Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Perus suomimeininkiä on se että nousukauden lopulla on kaikenlaista treidaajaa, mähkää ja pähkää neuvomassa kuinka suomalaisten kannattaa sijoittaa ja kuinka se nostaa kansankapitalismia yms… sitten kun osakkeet -50% niin otsikot on vaan synkistelyä ja pelottelua jokaisessa talouslehdessä… tälläkö sitä kansan kapitalismia nostetaan.

Sanoisin että nyt on 100kertaa parempi tilanne tulla jokaisen “mähkän” pois sikiöasennostaan kotipoterosta ja alkaa julistamaan kuinka hyviä ostopaikkoja on nyt markkinassa ja kuinka nyt löytyy kohtuu hinnoilla ostettavaa…

Tuntuu että tämä Suomi on täynnä idiotismia jota ei voi vaan ymmärtää… nyt niitä hyviäostopaikkoja tulisi rummuttaa siihen asti kuin karhuilu päättyy…

Montako uutista olette nähneet että nyt on hyvä paikka ostaa? Ja kuinka paljon niitä juttuja oli silloin kun kurssit olivat +30%…

Sama pässinpää meininki ollut ainakin 90-luvulta asti mitä olen seurannut… saadaan suomalaiset ostamaan huipulta ja myymään pohjilta…

78 tykkäystä

Mun toinen aivolohko sanoo että nyt ois aika hakea sijoituslainaa. :sweat_smile:

25 tykkäystä

Tiedän tunteen. :sweat_smile:

Omaan sijoitusstrategiaan kuuluu varsin pieni vivun käyttö normaalitilanteessa. Toistaiseksi (absoluuttisella kurssitasolla mitattuna) osakkeet ei vielä ole maassa makaavia satasen seteleitä. On tässä ihan aitoa riskiä korkojen/inflaation pitkäaikaiselle nousulle, toimitusketjujen ja talouden dynamiikan isoille häiriöille, valtioiden velkakriiseille energiamarkkinan myllerryksessä, lännen välirikolle Kiinankin kanssa jne. Mielestäni markkinoilla on kyllä pelkoa mukana, mutta ei paniikkia. “Veri virtaa kaduilla” -sanonta ei vielä toteudu. Toki sijoitusmeemi-ketjussa taitaa välillä jo sydämet vuotaa verta (täysin ymmärrettävästi).
Ostelen kyllä palkkatuloilla ja sijoitan kaikki osingot takaisin, mutta en näe vielä lisävivun olevan omaan riskiprofiiliini nähden tarpeen. Varmaan joku itseäni rohkeampi laittaa jo enemmän vierasta pääomaa kehiin. Itse olen toistaiseksi tyytyväinen melko marginaaliseen vipuun.

Jos en näkisi makrotaloudessa näin paljon potentiaalisia kompastuskiviä, houkutus olisi merkittävästi suurempi.

11 tykkäystä

Hienosti kirjoitettu! Olen itse huomannut ihan saman asian toistuvan jatkuvasti, juuri nyt kun pitäisi tehdä niitä osakeostoksia niin vaietaan ja painetaan pää pensaaseen. :rofl:

Huvitti vähän aikaa sitten kun joku “guru” en nyt muista nimeltään kuka oli niin hehkutti Qt:stä jossain minkälie kauppalehden sivuilla että tämä on jokaisen osakkeenomistajan “must have” osake…ja hinta taisi olla silloin 160e kieppeillä. :rofl: :rofl: :rofl: Voi elämän kevät sitä idiotismia.
Itse ainakin sanoin jo silloin että kuka oikeasti suostuu maksamaan 160e kyseisestä osakkeesta.

Tuollaisia juttuja kyllä saattavat aloittelevat sijoittajat kuunnella ja oikeasti vielä työntää ison summan rahaa kiinni sen perusteella, omasta mielestä todella typerää mennä lausumaan lehdessä tuollaisia typeryyksiä, saisivat hävetä silmät päästään, hyi, hävetkää!

5 tykkäystä

En väitä et nyt olisi paras hetki ostaa mutta varmasti parempi kuin +30% (yleisindeksi) sitten… voihan se olla että otetaan vielä 20% alas mutta veikkaampa että ei yhtään positiivista uutista näy tai ole sijoitusammattilaisia puhumassa kansankapitalismin puolesta… nämä aiheet ajoitetaan nousukauden lopulle ja milloin kukakin äkkirikastunut nostetaan podiumille…

On asuntosijoittajia jotka keräsivät 2 vuodessa 100 asuntoa ja ei tarvitse töitä enää miettiä, on treidaajia satumaisine voittoineen, on wall street betsiä, kryptomiljonäärejä jne… vähän hiljaisempaa alkanut olla viime kuukausina…

9 tykkäystä

Laitoin tämän omalle seurantalistalle kun innostuin yhtiöstä Nomadien Q2/21 jälkiviisasteluista. Harmitti kun kurssi oli karannut siitä 30 kruunusta noin 40:neen. Laitoin kurssihälytyksen 30 sek. Onneksi en ostanut silloin. Tässä näkee kyllä kuinka sokealla peesillä olisi päässyt noin 85% tappioihin.

