Inderesin kahvihuone (Osa 5)

14 päivä putkeen turskaa tulossa, missä ne kuuluisat karhumarkkinarallit viipyilee :grin:

26 tykkäystä

Kyllä tässä välillä miettii onko mitään järkeä kun pörssissä häviää päivässä enemmän kun bruttona töissä tienaa. Siitä kun valtio ottaa omansa pois niin äkkiähän sitä alkaa pahalta tuntumaan. Kassaa vielä löytyy ja osakkeissa on kiinni n 40% varallisuudesta ja loput sitten käteisenä tai muina instrumentteina jotka eivät ole pahemmin laskeneet. Vaikeaa on silti ostaa kun seuraavana päivänä tai viikolla taas saa halvemmalla.

22 tykkäystä

Tänään huomasin ensimmäisen ajatuksen likvidoinnista, tai ainakin osaksi. Jo aikaisemmin tänä vuonna muutamaan kertaa miettinyt, että pitäisikö keventää? silti todeten, että nyt on jo myöhäistä.

Tänään tullut ajatus oli muotoutunut jotenkin erilailla, pitäisikö keventää ettei menetä kaikkea?
Erikoisia fiiliksiä alkaa muotoutua.

Tähän väliin ylikäytetty kuva. Välillä ajatukset selvästi alkavat olla tuolla Desperation kohdalla, vaikka fiilis muuten on positiivinen ja luottavainen tulevaisuuteen. Olo koko sijoittamista kohtaan on aika meh. Tässä vaiheessa on erittäin tärkeä muistaa, että Minä en ole ajatukseni

Sellainen avatuminen tänään. Pitääkin kirjoittaa ylös omaan sijoituspäiväkirjaan.

56 tykkäystä

Mutta positiivisena puolena, valtio maksaa kolmasosan laskusta ja sinä vain 2/3.

2 tykkäystä

Jakso tulee yleensä kai päivän viivellä, että ei varmaa kerennyt valua uusiin pohjiin ennen sitä. Siellähän se Jugi ostelee tänään Kamuxia :kamuxkajaani: ja kuuttia ja Harviaa :harviaraketti: . Samoja mitä ite ostin jo eilen :smiley: ja tänää

1 tykkäys

Epäilen vahvasti tuon todenperäisyyttä, mutta jos leikitään että olisi totta:
Millainen korko ko. lainalla pitäisi olla? Lainan ottajan todennäköisyys selvitä elävänä, terveenä ja työkykyisenä maksamaan lainaa ei taida olla ihan hirveän suuri?

Takaajana muu perhe tai vakuutena vaikka asunto, niin ei tuossa ole ongelmaa. Tai sitten joku paikallinen pikavippifirma lainaajana, joka ei pahemmin kysele lainan syitä jos koko vaan osuu sallittuun haarukkaan. Tai lainaajana lähipiiri. Onhan näitä vaihtoehtoja.

1 tykkäys

Inderesin ja muutaman muun negarin myötä keskustelu ohjeistuksista on lisääntynyt.

Negarien ajoitus on yksi kysymys, mutta onko ohjeistamisella edes lopulta väliä? Luen McKinseyn valuaatio-opusta (uusin painos 2020) ja siellä heitettiin ettei ohjeistuksella ole väliä, vaan firmojen pitäisi keskittyä pitkän aikavälin arvoa luoviin seikkoihin. Sen sijaan lyhyen aikavälin ohjeistus vie resursseja, mitkä voisi käyttää johonkin järkevään.

Tässä linkki vanhempaan tutkimukseen aiheesta:

Sijoittajan lobbaisin ja mesoaisin ehkäpä eniten sen puolesta, että firmat keskittyisi oleelliseen lyhyen aikavälin ohjeistusten sijaan.

29 tykkäystä

Ei kovin bull-skenaario Inderesille, kun analyytikot säännönmukaisesti vetoavat siihen, että ennusteet perustuu ohjeistuksiin ja muuhun yrityksen antamaan tietoon. :smiley:

edit: Samaa mieltä siis Vernerin kanssa siitä, että pidemmän aikavälin järkevän tekemisen pitäisi olla fokuksessa kvartaalia enemmän. Analyysista toivoisi muutakin lisäarvoa kuin johdon antamien lukujen pientä siirtelyä ja pyöristelyä.

