Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Porsche mahdollisesti listautumassa jossain vaiheessa (?) :heart_eyes:

14 tykkäystä

Siinä, että kiukaan sähköenergia muuttuu lämpöenergiaksi on jotain samaa ajatuksen tynkää kuin aikanaan oli siinä, että Suomessa hehkulamppuja ei välttämättä tarvitse vaihtaa energiansäästölamppuihin, koska hehkulamppujen lämpöenergia menee joka tapauksessa hyötykäyttöön.

2 tykkäystä

Luulen, että olen onnistunut ratkaisemaan tämän pörssilaskun juurisyyn. Teoriani on se, että ilmastonmuutos on aiheuttanut napajäiden sulamisen, joka puolestaan on muuttanut maan magneettikenttien suuntia. Tämä puolestaan on magnetisoinut kaikkien turskien sisältämän raudan. Tästä syystä salkuissa kurssikäyrät vetävät väkisin kohti turskaa, vaikka mitä yrittäisi tehdä. Esim. Harvian kiukat tehdään metallista, joka on todella herkkä turskamagneetille :face_with_monocle:

28 tykkäystä

Pitääpä vinkata kauppalehdelle, että tekisivät uutisen tästä.

Vaikka Lepikön ja Mähkän episodia on ansiokkaastikin (ja kyllin) puitu, niin Mähkä pääsi tänään Kauppalehden Pörssiklubi-palstan kolumnillaan sanomaan viimeisen sanan.

“Toivon kovasti, että kaikki kynnelle kykenevät tahot osallistuvat ensi talvena talkoisiin pulaan joutuneiden sijoittajien neuvomiseen. Vaikka parempaan suuntaan ollaan menty, suomalaiselle sijoituskeskustelulle on ollut valitettavan tavallista päteminen ja vahingonilo. Sellaiselle ei ole sijaa ensi talvena.”

24 tykkäystä

Kuulin pitkästä aikaa Göstan vanhan biisin. Se nostikin mieleen oman salkun Harvia-turskat :fish:,

Tässä nyt oma turskainen coveri. Tätähän se voi olla joskus, mutta jatketaan harjoituksia. :face_with_hand_over_mouth:

Unelmia ja kiuashommia
(Alkuperäinen:
Leevi and the Leavings - Unelmia ja toimistohommia) :notes:

1 .
Maanantaiaamuna posari ja vapina
Tuijotan nousevaa käyrää
Olen foorumin härkä, en possu enkä karhuna
Pää täynnä huimaa määrää

Silti Haarumin bullien rahaisissa malleissa
kaikkea kanssa (dis)konttaan
Näen ketjussa sähköä, kiukaita kankuissa
Minä se vastoa kehtaan…
Olla hies, saunon

Tahdotko että sut pois näistä treideistä veisin
Jos haluat voit vaikka laittaa stopparin päälle osareihin
Tai kovia nousuja raapia salkkuuni vihreiltä päiviltä
Ostella nousuun, betsata swingiä
Ostamalla kaiken, kaiken

2 .
Tiistaiaamuna negari ja vapina
Tuijotan laskevaa käyrää
Olen Haarumin härkä, en possu enkä apina
Possat täynnä huimaa määrää

Silti pörssin karhujen negaisissa malleissa
Kaikkea kanssa (dis)konttaan
Näen korvauskysyntää, kiukaita lennossa
Minä se vastoa kehtaan…
Olla hies, saunon

Tahdotko että sut pois näistä treideistä veisin
Jos haluat voit vaikka laittaa stopparin päälle osareihin
Tai syviä laskuja raapia salkkuuni punaisilta päiviltä
Ostella puukkoa, betsata swingiä
Kontraamalla kaiken, kaiken

3 .
Perjantaiaamuna napina ja vapina
Tuijotan Inden rapskaa
En oo Haarumin kissa tai possu vaan apina
Possa täynnä huimaa turskaa

Silti pörssin karhujen negaisissa malleissa
Kaikkea kanssa (dis)konttaan
Näen korvauskysyntää, kiukaita unissa
Minä se vastoa kehtaan…
Olla hies, saunon

Tahdotko että sut pois näistä betseistä veisin
Jos haluat voit vaikka laittaa stopparin päälle osareihin
Tai syviä laskuja raapia salkkuuni punaisilta päiviltä
Laskea pilkkiä, ootella huomista
Holdaamalla kaiken, kaiken

65 tykkäystä

No tavallaan, mutta ei oikeastaan. Sähkösaunan lämmitys rinnastuu paremmin siihen että huonelämpötilaa nostetaan koko asunnossa. Kyllä se sähköä syö vaikka jokin osuus saunan lämmöstä yleensä vuotaa kylpyhuoneeseen ja muuhunkin asuntoon, ymmärtääkseni saunahuoneet on kuitenkin eristetty, jolloin suuri osa lämmöstä poistuu ilmannvaihdon kautta, voin olla väärässä.

