Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kannustan lisää: sulla on hyvät läppändeeraukset. Älä suotta lähde hyvästä mestasta! :gem:

7 tykkäystä

@Juha_Kinnunen varmaan hahmottaa tässä kuitenkin Fortumin arvoa omana yhtiönään. Uniper on kuitenkin erillinen tytäryhtiö, eikä Fortumilla ole lakisääteistä pakkoa siirtää omasta kassastaan rahaa Uniperille.
Fortumilla on kuitenkin pohjoismaisia vesi- ja ydinvoima-assetteja, joilla on arvoa riihikuivana rahana ja kykyä tuottaa kassavirtaa omistajille.
Kurssiin on myös ladattu sisään jo niin paljon pahaa, ettei mittari ole tällä hetkellä sen takia “synkempi”.

1 tykkäys

Onhan siellä kuitenkin emoyhtiön takauksia miljardikaupalla ja kaasun hinta on vain nousemaan päin eikä ensi vuosi välttämättä ole kovinkaan paljoa parempi vaikka Saksan hallitus antaisikin nostella hintoja. Ollaan vahvasti menossa kohti Uniperin ja Fortumin lisäpääomittamista, joten voidaan kyllä ihan reilusti kysyä että onko 11€ aivan liikaa Fortumista. Euroopan energiakriisi ei ole vielä edes alkanut :sweat_smile:

Jos siellä olisi ollut vähänkään vähemmän poliittista broileria töissä/omistajana, niin Uniper olisi jo päästetty “nurin” keväällä. Nyt vaan heitetään hyvää rahaa huonon perään ja haaveillaan että Uniperista vielä joskus tulisi Fortumille kannattava vety-yhtiö. Saksan hallitus omistaa 30%, joten voivat Saksan lakien mukaan blokata kaikki sellaiset päätökset jotka eivät ole Saksan kansan edun mukaisia. Siinä ei pääomistajalla olekaan sitten mitään sanomista.

(Alkaa ehkä menee jo Fortumin -ketjun puolelle nää jutut Kahvihuoneen sijaan)

22 tykkäystä

Samaa mieltä. Tällä hetkellä Fortumin arvon täsmällinen määrittäminen on aika lailla mahdotonta sekä tavalliselle sijoittajalle että ammattianalyytikollekin. Juhan Kinnunen on ihailtavan avoin avatessaan epävarmuuksia ja riskejä. Jotain alarajaa voi haarukoida esim. pohjoismaisen ytimen kautta, mutta sitten on nämä 8 miljardia Uniperille pääomitettua rahaa, joiden kuranttius täytyy sijoittajan myös mieltää. Aika paljon vaikuttaa mitä olettaa tälle summalle arvoksi.
Bonuksena päälle pitää laskea omistajariskit: Suomen valtio on yhteistyökumppanisi Fortumissa. Saksan valtio Uniperissä ja Venäjän toiminnot voidaan vaikka kansallistaa yli yön. Toistaiseksi olen heittänyt Fortumin “liian vaikea analysoitavaksi” -pinkkaan omaa sijoitussalkkua ajatellen. Seuraan tätä mielenkiinnolla, mutta enemmän veronmaksajan näkökulmasta. Jos Suomen valtio antaa Saksalle liian hövelisti “bilerahaa” avustamaan saksalaista kuluttajaa energiakriisissä, saksalaiset vievät kyllä kaiken mitä irti saa Suomesta.

3 tykkäystä

Tässä viime yöltä Hesarin artikkeli Fortumista (vapaasti luettavissa) jos ketä kiinnostaa:

8 tykkäystä

Tähän ei ole mitään lisättävää. :slight_smile:

72 tykkäystä

tää fortum artikkeli oli jo fortum ketjussa, mutta voi sen kyllä muutki lukea, koskee kuitenki kaikkia veronmaksajia.

Se tunne ku kahvihuoneella on parempaa analyysia fortumista ku kamux ketjussa kamuxista monee päivää. Viimiset 30 viestiä pelkkää sakan hehkutusta ja omakohtasten kokemusten jakamista yksittäisistä auton ostosta/myynnistä.

Mutta hauskaa sunnuntaipäivän jatkoa ja muistakaa juoda kahvia, se pitää mielen virkeänä.

