Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Todella hyvää pohdintaa! Itse lukeudun tuohon joukkoon, jotka toisinaan tekevät liikaa ‘treidejä’, ajattelematta sitä niinkään treidaamiseksi! Hyvin avasit silmiä tekstilläsi :slight_smile:

Mielenkiinnosta, miten itse koet, pitäisikö se 'raja" olla kurssisidonnainen, vai suoritus (funda) sidonnainen? Itse arkailen stoplossin käyttöä juuri tästä syystä: jos koronamonttuun mennessä olisi ollut rajut stopparit ja ne olisi napsahtaneet pohjalla/lähellä sitä, uskon, että olisin missannut suurimmat tuottoni. Toki taas nyt olisi välttänyt isoimmat turskat.

Itselleni muistiinpanoksi, että pitäisi opetella stoppareiden käyttö etenkin kireästi arvostelluissa firmoissa, etenkin härkärallin ollessa kuumimmillaan :sweat_smile:

13 tykkäystä

Eihän sitä määrittele kukaan muu kuin sinä itse ja sen voi tehdä kunkin kohteen osalla vaikka eri perustein. Fundapohjaisesti voi stoploss kurssi määräytyä ihan yhtä hyvin. Olennaista on se, että tappioraja on jotenkin sinulla määriteltynä ja toimit sen mukaan. Sitä ei pidä määritellä siinä vaiheessa, kun kurssihinta muuttuu vaan siinä vaiheessa, kun teet hankinnan ja perustelet sen itsellesi.
Jos se on teknisesti toteutettu valmiina stop sell orderina, olet suojautunut siltä, että yöllä taivas putoaa niskaasi ja aamulla katastrofi on jo ovella.

15 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! Ehdottomasti haluan oppia lisää aiheesta, ja varmaan jotain harjoittelukohdetta alan käyttämään, kunhan vähän enemmän tutustunut teoriaan ja tasoihin, joihin linjan vetää:)

1 tykkäys

Venäjän sota on aiheuttanut henkisen ongelman mulle. Olen iloinen jokaisesta pienestäkin voitosta, jonka Ukraina saavuttaa ja siis venäläisten kuolemasta. Ja sitten taas toisaalta muistan että venäläisetkin on ihmisiä, sitten taas muistan ne kauheat teot, joita venäläiset on tehnyt. Ja taas toivon venäläisten kuolemaa.
Voi kun tää sota jo loppuis.

20 tykkäystä

Pitää koittaa muistaa ikävinäkin aikoina, että sivistynyt ihminen ei koskaan toivo toisen ihmisen kuolemaa. Ja toivotaan yhdessä, että sota loppuu pian.

2 tykkäystä

Kiitos ajatuksistasi! :slightly_smiling_face:

Itse asiassa olen myynyt tosi vähän sijoitusurani varrella, ehkä jopa liian vähän, vasta viime aikoina olen myynyt vähän enemmän, eli ns. venkslailuja en ole harrastanut, mutta “tyhmäilyä” kyllä.

LeadDeskiä ostin listautumisannista (onneksi myin satsin hinnan ollessa yli 30 euroa) ja lisäsin sitten sitä myöhemmin, mutta nyt myin noin puolet pois. Digiaa ostin ensimmäisen kerran sijoitusurani alussa ja lisäilin sitä sitten myöhemmin, mutta nyt myin puolet pois. :slight_smile: Orthexia ostin joskus viime vuonna ja aika paljonkin, mutta nyt myin puolet pois siitä useammasta eri syystä.

Vetyosakkeet on sitten oma tarinansa ja niitä en enää omista. :smiley:

Mitä olen eri sijoittajien kanssa jutellut aiheesta ja itsekin ajatellut, niin mun olisi pitänyt muistaa myyntinappi vähän paremmin, olen antanut tappioiden juosta ja tilanteissa, jossa asiat ovat muuttuneet. Olen vähän kynsin ja hampain pitänyt firmoista kiinni, vaikka joskus olisi ehkä ollut paikka luopua. Ostonappia painan useammin ja säännöllisesti, mutta en minä kovin usein ostakaan, vaan sillai tasaisen säännöllisesti.

