Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kyllä meidän Kamux myy paskoja vehkeitä…

https://www.kamux.fi/cars/bmw/ix/ozj-982

1 tykkäys

Kiitos, on tosi kiva kuulla, että olen onnistunut tuomaan sulle parempaa mieltä ja leikkaamaan stressiä. :slight_smile:

On jotain ylivilkkaudestani hyötyä, vaikka välillä se on tiellä… jatkuvasti multa pursuaa (erikoisia) ajatuksia ja ideoita. Pitäisi varmaan osata enemmän hävetä itseni puolesta, mutta ehkä muiden myötähäpeä riittää. :slight_smile:

Arvoisa Jackwelshh ja arvoisat foorumilaiset, tästä en ole paljon puhunut, mutta myin Fortumit noin 25 eurossa. :slightly_smiling_face:

33 tykkäystä

MItä!?!?! On tapahtunut Sijoittaja-alokkaan voitollista… osakekauppaa? Tässähän menee maine turska-mestarina kun tällaista vuodat.

41 tykkäystä

Jenkeillä on iso etu vahvasta energiasektorista. Todennäköisesti liuskekaasun ja -öljyn tuotanto paisuu reippaasti USA:ssa. Vievät Eurooppaan kaiken, mitä kapasiteetti sallii.
Käytännössä vaikka jenkitkin kokee pientä tuskaa, niin kokonaistaloudellisesti heillä menee melko varmasti Eurooppaan nähden paljon paremmin seuraavat 2-3 vuotta - ellei tätäkin pidempään. Jenkkien vahva talouden dynamiikka auttaa tällaisessa murroksessa. Eurooppa on perinteisesti paljon, paljon jäykempi.

2 tykkäystä

En tiedä, onko tälle parempaakaan lankaa kysyä asiaa. Miten Suomessa on varauduttu tilanteeseen, jos vaikka talvipakkasten huippukulutuksen aikaan OL 3 joudutaan irrottamaan verkosta jonkin virhetilanteen takia samaan aikaan kun se tuottaa sähköä täydellä 1600 MW teholla? Voiko olla mahdollista, että verkko menisi epätasapainoon (taajuuden aleneminen tms) ja tulisi laajempi sähkökatkos? Aiemminhan ei ole ollut tällaista tilannetta, jossa näin suuri osa tuotannosta tulee vain yhdestä laitoksesta.

2 tykkäystä

Fingrid on laitoksen ison koon takia joutunut tekemään erikoisjärjestelyitä, jotta vältyttäisiin kuvaamaltasi tilanteelta. Linkin alta tarkemmat detaljit.

Tässä vähän yleisestä verkon vahvistamisesta Olkiluoto 3:sen vuoksi.

3 tykkäystä

Ai niin, siinähän ne onkin selitetty. Pitää sitten toivoa, että ne systeemit todella reagoivat riittävän nopeasti. Tuntuu, että käytännön kannalta tuo korvaavan tuotannon puute voisi ehkä olla realistisin riski, joka voi toteutua tämän laitoksen kanssa. Voi vaan kuvitella, että järjestelmäsuoja olisi hieman helpompi järjestää, jos meillä olisi useampi 800 MW laitos. Tietysti politiikan takia lupaprosessista piti tulla niin hankala, että teollisuus hankki sitten isoimman mahdollisimman laitoksen, vaikka tekniikka oli uutta. Tätä laskua sitten tässä edelleen maksetaan. :slight_smile:

1 tykkäys

No, talouden kanssa puhuttiin tuplavee-toipumisesta, eli lyhyttä nousuvaihetta seuraisi taas jyrkkä lasku. Terveidenkin yritysten pelättiin menevän nurin likviditeettiongelmiin kun rahoitusmarkkinat olivat lähes kiinni. Kreikka ja Portugali olivat teho-osastolla ja pelättiin, että seuraavina menevät Espanja ja Italia. Josta taas pelättiin seuraavn euron täydellinen romahdus. Kriisin pelättiin johtavan 30-lukuakin syvempään lamaan.

Eli joo, kyllä kaikki huomasivat että juuri nyt on oikea aika ostaa :wink:

14 tykkäystä

Gorbatšov menehtyi. R.I.P

Olisipa se tietynlainen enne Putinillekin siitä, että Neuvostoliiton aika on ohi.

3 tykkäystä

@Johannes_Sippola n YTD ei näytä kovin pahalta, ainakaan meidän Foorumimme mittakaavassa, yhteisinä turskina meillä luonnollisesti Harvia ja Kamux. :slightly_smiling_face:

15 tykkäystä
20 tykkäystä

Viisaita sanoja DayTraderXL:ltä, kuten aina. Tosin itse en ole säännöllisesti noudattanut näitä hyviä ohjeita, vaikka olen hyvin tiennyt, miksi ja miten niitä käytetään.

Kaikki lähtee mielestäni sijoittajaprofiilista. Työkiireiden ollessa päällä saatoin unohtaa salkun puoleksi vuodeksi tai jopa pidemmäksi aikaa ja joskus katsoessani osakkeiden arvoa odottikin sitten iloinen yllätys. Toki miinuksiakin oli silloin tällöin vastassa, mutta kokonaisuutena jäin reilusti plussan puolelle.

