Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tämähän se juuri on sijoitettavaa käteistä on n 10% kokonaisvarallisuudesta jäljellä jos ei likvidoi muita sijoituksia ja jättää siedettävän käteispuskurin. Salkun koko on kumminkin sellainen ettei kovin monessa erässä liene järkevää mennä markkinoille kaupankäyntikulujen vuoksi. Toisaalta omat omistukset on asemoitunut kohtuullisesti ja ei oikein mitään myytävääkään näillä hinnoilla ole. Vaikeinta onkin siis se tuska missä vaiheessa tuo loppu pusketaan markkinaan. Muu varallisuus ei myöskään ole erityisen likvidissä muodossa ja sieltä on otettavissa ulos varoja vasta 2024 alkuvuodesta.

2 tykkäystä

Minua viisaampien kirjoituksista tällä foorumilla olen laittanut kaksi asiaa erityisesti korvan taakse viime viikoina: Sijoittajien pitäytyminen osakkeissa äärihuonoista sentimenttilukemista huolimatta ja yritysten tulosennusteiden optimistisuus. Jälkimmäiseen liittyen (maksumuurin takana):

Pähinänkuoressa: haasteltujen Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipellon ja OP:n Antti Saaren mukaan tulosennustuksissa on ylioptimismia edelleen huomattavasti ja niitä on laskettu varsin vähän.

Syynä mm. (suora lainaus):

“Talouskasvun heikentyminen on tapahtunut sen verran nopeasti, että analyytikot eivät yksinkertaisesti ole vielä ehtineet leikata ennustuksiaan tai haluavat katsoa, mihin yrityksiin kuluttajien varovaisuus iskee, Saari arvioi.”

Näkemys tuskin uutinen tämän foorumin lukijoille, mutta ehkä aika iso osa “tavissijoittajista” sai nyt tämän näkökulman eteensä hyvin selkeäsanaisesti.

Itse olen seurannut ennusteita mm. tuolta :

Raportissa on nykyään konsensusennusteiden osuvuuden historiaa kuvaava kuva 4. Samoin konsensusennusteiden tuore kehitys (koko vuoden osalta) näkyy kuvassa 2.

Sen sijaan en osaa lukea tai löydä Yardenin omien ennusteiden osuvuutta kuvaavaa graafia. Jouduin Wayback Machinella tarkastelemaan Yardenin ja konsensusennusteiden eroja.

Esim nyt Yardenin Q3 ja Q4 EPS-ennuste (YoY) vs. konsensusennuste:

Q3 -5,4% vs. 3,3% ja Q4 -3.8% vs. 7.3% (koko vuosi 3.1% vs. 7.3%)

Eli hyvä kirsikka(?) karhukakkuun. Toisaalta keväällä Yardeni oli huomattavasti optimistisempi kuin konsensus:

Q3 16.9% vs. 10.0% ja Q4 18.4% vs. 12.7% (koko vuosi 15.1% vs. 9.0%)

Mietin siis lähdekritiikkiä noille Yardenin ennusteille. Se on kuitenkin myös kaupallinen toimija käsittääkseni. Onko tuo erottautuminen konsensusennusteesta markkinointitarkoituksessa tehtyä profiloitumista? Aika isoja eroja kuitenkin noissa.

3 tykkäystä

Vuotta lyhyempää ohjeistusta en kaipaa. Vuosiohjeistuksistakin osa on ainakin Helsingin pörssissä niin epämääräisiä, ettei niistä kovin paljon apua saa. Pitkän aikavälin tai strategiakauden taloudelliset tavoitteet ovat ehkä houkuttelevimpia, koska niistä voi yrittää arvailla yrityksen pidemmän aikavälin potentiaalia ja kunnianhimon tasoa. Sopii siis kaltaiselleni pitkäjänteiselle sijoittajalle.

