@Johannes_Sippola n YTD ei näytä kovin pahalta, ainakaan meidän Foorumimme mittakaavassa, yhteisinä turskina meillä luonnollisesti Harvia ja Kamux.
Viisaita sanoja DayTraderXL:ltä, kuten aina. Tosin itse en ole säännöllisesti noudattanut näitä hyviä ohjeita, vaikka olen hyvin tiennyt, miksi ja miten niitä käytetään.
Kaikki lähtee mielestäni sijoittajaprofiilista. Työkiireiden ollessa päällä saatoin unohtaa salkun puoleksi vuodeksi tai jopa pidemmäksi aikaa ja joskus katsoessani osakkeiden arvoa odottikin sitten iloinen yllätys. Toki miinuksiakin oli silloin tällöin vastassa, mutta kokonaisuutena jäin reilusti plussan puolelle.
Työkiireiden helpotuttua keskityin hetken – vapauden vimmalla – sijoittamiseen ja tein ihan hyviä tuottoja. Sitten tulikin sarja omia isohkoja projekteja, matkustelua jne. Muutaman kerran saatoin säästyä isommalta laskulta stop loss -rajojen ansiosta, mutta lopulta ne tyhjensivät salkkua muutaman isomman dipin yhteydessä tavalla, jossa ei ollut mitään järkeä.
Ansalankoja pitäisi asetella aina uudelleen vihollisen liikkuessa. Stop loss on mielestäni ensisijaisesti aktiivisen sijoittajan työkalu. Aktiivinen pitää olla, jotta stop loss -rajoilta myydyt osakkeet myös korvataan oikealla – tai paremmalla – hetkellä. Langat pitää asetella uudelleen myös silloin, kun toivoo käteen jäävän jotain kurssien aiemmasta noususta. Jos ansalangat jättää lojumaan pitkäksi aikaa niihin kävelee itse, kuten mielestäni tein.
Nykyisin en menetä yöuniani kurssilaskuista, vaikka tiedän, että pystyisin aktiivisemmalla sijoittamisella ansaitsemaan paljon enemmänkin. Eivät laskut silti koskaan mukavalta tunnu. Salkkuni on 80% “vanhan miehen salkku”, vaikka olenkin vielä demariasteikolla nuori. Tarkoitan tällä sitä, että salkkuuni valitsemani osakkeet ovat yhtiöitä, joiden liiketoimintaan olen tutustunut ja siitä jotain myös ymmärrän. Tässä tilanteessa osakkeiden kursseja ei tarvitse koko ajan vilkuilla. Hyvä liiketoiminta tarkoittaa useimmiten myös tasaista tuottoa pitkällä aikajänteellä. Jännitystä haen toisinaan odotuksista ja lupauksista – eli pienistä kasvuyrityksistä meillä ja muualla.
Mutta kaikki tyylillään. En ole varmasti ainoa, joka on yliarvioinut oman kyvyn ja innon huolehtia sijoitusssalkusta. Juuri nyt olen puoliaktiivinen, mutta edelleen enemmän “perspektiivisijoittaja”, joka ainakin luulee tietävänsä miten pörssit toimivat pidemmällä aikajänteellä eikä hötkyile ihan pienistä.
En muista kuka täällä pisteli (oiskohan ollu Eka tai alokas) tästä twitter-tilistä, mutta on ollu seuraamisen arvoinen huumoritili. Vieno kiitos siis.
Kallis tuo Bitcoin vieläkin Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että kapitulaatiota ei ole nähty, jos tuosta yhä 20k$ kappaleelta maksetaan
HCA:lla on Danske Bankin toimarin livehaastis 16.9. jos jota kuta kiinnostaa itse pankki tai pohjoismaiden talous sieltä etelän päästä katsottuna.
Vai että menee mainosalalla huonosti .
