities. It should ideally

Address the course content
Reveal your own understanding of that content
Promote peer interaction."

Olet erinomainen kirjoittaja, kirjoitat upeaa tekstiä ja sisältö on ihan priimaa. Kirjoitat siten, että sun kirjoituksista saa irti, niin minä kuin gurutkin ja se on paljon se. Analyytikotkin tuntuvat arvostan sun tekstejä. :+1:

@JHeiskanen on sellainen, josta voi ottaa mallia. On ilo lukea hänen viestejään.

Laittakaa hänen Twitter-tilinsä seurantaan, häntä seuraa niin @Mauri kuin @Pohjolan_Eka kuin jotkut analyytikotkin. :wink: Oikeasti… kannattaa laittaa seurantaan.

https://twitter.com/JaakkoHeiskane4

10 tykkäystä

Itse olen nyt jonkun alle kahden kuukauden ajan käyttänyt foorumia ja ennen lukenut inderesiä muutoin. Ei kyllä kiinnosta ainakaan itseä hevon kukkua jos aina välillä joku tönkkö lause tai muu. Ehkä vain on osa persoonallisuutta, mutta en jaksa noin pienistä välittää, kun ei tässä nyt mihinkään pankkiin tai hakemukseen kirjoitella.

Itse aloitin käyttämään tätä/laittamaan esim. omia ostoksia yms. koska sillä saa ehkä pidettyä itsensä enemmän sisällä tässä. Vähän sama ostettaessa jotain firmaa ekan kerran, jonka jälkeen luetkin paljon enemmän kyseisestä lapusta. Tykkään lueskella sijoittamiseen liittyvää keskustelua, kirjallisuutta ja muuta oppimateriaalia, mutta se painottuu enemmän kiinnostuksen puolesta asuntoihin, joten luonnollisesti saan enemmän innostusta osakkeisiin täältä. Toimii myös posliinilla hyvänä ajanvietteenä ja onhan täältä saanut sellaisia näkemyksiä mitä en olisi muuten saanut mistään.

On myös ollut hyvä, kun vaikka Harvian foorumilla on linkattu kaikkea valmiiksi, niin voin vaan sieltä katsoa kaiken haluamani :+1:

14 tykkäystä

Huhu. Onneksi ei itsellä tullut ostettua mitään tuommoista spekulatiivista smart eye osaketta. Tullut näköjään huipuista alas lähemmäs 73%. Pyrin pysymään erossa kaikkein riskisimmistä osakkeista. Minä ostin Harviaa, joka on tullut ainoastaan 71% huipuistaan alas.

79 tykkäystä

Viimeisen vuoden aikana ei ole tullut mitään hirveän spekulatiivista itsellänikään ostettua.
Kun en yleensä myy (edes kalliiksi käyviä osakkeita) salkusta, niin osassa on ollut kyllä aikamoista volatiliteettiä viimeisen vuoden aikana. Esim. NVDIA ja XPEL ovat käyneet yli 50% ATH:n alla. Eipä sinällään ihme, kun arvostus kävi hetken pilvissä.
Viime aikoina on tullut vaihteeksi liikettä ylöspäinkin. Tällaisella markkinalla mitä on 2020-luvulla nähty, kylmät hermot ovat kullanarvoiset. Jos innostuu liikaa ostamaan korkealta tai myymään hermojen pettäessä kurssilaskuun, voi tehdä aika paljon tuhoja salkkuunsa.
Onneksi olen ollut jo sen verran pitkään markkinoilla, että on finanssikriisit, eurokriisit jne. jo koettu. Eipä nämä kurssilaskut kivalta tunnu (salkun arvon laskiessa), mutta ostopaikkojahan niistä meille aukeaa. Itsellänikin on vielä aikahorisontti pitkä, joten kurssilasku on vain eduksi.
Harviaan en onneksi tarttunut osakesäästötilille kuin vasta nyt hieman päältä 20€. En oikein ymmärtänyt arvostusta tuollaisilla 40-60€ hinnoilla, niin oli pakko katsoa sivusta ja odotella parempaa paikkaa. Onhan sitä markkinoilla muitakin osakkeita. :slight_smile:

4 tykkäystä

Kaikki on suhteellista esim. teillähän menee paljon paremmin kuin Fortumilla. Fortumin “sijoitussalkun” YTD on −84,51% . Salkussa tosin vain yksi yhtiö - Uniper .

14 tykkäystä

Lassi Etelätalolle keihäänheiton EM pronssia omalla ennätyksellä!

21 tykkäystä

Upea tulos. Urheilijan tehdessä isoissa kisoissa uuden ennätyksensä, ei voi muuta kuin onnitella erinomaisesta suorituksesta. :clinking_glasses:

12 tykkäystä

Lassi Etelätalo sai pronssia omalla ennätyksellä, kova suoritus.
Eli vuoden urheilija on valittu ku keihäsmies mitaleilla :slight_smile:

3 tykkäystä

Harvoin tulee kehuttua erikseen kenenkään postauksia. Se olisi vähän kuin “kiitos vastauksesta”- viesti eli turhaa 0-sisältöistä täytettä ketjuun, vaikka kivalta kuulostaakin. Tykkäys ajaa saman asian ja sinun viesteistä tykätään paljon. :+1:

Enpä ole ajatellut, että jollain muullakin voi olla tämä tyyli. Näiden lisäksi mulle on käynyt joskus niin, että olen julkaissut jotain ja sitten parin minuutin päästä ajatellut, että ei jumal#%ta mitä paskaa ja poistanut viestin toivoen, ettei kukaan ehtinyt edes nähdä sitä. :smiley:

26 tykkäystä

Kyllä Raitanen tai Murto ansaitsisivat palkinnon tällä kertaa ennemmin. Toki jääkiekkoihmisenä mm- ja olympiakullatkin kova suoritus.

1 tykkäys