Ohjeistuksista luopuminen sataisi todennäköisesti perusteellisten sijoittajien laariin. Vihkiytymättömälle piensijoittajalle tilanne voisi olla hankala, kun pitäisi ostaa nykyistä enemmän “sikaa säkissä”. Tai sitten nojattaisiin vielä enemmän analyytikoihin, kun firma itse ei ohjeista lukuja, ja analyytikoiden tomaattisade sen kuin yltyisi. :grimacing:

10 tykkäystä

Niin kuin Howard Marks on kirjoittanut -markkinoilla on monta peliä käynnissä, pitää osata tunnistaa mitä itse pelaat - tunnistaa kuka itse sijoittajana olet.

1 tykkäys

Poiminta Nord Stream uutisesta:

Ja minä kun luulin että nimenomaan turska on nyt voimissaan. Eli pohjia ei ole vieläkään nähty.

42 tykkäystä

En tiedä olenko normista jollain tavalla poikkeava, mutta salkun sulaminen ei oikeastaan herätä itsessäni juurikaan tunteita. Tiedän sijoitushorisonttini olevan +20v vielä tästä hetkestä eteenpäin, joten ehdin varmaan tässä vielä toisenkin ison karhumarkkinan kokea.

Nousumarkkinan aikaan täälläkin kuumeisesti karhumarkkinoita odoteltiin, mutta nyt kun se on todellisuutta, niin tuntuu vähän pupu menevän ainakin osalla pöksyyn. :slight_smile: Kaippa se on ihan ymmärrettävääkin.

25 tykkäystä

Olen varmaan keskimääräistä ihmistä useammin väärässä eri asioissa, jos näin voi sanoa. Sijoittamisessa vasta olenkin harvinaisen usein väärässä ja jos joskus osun oikeaan, niin se johtuu usein tuurista tai esimerkiksi kurssi on kohonnut sinne suuntaan, mitä olin ajatellut, mutta eri perustein kuin olin itse ajatellut.

Joka päivä opiskelen ja seuraan sijoitusjuttuja valtavasti, sitä enemmän tajuan jatkuvasti, kuinka vähän tiedän. Se on positiivista, että isompia virheitä teen jatkossa entistä vähemmän, vaikka ainahan niitä tulee varmasti joskus tehtyä. En esimerkiksi lähde (todennäköisesti) enää firman matkaan, jonka tekemisiä en ihan tajua ja ehkä tiedostan entistä paremmin sen, miten rajallinen tietomääräni on.

Olen avoin uusille ajatuksille yleisesti ottaen, eli en ole heti tuomitsemassa mitään ja toisaalta kriittisyyttä löytyy etten ihan heti ole kaikkea uskomassa, mutta esimerkiksi tietomääräni ja päättelykykyni rajallisuus tietysti vastaavasti rajoittavat sijoittamismenestystä.

Silti edelleen näistä asioista huolimatta luulen usein tai ainakin joskus olevani oikeassa, mutta onneksi hetken mietittyäni tajua usein sen, miten väärässä (taas) olinkaan. Joskus valitettavasti oivallukset tulevat useiden vuosienkin viiveellä, usein yöllä. kun en saa nukuttua. :smiley:

Harmittaa välillä se, miten väärässä sitä on ollutkaan ja varsinkaan silloin, kun en ole sitä tajunnut myöntää. Se lohduttaa, että esimerkiksi Twitterissä todella fiksu ja sivistynyt tieteilijäproffakin kirjoittaa välillä osaamisalueensa ulkopuolelta asioista ihan hassuja ja vielä ilmeisesti ihan vakavissaankin. Toki onhan niitäkin, jotka ainakin lähes aina tajuavat rajallisuutensa.

Onneksi on Foorumi ja Inderes, joiden avulla olen aavistuksen ehkä fiksumpi ja tietäväisempi. Täällä on todella usein väärinkäsitykseni oikaistu ja olen siitä hyvin kiitollinen. Tulen jatkossakin kirjoittamaan hassuja ja saa vapaasti oikaista, mutta pliis… tehkä se ystävällisesti sillä olen liian usein tottunut olemaan väärässä. :smiley:

7 tykkäystä

18 tykkäystä

Olen miettinyt tätä Inderesin ohjeistusta ja kannattavuuskipuilua.