Työkiireiden helpotuttua keskityin hetken – vapauden vimmalla – sijoittamiseen ja tein ihan hyviä tuottoja. Sitten tulikin sarja omia isohkoja projekteja, matkustelua jne. Muutaman kerran saatoin säästyä isommalta laskulta stop loss -rajojen ansiosta, mutta lopulta ne tyhjensivät salkkua muutaman isomman dipin yhteydessä tavalla, jossa ei ollut mitään järkeä.

Ansalankoja pitäisi asetella aina uudelleen vihollisen liikkuessa. Stop loss on mielestäni ensisijaisesti aktiivisen sijoittajan työkalu. Aktiivinen pitää olla, jotta stop loss -rajoilta myydyt osakkeet myös korvataan oikealla – tai paremmalla – hetkellä. Langat pitää asetella uudelleen myös silloin, kun toivoo käteen jäävän jotain kurssien aiemmasta noususta. Jos ansalangat jättää lojumaan pitkäksi aikaa niihin kävelee itse, kuten mielestäni tein.

Nykyisin en menetä yöuniani kurssilaskuista, vaikka tiedän, että pystyisin aktiivisemmalla sijoittamisella ansaitsemaan paljon enemmänkin. Eivät laskut silti koskaan mukavalta tunnu. Salkkuni on 80% “vanhan miehen salkku”, vaikka olenkin vielä demariasteikolla nuori. Tarkoitan tällä sitä, että salkkuuni valitsemani osakkeet ovat yhtiöitä, joiden liiketoimintaan olen tutustunut ja siitä jotain myös ymmärrän. Tässä tilanteessa osakkeiden kursseja ei tarvitse koko ajan vilkuilla. Hyvä liiketoiminta tarkoittaa useimmiten myös tasaista tuottoa pitkällä aikajänteellä. Jännitystä haen toisinaan odotuksista ja lupauksista – eli pienistä kasvuyrityksistä meillä ja muualla.

Mutta kaikki tyylillään. En ole varmasti ainoa, joka on yliarvioinut oman kyvyn ja innon huolehtia sijoitusssalkusta. Juuri nyt olen puoliaktiivinen, mutta edelleen enemmän “perspektiivisijoittaja”, joka ainakin luulee tietävänsä miten pörssit toimivat pidemmällä aikajänteellä eikä hötkyile ihan pienistä.

58 tykkäystä

En muista kuka täällä pisteli (oiskohan ollu Eka tai alokas) tästä twitter-tilistä, mutta on ollu seuraamisen arvoinen huumoritili. Vieno kiitos siis. :handshake:

22 tykkäystä

Kallis tuo Bitcoin vieläkin :thinking: Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että kapitulaatiota ei ole nähty, jos tuosta yhä 20k$ kappaleelta maksetaan :sweat_smile:

12 tykkäystä

Valoa tunnelin päässä jospa raaka-aine hinnat pulkkailisi edes hetken

8 tykkäystä

HCA:lla on Danske Bankin toimarin livehaastis 16.9. jos jota kuta kiinnostaa itse pankki tai pohjoismaiden talous sieltä etelän päästä katsottuna. :smiley:

4 tykkäystä

Vai että menee mainosalalla huonosti :smiley:.
Media & Games Investiin ei tunnu markkinaheikkoudet isommin vaikuttavan. Vaikken raporttia vielä kunnolla ehtinyt läpi lukea niin en tiedä mitkä liiketoiminnanosat olivat vahvimpia.

2 tykkäystä

Pakko laittaa kahvihuoneelle taas perinteen mukaan juttu kun Inderes/analyytikot tulee uniin (tällä kertaa vain lyhyesti):
Unessa oltiin jossain minulle tuntemattomissa illanistujaisissa tuntemattomassa kämpässä. Paikalla oli muutamia minun perhetuttuja ja perheestä ainakin äitini. Samaan paikkaan oli kuitenkin pistäytynyt myös Inden porukkaa. Muistan hämärästi, että @Verneri_Pulkkinen ja @Sauli_Vilen juttelivat keskenään jotain nurkkapaikalla, josta en saanut kunnolla selvää. Päättelen, että osakemarkkinoilla ei tapaamisen aikaan mennyt kovin kivasti, koska hetkeä myöhemmin @Atte_Riikola pistäytyy meikäläisen juttusille, ja kyselee kuinka paljon olen juonut. Ja kun vastasin, etten lähes yhtään, niin Aten reaktio tähän on ihmetys etten ole tuhannen tuiterissa, ja ”mitä maitoilua tää tällainen on” :joy: Lieneekö ollut oletus taustalla, että salkkuni on niin turskalla, ettei sitä selvänä kestä… Uni kyllä päättyi oikein mukavasti, mutta se ei enää liity sitten tähän kontekstiin millään lailla.

38 tykkäystä

Outo aamu. Salkku +1,5% ja indeksi vaan +0,3% :scream:. Sekin tosin vain M8G:n ansiosta. Ja illalla varmaan tuttuun tapaan numerot toisin päin :smiley:

1 tykkäys

Onko tämä kirjoitustyyli jossa käytetään välimerkkejä, mutta unohdetaan isot kirjaimet, joku 2020-luvun juttu? Olen huomannut esimerkiksi Tuomas Enbusken käyttävän samaa teemaa Twitterissä ja nyttemmin muutama tuttu on alkanut käyttää samaa kaavaa pikaviestimissä.
Vai onko kyseessä joku tietynlainen statement?

Olen siinä määrin boomer, että pakko kysyä ihan mielenkiinnosta :sweat_smile: :thinking:

(en tiedä kuuluuko kaffehuoneen vai pilkunviilauksen puolelle)

10 tykkäystä