Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Lyhyesti: vaihtoehtokustannukset on mitä menetät kun teet valintoja. Kyseisessä tapauksessa se voisi olla sijoitetun pääoman tuotto tai aikaan verrattu panos jolla pääoma hankitaan.

Tarkoitus oli herättää ajatus, että oikeaa vaihtoehtoa ei välttämättä saa laskettua tupakka-askiin ja toisaalta kuinka tarkasti on mielekästä arkisia päätöksiä perustella matemaattisesti :slight_smile:

Lisää: Vaihtoehtoiskustannus – Wikipedia

Taloustieteilijät osaavat kertoa tai alan kirjallisuudesta syvällisemmin

Ymmärrän teorian sangen hyvin, mutta en sitä miten se liittyy omaan tilanteeseeni. Kuten selvensin kulut ovat tällä hetkellä ihan vaan polttoaineesta, huolloista ja käyttövoimaverosta enemmän kun maksan uudesta lyhennyksiä kuukaudessa. Jäännösarvo on laskettu puoleen siitä mitä se tällä hetkellä on 6 vuotta vanhoilla patterivehkeillä. Eli miten tämä vaihtoehtokustannusajattelu toimii vastoin päätelmääni. Mielestäni se puoltaa sitä. Eli jos olisi jotain konkretiaa esittää, niin ihan kiva.

Parviäly hoi! Yritin täältä ja Twitteristä löytää, mutta lyö tyhjää…

Täällä suositeltiin jotain podcastia tai videota, muistaakseni noin kuukausi sitten. En oikein keksi hakusanoja, en muista nimeä (oliko se intialainen, joku Damoradan tai joku)… Sattuuko joku muistamaan? Oliko @timontti vinkki vai kenen…?

2 tykkäystä

Tämä?

6 tykkäystä

Sori, tuosta puuttui “paikallis” - sana. Siinä on kaupunkikohtaisesti, ja hyvä niin.

VR toimivuus ei ollut vitsi. Kuten joku tuossa kertoikin, Suomessa junaliikenteen toimivuus on Euroopan kärkeä. Siitäkin huolimatta, että meillä on euroopan kylmimpiä talvia, pisimpiä etäisyyksiä ja pienimpiä väestömääriä.

Olen varma että tiedät enkä ikinä kritisoi kenenkään ostoja, mutta haluan vaan varmistaa että kaikki on tietoisia että kyseessä on sektorin pahimpia shitcoja. Ihan ‘castor maritime’ kamaa.


Pointtina oli lähinnä se että luin surullisen twiitin kun joku nuori aussimies menetti eilen valtaosan varallisuudestaan kun oli all in AHQ coalissa. Lafka siis droppas 70% päivässä ja ‘huvittavana’ yksityiskohtana nyt eletään kaikkien aikojen hiilisykliä ja mm aussien whitehaven tai vaikka CEIX vetelee ath lukuja. Syynä ton suosioon tuntui monella olevan että AHQ on noussut niin paljon vähemmän kuin muut verrokit niin on 'tilaa’:grimacing:. Eli joskus se on ostettava shitcoja kun siltä tuntuu kunhan tiedätte että ostatte shitcoja​:sweat_smile:. Toki tiedän IMPP:in vain surullisenkuuluisasta maineestaan että jos asioissa on joku hopeareunus lähitulevaisuudessa niin ei siinä mitään ja pahoittelut sitten varoittelustani kun en edes lafkaa tarkemmin tunne.

10 tykkäystä

Mutta voisiko se rajoitetusti taata? Eli voisiko olla kokonaisuudessaan ekologisempaa, tehokkaampaa ja halvempaa tuottaa mm. noita jäte- ja pakettipalveluita niin, että kilpailutetaan tietyn kaupungin tai kaupunginosan palvelut isona nippuna? Ihan niinkuin paikallisliikenne tai terveydwehuollossa muutamat palvelut.

Tuskin. Kunnat on aika huonoja kilpailuttamaan. Parempia tuloksia tulee, kun yksittäiset ihmiset kilpailuttaa omalla lompakollaan.

5 tykkäystä

Itsekin olen ihmetellyt näitä samoja ilmiöitä ja pohdiskellut näihin liittyviä ilmiöitä. Ja kuljetusongelmien parissa tullut ammatillisestikin vietettyä aikaa ja ihmetellyt näitä eri ilmiöitä. Ja siltikin oma hahmotus on vielä kovin vajavaista. Mutta kirjoitan silti tämän, josko jotenkin pystyisin auttamaan tämän ihmetyksen kanssa.