Hehkulamput taas ovat käytännössä pieniä lämmittimiä. Hehkulampun valo syntyyy sivutuotteena siitä että hehkulankaa kuumennetaan (sähköllä) 3000 Kelvinin lämpötilaan jolloin se säteilee kuumuutensa mukaisesti silmälle näkyvää sähkömagneettista säteilyä (ns. valoa).

Kuuntelin K-kaupan juustohyllyllä henkilökunnan puheita:

“Arvaa paljon tää juusto maksaa?”

“No?”

“12 euroa. Siis en huijaa, 12 euroa”

“Älä? Huhhuh, ei oo totta”

Keskolla hinnoitteluvoima yllättänyt myös omat palkolliset :smile:

86 tykkäystä

On kyllä antautumisen meininkiä tänään Suomi-pörssissä. :eyes:

3 tykkäystä

Back to School-käyrä.

d363

Pitäisikö tässä palata koulunpenkille että saisi käyrän nousuun (valmistuin maisteriksi kesällä)?

14 tykkäystä

“Minä odotin sen olevan jo 15€”

Töissä sitä puhunut jo kuinka iloinen ja hölmö ihminen voi olla, kun allekirjoittanutkin tankkaa hyvällä mielellä bensaa jos se on vain 2,0X€/l hyvänä päivänä.

Kyllä se 2.50€/kg kanankoipikin alkaa kohta hyvältä maistuu kun unohtaa sen olleen 1,70€/kg.

8 tykkäystä

Moni varmaan hyväksyy tappiot, ja ottaa rahat ulos joksikin aikaa, kun laskua jatkuu viikosta toiseen. Kohta on meeminä WHEN YOU OWN NOTHING, ja siinä perinteinen sammakko lehdellä.

7 tykkäystä

Kaveri sai ajokortin, kun bensan hinta oli yli 2,5€/litra. Nyt kun hinta on about 2€/litra ja on kuulemma halpaa ku saippua.

Mukava se on nyt ajella kun ei ole tietoa aiemmista hinnoista.

34 tykkäystä

Eiliseltä.

Saksassa on paljon ihmisiä. Kölnissäkin toista miljoonaa, joten russturistien lisäksi löytyy kyllä ääriaineksia ja Saksan venäläisiäkin tämän verran ja tämän asian tueksi.

Tekisi mieli sanoa taas jotain saksalaisistakin, mutta jääköön nyt tällä kertaa. Venäjä on roistovaltio.

21 tykkäystä

Suosikki-lehdessä oli joskus aikoinaan sellainen “nousijat ja laskijat”-osio. Sen voisi päivittää tähän vuoteen:

Nousussa:

Marjastus
Polkupyöräily
Viileä sisäilma
Lanttu
Telttailu

Laskussa:

Osakkeet
Peseytyminen
Polttomoottorin käynnistäminen
Positiivinen elämänasenne
Katkarapuleivät
Sammakkomeemit

63 tykkäystä

Polttoaineen hinta on suhteellista. Itse olen tankannut auton tänä vuonna kolme kertaa. Viimeksi toukokuussa. Kilometrejä taitaa olla jotain 2000-2500km välillä. Ei edusta suurtakaan kuluerää vuotuisesta vaikka olisi 5€/Litra. Kaikille ei ole tilanne sama.

5 tykkäystä

Ensiviikon inflaatiouutinen:

“Saippuan hinta +500% viikossa”

:smiley:

4 tykkäystä

Kyllä bensankulutus on oma taiteenlajinsa, kun ajaa itselataavalla hybridillä. Tänä vuonna on tullut kierreltyä monia mielenkiintoisia kärryteitä, jotta saa sen sen EV-symbolin palamaan. Esim. ykköstietä voi ajaa Turusta Helsinkiin siinä motarin vieressä mutkittelevaa “vanhaa tietä”. Siinä ei paljon ohiteltavat traktorit haittaa, kun ysivitosen hinta on huidellut jossain kolmen euron lähettyvillä.

3 tykkäystä

Kokeneemmat sijoittajat ovat neuvoneet, että jos häviät indeksille, vaihda vertailuindeksi. Tätä soveltaen, jos käyrä menee väärään suuntaan, vaihda käyrä. Yleisesti ottaen v-käyrä menee vastakkaiseen suuntaan kuin kurssikäyrä, joten oikea-aikaisilla valinnoilla käyrä osoittaa jatkuvasti yläviistoon. Niin helppoa se menestyminen on :sunglasses:

Esim. tähän tyliin: alla oma käyrä tänä vuonna. Ihan hyvin on mennyt taas :rocket:

7 tykkäystä

First North on yllättävän hyvä vertailuindeksi tälle vuodelle.

11 tykkäystä