Välillä sijoittaminen stressaa ja varsinkin tällaisina aikoina. Siellä on tänään(kin) taas päivän laskijoiden kärjessä pari omistamaani yhtiötä, niin kuin perjantaina…
Stressiä saan pois monilla eri tavoin, yksi tapa on se, että olen jutellut fiksujen sijoittajien kanssa tai lukenut heidän ajatuksiaan. Itselleni tuli hyvin levollinen olo, kun luin tuon Vernerin vastaukset kysymyksiini. Lainaan muutamia kohtia haastiksesta.
“Pörssissä maksetaan yhtiöistä niiden tulevaisuuden kassavirroista. Tulevaisuus on sumuinen ja joskus niistä maksetaan liikaa. Nyt elämme euforian jälkeistä alakuloa. Nyt on kuitenkin mielestäni paljon parempi sijoitusympäristö, kuin 2021. Silloin meinasi hetkittäin into lähteä sijoitusharrastuksesta, kun ei missään ollut kohtuullista ostettavaa.”
ja
"Olin hetken aikaa loppukesästä pahalla päällä, kun salkku kolisi yli 40 % laskun tason vuoden alusta. Sitten keksin että sinne salkkuun ei ole pakko kurkata joka päivä vaan senkin ajan voisi käyttää yhtiöiden tutkimiseen.
Mietin sijoitustuottoja 5-10 vuoden päähän, joten lähivuodet ei huoleta. Olen nettosäästäjä ainakin tällä hetkellä, joten lisälasku on aina tervetullutta. Pörssilasku on varallisuudensiirtoa vanhoilta säästäjiltä nuorille netto-ostajille."
Vernerin haastis löytyy täältä:
https://keskustelut.inderes.fi/t/alokas-haastattelee/
Myös uusin Heikkilä ja Vilén sai mieleni rennommaksi, optimistisemmaksi ja positiivisemmaksi.
Välillä itselläni on hetkellisesti tapana olla draamakuningas yksinäni, kun olen kurkannut salkkuun ja verrannut sitä indeksiin. Onneksi kokeneempien ja fiksumpien sanat rauhoittavat sekä sen muistaminen, että tämä on todella pitkän ajan hommaa.