Nuo @Johnnyboy linkkaamat videot eivät välttämättä auta hivenen matemaattisen (toki jos lineaarialgebra ja sen mahdollisuuksien kasvu matriisien koon kasvaessa on tuttua) otteensa takia. Mutta silti sisältävät muutaman oleellisen pointin, joiden avulla asia voi alkaa hahmottua paremmin:

  • Monesti ajattelemme kuljetusongelmia kahden pisteen välisenä optimointina (on se sitten se koti ja postitoimipiste tai koti ja jäteasema - toki voi myös ajatella oman asuinalueen ongelmana). Mutta oikea tapa ajatella asiaa on järjestelmätasolla jolloin onkin kyse ensimmäisen yllä linkatun videon kaltaisesta tilanteesta ja tilanne alkaa muuttua nopeasti huomattavasti mutkikkaammaksi.
  • Toinen ajatusvirhe näissä on ajatella tilannetta staattisena, jolloin optimointi voisikin vielä löytää nopeamman ja tehokkaamman ratkaisun. Mutta kun ihmisten mieltymykset ja tottumukset muuttuvat hyvinkin nopeasti välillä. Eli pitää kysyä mikä järjestelmä antaa parhaa resilienssin vastata näihin muutoksiin? Hyvin pitkälle optimoitu toimii hyvin vain yhdessä “tilanteessa” ja muissa kysyntä tilanteissa tällainen ratkaisu voi olla huomattavasti heikompi. Tämä on ainakin itselleni osoittautunut markkinatalouden suurimmaksi vahvuudeksi. Eli itsesäätelevä mekanismi, joka nopeasti (suhteellinen käsite, ei välttämättä absoluuttisen) hakee uuden tasapainon - keskusohjatut järjestelmät yleensä epäonnistuvat dynaamisissa tilanteissa surkeasti (krhm Venäjä - sota ja toisaalta myös nuo Koronan aiheuttamat logistiikka ongelmat hyvin havainnollistavat asiaan liittyviä haasteita). Tässähän Adam Smithin käyttämä termi “näkymätön käsi” on tavallaan hyvä ilmaus, ehkä vielä enemmän hänen käyttämänsä esimerkit ja niiden kuvaukset.
  • Sitten tulee vielä nämä muut jo esille tuodut näkökohdat kilpailun ‘motivoivasta’ osuudesta, eli jos päästät toimittajan niskan päälle, menetät vaikutusmahdollisuudet jne. Tästä luin aikoinaan valaisevan esimerkki konttiliikenteen puolelta, jossa Rotterdamin satamassa ihmeteltiin miksi isot konttilaivat jättivät kontteja laiturille odottamaan laivan käyntiä Hampurissa ja paluuta takaisin Rotterdamiin ottamaan kontit takaisin kyytiin. Tässä tapauksessa selvisi kyseessä olevan saksalaisen teollisuuden halusta säilyttää vaihtoehtoisia satamavaihtoehtoja ja kilpailua sillä puolella. Eli kysymys on myös millä tasolla järjestelmää yrität saavuttaa optimin. Jollain tasolla epätehokkuus voikin olla yllättäen tehokkaampaa korkeammalla tasolla - syitä tähän voi olla kuljetusten yhdistely suuremmiksi virroiksi (esim. paketit tulee pääsääntöisesti toimittajalta A kyydillä X ja toisaalta toimittajalta B kyydillä Y) tai miten pääomaa saadaa tehokkaimmin allokoitua kuljetusverkoston rakentamiseen.

Eli asiaa tulee tarkastella useammalla eri tasolla ja eri toimijoiden kannalta ennenkuin julistaa jonkin järjettömäksi. Markkinatalous koko ajan automaattisesti punnitsee optimia kuhunkin tilanteisiin ja hinnoittelee myös riskit sisään enemmän tai vähemmän oikein (joka tapauksessa paremmin kuin mikään komitea).

9 tykkäystä

“heikosti hoidettu hajautus”.

Mikä vaan lafka voi huomenna tippua 70%. Todennäköisyys on hyvin hyvin pieni, mutta ei nolla. Asteroidi voi pudota toimipisteen päälle ja firma sananmukaisesti pyyhkiytyä kartalta.

All-in yhteen lafkaan on vaan niin uskomattoman tyhmää ellei oikeasti puhuta todella hiluista (satasia tms. jolloin ei ole kulujen vuoksi varaa hirveästi hajauttaa, ja silloinkin olisi hyvä edes vaikka kahteen firmaan hajauttaa)

5 tykkäystä

Pointti ei niinkään ollut siinä onko mies all in vai pienemmällä potilla, vaan siinä että firmalla on väliä myös kaikista yksinkertaisimmin toimivilla sektoreilla. Yleinsä energia ja shipping liikkuu sektorina melko yhtenäisesti mm ratejen tai raaka-aineen mukana, mutta siellä on aina se joku totaalinen shitco jossa kaikkien aikojen supersyklikin mokataan. Toki joukossa on myös ponzeja. Keväällä näky noita Jenkki öljylafkoja 100% nousuissa vaikka lafkoilla ei edes ole öljyä. Mutta joo aivan käsittämättömän huonoa performointia tähän markkinaympäristöön. Ja tämä on suora viittaus IMPP:hen jonka maine on myös aika surullinen. Mutta kuten sanoin jos joku tietää paremmin että maine ei ole enää oikeutettu niin hyvä.