Olen pyrkinyt ainakin viime aikoina oikeasti käyttämään tosi paljon aikaa lukemiseen ja tutkimiseen ennen kuin ostan, toki analyysieni ja päätelmieni taso on, mitä on. Minulla on vielä todella paljon opeteltavaa ja sain tänäänkin @DayTraderXL :ltä lisää ajateltavaa ja opittavaa. Sitten privaviesteissä jumppailen ajatuksiani itseäni fiksumpien sijoittajien kanssa… ihme, että haluavat ja jaksavat vielä kirjoitella kanssani - kiitos vaan heille! :smiley:

Inderesin materiaalit ja Foorumi ovat kyllä uskomattoman tärkeitä tietolähteitä tällaiselle sijoittajalle. :slight_smile:

15 tykkäystä

Älä kuitenkaan koske Fortumiin tai sitten Olkiluoto 3 saadaan käyttöön vasta 2100-luvulla. :astonished:

12 tykkäystä

Kiitokset omastakin puolestani loistokkaista meemeiltä @Sijoittaja-alokas. Välillä kun on ollut vähän stressaava päivä sorvin äärellä, niin näillä saa itsensä vähän rennommaksi. :grinning:
Hienosti keksit materiaalia. Muutenkin hyvä ketju! Vahva suositus (tosin sieltä ei kande sijoitusvinkkejä etsiskellä). :wink:

12 tykkäystä

Kyllä meidän Kamux myy paskoja vehkeitä…

https://www.kamux.fi/cars/bmw/ix/ozj-982

1 tykkäys

Kiitos, on tosi kiva kuulla, että olen onnistunut tuomaan sulle parempaa mieltä ja leikkaamaan stressiä. :slight_smile:

On jotain ylivilkkaudestani hyötyä, vaikka välillä se on tiellä… jatkuvasti multa pursuaa (erikoisia) ajatuksia ja ideoita. Pitäisi varmaan osata enemmän hävetä itseni puolesta, mutta ehkä muiden myötähäpeä riittää. :slight_smile:

Arvoisa Jackwelshh ja arvoisat foorumilaiset, tästä en ole paljon puhunut, mutta myin Fortumit noin 25 eurossa. :slightly_smiling_face:

33 tykkäystä

MItä!?!?! On tapahtunut Sijoittaja-alokkaan voitollista… osakekauppaa? Tässähän menee maine turska-mestarina kun tällaista vuodat.

41 tykkäystä

Jenkeillä on iso etu vahvasta energiasektorista. Todennäköisesti liuskekaasun ja -öljyn tuotanto paisuu reippaasti USA:ssa. Vievät Eurooppaan kaiken, mitä kapasiteetti sallii.
Käytännössä vaikka jenkitkin kokee pientä tuskaa, niin kokonaistaloudellisesti heillä menee melko varmasti Eurooppaan nähden paljon paremmin seuraavat 2-3 vuotta - ellei tätäkin pidempään. Jenkkien vahva talouden dynamiikka auttaa tällaisessa murroksessa. Eurooppa on perinteisesti paljon, paljon jäykempi.

2 tykkäystä

En tiedä, onko tälle parempaakaan lankaa kysyä asiaa. Miten Suomessa on varauduttu tilanteeseen, jos vaikka talvipakkasten huippukulutuksen aikaan OL 3 joudutaan irrottamaan verkosta jonkin virhetilanteen takia samaan aikaan kun se tuottaa sähköä täydellä 1600 MW teholla? Voiko olla mahdollista, että verkko menisi epätasapainoon (taajuuden aleneminen tms) ja tulisi laajempi sähkökatkos? Aiemminhan ei ole ollut tällaista tilannetta, jossa näin suuri osa tuotannosta tulee vain yhdestä laitoksesta.

2 tykkäystä

Fingrid on laitoksen ison koon takia joutunut tekemään erikoisjärjestelyitä, jotta vältyttäisiin kuvaamaltasi tilanteelta. Linkin alta tarkemmat detaljit.

Tässä vähän yleisestä verkon vahvistamisesta Olkiluoto 3:sen vuoksi.