Onko kannattavuudella nyt parin kvartaalin sisällä mitään merkitystä? Mieluummin keskittyisi Ruotsiin laajentumisen onnistumiseen. Sillä on sijoittajallekin enemmän merkitystä kuin parin kvartaalin kannattavuudella. Olisiko väliaikaisella kannattavuudella mitään merkitystä, jos Inderes ei olisi pörssissä?

Lisäys: Ruotsiin laajentumisella olisi myös yhteisölle valtava merkitys.

Suosittelisitko muuten tuota kirjaa?

7 tykkäystä

Ehdottomasti. Olen vasta jollain sivulla 170 (niitä on joku 800 yhteensä), mutta täyttä tykitystä tähän asti. :smiley:

Haluan vielä korostaa, että tämä ei ole mikään yritys selitellä Inderesin (tai muiden pörssiyhtiöiden) negari-möhläyksiä. Ymmärrän myös ketutuksen Kamuxin “klo 18.20” negarissa… Ja tottakai jos firmalla tulisi jatkuvasti ohjeistuksen muutoksia juuri ennen tulosta se herättäisi kysymyksiä näkyvyydestä ja prosesseista.

Mutta yleensä ottaen sijoittajien huomio kannattaisi olla yhtiöiden pitkän aikavälin ajureissa: kasvu, sen kannattavuus, kilpailukyvyt, markkinan kasvu, markkinaosuus, differentoituminen jne.

Jos kellonajat ketuttaa paljon, kritiikki menee regulaation piikkiin. Tai sen seikan, että yhtiöt ylipäätään antaa ohjeistuksia. :smiley: Yhtä kaikki, sijoittamisessa ydinasia on löytää yhtiöitä alle niiden käyvän arvon. Käyvän arvon hahmottamiseen auttaa yllämainittujen asioiden miettiminen.

5 tykkäystä

Kyllä se vähän harmittaa, kun perus työssäkäyvä on ostavinaan osakkeita pohjilta. Pohjaa ei vaan silti oston jälkeen tunnu löytyvän mistään. Uutisia kun kuuntelee ja lukee, niin vielä kauempana ovat pohjalukemat. Ei ole kiva jos lähtee osakepottia kasvattamaan -30% tai jopa -60% takamatkasta. Perus kaveri ei pysty myöskään joka päivä päivittelemään osto ja myynti osioon, että tankkasin taas lisää kun halvalla sai. Moni on koko ajan koko säästökassallaan mukana.
Ja vaikka sijoitushorisontti olisi pitkäkin, niin kyllä se pitkä takamatka harmittaa. Samoin jo hankitun omistuksen sulaminen sapettaa. Olisiko pitänyt myydä jo jossain kohdilla edes osa pois…

8 tykkäystä

Suosittelen asuntokaupparumbaa. Ei juuri ehdi pörssiä vilkuilla.

Toivottavasti pörssissä on ostokelit, kun seuraavan kerran ehdin siihen oikeasti perehtyä :sunglasses:

Lasku alkaa jo tuntua vähän pahalta, mutta ei oikeastaan pörssin vaan muun maailmanmenon takia. Tuleva taantuma ja työpaikka huolettavat ja tämä heijastuu salkkuun. Ytd n. -10% ja se ei sinänsä hetkauta. Käteistä pitäisi asuntokauppojen jälkeen olla ihan mukavasti ja jos työpaikka pysyy niin mikäpä tuossa sitten ostella halvemmalla. Horisonttia vielä se 20v jäljellä (ainakin).

Mitä sitä ressaamaan. Jos ostaa alunpitäen lyhyellä horisontilla eikä maha kestä -50% laskuja ei osakkeet ole silloin se sopiva omaisuusluokka.