Moni vaan tuntuu valitsevan bullmarkkinassa olevasta sektorista lafkoja sen mukaan mikä ei ole ‘vielä’ noussut. Tai yleisesti tätä nähnyt paljon tässä vuoden aikana. Välillä se toki toimiikiin. Ja tämä ei mikään liity alkuperäiseen lainaukseeni ostin/myin-ketjusta, vaan sattu vaan melko samalla hetkellä silmään toi hiili-twiittaus ja sitten IMPP osto niin ajattelin pienen varoituksen ketjuun aikani kuluksi nykäistä.

Edit. @Jarnis joo en tätä ole kieltämässä, mutta oma pointtini oli vain eri. Tosin onhan tuolla sitten @Pohjolan_Eka joka tietää mitä tekee mennessään Stocka all in, että kyllä se ammattitaito vähentää keskittämisen riskiä.

9 tykkäystä

Luonnollisesti totta tämäkin, mutta edelleen riippumatta siitä mikä firma on, isoja liikkeitä voi tapahtua. Osasiko joku sanoa ennalta että shitco nimeltä Fortum vetäisi puolessa vuodessa noin -50% tauluun? (ja siitä pääosan parissa viikossa) :smiley:

6 tykkäystä

Kannattaa aina tehdä oma DD prosessi. Siinähän nämä palstat tarjoavat oivan tilaisuuden varmistaa ettei potentiaalinen sijoituskohde ole tunnettu huijarien firma. Tämä palsta on itseni jo pelastanut monelta harha-askeleelta kun on vaivautunut lukemaan ketjuja oman kiinnostuksen herättäneistä yhtiöistä.

Edit: Lisään vielä tuota mainittua Fortumia pohtineeni loppuvuodesta, mutta käydyn keskustelun ja oman pohdinnan ansiosta vältin tämän. Seurannassa edelleen, mutta juuri tuo poliittinen riski jätti yhtiön seurannan tasolle

Mutta tämä sai myös pohtimaan miten tuossa DD vaiheessa voi moni sortua ajattelemaan että paljastaa hyvän casen liian ajoissa kyselemällä siitä tietoja selvitellessään yhtiötä ja hinnat nousevat ennenkuin ehtii sijoittamaan. Ja varmasti näin helposi käykin käytännössäkin. Onkos tuo jonkinlainen käänteinen vangin dilemma, paljon samankaltaisuutta?

2 tykkäystä

Juuri tämä, kiitos ja 20 merkkiä

3 tykkäystä

Asiallinen kommentti! Mutta joo, korkean ”meemiasteen” tuoman vivun vuoksi tämä valikoitui (pennystock, floatin määrä, markkina-arvo, ”wsb:stä tuttu”). Jos OST:lle saisi muutakin kuin osakkeita, niin ei tarvitsisi leikkiä näillä. En suosittele kenellekään :face_holding_back_tears:

3 tykkäystä

Mitä tällä tarkoitat? Millä tavalla huonoja? Ja kaikki kunnatko?

Oman kokemuksen mukaan kunnat ovat ihan hyviä kilpailuttamaan, koska prosessi on varsin suoraviivainen ja mekaaninen. Se missä kunnat ja valtio sitten ovat aivan järisyttävän huonoja, on tuo ostetun palvelun laadunvalvonta ja sopimusrikkomusten sanktiointi.

7 tykkäystä

En missään nimessä tuomitse tätä. Riskit halliten nämä ovat oikein mukavia pelailuja ja kun markkinat on mitä on niin kaikenmaailman dogecoineilla voi tehdä hyvin rahaakin. Tällä forumilla harvoin on tarvettakaan varoitella ihmisiä. Tai ainakin noita tarpeettomia riskejä näkee juurikin enemmän reddit ja stockwitz tms postauksissa.

Ps. Sain itsekkin näpeilleni SHIP shitcolla🤦. Luulin että paransivat tapansa mutta samaa skeidaa tuo tuntuu olevan. Taas olis fundalta niin halpaa capesize peliä ja ainakin aiemmin Hannisdahl ja Mintzmyerkin osteli mutta ei vaan itse enää pysty. Onneksi myin edes vajaassa taalassa. Sama koskee kyllä Angelikin NMM:ääkin. Mieluummin ostan saippuaa.

Edit. Mutta jos haluaa pelata niin toi USEA spinoff tuntuu vauhdikkaalta lapulta. Siis ihan täyttä skeidaa mutta tollasia 100% päiväliikkeitä.

1 tykkäys

Tämä seuraavan viestin pointit pätevät. Lasken tuon puuttellisen jälkihoidon kilpailutuksen huonoudeksi. Yleisiä rahoja on helpompi levitellä ympäriinsä kuin oman pankkitilin rahoja.

:thinking:

28 tykkäystä