Media & Games Investiin ei tunnu markkinaheikkoudet isommin vaikuttavan. Vaikken raporttia vielä kunnolla ehtinyt läpi lukea niin en tiedä mitkä liiketoiminnanosat olivat vahvimpia.
Pakko laittaa kahvihuoneelle taas perinteen mukaan juttu kun Inderes/analyytikot tulee uniin (tällä kertaa vain lyhyesti):
Unessa oltiin jossain minulle tuntemattomissa illanistujaisissa tuntemattomassa kämpässä. Paikalla oli muutamia minun perhetuttuja ja perheestä ainakin äitini. Samaan paikkaan oli kuitenkin pistäytynyt myös Inden porukkaa. Muistan hämärästi, että @Verneri_Pulkkinen ja @Sauli_Vilen juttelivat keskenään jotain nurkkapaikalla, josta en saanut kunnolla selvää. Päättelen, että osakemarkkinoilla ei tapaamisen aikaan mennyt kovin kivasti, koska hetkeä myöhemmin @Atte_Riikola pistäytyy meikäläisen juttusille, ja kyselee kuinka paljon olen juonut. Ja kun vastasin, etten lähes yhtään, niin Aten reaktio tähän on ihmetys etten ole tuhannen tuiterissa, ja ”mitä maitoilua tää tällainen on” Lieneekö ollut oletus taustalla, että salkkuni on niin turskalla, ettei sitä selvänä kestä… Uni kyllä päättyi oikein mukavasti, mutta se ei enää liity sitten tähän kontekstiin millään lailla.
Outo aamu. Salkku +1,5% ja indeksi vaan +0,3% . Sekin tosin vain M8G:n ansiosta. Ja illalla varmaan tuttuun tapaan numerot toisin päin
Onko tämä kirjoitustyyli jossa käytetään välimerkkejä, mutta unohdetaan isot kirjaimet, joku 2020-luvun juttu? Olen huomannut esimerkiksi Tuomas Enbusken käyttävän samaa teemaa Twitterissä ja nyttemmin muutama tuttu on alkanut käyttää samaa kaavaa pikaviestimissä.
Vai onko kyseessä joku tietynlainen statement?
Olen siinä määrin boomer, että pakko kysyä ihan mielenkiinnosta
(en tiedä kuuluuko kaffehuoneen vai pilkunviilauksen puolelle)
omalla kohdalla kyse laiskuudesta
itse koen, että välimerkit helpottaa lauseiden ymmärtämistä. isoilla kirjaimilla ei juurikaan ole merkitystä tähän. ja tulee semmone kaverillisempi tunnelma viesteihin, kun ei käytä isoja kirjaimia. isojen kirjainten käyttö tuntuu niin viralliselta. sen takia itekki ottanu puhelimesta automaattiset isot kirjaimet pois.
Mulle tulee sama tunnelma kuin muistakin kirjoitusvirheistä, kuten yhdyssanavirheistä tai välimerkkien puutteesta. Ei osata tai ei jostain syystä kiinnosta kirjoittaa oikein. Viesti tulee tietysti samalla tavalla ymmärretyksi joten tokkopa kirjoittajien tarvitsee minun tunnelmistani välittää
Uskoisin, että isojen kirjaimien käyttöön vaikuttanee myös kirjoitustekniikka. “Kymmensormijärjestelmällä(?)” tai vastaavalla isot kirjaimet tulee luontaisemmin, kun teoriassa kaikkia näppäimiä käytetään loogisesti.
Syynä tähän on varmaan mIRC sukupolvi. Aina vaan enteriä lauseen jälkeen
Rovio-ketjulle hieno otsikko olisi “Rovio: arvo palaa”. Merkityksen voi halutessaan valita
Olix tää nyt se mihin niit kuvii laitettii?
Kuvat laitettiin IRC-galleriaan.
Tai vanha kunnon 160 merkin tekstari, joiden jakamista useampaan viestiin ei puhelimet vielä osanneet