Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ja vaikka osakevälittäjä menisi konkkaan, niin eihän se niitä osakkeita omista vaan sinä. Kaiken järjen mukaan nämä osakkeet rekisteröitäisiin siis vain uuden osakevälittäjän palvelussa?

19 tykkäystä

Niin sitä kans mietin että eihän ne sijoita niitä osakkeita minnekkään vaan omissa nimissähän ne siellä pitäis olla.

1 tykkäys

@Hammaskeiju on esitellyt hienoja DALL-E luomuksia täällä foorumilla. Avoimen lähdekoodin haastaja tulossa A startup wants to democratize the tech behind DALL-E 2, consequences be damned

Pahoittelut jos joku muu oli jo postannut aiheesta.

2 tykkäystä

Tuolta löytyy vähän infoa mysteeriomistuksellesi :blush:

1 tykkäys

Minä olen ollut aina arkajalka ja finanssikiirissä pelästyin eQ:n uusia islantilaisia viikinkejä ja siirsin 2008 huhti-toukokuun tienoolla arvo-osuustilini eQ–>Nordea, vaikka tiesin että todennäköisyys on pieni että siihen kajottaisiin ja jälkikäteen nähtynä oli turha liike mutta tehty mikä tehty. Palasin (arkajalkana) takaisin vasta 2013 loppuvuodesta kun nimikin oli jo muuttunut eQ —> Nordnet (joka osti eQ:n heinäkuussa 2009, googlattu tieto).

Mottoni: Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan :see_no_evil:

1 tykkäys

Kiitän ja kumarran! :kissing_heart:

Kaikenlaista sitä on tullutkin tämän vieläkin jatkuvan matkan aikana omistettua :flushed:

En tunne asiaa syvällisesti, mutta ymmärtäisin että tuo Nordnetin sivujen skenaario johtuu siitä, että konkurssipesällä ei ole resursseja selvitellä mitkä arvopaperit ovat kenenkin ja sen takia niitä ei saataisi palautettua. Lähinnä foorumikeskusteluista olen ymmärtänyt että Lehmanin tapauksessa kävi niin, että arvopaperiomistuksia ei saatu palautettua aina, vaikka ne olivat periaatteessa erillään konkurssipesästä.

2 tykkäystä

Tää oli kyllä hyvä:

Tuon Ylilaudan "analyysin’ perusteella Kempowerin tämän hetken hinnoittelu (n. 19e) on ihan murto-osissa tulevaisuuden kurssista. Jättää muillekin analyytikoille hyvin varaa nostaa tavoitehintoja, kun pelivaraa näyttäisi riittävän.

26 tykkäystä

Vartin otsikko “Karhut yllätetty housut kintuissa”. Otin tämän henkilökohtaisesti ja nostin hieman käteispainoa :bear: ja noustin housuja :jeans:

Jos olen väärässä, unohtuu karhuilu muuhun hälinään, jos olen oikeassa jää mukavasti “mähän sanoin” -jälkiviisastelua loppuvuodelle.

Mistäpä minä mitään tietäisin? Menen vain mieleni mukaan sijoituksen valtamerellä, kuhan ei paatti kaadu tai uppoa niin uskon että pääsen sinne palmunlehtisaarelle nauttimaan valtavista rikkauksistani.

12 tykkäystä

Musta tuot sijoittaja-alokas kivasti vastapainoa foorumille. Tänne kirjoitetaan herkästi ne onnistumiset, kun ollaan päästy jo plussalle ym. Itsellä sijoitusuraa takana reilu vuosi. Salkku on ollut vuoden vaihteesta miinuksella ja sulaa vain pikkuhiljaa vaikka indeksirahastoihin olen edelleen joka kk laittanut pienen summan. Osakkeiden ostaminen on jäänyt. Lohduttaa oikeesti kaikki ne postauksesi, joissa suhtaudut töppäyksiisi huumorilla tai kerrot rehellisesti paljonko oot miinuksella. Ne käy vertaistuesta.