Kun kurssit laskee laskemistaan silloin ostetaan halvemmalla enemmän. Sitten kun taas nousee ostetaan kalliimmalla vähemmän. Näin se osakemarkkinan syke sykkii ja jotka osaa ajatella 2030 luvulle voivat tästä markkinasta hyötyäkkin.

Oli sitten kk-palkkainen duunari kerran kuukauteen ostaja tai harvemmin, eipä se eroa niistä jotka ostaa joka viikko. Ajallinen hajautus :slight_smile:

Allekirjoittanut osti Qt:ta ekan kerran 64e hinnoissa, nyt tasasen tappavaan tahtiin kun rahaa on tulee ostettua samalla summalla, mukava kun see reilusti enemmän omistuksia nyt vrt. aikaisemmin. Keskihinta laskee ja kiitos seisoo joskus vuosien päästä, jos seisoo.

6 tykkäystä

Tapahtuiskohan tässä samanlainen omaisuuden kertaistuminen kuin koronakuopassa, olis mukavata

4 tykkäystä

No sinälleen ymmärrän, jos on sijoittamisen aloittanut huipulta ja ei ole ottanut ajallista hajauttamista huomioon ja painanut ison mällin kerralla sisään. Itsekin ihan perus työssäkäyvä ja aloittanut sijoittamisen 2014. Melkein 10v sai odottaa isompaa rallia alas. (jos nyt ei koronan aiheuttamaa V-muotoista droppia lasketa)

Tätä parempaa aikaa ei itseasiassa uudelle sijoittajalle ole. Tasaisesti vain ostaa laskeviin kursseihin joka kuukausi, niin kyllä se siitä jossain vaiheessa iloksi kääntyy ja sitten harmittaa, kun ei laittanut enemmän sisään ja taas joutuu ostaa kalliilla.

EDIT: Ja lisäyksenä tähän vielä. Kukaan tällä palstalla ei tiedä missä se pohja on ja sitä ei kannata lähteä liikaa miettimään. Valitsee yhtiöt sillä tavalla, että ei harmita omistaa niitä myös karhumarkkinoilla. :slight_smile:

9 tykkäystä

Vähän useammin on itelleen saanu perustella omat osakevalinnat muistin virkistykseksi, mutta on tässä vuoden aikana löytäny ne osakkeet joita haluaakin omistaa. “Sleeping test” on ollu yksittäinen paras uusi asia mitä oon ottanu omaksi tänä vuonna.

Ei sitä mentaalista puolta voi kyllä painottaa liikaa. Justiinsa mitä “Jookoskookos” laitteli, jos jää miettimään liikaa tämän hetken tilannetta ja euromääräisesti niin pitkäksi käy päivät. Ja yöt ja kierre voi olla valmis.

1 tykkäys

Nyt kun Nightingalen yritysarvo alkaa lähestyä negatiivista niin voi hassutella EV/EBIT:llä. Firmalla kun on myös negatiivinen ebit noin 10, jotenka -1 miljoonan EV:llä EV/EBIT olisikin yhtäkkiä 10 :laughing:

edit eikäkö 0,1

10 tykkäystä

Ekan ennusteet alkavat osua. Harvialla toki vielä reilu euro matkaa ja Kamux pyöristetään mukavina tyyppeinä vielä 6€.

Onko norsupyssyllä jo uudet tasot vai noistako se onginta alkaa?

16 tykkäystä

Tässä on Helsinki Capital Partnersin artikkeli Visasta. Artikkelissa käydään läpi Visan liiketoimintamallia, alan trendejä, kilpailuetuja, riskejä jne. :slight_smile:

2 tykkäystä

BANK OF ENGLAND: BANK WILL CARRY OUT TEMPORARY PURCHASES OF LONG-DATED UK GOVERNMENT BONDS FROM 28 SEPTEMBER

Jepjep, tässäkö se nyt oli että markkinat saivat nousulle signaalin?

Joku saattaisi ajatella että jenkkien 10v olisi tekemässä nyt piikkiä.

10 tykkäystä