3 tykkäystä

Ai niin, siinähän ne onkin selitetty. Pitää sitten toivoa, että ne systeemit todella reagoivat riittävän nopeasti. Tuntuu, että käytännön kannalta tuo korvaavan tuotannon puute voisi ehkä olla realistisin riski, joka voi toteutua tämän laitoksen kanssa. Voi vaan kuvitella, että järjestelmäsuoja olisi hieman helpompi järjestää, jos meillä olisi useampi 800 MW laitos. Tietysti politiikan takia lupaprosessista piti tulla niin hankala, että teollisuus hankki sitten isoimman mahdollisimman laitoksen, vaikka tekniikka oli uutta. Tätä laskua sitten tässä edelleen maksetaan. :slight_smile:

1 tykkäys

No, talouden kanssa puhuttiin tuplavee-toipumisesta, eli lyhyttä nousuvaihetta seuraisi taas jyrkkä lasku. Terveidenkin yritysten pelättiin menevän nurin likviditeettiongelmiin kun rahoitusmarkkinat olivat lähes kiinni. Kreikka ja Portugali olivat teho-osastolla ja pelättiin, että seuraavina menevät Espanja ja Italia. Josta taas pelättiin seuraavn euron täydellinen romahdus. Kriisin pelättiin johtavan 30-lukuakin syvempään lamaan.

Eli joo, kyllä kaikki huomasivat että juuri nyt on oikea aika ostaa :wink:

14 tykkäystä

Gorbatšov menehtyi. R.I.P

Olisipa se tietynlainen enne Putinillekin siitä, että Neuvostoliiton aika on ohi.

3 tykkäystä

@Johannes_Sippola n YTD ei näytä kovin pahalta, ainakaan meidän Foorumimme mittakaavassa, yhteisinä turskina meillä luonnollisesti Harvia ja Kamux. :slightly_smiling_face:

15 tykkäystä
20 tykkäystä

Viisaita sanoja DayTraderXL:ltä, kuten aina. Tosin itse en ole säännöllisesti noudattanut näitä hyviä ohjeita, vaikka olen hyvin tiennyt, miksi ja miten niitä käytetään.

Kaikki lähtee mielestäni sijoittajaprofiilista. Työkiireiden ollessa päällä saatoin unohtaa salkun puoleksi vuodeksi tai jopa pidemmäksi aikaa ja joskus katsoessani osakkeiden arvoa odottikin sitten iloinen yllätys. Toki miinuksiakin oli silloin tällöin vastassa, mutta kokonaisuutena jäin reilusti plussan puolelle.

Työkiireiden helpotuttua keskityin hetken – vapauden vimmalla – sijoittamiseen ja tein ihan hyviä tuottoja. Sitten tulikin sarja omia isohkoja projekteja, matkustelua jne. Muutaman kerran saatoin säästyä isommalta laskulta stop loss -rajojen ansiosta, mutta lopulta ne tyhjensivät salkkua muutaman isomman dipin yhteydessä tavalla, jossa ei ollut mitään järkeä.

Ansalankoja pitäisi asetella aina uudelleen vihollisen liikkuessa. Stop loss on mielestäni ensisijaisesti aktiivisen sijoittajan työkalu. Aktiivinen pitää olla, jotta stop loss -rajoilta myydyt osakkeet myös korvataan oikealla – tai paremmalla – hetkellä. Langat pitää asetella uudelleen myös silloin, kun toivoo käteen jäävän jotain kurssien aiemmasta noususta. Jos ansalangat jättää lojumaan pitkäksi aikaa niihin kävelee itse, kuten mielestäni tein.

Nykyisin en menetä yöuniani kurssilaskuista, vaikka tiedän, että pystyisin aktiivisemmalla sijoittamisella ansaitsemaan paljon enemmänkin. Eivät laskut silti koskaan mukavalta tunnu. Salkkuni on 80% “vanhan miehen salkku”, vaikka olenkin vielä demariasteikolla nuori. Tarkoitan tällä sitä, että salkkuuni valitsemani osakkeet ovat yhtiöitä, joiden liiketoimintaan olen tutustunut ja siitä jotain myös ymmärrän. Tässä tilanteessa osakkeiden kursseja ei tarvitse koko ajan vilkuilla. Hyvä liiketoiminta tarkoittaa useimmiten myös tasaista tuottoa pitkällä aikajänteellä. Jännitystä haen toisinaan odotuksista ja lupauksista – eli pienistä kasvuyrityksistä meillä ja muualla.

Mutta kaikki tyylillään. En ole varmasti ainoa, joka on yliarvioinut oman kyvyn ja innon huolehtia sijoitusssalkusta. Juuri nyt olen puoliaktiivinen, mutta edelleen enemmän “perspektiivisijoittaja”, joka ainakin luulee tietävänsä miten pörssit toimivat pidemmällä aikajänteellä eikä hötkyile ihan pienistä.

58 tykkäystä