Onko jotain dataa että stopparien käyttö on mitenkään järkevää? Miksi se johtaisi pitemmällä aikavälillä hodlaajalla parempaan lopputulokseen? Jostain rullaavasta stopparista puhumattakaan.
Keskon myyminen stopparilla koska walmartilla oli yllättävän paljon kertaluontoisia kuluja ei välttämättä ole järkevää.
Eikö “tuulikselle” olisi järkevämpää vaikka käyttää vain RSI:tä ostojen ajoittamiseen tms., jolloin ei ehkä aina kovimpaan 2vko hypeen ajoita ostojaan? Vaikkei sekään tietenkään mikään hopealuoti ole.
Tottakai, mutta kannattaako hinnan vai arvon olla se mittari?
Jos uskot että jokin yhtiö on hyvä sijoituskohde 10e hinnalla jolla ostat sitä ja sitten sysip***an sentimentin takia se laskee 8 euroon ilman uutisia - kannattaako silloin myydä vai harkita vaikka lisäämistä - jos edelleen uskot että jopa 10 euron hinnalla se olisi hyvä sijoitus?
Näinhän se menee, kuten kirjoitit. Yleensä laskumarkkinassa oikein etsimällä etsitään syitä, miksi lasku tulee jatkumaan sen vuoden pari. Toiseen suuntaan viittaavat asia tahdotaan sivuuttaa hyvinkin helposti. Vastaavasti nousumarkkinassa asiat nähdään aivan liian optimistisesti.
Konsensus mielipide harvoin taitaa olla hyvä ennustus tulevaisuudesta ja tunteen perusteella harvoin tulee tehtyä hyviä sijoituspäätöksiä.
Olen niin paljon kirjoittanut aiheesta aikoinaan, etten jaksa aloittaa jankkaamaan. Jos olet buy&hold sijoittaja, niin kyllä siinäkin tapauksessa olisi hyvä määritellä kunkin sijoituskohteen osalta perusteet, miksi on ostanut, miksi on lisännyt ja asettaa niille tavoitteet. Myös se tappioraja sitä ajatellen, ettet olekaan täydellinen sijoittaja. Suurin syy päätyä putoavan puukon kohteeksi on juuri se, ettei ole määritellyt itselleen sitä rajaa, missä sijoitus todetaan epäonnistuneeksi. Sillähän ei ole merkitystä, onko se stoploss automaattinen sell order vai teetkö sen manuaalisesti.
Viittasin muutenkin asiassa siihen, että miksi ryhdytään treidaajaksi, jos ei ole treidaajan taitoja ja apuvälineitä. En suositellut sitä tässä yhteydessä kenellekään. Moni on puolihuomaamattaan treidaaja ilman, että sitä on sen tarkemmin miettinyt.
Todella hyvää pohdintaa! Itse lukeudun tuohon joukkoon, jotka toisinaan tekevät liikaa ‘treidejä’, ajattelematta sitä niinkään treidaamiseksi! Hyvin avasit silmiä tekstilläsi
Mielenkiinnosta, miten itse koet, pitäisikö se 'raja" olla kurssisidonnainen, vai suoritus (funda) sidonnainen? Itse arkailen stoplossin käyttöä juuri tästä syystä: jos koronamonttuun mennessä olisi ollut rajut stopparit ja ne olisi napsahtaneet pohjalla/lähellä sitä, uskon, että olisin missannut suurimmat tuottoni. Toki taas nyt olisi välttänyt isoimmat turskat.
Itselleni muistiinpanoksi, että pitäisi opetella stoppareiden käyttö etenkin kireästi arvostelluissa firmoissa, etenkin härkärallin ollessa kuumimmillaan
Eihän sitä määrittele kukaan muu kuin sinä itse ja sen voi tehdä kunkin kohteen osalla vaikka eri perustein. Fundapohjaisesti voi stoploss kurssi määräytyä ihan yhtä hyvin. Olennaista on se, että tappioraja on jotenkin sinulla määriteltynä ja toimit sen mukaan. Sitä ei pidä määritellä siinä vaiheessa, kun kurssihinta muuttuu vaan siinä vaiheessa, kun teet hankinnan ja perustelet sen itsellesi.
Jos se on teknisesti toteutettu valmiina stop sell orderina, olet suojautunut siltä, että yöllä taivas putoaa niskaasi ja aamulla katastrofi on jo ovella.
Kiitos vastauksesta! Ehdottomasti haluan oppia lisää aiheesta, ja varmaan jotain harjoittelukohdetta alan käyttämään, kunhan vähän enemmän tutustunut teoriaan ja tasoihin, joihin linjan vetää:)
Venäjän sota on aiheuttanut henkisen ongelman mulle. Olen iloinen jokaisesta pienestäkin voitosta, jonka Ukraina saavuttaa ja siis venäläisten kuolemasta. Ja sitten taas toisaalta muistan että venäläisetkin on ihmisiä, sitten taas muistan ne kauheat teot, joita venäläiset on tehnyt. Ja taas toivon venäläisten kuolemaa.
Voi kun tää sota jo loppuis.
Pitää koittaa muistaa ikävinäkin aikoina, että sivistynyt ihminen ei koskaan toivo toisen ihmisen kuolemaa. Ja toivotaan yhdessä, että sota loppuu pian.
Itse asiassa olen myynyt tosi vähän sijoitusurani varrella, ehkä jopa liian vähän, vasta viime aikoina olen myynyt vähän enemmän, eli ns. venkslailuja en ole harrastanut, mutta “tyhmäilyä” kyllä.
