Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tuo pörssin kuplahinnoiteltu bumtsibum yhtiö.

Nykyisin kohti konkurssia menevä pystyyn ruostuva kiuasfirma.

Joko rupeaa arvostuskertoimet olemaan tarpeeksi “tervehtyneitä” ? :smile:

46 tykkäystä

Vaikea tuon kuvan perusteella sanoa. Toteutuuko ennusteet?

12 tykkäystä

Tuo on kyllä jännä osake. Yhtiö performoi hyvin ja tuntuu ylittävän ennusteet tasaisen varmasti lähes joka kerta, eikä arvostustasokaan ole päätä huimannut enää pitkään aikaan. Silti markkinoita ei kiinnosta vaan matka kohti ATL tasoja jatkuu yhtä tasaisen varmasti kun yhtiön oma suorittaminen :smiley:

12 tykkäystä

Tämän hetken hinnalla ennusteet alittuu reilusti, että arvostustasossa olisi jotain järkeä.

Pari vuotta sitä haaveili markkinoiden kunnon syöksystä, jonka jälkeen pääsisi ostelemaan halpoja osakkeita.

No nyt se syöksy on ollut päällä jo jonkin aikaa. En vaan osannut ennustaa, miten vaikeaa se markkinoille paluu on, kun kerran myi salkun tyhjäksi. Nousevia kursseja jotenkin “ymmärsi”, nämä laskevat kurssit tuntuu menevän ihan miten sattuu. Ei yhtään osaa ennustaa pohjaa.

Eikä edes pitäisi yrittää ennustaa. Pitäisi vaan alkaa ostelemaan pienissä erissä. Pitäisi. Mutta ei.

24 tykkäystä

Niin, voihan se tulos vaikka puolittua tai pudota neljännesosaan. Tässä on kuitenkin ilmassa ihan syvänkin laman aineksia ja sitä jollain todennäköisyydellä hinnoitellaan osakkeisiin. Ja se hinnoittelu varmaan osuu vallitsevassa tilanteessa kertoimella harvian kaltaiseen yritykseen, joka valmistaa energiaa kuluttavia ei-välttämättömyyshyödykkeitä suurelta osin euroopan markkinoille.

Esimerkiksi koronaboomia edeltäneen 2019 vuoden tuloksella p/e on n. 27

3 tykkäystä

Siitä vain aloittamaan. Kyllä se siitä helpottaa, kun aloittaa vaan ostot. Kerran se vain kirpaisee, kun katsoo salkun sulamista :sweat_smile:

1 tykkäys

Pahin päivä pörssissä -87 jälkeen ja Sampo suuntaa ylämäkeen (videosta napattu):

27 tykkäystä

Voihan kehveli, inflaatio laukkaa enkä pääse ostoksille - kaikki taas huomenna kalliimpaa.

3 tykkäystä

Karkeasti laskettuna, jos huomioi kaikki mun sijoitukseni, niin koko sijoitusuran ajalta olen miinuksella noin vuoden menojeni verran (menoni ovat tosin pienet). Olen sijoittanut vasta vuodesta 2018, mutta kyllä se harmittaa, kun ei ole mistään parista vuodesta kyse. :slight_smile:

Nyt olen sitten saanut hommattua ja tulen ehkä saamaan jatkossakin hommattua osakkeita entistä halvemmalla. Olen aika reippaalla kädellä ostanut osakkeita ja PYN Eliteä. Olen mielestäni ostanut laadukasta kamaa, joten eiköhän tässä ajan kuluessa hyvin käy, mutta voihan tässä tulla vielä rysähdyksiä ja pitempiä mateluaikoja pörssissä. Jos tässä tosiaan siis madellaan pidempään, niin saapahan sitä sitten enemmän kaavittua alempaa - toivottavasti vain osakevalinnat ovat oikeanlaisia.

Paljon olen (toivottavasti) oppinut viime vuosien bumtsibumi- ja kusetusmarkkinoista + kriiseistä saatana. Olen ehkä onnekas, että mua on näin “koeteltu” heti sijoitusuran alussa enkä ole luovuttanut eikä täällä kyllä muutkaan ole. :fire:

YTD on mennyt kivasti pakkaselle ja viime vuoden huipusta olen pakkasella noin -60 prosenttia. No mikäs tässä… tykkään lukea sijoitusjuttuja ja seurata laajasti sijoitusmaailmaa + sijoitushorisonttini on kymmeniä vuosia. Mut kyl sitä välillä tosissaan harmittaa ja saakin harmittaa + viihteestä pitää maksaa… vai mitä @Masse? :thinking:

26 tykkäystä

”Miettisin enemmän niin päin, että meidän pörssi tarvitsisi 100 uutta Nightingalea!”

Tässä skenaariossa olisi ainakin helppo tietää voittajat ja häviäjät.

