Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Minulla olisi vielä hiukan vilkkaampi ajatus. Eiköhän pistetä kolehti kasaa @Sijoittaja-alokas varten. Kolehdin saatuan Alokkaan tehtävänä on laittaa koko summaa short ja bear instrumentteihin. Sit kaikki sormet ristii et kurssit lähtee kääntymään. :crossed_fingers:t4:

4 tykkäystä

Mua on pyydetty usein kertomaan etukäteen, mitä olen ostamassa tai myymässä, mutta tämä on jo aivan uutta. Plussana on tuossa tietysti sitä, että koko maailmantalous kiittäisi mua.

Jep, tällä (lasku)vauhdilla saa kohta ottaa pikavipit käyttöön, että voi jatkaa rakasta harrastusta. :smiling_face_with_tear:

Ja Venäjään liittyviin härkäviputuotteisiin, Nordnetilla löytynee sellaisiakin. :thinking:

8 tykkäystä

No niin, tässä ainakin yksi syy miksi Nimbus laskee. Kilpailija tulee tietysti Teslalta ja jokaikinen maan asukki ostaa sen marsilaisista puhumattakaan.
No niin

17 tykkäystä

Kasparovin epäluulot eivät niinkään kohdistuneet tuohon viimeiseen, kohtalokkaaseen kutospeliin, vaan kakkospeliin. Ihan lyhyesti taustana oli, että 1996 IBM:n isolla rahalla suunnittelema ja usean suurmestarin treenaama Deep Blue oli maailman paras shakkitietokone, ja IBM haastoi silloisen maailmanmestarin ja kaikkien aikojen suurimpana pidetyn 32-vuotiaan Kasparovin kuuden pitkän pelin otteluun Philadelphiassa. Kasparov lähti otteluun vähän takki auki ja Deep Blue voitti ensimmäisen pelin, ollen ensimmäinen kone joka voitti maailmanmestarin pitkässä pelissä. Sen jälkeen Kasparov terästäytyi ja voitti lopulta voitoin 3-1. Kaikki sujui tosi ystävällisissä merkeissä ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Deep Blue haastoi Kasparovin uusintaotteluun seuraavana vuonna.

Keväällä 1997 IBM lanseerasi ennen New Yorkissa pelattavaa ottelua valtavan mainoskampanjan: ”Man vs Machine”. Koko Manhattan oli täynnä isoja julisteita, joissa Kasparov istui tuimana ja tekstinä oli: ”How Do you make a computer blink?” Jo ennen ottelua Kasparov aisti että tunnelma oli muuttunut kireämmäksi, IBM halusi todella voittaa ottelun.

Ensimmäisessä pelissä Deep Blue teki mustilla useita kummallisia siirtoja, ja Kasparov voitti helposti. Toisessa pelissä Deep Blue pelasi jo huomattavasti paremmin ja sai Kasparovin pieneen pulaan. Kasparov tarjosi sotilaanuhrausta, joka olisi vapauttanut hänen peliään. Tuolloin koneet olivat äärimmäisen materialistisia, mitä pidettiin niiden suurimpana heikkoutena yhdessä suljettujen asemien manööverauspelin kanssa. Kasparov oli varma että Deep Blue ottaisi tarjotun sotilaan. Sen sijaan Deep Blue teki syvällisen, asemallisen siirron, joka tukahdutti Kasparovin asemaa entisestään. Kasparov ei voinut uskoa silmiään. Deep Blue voitti.