5 tykkäystä

Olin tulossa kokeilemaan linkitystä Twitteriin ekaa kertaa, mutta Ekan erinomainen kuittaus ja Lepikön järjetön käytös olikin jo puituna täällä. Onhan tuo taas melkoista settiä Nordnetin treidausexpertiltä. Lepiköllä näyttää olevan joku outo tarve olla oikeassa ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Tovi sitten oli niin ikävää kun kaivettiin negatiivisia asioita esille. Nyt hän tekee sen itse ja lopputuloksena syvenikin vain oma kuoppa. Mähkä sen sijaan vaikuttaa erittäin asialliselta kaverilta. Ei mennyt ihan putkeen tämäkään episodi Lepiköltä. :slight_smile:

33 tykkäystä

Tekisi mieli sanoa, että nuoriso on pilalla mutta… Tiettävästi kirjallista todistusaineistoa ”nuoriso on pilalla” on ainakin Antiikin Kreikasta alkaen, todennäköisesti ajatus on yhtä vanha kuin ihminen lajina. :sweat_smile:

20 tykkäystä

Toivottavasti kelpaa. Kyllä tästä aiheesta löytyy paljonkin eri artikkeleita kun googlettelee, mutta tämä osui nyt ensimmäisenä :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Myös tulkinnat “nuorison rappion” muodoista ovat hyvin kulttuurisidonnaisia. Esim. Japanissa on kotimaisesta näkövinkkelistä käsin hyvin erikoinen “ongelma”. :grin:

7 tykkäystä

Japanissa on myös maailman pienimpiin lukeutuva syntyvyys. Joku näppärä virkamies voinee keksiä sopivan kampanjan, jolla alkoholin käyttö ja syntyvyys saadaan kumpikin nousuun.

kuva

4 tykkäystä

Oli se raja minullakin jonkin aikaa yli eivätkä sittenkään soittaneet vaan ihan itse otin yhteyttä.
Eli en tiedä ottavatko he varsinaisesti yhteyttä. Ei näytä siltä, että heillä olisi tässä kovin aktiivista myyntiä. Jos raja on ylittynyt, niin ole heihin päin yhteydessä, mikäli haluat ne käyttöön.

Onko kellään sellainen kokemus, että olisivat tuota itse tyrkyttäneet?

Eipä kyllä tosin muutkaan tahot ole meille PB:tä tarjonneet. Ihan itse on pitänyt olla yhteydessä.

2 tykkäystä

Inderes House Band päässyt edustamaan jo Nordnetin videolla, toivottavasti ei kuitenkaan artistimaine nouse liikaa hattuun ettei olisi täyttä alanvaihtoa nähtävissä :grimacing:

Tässä vielä koko mestariteos jos joku ei ole vielä päässyt kuulemaan

7 tykkäystä

Tämä miten Lepikkö esittelee todistusaineistona tuota oman salkkunsa tuottohistoriaa on kyllä säälittävää kirsikoiden poimimista. Ottaisi nyt herranjestas mukaan myös sen isomman TAPPIOLLISEN salkun, jossa poltteli hyväuskoisen sijoittajan rahoja satoja kiloja.

Jos mies esiintyy voitollisena treidaajana, voisi edes olla hiukan rehellisempi noista historiallisista tuotoista.

Minäkin voin perustaa 5 eri salkkua. Sijoittaa kaikki eri sektoreilla ja 3 vuoden päästä retostella parhaiten menestyneellä salkulla.

30 tykkäystä

Kyllähän tässä itse kunkin epäonnistumisia on nostettu esiin. Tosin oman twiitin tarkoituksena ei ollut nostaa kenenkään tietyn henkilön epäonnistumista esiin, siksi poistin siitä nimet.

Vuosi sitten keskustelua herätti sijoitusvalintojen lisäksi etenkin otsikkotason kommentti “Ei ole mitään järkeä sijoittaa Teslaan”. Ja “Jenkkiosakkeista hän kehottaa pysymään erossa”. Jos on valmis ottamaan noin selkeän kannan yhtiiön X sijoittamisesta, niin kai tällaiselle näkemykselle voi tehdä follow upin? Vai onko joku kirjoittamaton sääntö, että vain onnistumisia saa nostaa esiin?

@Pohjolan_Eka ainakin tykkää mehustella mun epäonnistumisilla.

https://twitter.com/PohjolanEka/status/1561265421491359744?s=20&t=NOITocpjLnkTslIT4WmOgA

Tosin tuossa haastattelussa puhun mun ainoan julkisen salkun sijoituksista/treideistä. Ihan ok menny. Hyppään kyllä pois treidistä, jos oon väärässä. Niin treidaaja toimii.

https://www.shareville.fi/jasenet/titaanien-taisto/portfolios/346572/yield

Uutisissa esillä ollut isompi salkku, siinä tuli tappioita vähän yli 20 % ja sitä ei enää ole.