9 tykkäystä

Tämä on mielestäni juuri sitä sijoittamisen psykologiaa miten hidas lasku alkaa vaikuttamaan ajatusmaailmaan. Toki omiin ajatuksiin vaikuttaa myös oma positioituminen, onko salkku suotuisissa asemissa vallitsevaa trendiä varten vai ei. Jos salkussa on vielä käteistä kun lasku tuntuu jatkuvan, on varmasti helpompaa pitää nykyisistä omistuksista kiinni. Jos taas olisi 100% osakkeissa niin kyllä siinä varmasti hiipii mieleen pitäisikö keventää tuosta tai tuosta.

Kannattaa kuitenkin muistaa että jos myy tappiolla, lukitsee vaihtoehdon pääoman lopullinen tuhoutuminen liittyen siihen sijoitukseen. Sitten pitäisi vielä osata hypätä kyytiin uudestaan niin, että kattaa vähintään tuon tappiollisen sijoituksen ja tuottoa saa siihen päälle. En siis itse myisi vain yleisen kurssilaskun takia, ellei yhtiökohtaisesti tai markkinaan liittyen tule sellaisia uutisia jotka implikoivat yhtiön olevan vaikeuksissa pidemmän päälle. Pidemmän päälle olen ainakin itse optimisti ja uusi nousukausi koittaa, vaikka siihen menisi vielä useampi vuosi.

8 tykkäystä

No niinhän se taitaa olla.
Naapurissa palataan tuossakin asiassa jännästi menneisyyten. Melko kaukaiseen sellaiseen.
Kaikkihan muistamme historiankirjoista miten keskiajalla ja sitä ennen varusteet hankittiin itse. Ratsumiehen varustamisesta suku sai privilegioita. Niitä ei taida olla luvassa Absurdistanissa :joy:

2 tykkäystä

Niin analyytikko joutuisi tekemään ennusteet sokompana, mutta taas kerran: ohjeistus ei vaikuta kassavirtoihin ja käypään arvoon.

Sijoittajalle vain niillä on väliä. :smiley:

3 tykkäystä

Niin pitäisi:

in the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.”

Mutta lyhytjänteisyys on päivän sana, onhan täälläkin yksi ketjukin otsikoitu kun keskittymiskyky ei riitä kirjoille :sob:

6 tykkäystä

Aletaan olla siinä tilanteessa taas, että Helsingin pörssi on tuottanut viidessä vuodessa vain osingot. :slight_smile:

8 tykkäystä

>siellä heitettiin ettei ohjeistuksella ole väliä, vaan firmojen pitäisi keskittyä pitkän aikavälin arvoa luoviin seikkoihin.

olen kevyenä heittona eri mieltä, lukematta artikkelia.

. Yhtiö tuntee bisneksensä parhaiten, ja heidän on tärkeätä jatkuvasti seurata tilannetta kysynnän, ja kilpailijoiden suhteen ja korjata strategiaa samalla tarvittaessa. Eli ohjeistukseen liittyvä työ on ydinosa yrityksen toimintaa, saman tiedon voi sitten jakaa sijoittajille varsin kevyillä kuluilla. Jos yhtiö säästää ja jatkaa toimintaa pimeässä, ymmärtämättä markkinatilannetta, ajaa se lopulta seinään.

1 tykkäys

Tämähän se juuri on sijoitettavaa käteistä on n 10% kokonaisvarallisuudesta jäljellä jos ei likvidoi muita sijoituksia ja jättää siedettävän käteispuskurin. Salkun koko on kumminkin sellainen ettei kovin monessa erässä liene järkevää mennä markkinoille kaupankäyntikulujen vuoksi. Toisaalta omat omistukset on asemoitunut kohtuullisesti ja ei oikein mitään myytävääkään näillä hinnoilla ole. Vaikeinta onkin siis se tuska missä vaiheessa tuo loppu pusketaan markkinaan. Muu varallisuus ei myöskään ole erityisen likvidissä muodossa ja sieltä on otettavissa ulos varoja vasta 2024 alkuvuodesta.

