Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Paljon puhetta robottipölynimureista, mutta ruohonleikkurit, thats where its at…

Onko mitään parempaa, kun tulla vaikka mökille täysin hoidettuun nurmeen. Hoitaa täysin itse siellä hommansa asetettujen rajojen sisällä ja voit puhelimelta katsoa millaista viivaa piirtää. Ainoa huomioitava vain ostettaessa, että ei kannata olla tontin kuin perunapelto. Ei olekkaan niin itsenäinen siinnä vaiheessa ja ajat sinne pelastamaan toisen, kun renkaat vetää tyhjää akun tyhjentymiseen saakka.

2 tykkäystä

Ei passaa antaa positiivisia tulosvaroituksia

image

35 tykkäystä

Joo näyttää siltä että JP Morganille tuo on ollut triggeri työntää laput laitaan ja toisaalta meille kahisevan tuulipuvun omistajille lupa ostaa kaikki tarjotut laput:

6 tykkäystä

Nyt on hyvä meno Nassella. Ei kiinnostanu EUROPOORs ja heidän pienen keskuspankin koronnostelut. Lampaat vietiin taas teuraalle.

Nyt printataan sitä vihreetä hyvä hyvää, voi taas bulil raidaa pitkin Espaa.

Three passports, three first class tickets to the money
Straight flights

6 tykkäystä

Ihan normisettiä tämä. Isoilla toimijoilla on tehty päätös että vähittäiskauppa on kaikki iso myy, siksi kaikkia myyty. Niin ei posari sitä päätöstä lyhyellä tähtäimellä muuta, päätökset tehdään isommalla porukalla palavereissa ja seuraava ehkä parin- neljän viikon kuluttua, joskus sitten kääntyy Morganilla ostoon, jos kääntyy. Meklarille annettu tavoite pudottaa painoa niin posari on tilaisuus tehdä se työ nopeasti ja saa provikkansa siitä.
Toki ei posarista entisen tason alle juuri koskaan mennä aina tulee kuitenkin uusia pienempiä ripeämpiliikkeisiä toimijoita ostamaan. Paikka pikatiliin, 7% tuossa itselle tuli kun ostin äsken takaisin.
Alkaa olemaan Verkkis ja Tokmanni melko isolla painolla, odotan samaa heiltä, siis ei välttämättä posaria mutta selvästi viimeaikaista kurssikehitystä parempaa myyntiä ja osinkoa, aika näyttää…

1 tykkäys

Terve @CitizenJ

Kiitos ideastasi!

Mulla on ollut kiireinen päivä ja olen tänään aamupäivän jälkeen lähinnä vain välillä selaillut Foorumia, joten nyt ehdin vasta kunnolla perehtymään asiaan. Ideasi kuulostaa hyvältä ja tykkäyksistä päätellen sun kanssa ollaan samaa mieltä. :slight_smile:

Kahta “vanhaa” ketjua ei voi yhdistää kauhean sujuvasti tietääkseni, koska viestit menevät kummallisiin järjestyksiin eikä sille mitään voi.

Ehdotus:
Indeksirahastot vs aktiiviset rahastot pienille kuukausisäästösummille
Tässä ketjussa on vain 89 viestiä ja lyhyempi historia kuin tuolla toisella ketjulla, jonka historia ulettuu kauemmas ja siinä on noin 350 viestiä.

Sulkisin tämän toisen pienemmän ketjun, mutta lisäisin siihen ketjuun tiedon aloitusviestiin ja vikaksi viestiksi, että keskustelu jatkuu nykyään tässä toisessa ketjussa jne.

En vielä heti tee mitään, jos tulee jotain parempia ideoita tai vastalauseita ja jos kellään ei ole vastaan sanottavaa, niin teen em. toimenpiteet.

EDIT muutamia tunteja myöhemmin: Toteutettu.
:slight_smile:

6 tykkäystä

Ihmisten huoli aiheuttaa epävarmuutta, suunnitelmallisuutta ja varovaisuutta. Viimeisen puolen vuoden aikana muutos kuluttajien käyttäytymisessä on ollut nopeampaa kuin koskaan 2000-luvulla”, Dagmarin tutkimusjohtaja Kirsi Laakso kertoo tiedotteessa.