Varmat voittajat: IPO:n järjestelijät eli pankkiiriliikkeet, lakitoimistot, Inderesin kaltaiset toimijat sekä mediayhtiöt kun tuulipuvuille suunnatut tv-kamppikset pyörii Tanssii tähtien kanssa ohjelmissa.

Varmat häviäjät: tuulipukusijoittajat jotka häviävät rahansa 99% varmuudella kun luulevat, että Helsingin pörssiin pääsy edellyttää edes jonkinlaista laatua.

10 tykkäystä

Kortit ei toimi.

Malinen … You were right… You were right…

Cash is king…

image

T. Darth timontti

38 tykkäystä

Kerran olet tituleerattu Foorumin palvelijaksi, niin ehdotan aivan muuta. Ostotoimeksiantojesi vaikutuksen nähneenä mielummin ravistelet salkun tyhjäksi, niin päästään uuteen nousumarkkinaan :grinning:

3 tykkäystä

Ei viihteen pitäisi ihan noin kalliiksi tulla😔

2 tykkäystä

Minulla olisi vielä hiukan vilkkaampi ajatus. Eiköhän pistetä kolehti kasaa @Sijoittaja-alokas varten. Kolehdin saatuan Alokkaan tehtävänä on laittaa koko summaa short ja bear instrumentteihin. Sit kaikki sormet ristii et kurssit lähtee kääntymään. :crossed_fingers:t4:

4 tykkäystä

Mua on pyydetty usein kertomaan etukäteen, mitä olen ostamassa tai myymässä, mutta tämä on jo aivan uutta. Plussana on tuossa tietysti sitä, että koko maailmantalous kiittäisi mua.

Jep, tällä (lasku)vauhdilla saa kohta ottaa pikavipit käyttöön, että voi jatkaa rakasta harrastusta. :smiling_face_with_tear:

Ja Venäjään liittyviin härkäviputuotteisiin, Nordnetilla löytynee sellaisiakin. :thinking:

8 tykkäystä

No niin, tässä ainakin yksi syy miksi Nimbus laskee. Kilpailija tulee tietysti Teslalta ja jokaikinen maan asukki ostaa sen marsilaisista puhumattakaan.
No niin

17 tykkäystä

Kasparovin epäluulot eivät niinkään kohdistuneet tuohon viimeiseen, kohtalokkaaseen kutospeliin, vaan kakkospeliin. Ihan lyhyesti taustana oli, että 1996 IBM:n isolla rahalla suunnittelema ja usean suurmestarin treenaama Deep Blue oli maailman paras shakkitietokone, ja IBM haastoi silloisen maailmanmestarin ja kaikkien aikojen suurimpana pidetyn 32-vuotiaan Kasparovin kuuden pitkän pelin otteluun Philadelphiassa. Kasparov lähti otteluun vähän takki auki ja Deep Blue voitti ensimmäisen pelin, ollen ensimmäinen kone joka voitti maailmanmestarin pitkässä pelissä. Sen jälkeen Kasparov terästäytyi ja voitti lopulta voitoin 3-1. Kaikki sujui tosi ystävällisissä merkeissä ja molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä. Deep Blue haastoi Kasparovin uusintaotteluun seuraavana vuonna.

Keväällä 1997 IBM lanseerasi ennen New Yorkissa pelattavaa ottelua valtavan mainoskampanjan: ”Man vs Machine”. Koko Manhattan oli täynnä isoja julisteita, joissa Kasparov istui tuimana ja tekstinä oli: ”How Do you make a computer blink?” Jo ennen ottelua Kasparov aisti että tunnelma oli muuttunut kireämmäksi, IBM halusi todella voittaa ottelun.

Ensimmäisessä pelissä Deep Blue teki mustilla useita kummallisia siirtoja, ja Kasparov voitti helposti. Toisessa pelissä Deep Blue pelasi jo huomattavasti paremmin ja sai Kasparovin pieneen pulaan. Kasparov tarjosi sotilaanuhrausta, joka olisi vapauttanut hänen peliään. Tuolloin koneet olivat äärimmäisen materialistisia, mitä pidettiin niiden suurimpana heikkoutena yhdessä suljettujen asemien manööverauspelin kanssa. Kasparov oli varma että Deep Blue ottaisi tarjotun sotilaan. Sen sijaan Deep Blue teki syvällisen, asemallisen siirron, joka tukahdutti Kasparovin asemaa entisestään. Kasparov ei voinut uskoa silmiään. Deep Blue voitti.