Tuon pelin jälkeen Kasparov alkoi epäillä, että joku/jotkut vahvat pelaajat olivat puuttuneet peliin ja estäneet Deep Blueta ottamasta sotilasta. Tunnelma muuttui hyvin myrkylliseksi. Kasparov alkoi myös epäillä, että IBM vakoilee häntä. IBM oli ottelun järjestäjä, kaikki langat olivat heidän käsissään. Kasparovin keskittyminen alkoi hajota, mutta siitä huolimatta hän sai hyviä asemia tasapeleihin päättyneissä peleissä 3-5. Kuten totesitkin, kutospelissä hermoraunion partaalla oleva Kasparov pelasi avauksen, jossa teoria tuntee valkealle vahvan ratsunuhrauksen. Kasparov oli taas varma, että Deep Blue ei voi pelata sitä, jolloin musta saa hyvän pelin. Jostain syystä hän ei ennakoinut, että uhraus löytyykin Deep Bluen avauskirjastosta, josta se voi ottaa siirron. Myöhemmin kävi ilmi, että Deep Bluen tiimi oli lisännyt siirron avauskirjastoon juuri ennen peliä! Käsittämätön sattuma, mutta siinä ei ollut mitään sääntöjenvastaista. Tiimi sai laatia haluamansa avauskirjaston koneelle. Kasparov hävisi uransa lyhimmän pelin ja ryntäsi pois.

Voitettuaan kutospelin ja koko ottelun IBM:n osakekurssi nousi heti 15%. Jo silloin kulahtaneena pidetty IT-firma oli yhtäkkiä innovatiivisen näköinen. Jo vuosikymmeniä shakki oli ollut tekoälykehittäjille tärkeä symbolinen koetinkivi. Niissä piireissä maailmanmestarin lyöminen oli kuin onnistunut kuulento. Ottelun ratkaisu oli maailman ykkösuutisia.

Kasparov raivosi ottelun järjestelyistä ja epäilyttävistä tapahtumista, vaatien pelien lokitiedostoja julki ja Deep Blueta huippupelaajien turnauksiin, jossa se tulisi saamaan Kasparovin mukaan kyytiä häneltä ja muilta. IBM ei julkaissut mitään ja laittoi koko projektin lopullisesti pakettiin.

Kasparov hävisi elämänsä ensimmäistä kertaa ottelun ja traumatisoitui niin, ettei kyennyt käsittelemään tapahtumia lainkaan uransa jälkeen kirjoittamassaan valtavassa, kolmiosaisessa uraansa käsittelevässä eepoksessa. Vasta yli kymmenen vuotta uransa päättymisen jälkeen Kasparov palasi tasapainoisesti tapahtumiin hienossa kirjassaan Deep thinking.

48 tykkäystä

Miltä osakkeiden ostaminen tuntuu sinusta juuri nyt? :point_down:

  • Ehei - en vielä ostele, sillä odottelen parempia hintoja. Tiedän niiden vielä tulevan.
  • Pikkuhiljaa alan siirtymään ostolaidalle hyvillä fiiliksillä. Pohjat alkavat olemaan tässä.
  • No nyt saa halvalla hyvää, nyt kaikki peliin!
  • Kasuaalisti tässä välillä lisäilen, kunhan muilta kiireiltäni ennätän.
  • Toimin tarkasti laatimani kuukausisäästöohjelman mukaisesti ja teen hankintoja varmalla otteella.
  • Viime kuukausien vahva lasku hieman mietityttää, mutta lisäilen silti hyvällä luottamuksella. Ei pelota.
  • Jännittää tehdä lisäostoja tässä markkinatilanteessa, mutta minulla on aikaa odottaa ja kyllähän kurssit jossain vaiheessa kääntyvät parempaan suuntaan, eikö niin? Hieman mietityttää.
  • Pelottaa, että saanko rahojani ikinä takaisin. En kehtaa kertoa läheisilleni tilannettani. Ostan lisää ja uskon parempien aikojen vielä koittavan. Käteni tärisevät toimeksiantoa tehdessä.
  • En halua nähdä salkkuni nykyistä arvoa, ettei totuus paljastu itselleni. Oksettaa, huimaa ja menetetyt varat pyörivät jatkuvasti mielessäni. Ostan silti lisää, vaikka kuvottaa. Parhaat tuotot tehdään nyt.
  • Olen ahdistunut. Ajattelen vain punaisia kursseja. Laskivatko kurssit tänäänkin? No tietysti. Ja huomenna varmasti laskevat lisää. En missään nimessä osta enää lisää. Yritän kuitenkin olla myymättä omistuksiani. Vaikeaa on.
  • Miksi ikinä aloin sijoittamaan. Kusetusmarkkinat ja kriisit, hah. Inderes ja Jukka Lepikkö, pyh. Olen pilannut elämäni. V*ttu että olen ollut idiootti. Haluan myydä kaiken pois nyt ja heti. En halua enää ikinä edes kuulla sijoittamisesta.
  • :skull: :coffin: :headstone:

0 äänestäjää

11 tykkäystä

Tesla short saa markkinat pystysuoraan nousuun - lisäät päivittäin, niin nousulle ei näy loppua lokakuussa. :star_struck:

5 tykkäystä

Piirtäkääs TA-hemmot käyrää kun kesäkuun pohjat nyt alkaa olla korkattu - V-käyrän lisäksi valistuneita arvioita suunnasta, varma suunta on toki baarikaappi ja pörssimurheiden hukuttaminen :sweat_smile:

19 tykkäystä

Tuli tuossa mieleen, että marraskuussa olisi tarjolla kaiken hypen keskellä pikku messut, jossa pääsee aistimaan aitoa tunnelmaa osakemarkkinoilta. Olisi järjestäjiltä kyllä varsinainen peliliike vaihtaa tuohon ilmoitukseen taustaväriksi punainen. Sopisi jotenkin teemaan.

Kai tuonne porukkaa menee, koska tuskin sijoittaminen loppuu tähänkään pörssin notkahdukseen, mutta tuskin mikään ostokiima siellä on havaittavissa. Kiiman perässä pitää varmaan mennä erotiikkamessuille.

9 tykkäystä

Laadukas yhtiö, tämä tulee täälläkin ajoittain vastaan.

“Laadukas firma, tunnusluvut paremmat kuin kilpailijalla, tämä porukka tekee alphaa.”

Miten te oikeastaan arvostatte näitä. Nyt kun korkeasuhdanne on ollut kovin pitkä niin tässä on parhaiten pärjänneet ne jotka ovat ottaneet paljon riskiä. Ei vain ne, mutta ainakin ne. Rahastoissa mielestäni löytyy hyvää metriikkaa siitä, ollaanko pärjätty vain absoluuttisesti hyvin vai myös suhteessa otettuun riskiin. Myös toimiala vaikuttaa.

Yrityksissä tämän arvioiminen on vaikeampaa, ainakin onnistuneet riskinottajat on palkittu huikeilla tuotoilla. Nyt tietysti suhdanteen kääntyessä, ylivelkaiset, tai ylikapasiteettiin investoineet voivat tulla lujaa tonttiin. (siis jos suhdanne kääntyy tietysti)

Ehkä itselleni paras yhtiö on sellainen, joka pystyy antamaan muutaman skenaarion, minkä perusteella yhtiö sitten kehittyy. Eli mahdollisimman läpinäkyviä skenaarioita tulevasta, jolloin sijoittaja itse hahmottaa riskin paremmin. Tästä löytyy omasta salkusta joku esimerkki, mutta ei sotketa sitä nyt tähän, miten muut sitten?

Ainakaan suomifirmoista itselleni ei ole tullut vastaan lafkoja, jotka olisivat erityisen onnistuneesti pystyneet kuvaamaan mahdollisia kehityskulkuja, toki ohjeistusta annettu - parempi sekin kuin ei mitään.

1 tykkäys

Tämä piti mennä kurssi-lankaan, mutta ei oikein sovi sinne, joten ammun tänne:

Omasta tuttavapiiristä yli puolet käy terapiassa Ukrainan sodasta aiheutuneen mielipahan vuoksi ja osalla on vielä koronamurheetkin purkamatta.
Todella kurjaa ja ei näytä helpottavan.

Itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että tulevaisuus ei ole ollenkaan niin synkkä miltä tällä hetkellä saattaa vaikuttaa.