Huomioitavaa on, että ylimmän tuloluokan talouksissa asuvista jopa 33 prosenttia ilmoittaa vähentäneensä kulutustaan selvästi viimeisen puolen vuoden aikana.

5 tykkäystä

Nyt kun yli yön -talletuskorko nousi nollasta positiiviseksi EKP:ssa, määräaikaistalletuksiinkin korkoa aletaan varmasti vihdoin tarjota. Tuo Aktian avaus 12 kk:n talletukselle hyvä, muut seurannevat perässä vaikka toistaiseksi korot vielä matalia. En näkisi kahden prosentin talletuskorkoja (12 kk) lähiaikoina mitenkään mahdottomina, toki reaalikorko olisi silloinkin negatiivinen.

22 tykkäystä

Saa nähdä, vaihtuuko “Valta” Britanniassa pian :grimacing:. Ja Australiassa, Canadassa sekä useammassa muussa saarivaltiossa*

Taitaa tulla valtiolliset hautajaiset lähitulevaisuudessa, kaikkea hyvää hoviin. Jos terveys pettää tuossa iässä niin varmaan ei ole paljoa matkaa jäljellä enää

4 tykkäystä

Kuukaudessa multa on tippunut mun vuoden kulujeni verran sijoituksista.
image

Olen käynyt harvemmin Nordnetissä katsomassa salkkuani kuin ennen ja nyt tulee aina tosi isona yllätyksenä se, kuinka paljon on salkkuni tippunut, vaikka olen luullut mulla olevan jonkinlainen näppituntuma siitä, miten menee. Ennen katsoin melkein joka päivä ainakin ja harmittelin hetken, mutta nyt tänään torstai-illalla kävin katsomassa tällä viikolla tilanteen. Harvemmin katsomalla tulee isompi “kertapettymys”, joka kestää kauemmin kuin jos kävisi useammin, mutta eipä tarvi joka päivä jännittää salkun avaamista.

Olen toisaalta aloittanut sijoittamisen vasta 2018 ja vasta kovimpien nousujen aikana alkanut enemmän laittaa rahaa sijoittamiseen. Sitä ennen olen maksanut pois kiivaasti asuntolainaani, eli suurin osa varallisuudesta on melko vakaassa kohteessa kiinni, mutta silti se harmittaa, kun tuhansia tunteja on opiskellut jotain ja nyt olen tuhansia euroja miinuksella koko sijoitushistoriani ajalta. Ylivilkkauteni ja luonteeni takia olen tunteellinen, eli hetken voin olla surullinenkin sijoituksista, mutta hetkessä mieli voi muuttua toiseenkin suuntaan. :smiley:

Olen siis aika tuore sijoittaja ja se raha, minkä olen laittanut Nordnetin salkkuun vastaa suurin piirtein sellaista summaa ( mulla on muuallakin vähän sijoituksia esim. PYN Eliteä ja vähän kryptojakin), jonka saan kerättyä ehkä seuraavan kahden vuoden aikana, koska saan nykyään tehdä ylitöitä paljon ja “Indehommia”. Mitä haluan sanoa, mulla ja muilla tuoreilla sijoittajilla on peli vasta alussa, mitä väliä mitä muutamina vuosina tapahtuu, koska sijoitusaikaa useimmilla on kymmeniä vuosia.

Useammilla meistä on salkuissa useita erilaisia osakkeita ja itse ainakin oletan, että monet laadukkaana pitämäni yhtiöt palautuvat jollain aikajänteellä kivastikin, eli minä ainakin uskon oman salkkuni palautuvan ainakin pidemmässä juoksussa.

Harmittaahan se runsaasti, kun salkku tippuu paljon ja joskus oikein paljon. Sitten mietin, mitkä asiat ovat hyvin, kuten olen tuonut tässä esille ja muissakin viesteissäni. Tämän lisäksi yritän ottaa huumorilla tosi paljon, se auttaa yllättävän usein ja voin antaa sen avulla muille vertaistukeakin. :smiley: Edelleen yksi tärkeimmistä asioista on se, että meidän sijoittajien ystävä on aika, kunhan vain säännöllisesti hajauttaen laitamme rahaa, niin eiköhän me kaikki kivasti vaurastuta. :slight_smile:

Sijoittaminen on sijoittamista, sen ei ole mielestäni hyvä olla tärkein asia elämässä. Rehellisesti sanoen tämä olisi ollut huomattavasti vaikeampaa aikaa ilman tätä Foorumia, kiitos kaikille foorumilaisille kaikesta mahdollisesta ja kiitos myös työnantajalleni Inderesille!