LeadDeskiä ostin listautumisannista (onneksi myin satsin hinnan ollessa yli 30 euroa) ja lisäsin sitten sitä myöhemmin, mutta nyt myin noin puolet pois. Digiaa ostin ensimmäisen kerran sijoitusurani alussa ja lisäilin sitä sitten myöhemmin, mutta nyt myin puolet pois. Orthexia ostin joskus viime vuonna ja aika paljonkin, mutta nyt myin puolet pois siitä useammasta eri syystä.
Vetyosakkeet on sitten oma tarinansa ja niitä en enää omista.
Mitä olen eri sijoittajien kanssa jutellut aiheesta ja itsekin ajatellut, niin mun olisi pitänyt muistaa myyntinappi vähän paremmin, olen antanut tappioiden juosta ja tilanteissa, jossa asiat ovat muuttuneet. Olen vähän kynsin ja hampain pitänyt firmoista kiinni, vaikka joskus olisi ehkä ollut paikka luopua. Ostonappia painan useammin ja säännöllisesti, mutta en minä kovin usein ostakaan, vaan sillai tasaisen säännöllisesti.
Olen pyrkinyt ainakin viime aikoina oikeasti käyttämään tosi paljon aikaa lukemiseen ja tutkimiseen ennen kuin ostan, toki analyysieni ja päätelmieni taso on, mitä on. Minulla on vielä todella paljon opeteltavaa ja sain tänäänkin @DayTraderXL :ltä lisää ajateltavaa ja opittavaa. Sitten privaviesteissä jumppailen ajatuksiani itseäni fiksumpien sijoittajien kanssa… ihme, että haluavat ja jaksavat vielä kirjoitella kanssani - kiitos vaan heille!
Inderesin materiaalit ja Foorumi ovat kyllä uskomattoman tärkeitä tietolähteitä tällaiselle sijoittajalle.
Kiitokset omastakin puolestani loistokkaista meemeiltä @Sijoittaja-alokas. Välillä kun on ollut vähän stressaava päivä sorvin äärellä, niin näillä saa itsensä vähän rennommaksi.
Hienosti keksit materiaalia. Muutenkin hyvä ketju! Vahva suositus (tosin sieltä ei kande sijoitusvinkkejä etsiskellä).
Kiitos, on tosi kiva kuulla, että olen onnistunut tuomaan sulle parempaa mieltä ja leikkaamaan stressiä.
On jotain ylivilkkaudestani hyötyä, vaikka välillä se on tiellä… jatkuvasti multa pursuaa (erikoisia) ajatuksia ja ideoita. Pitäisi varmaan osata enemmän hävetä itseni puolesta, mutta ehkä muiden myötähäpeä riittää.
Arvoisa Jackwelshh ja arvoisat foorumilaiset, tästä en ole paljon puhunut, mutta myin Fortumit noin 25 eurossa.
Jenkeillä on iso etu vahvasta energiasektorista. Todennäköisesti liuskekaasun ja -öljyn tuotanto paisuu reippaasti USA:ssa. Vievät Eurooppaan kaiken, mitä kapasiteetti sallii.
Käytännössä vaikka jenkitkin kokee pientä tuskaa, niin kokonaistaloudellisesti heillä menee melko varmasti Eurooppaan nähden paljon paremmin seuraavat 2-3 vuotta - ellei tätäkin pidempään. Jenkkien vahva talouden dynamiikka auttaa tällaisessa murroksessa. Eurooppa on perinteisesti paljon, paljon jäykempi.
En tiedä, onko tälle parempaakaan lankaa kysyä asiaa. Miten Suomessa on varauduttu tilanteeseen, jos vaikka talvipakkasten huippukulutuksen aikaan OL 3 joudutaan irrottamaan verkosta jonkin virhetilanteen takia samaan aikaan kun se tuottaa sähköä täydellä 1600 MW teholla? Voiko olla mahdollista, että verkko menisi epätasapainoon (taajuuden aleneminen tms) ja tulisi laajempi sähkökatkos? Aiemminhan ei ole ollut tällaista tilannetta, jossa näin suuri osa tuotannosta tulee vain yhdestä laitoksesta.
Fingrid on laitoksen ison koon takia joutunut tekemään erikoisjärjestelyitä, jotta vältyttäisiin kuvaamaltasi tilanteelta. Linkin alta tarkemmat detaljit.
Tässä vähän yleisestä verkon vahvistamisesta Olkiluoto 3:sen vuoksi.
Ai niin, siinähän ne onkin selitetty. Pitää sitten toivoa, että ne systeemit todella reagoivat riittävän nopeasti. Tuntuu, että käytännön kannalta tuo korvaavan tuotannon puute voisi ehkä olla realistisin riski, joka voi toteutua tämän laitoksen kanssa. Voi vaan kuvitella, että järjestelmäsuoja olisi hieman helpompi järjestää, jos meillä olisi useampi 800 MW laitos. Tietysti politiikan takia lupaprosessista piti tulla niin hankala, että teollisuus hankki sitten isoimman mahdollisimman laitoksen, vaikka tekniikka oli uutta. Tätä laskua sitten tässä edelleen maksetaan.
No, talouden kanssa puhuttiin tuplavee-toipumisesta, eli lyhyttä nousuvaihetta seuraisi taas jyrkkä lasku. Terveidenkin yritysten pelättiin menevän nurin likviditeettiongelmiin kun rahoitusmarkkinat olivat lähes kiinni. Kreikka ja Portugali olivat teho-osastolla ja pelättiin, että seuraavina menevät Espanja ja Italia. Josta taas pelättiin seuraavn euron täydellinen romahdus. Kriisin pelättiin johtavan 30-lukuakin syvempään lamaan.
Eli joo, kyllä kaikki huomasivat että juuri nyt on oikea aika ostaa