Jos salkkua ei ole ihan pakko realisoida tänä vuonna, ei näistä paniikkimyynneistä kannata yöuniaan menettää.

Valoja päälle, jos on sähkösopparissa varaa.

48 tykkäystä

Kysyin tätä kerran aiemminkin, mutta en saanut vastauksia.
Miten esim. Nightingale on sijoittanut nämä vajaat 100 miljoonaa? Pankkitilille, osakkeisiin, bondeihin, kassakaappiin, pikavippifirmoijen pääomaksi, …?

Sijoittamisessa puhutaan vertauskuvallisesti “tankkaamisesta”. Näinä aikoina siitä on tullut entistä kuvaavampaa. Nykyään small talk voisikin mennä näin:

“Onpas sinulla hieno uusi salkku. Paljonkos tän sun salkkus kulutus on?”

  • “En mä ihan tarkkaan tiedä. Kaiken se syö, mitä sinne laittaa”
26 tykkäystä

Musta tuntuu kovin oudolta, että Ukrainan sodan tai Koronan aiheuttaman mielipahan vuoksi täytyisi useiden käydä terapiassa. Ellei siis ole itse ollut sotatoimialueella tai menettänyt läheisiä koronaan, jolloin on helpompi ymmärtää. Tuntuu, että nykyään ihmisillä on yhä enemmän haasteita mielensä kanssa. Ilmastonmuutoksestakin koetaan ilmastoahdistusta. Onkohan ihmisillä näitä haasteita nykyään oikeasti aikaisempaa enemmän vai tuodaanko ne vain esiin entistä matalammalla kynnyksellä?

45 tykkäystä

Tuleekohan Kamuxin nimi (tai onko “inspiroitu”) samalla alalla toimivan yhdysvaltalaisen Carmaxin tickerista KMX? Törmäsin sattumalta uutisissa kun on ollut ilmeisesti heikko osari ja -25% taulussa tänään.

3 tykkäystä

10 kiloa satasella (päivällä). Kiihtyy nopeasti. Jousitus tosi jäykkä. Katsastamaton. Väri punainen. Löytyy nuppi ja vararengas.

5 tykkäystä

Jos ei globaali pandemia, naapurissa sotiva mielipuoli, ydinsodan uhka tai vauhdilla etenevä ilmastonmuutos aiheuta ahdistusta, niin on varmaankin vähemmistössä.

6 tykkäystä

Veit jalat suustani.

Tässä kaiken kaaoksen keskellä kiteytyy myös tämä 2020-luvun ajan kuva.

Jos nykypäivän spekseillä kammattaisiin allekirjoittaneen alakoulun koulukavereita, lähes jokaisella olisi ADHD ja joka toinen pitäisi passittaa terapiaan.
Yläkoulussa voisikin sitten jo määrätä lääkkeet hoitamaan keskivaikeaa masennusta.

En missään nimessä vähättele mielenterveysongelmia, pikemminkin olen todella järkyttynyt siitä miten valtavasti ne ovat yleistyneet.
Ja eniten huolettaa trendi, jossa pienimmätkin kolhut aiheuttavat henkilökohtaisen maailmanlopun. Puhumattakaan nykytilanteesta, kun maailmassa on muitakin murheita aiheuttamassa ryppyjä psyykeeseen.

Ehkä tämä kultainen 2020-luku kasvattaa uuden sukupolven, jolla on parkkiintunut nahka ja voidaan heittää yläfemmoja ysärin laman selättäneiden kanssa.

Nyt kylläkin ehkä vähän eksytään sijoitusfoorumin aiheesta :sweat_smile:

45 tykkäystä

:thread:

2 tykkäystä

En ole alan ammattilainen enkä osaa määritellä, mitä ahdistus tässä yhteydessä tarkoittaa. Itse sanoisin että on varmasti normaalia olla näistä aiheista jonkin verran huolissaan

1 tykkäys

Kiitos kaikille sydämistä. Piristää mieltä! :heart:

14 tykkäystä