Koko uutinen: https://www.is.fi/politiikka/art-2000009124027.html
Kaupunginvaltuutetun [ erityisopettaja Johanna Nuortevan (vihr) ] mukaan vaihtuvuus PD-alueiden kouluissa ei poikkea erityisesti muista alueista. PD viittaa Helsingin kaupungin omaan positiivisen diskriminaation eli myönteisen erityiskohtelun määrärahaan, jota myönnetään tiettyihin helsinkiläisiin peruskouluihin.
Mitä on tämä vihreiden “positiivinen” diskriminaatio? Oletan ainakin PD-alueiden olevan keskimääräistä maahanmuuttaja-valtaisempia. Tarkoittaako tämä, että syntyperän perusteella maksetaan enemmän rahaa oppilaan koulutukseen? Eikö YK:n ihmisoikeusjulistus sekä Suomen Perustuslaki kiellä asettamasta ihmisiä eri asemaan alkuperänsä puolesta?
Jos suomalaistaustaisen lapsen opetuksesta maksetaan 100 rahaa ja muuta alkuperää olevan lapsen koulutuksesta 110 rahaa, on kyseessä positiivista diskriminaatiota? Mutta jos asian kääntääkin ympäri, eli suomalaislapsen opetukseen käytetään 110 rahaa ja maahanmuuttajataustaisen 100 rahaa, niin kyseessä on perinteinen diskriminaatio eli syrjintä? Miten ketään voi muka syrjiä positiivisesti ilman jonkun muun negatiivista syrjimistä? Miksei tämä ole suomalaistaustaisen lapsen syrjimistä, koska hänen koulutukseensa panostetaan vähemmän rahaa hänen etnisen alkuperänsä takia?
Entä jos pitää tehdä leikkauksia ja Helsinki päättäisi leikata tuon kuvitteellisen +10% osuuden, palauttaen jokaisesta lapsesta maksetun summan 100 rahaan? Onko kyseessä syrjintää kun leikkaus kohdistuu vain yhteen ihmisryhmään?
Kaksi esimerkkiä:
-
Onko suomalaistaustaisella oikeus vedota syrjintään, jos yritys palkkaa romanin tai maahanmuuttajan etnisyyden perusteella suomalaisen sijaan?
-
Entä jos on kaksi identtistä hakijaa, joista toinen on hetero miespuolinen maahanmuuttaja ja toinen kantasuomalainen transhenkilö? Kumpaa tässä sopii syrjiä positiivisesti? Jos valitaan transhenkilö, niin onko maahanmuuttajaa syrjitty siksi, että on “vain” maahanmuuttaja, mutta (oletettavasti) suuremman vähemmistön edustaja?
Miten ylläolevassa ei muka syrjitä yliedustettuun ryhmään kuuluva työntekijää yksilönä, jos hänet jätetään ulkopuolelle etnisyyden, seksuaalisen suuntautumisen ym. takia? Voiko näitä vähemmistö-ominaisuuksia asettaa johonkin järjestykseen?
Mitä jos Suomeen muuttaisi 6 miljoonaa ihmistä Brasiliasta? Onko brasilialaisen hakijan suosiminen perusteltua vai ei, koska etniset suomalaiset ovat etuoikeutettuja, vaikkakin määrällinen vähemmistö?
Pohdin nimenomaan ketä voi syrjiä laillisesti, ja kenen syrjintä on laitonta. Tämä ei sitten ole mikään maahanmuuttoöyhötys, joten ei myöskään käännetä sitä siihen. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun lainoppineen näkemys, jos foorumilla sellainen sattuu aikaansa viettämään. Muutkin perustellut näkemykset ehdottoman tervetulleita!
EDIT: Parantaako tämänkaltainen toiminta oikeasti näiden väestönryhmien asemaa vai voisiko olla, että muodostuisi entistä vahvemmin me vs ne jakolinja. Yhtenä esimerkkinä voisi ottaa huhun, jonka mukaan maahanmuuttajat kiilaisivat kantasuomalaisten ohi asuntojonoissa.
Hankala asia kun yhdenvertaisuusvaltuutettukin puhuu itsensä pussiin:
Yhdenvertaisuusvaltuutettu tarkentaa, että positiivinen erityiskohtelu ei sisällä yksilöön kohdistuvaa syrjintää, sillä syrjintä kohdistuu korkeintaan toiseen ryhmään
…yhdenvertaisvaltuutettu esittää seuraavat viisi tapausesimerkkiä:
Valitaan tehtävään kahdesta ansiokkuudeltaan tasaveroisesta hakijasta aliedustettuun ryhmään kuuluva hakija
Omasta mielestä näin tulkinnanvaraisia lakeja ei kyllä pitäisi päästä läpi. Vähän vaikuttaa, että minun maanantai-illan puolihuolimaton pohdintani sisältää enemmän näkökulmia kuin näin tärkeä ja Perustuslakiin pohjautuva laki vaatii.