2 tykkäystä

Minua viisaampien kirjoituksista tällä foorumilla olen laittanut kaksi asiaa erityisesti korvan taakse viime viikoina: Sijoittajien pitäytyminen osakkeissa äärihuonoista sentimenttilukemista huolimatta ja yritysten tulosennusteiden optimistisuus. Jälkimmäiseen liittyen (maksumuurin takana):

Pähinänkuoressa: haasteltujen Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipellon ja OP:n Antti Saaren mukaan tulosennustuksissa on ylioptimismia edelleen huomattavasti ja niitä on laskettu varsin vähän.

Syynä mm. (suora lainaus):

“Talouskasvun heikentyminen on tapahtunut sen verran nopeasti, että analyytikot eivät yksinkertaisesti ole vielä ehtineet leikata ennustuksiaan tai haluavat katsoa, mihin yrityksiin kuluttajien varovaisuus iskee, Saari arvioi.”

Näkemys tuskin uutinen tämän foorumin lukijoille, mutta ehkä aika iso osa “tavissijoittajista” sai nyt tämän näkökulman eteensä hyvin selkeäsanaisesti.

Itse olen seurannut ennusteita mm. tuolta :

Raportissa on nykyään konsensusennusteiden osuvuuden historiaa kuvaava kuva 4. Samoin konsensusennusteiden tuore kehitys (koko vuoden osalta) näkyy kuvassa 2.

Sen sijaan en osaa lukea tai löydä Yardenin omien ennusteiden osuvuutta kuvaavaa graafia. Jouduin Wayback Machinella tarkastelemaan Yardenin ja konsensusennusteiden eroja.

Esim nyt Yardenin Q3 ja Q4 EPS-ennuste (YoY) vs. konsensusennuste:

Q3 -5,4% vs. 3,3% ja Q4 -3.8% vs. 7.3% (koko vuosi 3.1% vs. 7.3%)

Eli hyvä kirsikka(?) karhukakkuun. Toisaalta keväällä Yardeni oli huomattavasti optimistisempi kuin konsensus:

Q3 16.9% vs. 10.0% ja Q4 18.4% vs. 12.7% (koko vuosi 15.1% vs. 9.0%)

Mietin siis lähdekritiikkiä noille Yardenin ennusteille. Se on kuitenkin myös kaupallinen toimija käsittääkseni. Onko tuo erottautuminen konsensusennusteesta markkinointitarkoituksessa tehtyä profiloitumista? Aika isoja eroja kuitenkin noissa.

3 tykkäystä

Vuotta lyhyempää ohjeistusta en kaipaa. Vuosiohjeistuksistakin osa on ainakin Helsingin pörssissä niin epämääräisiä, ettei niistä kovin paljon apua saa. Pitkän aikavälin tai strategiakauden taloudelliset tavoitteet ovat ehkä houkuttelevimpia, koska niistä voi yrittää arvailla yrityksen pidemmän aikavälin potentiaalia ja kunnianhimon tasoa. Sopii siis kaltaiselleni pitkäjänteiselle sijoittajalle.

Ohjeistuksista luopuminen sataisi todennäköisesti perusteellisten sijoittajien laariin. Vihkiytymättömälle piensijoittajalle tilanne voisi olla hankala, kun pitäisi ostaa nykyistä enemmän “sikaa säkissä”. Tai sitten nojattaisiin vielä enemmän analyytikoihin, kun firma itse ei ohjeista lukuja, ja analyytikoiden tomaattisade sen kuin yltyisi. :grimacing:

10 tykkäystä

Niin kuin Howard Marks on kirjoittanut -markkinoilla on monta peliä käynnissä, pitää osata tunnistaa mitä itse pelaat - tunnistaa kuka itse sijoittajana olet.

1 tykkäys

Poiminta Nord Stream uutisesta:

Ja minä kun luulin että nimenomaan turska on nyt voimissaan. Eli pohjia ei ole vieläkään nähty.

42 tykkäystä