Tänään kuulimme uudesta päätöksestä MacGregorin suhteen.
Muistelin, että tässä on tapahtunut käänteitä ennenkin. Kun kaivelin vähän tietoja, löytyikin aika kiinnostava yrityshistoria.
Nykyisen MacGregorin taustalta löytyy myös mielenkiintoinen suomalainen yhtiö Oy Navire Ab. Yhtiön historia näyttää olevan täynnä käänteitä, kilpailua ja yrityskauppoja.
Turun Sanomat kirjoitti 2004 lyhyesti MacGregorin historiasta. MacGregor ja piikkiöläisen Rainer Sjöströmin perustama Navire Oy kilpailivat vuosia toisiaan vastaan maailman suurimman lastiluukkujen valmistajan tittelistä.
Navire Oy:n tarinaa ei tuossakaan Turun Sanomien jutussa kovin paljoa kerrottu. Navire tuntuu kuitenkin olleen vahva tekijä omana aikanaan ja kansainvälinen vientiyhtiö.
Sjöström perusti yhtiön vuonna 1956. 1970-luku näyttää olleen Naviren kulta-aikaa. Vuonna 1971 Navire Oy palkittiin Tasavallan presidentin vientipalkinnolla. 1975 käynnistyi Naviren oman telakan toiminta Naantalissa (Luonnonmaan telakka). Noihin aikoihin Rauma-Repola ja Navire toimittivat yhdessä ensimmäisen Suomessa rakennetun öljynporauslautan ranskalaiselle yhtiölle.
1980-luvun alussa Navire ajautui vaikeuksiin ja pilkottiin. KONE sai Naviren suunnittelu- ja huoltotoiminnan. KONEen omistuksessa tapahtui myös monia yritysjärjestelyjä.
1983 KONEen omistama Navire ja MacGregor & Company yhdistyvät → syntyi KONEen omistama yhtiö MacGregor-Navire
1993 KONE myi MacGregor-Naviren Incentive-yhtiölle
2004 KONE Cargotec osti MacGREGOR International AB:n
KONE tiedotti 2. joulukuuta 2004 ostavansa MacGREGOR International AB:n. Myyjinä ruotsalaiset Industri Kapital ja Gambro AB ja velaton kauppahinta on noin 186 miljoonaa euroa. KONEen jakautui kahdeksi yhtiöksi 1. kesäkuuta 2005 ja MacGregor tuli osaksi Cargotec-konsernia
KONEen ostotiedotteessa todettiin:
"MacGREGOR täydentää erinomaisesti nykyisiä kontin- ja kuormankäsittelyliiketoimintojamme, Kalmaria ja Hiabia. Näiden liiketoimintojen yhdistäminen samaan konserniin luo selkeitä mahdollisuuksia synergiaeduille”.
Synergiat lastinkäsittelylaitteiden ja HIAB:in ja Kalmarin kanssa taisivat jäädä pieniksi.
Toisaalta sai KONE MacGregor-kaupassa omistukseensa myös MacGregorin laivahissiliiketoiminnan, joka siirrettiin osaksi KONEen hissiliiketoimintaa. Mutta se taisi olla aika pieni palanen.
Cargotecin omistusaikana MacGregor on tehnyt myös aika monta yritysostoa reilun 15 vuoden aikana. Ehkä haettu lisää synergioita.
- ostokohteita olivat muun muassa All Set Marine Lashing, Hydramarine AS, Plimsoll, Hatlap Group, Interschaft Maritime Systems AG, Flintstone Technology, Rapp Marine Group, TTS Group