P.S. Inderesiltä saamani tämä homma on ollut aikuiselämäni iloisimpia asioita! :slight_smile:

83 tykkäystä

Nöyränä totean, näin kypsän iän saavuttaneena viimeinkin löytäneeni gurun, jota voin seurata. Hän on alfa ja omega. Kaikki muut urat näyttävät silmissäni tuhkalta ja turhuudelta. Tämä on kaikkeus ja loputtomuus, jota kohdin kiidämme kuin yöperhoset kohden lepattavaa liekkiä. Kaikki muu on turhuutta ja Buffetkin vain hyttynen tämän suuruuden rinnalla.

12 tykkäystä

Tällaisilla bisneksillähän on oikeasti funktio🙂

1 tykkäys

Mutta mikäs tässä nyt harmittaa? Jos olen oikein ymmärtänyt olet vielä netto-ostaja hyvän aikaa, kuten melko iso osa meistä muistakin foorumilaisista.

Omistamasi osakkeet ovat pieniä osasia oikeista bisneksistä. Omistat oman osasi näiden yhtiöiden varoista ja veloista, tulevaisuuden kassavirroista.

Olettaen, että sinulla ei ole ihan välittömässä lähitulevaisuudessa tarkoitus rahoittaa elämääsi myymällä näitä pieniä osasia, niin eikö ole vain ja ainoastaan onnellinen asia, että Mr. Market tarjoilee näitä palasia huomattavasti aiempaa huokeampaan hintaan? Olettaen, että mahdollisesti haluat lisätä omistusosuuttasi haluamissasi yhtiöissä? Vai olenko käsittänyt väärin ja kenties salkkusi on valmis eikä siihen ole tulossa enää uutta pääomaa ja siksi olo on tuskallinen?

Minä ainakin tykkään ostaa mielummin halvemmalla kuin kalliilla. Nyt voin sitä tehdä. Toivottavasti tämä jatkuu vielä hyvän aikaa!

25 tykkäystä

RIP

70 tykkäystä

Kyssäri kaffehuoneelle.
Mitä tarkoittaa; cash compensation for market claim?
Kyseessä siis tilille pano.
Kiitos etukäteen.

Klassikko muutaman vuoden takaa

Neva föget!

34 tykkäystä

Onko kenenkään työpaikalla työaikapankkia käytössä?
Olen töissä firmassa, joka toimii isojen konepajojen alihankkijana. Konepajat on alunperinkin melko syklinen ala ja alihankkijalle se vielä kertaantuu.
Äkkiseltään ajateltuna työaikapankki voisi olla toimivakin ratkaisu.

  • Isoimmat plussat ja miinukset työaikapankissa?
  • Miten työaikapankki on toteutettu?
  • 1h per 1h vai onko noissa joku kerroin esim 1h tehty 1.5h sisään?
  • Onko sisään tehtävää tuntimäärää rajoitettu?
    Jne
1 tykkäys

Varsinkin jos näille tunneille saisi korkoa ja mielummin positiivista.
Pankkisektorin riskit on kyllä otettava huomioon. Huonolla tuurilla tulee eurokriisi ja pohjolan rikkaiden työaikapankkien tunnit siirretään etelän vetelille.

10 tykkäystä

Onhan noita työaikapankkeja ollut pitkään, minullakin 20-vuotta sitten kun olin tehtaalla töissä, ja aina ollut tunti tunnista ilman mitään kertoimia.
Ehkä tuollaiseen tehdasympäristöön soveltuu, mutta huvittavinta oli, kun olin Tokmannilla töissä konttorilla, niin sielläkin ns. tietotyössä lasketaan työntekijöiden tunteja, jäi aika huono kuva yrityksestä työnantajana, ja onneksi lyhyeksi jäi pestikin, ei ole ikävä.

3 tykkäystä