30 tykkäystä

Arvon @kelkka

Vastaan tänne kahvihuoneeseen, sillä nollapostit eivät oikein kuulu mihinkään lankaan, eivät edes politiikkanurkkaukseen. Katsoin kuitenkin, että on kohteliasta vastata jotenkin. Kerran.

Ajattelin siis ensin jatkaa keskustelua politiikan puolella, mutta asiaa hetken tuumattuani tulin toisiin aatoksiin.

Jos laadit tilaston, jossa luokittelet esim. Merkelin CDU:n oikeistopuolueeksi, ja käytät tätä tilastoa perustellaksesi väitettä, että Eurooppa on kuluneella vuosituhannella ollut varsin “oikeistovetoinen”…

Käsityksemme asioista ovat niin kaukana toisistaan, että poistun tästä ilman suurempaa älämölöä miettien onkohan Angela itsekään tajunnut edustavansa oikeistoa :thinking:

8 tykkäystä

Wikipediasta (huomaat varmaan että listattu poliittiseksi oikeiston puolelle):

Edit. Kuuluu myös EU parlamentissa samaan puolueryhmään Suomen kokoomuksen ja KD:n kanssa.

1 tykkäys

Nuo kaikki on keskusta puolueita.

Edit: @kelkka ainakin minä luotan faktoihin perustuviin totuuksien.

4 tykkäystä

Aaaah, elämme eri-totuuksissa ilmeisesti. Ja yhden puoluekartan liittäminen ei hirveästi auta kun kaikki muut samanlaiset kertoo erilaista totuutta:

Tämä viimeinen on ehkä paras:

2 tykkäystä

Sen enempää tähän keskusteluun kantaa ottamatta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että puolueiden keskenään vertaaminen eri maiden välillä on aika hankalaa. Esim meidän oikeistopuolue voi olla jossain toisessa hyvin konservatiivisessa massa taas hyvin vasemmalla.

11 tykkäystä

Nyt jo tuontilohikin tekee turkaa.

32 tykkäystä

Hyviä ajatuksia!

Itekkään nyt puhu mistään sadoista tonneista, alle oman vuosipalkan summa kuitenkin. Ainakin aloittaa neuvotteleminen pankin kanssa, jos saa ehdot kohdilleen niin hankkia sitä perhanan kätteistä. Tässä on varmaan vielä laskettelua, mutta tulevana talvena jos ei nähdä pohjia niin sen jälkeen käteisarvokaan ei oo häävi. :melting_face:

3 tykkäystä

Pohjat lähestyy… :thinking:

34 tykkäystä

Kyllä tämä on paras koska se todistaa pointtini. Katso tuota akselia, se ei ole symmetrinen vaan menee 6 pojoa vasemmalle mutta vain 2 pojoa oikealle. Eli lähes kaikki edustajat jäävät tuossa keskusta akselin vasemmalle puolelle.

24 tykkäystä

Olen tässä pitkin laskumarkkinaa miettinyt sellaista, että miten suhtautua firmojen osakkeisiin joita on pidempään halunnut ostaa koska on tykännyt bisneksestä ja arvostus alkaa viimein näyttää ihan houkuttelevalta, mutta ei kuitenkaan aivan alelaarikamalta. Kun yhtiön todellista arvoa on tarkasti mahdotonta määrittää, niin tästä seuraten myös se raja missä kohtaa hyvän yhtiön arvostus on tarpeeksi halpa ollakseen hyvä sijoitus on väistämättäkin aika häilyvä.
Tämä nyt oli vähän tälläinen ei ehkä loppuun asti jäsennelty ajatus (toivottavasti kahvihuoneeseen sopii), mutta onko foorumilaisilla esim jotain ennalta päätettyjä ostotasoja ja mitä teette jos salkkuun himoitun osakkeen hinta pyörii +3% sen tason yläpuolella? :smile:

3 tykkäystä

Mä en ymmärrä Qt:n hintaa vieläkään. Jotain selvästi en ymmärrä siinä arvostuksessa ja toinen on Kempower. En ostaisi vaikka ne tippuisi 30% nykyisestä tai ehkä vaikka puolittuisi.

Ja koska en ymmärrä niin keksin parempia kohteita.

9 tykkäystä

Nousumarkkinan aikaan, tai no 6kk sitten kuulema kannatti ostaa päivän hintaan, koska pörssi ja nousu - muuten oli uhka jäädä ilman lappuja :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kentällä on Serbit + Lauri ja joukko 2divarin ukkoja. Vaikka Susijengi on hyvä, niin kyllä tässä erotellaan jyvät akanoista harvinaisen rumasti.

8 tykkäystä

Eka ajatus oli, että “Vade retro, Matanas” :smiley:

2 tykkäystä