Mulla on ollut yli 3 v tämä yksi ja sama esillä ollut salkku, jossa teen kauppaa. Siinä on aika monta sataa treidiä track recordia. Mistään muusta salkusta en tule enäää julkisesti puhumaan. Kaikki julkiset kommentit kaupoista liittyy tähän salkkuun.

31 tykkäystä

Vaikka nimi on sutattu, niin väitän että >95 % twiitin näkijöistä tietää kenestä puhutaan. Tällöin tuo suttaaminen ei muuta ajatusta oikein mitenkään. Jos haluaa kertoa asiansa ilman, että edes epäsuorasti viittaa noin suorasti kenenkään epäonnistumiseen, niin miksi ei vain voinut tehdä twiittiä jossa hehkuttaa Teslan (kurssi)performointia viimeisen vuoden ajalta? Nyt jää vaikutelma, että ihan tahalleen halusit kuitin jutun kommentoijalle antaa julkisesti.

Kyllä epäonnistumisiakin voi nostaa esille, etenkin jos noston sävy on aidosti rakentava. Teillä se ei sitä ollut ja on hyvin harmi jos ette tätä huomaa. Rakentava palaute on kehittymisessä hyvin tärkeää, mutta aina kun siihen palautteeseen liittyy toisen ilmiselvä (julkinen) epäonnistuminen, niin kyllä sitä viestin ilmiasua ja sensitiivisyyttä on syytä miettiä ennen kuin painaa “lähetä” -nappia.

@Pohjolan_Eka :n kuitin voi myös todeta perustellusti hieman ikäväksi, mutta tuossa kun ottaa kontekstin huomioon niin en pidä tuota lähellekään niin epäystävällisenä kuin tuota teidän alkuperäistä twiittiä. Ekan somekäyttäytymistä kun tuntee, niin hän kieltämättä on hieman räväkäs persoona ja saattaa välillä hieman provosoidakin muita, @Pohjolan_Eka tietää että en tarkoita tätä pahalla :wink:


Noin yleisesti toivon, että kun tykkäät näitä komeita kurssigraafeja laittaa esiin, niin toisit myös ne epäonnistuneetkin hetket avoimesti julki. Tuo on komea graafi ja hienosti osunut kyllä, mutta ilman sitä viime aikaista kohua valtaosa sijoittajista kuvittelisi että sinun sijoitukset on aina tuollaista tykitystä vaikka todellisuudessa lähimenneisyydessä realisoitui valtavat tappiot.

62 tykkäystä

Moi Jukka!

Vannon että piikittelen kyllä ihan tasapuolisesti kaikkia, enkä ole nostanut sinua mihinkään tikun nokkaan.
Vaikka pidän myös itse noita Mähkän Hesarin suosituksia äärimmäisen vastuuttomina ja epäonnistuneina, niin jos alkaa huutelemaan muiden epäonnistuneista suosituksista, niin kyllä silloin pitää myös itse osata ottaa vastaan jos joku muistuttelee niistä omista pieleen menneistä suosituksista :cowboy_hat_face:

103 tykkäystä

Ei hätää, mä kyllä otan vastaan kaiken mitä tulee.

Twiitin nähneistä 130 000 henkilöstä >95 % ei varmasti tiedä mistä vuosi sitten ilmeestyneestä artikkelista on kyse.

Siis suosittelet nostamaan esiin vain onnistumisen (Teslan hyvä kurssikehitys), follow up “Ei kannata sijoittaa Teslaan” on asiaton?

Kuten aiemmin kommentoin, mulla on yksi ja ainoa julkinen salkku, jonka graafeja postaan. En cherry pickaa minkään muun salkun huonoja tai hyviä hetkiä.

13 tykkäystä

Tämä on hyvä muistutus siitä, että vuosi sitten oltiin kutakuinkin kaikki erilaisilla fiiliksillä. Sinä myös.
Ikuinen vappu jne.

Kai ne kaikki muutkin sijoittajat saa vaihtaa vuoden aikana mielipidettä. Ei pelkästään treidaajat. Tämän otannan perusteella hankala löytää teistä eroja vuoden takaisissa fiiliksissä.

Suurin osa vuoden takaisista sijoituksista on mennyt vihkoon.

Paitsi Stokka

17 tykkäystä