39 tykkäystä

Kiitos, todella ystävällisesti sanottu! :slight_smile: :pray:

Olen kirjoituksillani myös pyrkinyt antamaan tuota tiettyä vertaistukea sekä parempaa mieltä Foorumille parhaani mukaan. Toivon, että joku myös ehkä oppii mun lukemattomista virheistäni jotain. :slight_smile:


Sitten toiseen aiheeseen:

Tämä oli tosi hyvä podijakso. Jorma Lehtonen on tosi hyvä puhumaan; kertoo asiat mielenkiintoisesti, selkeästi ja ymmärrettävästi. :+1: @Antti_Viljakainen toimi erinomaisena haastattelijana.

-Aiheet-

00:00 Aloitus
00:53 Jorma Lehtonen
02:27 Patentti
03:55 Vaihtoehdot patenteille
06:54 Patentin syyt
11:46 Kilpailuetu
15:21 Patenttiin vaadittavat ominaisuudet
20:05 Patenttihakemuksen julkaiseminen
24:12 Patenttiprosessi
30:06 Aikaviiveet
31:21 Hyväksyttyjen hakemusten määrä
33:07 Kustannukset
38:28 Riidat
41:16 Tietoa patenttiasioista
45:14 Patenttijärjestelmän heikkoudet
49:46 Laatu vai määrä
53:44 Helsingin pörssiyhtiöiden patentit

13 tykkäystä

Tämä on hyvä kysymys. Edellä sanottiin, että osakkeen omistaja olet sinä, joka nyt koskee näitä kotimaisia välittäjiä. Jos menee ulkomaiselle toimijalle niin kaikissa tapauksissa ei ole täysin selvää omistatko ne laput. Osalla niitä saa lainata ja asiakas antanut siihen luvan. Ei ole kovin kauaa, kun Robin Hoodilla tuli jotain takausongelmaa noilla meemiosakkeilla.

Jos välittäjä lainaa “sinun osakkeita” ja lainaksi ottanut shorttaa ja ei pystykkään ostamaan takaisin osaketta niin ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa.

Itsellä on kolme eri toimijaa, mutta ne eivät ole ainoastaan tuon turvan takia vaan myös sen vuoksi, jos “tilapäisiä häiriöitä” on syystä tai toisesta pidempään.

4 tykkäystä

En tiedä onko tuo pahempi vai sigma lithiumin kertoimet.

1 tykkäys

Jumantsuikka hienoa!! Muistan kun perustit Harvialle ketjun useita vuosia sitten ja moni on saanut siitä ketjusta inspiksen hypätä lauteille (minä ainakin sain melkein heti ostoidean kun perustit ketjun). Nyt sinäkin vihdoin uskalsit tulla löylyyn. Tervetuloa!

48 tykkäystä

61 tykkäystä

Miksihän tekemässäni kaupassa (jep, Kamux) ei näy ostajaa eikä myyjää? Itse siis suoritin kaupan ihan yksityishenkilönä, ja näyttäisi kaikissa muissa kaupoissa olevan tiedot ulkkareistakin normaalisti… Muilla ikinä näkynyt omat kaupat noin?

image

1 tykkäys

Voisko olla että ei koskaan mennyt markkinalle asti vaan tapahtui välittäjän sisäisenä? Tämä siis puhdas valistunut arvaus.

Erittäin mahdollinen skenaario, katselin pidempää historiaa niin siellä oli muitakin vastaavia kauppoja, joissa ei välittäjätietoja ollut. Mikäli tämä on syy, niin mielestäni olisi kyllä kaikin puolin hienoa, että kaikissa olosuhteissa kauppa kävisi markkinan kautta, jos vaikka ostolaita olisikin sattunut liikahtamaan asettamani rajahinnan yläpuolelle sillä välin :slight_smile:

Löysin juuri tämän ja olin ylpeänä tulossa linkittämään. Onneksi hain ensin. Olin vähän skeptinen lehtilehdelle, mutta nauratti kyllä kovasti.

3 tykkäystä

paras vernerin vartti tähän mennessä. jotenkin hassua, että myös treiderit kiittelee twitterissä. pörssi on tätä. :grinning:

1 tykkäys