Tuon pelin jälkeen Kasparov alkoi epäillä, että joku/jotkut vahvat pelaajat olivat puuttuneet peliin ja estäneet Deep Blueta ottamasta sotilasta. Tunnelma muuttui hyvin myrkylliseksi. Kasparov alkoi myös epäillä, että IBM vakoilee häntä. IBM oli ottelun järjestäjä, kaikki langat olivat heidän käsissään. Kasparovin keskittyminen alkoi hajota, mutta siitä huolimatta hän sai hyviä asemia tasapeleihin päättyneissä peleissä 3-5. Kuten totesitkin, kutospelissä hermoraunion partaalla oleva Kasparov pelasi avauksen, jossa teoria tuntee valkealle vahvan ratsunuhrauksen. Kasparov oli taas varma, että Deep Blue ei voi pelata sitä, jolloin musta saa hyvän pelin. Jostain syystä hän ei ennakoinut, että uhraus löytyykin Deep Bluen avauskirjastosta, josta se voi ottaa siirron. Myöhemmin kävi ilmi, että Deep Bluen tiimi oli lisännyt siirron avauskirjastoon juuri ennen peliä! Käsittämätön sattuma, mutta siinä ei ollut mitään sääntöjenvastaista. Tiimi sai laatia haluamansa avauskirjaston koneelle. Kasparov hävisi uransa lyhimmän pelin ja ryntäsi pois.

Voitettuaan kutospelin ja koko ottelun IBM:n osakekurssi nousi heti 15%. Jo silloin kulahtaneena pidetty IT-firma oli yhtäkkiä innovatiivisen näköinen. Jo vuosikymmeniä shakki oli ollut tekoälykehittäjille tärkeä symbolinen koetinkivi. Niissä piireissä maailmanmestarin lyöminen oli kuin onnistunut kuulento. Ottelun ratkaisu oli maailman ykkösuutisia.

Kasparov raivosi ottelun järjestelyistä ja epäilyttävistä tapahtumista, vaatien pelien lokitiedostoja julki ja Deep Blueta huippupelaajien turnauksiin, jossa se tulisi saamaan Kasparovin mukaan kyytiä häneltä ja muilta. IBM ei julkaissut mitään ja laittoi koko projektin lopullisesti pakettiin.

Kasparov hävisi elämänsä ensimmäistä kertaa ottelun ja traumatisoitui niin, ettei kyennyt käsittelemään tapahtumia lainkaan uransa jälkeen kirjoittamassaan valtavassa, kolmiosaisessa uraansa käsittelevässä eepoksessa. Vasta yli kymmenen vuotta uransa päättymisen jälkeen Kasparov palasi tasapainoisesti tapahtumiin hienossa kirjassaan Deep thinking.

48 tykkäystä

Miltä osakkeiden ostaminen tuntuu sinusta juuri nyt? :point_down:

  • Ehei - en vielä ostele, sillä odottelen parempia hintoja. Tiedän niiden vielä tulevan.
  • Pikkuhiljaa alan siirtymään ostolaidalle hyvillä fiiliksillä. Pohjat alkavat olemaan tässä.
  • No nyt saa halvalla hyvää, nyt kaikki peliin!
  • Kasuaalisti tässä välillä lisäilen, kunhan muilta kiireiltäni ennätän.
  • Toimin tarkasti laatimani kuukausisäästöohjelman mukaisesti ja teen hankintoja varmalla otteella.
  • Viime kuukausien vahva lasku hieman mietityttää, mutta lisäilen silti hyvällä luottamuksella. Ei pelota.
  • Jännittää tehdä lisäostoja tässä markkinatilanteessa, mutta minulla on aikaa odottaa ja kyllähän kurssit jossain vaiheessa kääntyvät parempaan suuntaan, eikö niin? Hieman mietityttää.
  • Pelottaa, että saanko rahojani ikinä takaisin. En kehtaa kertoa läheisilleni tilannettani. Ostan lisää ja uskon parempien aikojen vielä koittavan. Käteni tärisevät toimeksiantoa tehdessä.
  • En halua nähdä salkkuni nykyistä arvoa, ettei totuus paljastu itselleni. Oksettaa, huimaa ja menetetyt varat pyörivät jatkuvasti mielessäni. Ostan silti lisää, vaikka kuvottaa. Parhaat tuotot tehdään nyt.
  • Olen ahdistunut. Ajattelen vain punaisia kursseja. Laskivatko kurssit tänäänkin? No tietysti. Ja huomenna varmasti laskevat lisää. En missään nimessä osta enää lisää. Yritän kuitenkin olla myymättä omistuksiani. Vaikeaa on.
  • Miksi ikinä aloin sijoittamaan. Kusetusmarkkinat ja kriisit, hah. Inderes ja Jukka Lepikkö, pyh. Olen pilannut elämäni. V*ttu että olen ollut idiootti. Haluan myydä kaiken pois nyt ja heti. En halua enää ikinä edes kuulla sijoittamisesta.
  • :skull: :coffin: :headstone:

0 äänestäjää

11 tykkäystä