Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Kesän aikana on ollut kaksi ’kohua’ joista molemmista on riittänyt arvopohjaista kommentointia tällä palstalla. Omaa arvomaailmaani vastaan on selkeästi enemmän lapsiinsekaantuminen sekä sen sormien läpi katsominen, kuin hulvaton juhliminen viikonloppuyönä. Mutta jokainen valitkoon kenet omien arvojensa pohjalta tuomitsee omissa ajatuksissaan. Toivottavasti näistä asioista päästään pian eteenpäin uusiin aiheisiin. Ennen kuin joku huomauttaa ettei Rydmania ole tuomittu tai edes tutkita rikoksesta, muistutan ettei istuvaa pääministeriäkään :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Ei tämä mielestäni saa olla mikään valintakysymys.

Omien arvojeni pohjalta pystyn näkemään molemmat vääränä ja paheksuttavana tekona, jotka tulee siistiä pois valtiollisista viroista. Emme kai halua mennä siihen, että kun tuokin niin sitten tämänkin on saatava? Millainen kierre siitä syntyisi.

Huolestuttavaa on, että joudumme (lue: tietyt mediat joutuvat) kaivamaan Marinin puolusteluksi tapauksia seitsemänkymmentäluvulta asti (Kekkonen ja Karjalainen). Emme varmaan halua palata tuohon aikaan ja kulttuuriin.

23 tykkäystä

Minulla on sellainen arvopohja, että annan kaikista eniten painoarvoa sellaisille uutisille, joiden todenperäisyys on siinämäärin kyseenalaistettu, että on päätetty aloittaa esitutkinta itse uutisoinnista.

2 tykkäystä

Ihan hyvä, että Maringate alkaa jäädä vähän jo taka-alalle mutta se mikä tässä nyt on jäänyt päällimmäisenä mieleen on, että ärhäkkäimmät puolustajat ovat karkeasti olleet vasemmanlaidan kolmekymppiset sinkkumiehet… Tältä taholta heiluteltu feministikorttia ja vedetty Kekkosta yms. tähän puolustukseksi. Sinällään huvittavaa, että nämä kaverit kun puolustavat tällaista käytöstä, niin samalla puolustavat sitä, että kävisivät itse noin 15 vuotiaiden bileissä ja vetäisivät siellä överit… Ymmärrän kyllä, että toveria pitää puolustaa tapahtui, mitä tapahtui mutta aika ikävään välikäteen mielestäni itsensä ajavat näillä puolustuspuheillaan, jos siis suhteuttaa heidän oman ikänsä tähän Maringateen. Tämä on ehkä suurin yksittäinen syy miksi minua hieman etoo tiettyjen henkilöiden puolustuspuheet…

Tuossa aiemmin jo kerroinkin, että jonkin verran tutuksi tulleet nämä pintaliitäjät ja luin jonkun linkkaaman Halla-Ahon kommentit tästä tapauksesta ja varmaan siinä heijastuu sitä samaa ajattelua. Näihin selälle taputtajiin jäävät jotkut koukkuun ja vaikka kuinka perseilisit, niin he vain “tukevat” toimintaasi, joten nämä Marinin puheet ystävistä hieman huolestuttaa hänen puolestaan. Noh, aikuinen nainen tekee tietysti itse valintansa ja toisaalta hän saa puolestani bilettää sen minkä jaksaa mutta on aika outoa ajatella, että tuossa asemassa oleva ei joutuisi siitä myös jonkinlaiseen vastuuseen.

Nooh, tämä tästä minun puolestani ja ehkä ensi viikolla saadaan uusia otsikoita. Li Andersson on ollut ilmeisesti viime ajat aika rauhallisesti, joten voisi minun puolestani vähän repäistä, ettei Marin vie kaikkien kolmekymppisten “liberaalien” ääniä. Li Andersson on mielestäni todella fiksu nainen ja vaikka monissa asioissa en ole hänen kanssaan samaa mieltä, niin monissa asioissa hän kuitenkin tuo ihan valideja pointteja mielestäni esiin. Siksi toivoisin, että hän pääsisi vähän keskemmälle joskus aatemaailmassaan ja meillä voisi olla oikeasti todella hieno KOKO kansaa edustava poliitikko.

6 tykkäystä

En ole itse samaa mieltä. Mutta jos kyseessä olisi mies, niin poliittinen ura olisi jos ohi. Tämä on pakko todeta, kun ainakin oma linkedinkin rupeaa täyttymään viesteistä liittyen naisten vainoamisesta mediassa. Ei tule mieleen ketään aiempaa pääministeriä jolle olisi annettu yhtä paljon ”anteeksi”, ainakaan viimeisten vuosikymmenien aikana.

23 tykkäystä

Viestisi toi mieleeni tämän hetki sitten brittein hesarissa julkaistun artikkelin:

Tässä puhutaan siis ilmiöstä, jonka varmasti tunnistavat useimmat nykyisten teini-ikäinen huoltajat: nuoret ovat todella fiksuja. Eivät juo, eivät käy ulkona, keskittyvät tärkeisiin asioihin ja elävät terveesti. Tämähän on sinällään hieno juttu, mutta jos siitä maksettava hinta on se, etteivät he uskalla elää, on mielestäni tarpeellista pohtia yhteiskunnan arvoja uusiksi.

Nyt siis päästään erittäin vahvaa aasinsiltaa pitkin seuraavaan täysin epäprovokatiiviseen kysymykseen: Kumpi tekee nuorison kannalta tärkeämpää työtä? A) Marin B) moraalinvartijat

7 tykkäystä

Tämä on harvinaisen totta. Yleensä pääministeri vedetään pienimmästäkin risahduksesta tikunnokkaan. Marin onnistuu luovimaan tässä kohtaa kummallisen selvillä vesillä.
Jos sama bilevideo olisi maailmalla pyörimässä ja esiintyjä olisi 40-50 vuotias mies ja oikeistopoliitikko ajajahdilla olisi vain yksi lopputulema: Poliitikon ero pääministerin tehtävistä.
Marin ei tule eroamaan. Tähän en usko hetkeäkään.
Yleisesti minulla ei ole Marinin bilettämistä mitään vastaan, mutta sitten se pitää sallia muillekin - sukupuoleen ja puoluekantaan katsomatta.

6 tykkäystä

Olen 14-vuotiaana alkanut valmentamaan ja olen aina valmentanut nuoria, sekä tyttöjä, että poikia. Uskoisin, että minulla on aika hyvä näppituntuma siis nuorisosta aika pitkältä väliltä ja uskallan sanoa, että suurin osa nykynuorisosta pitää aivan idioottina Marinia. Ehkä Marin siis tekee heille tärkeämpää työtä, koska heidän mielipiteensä vahvistuu siitä, että he eivät halua olla tuollaisia säälittäviä kännisiä ikäloppuja, eivät nyt, eivätkä aikuisina.

Ymmärrän toki omasta villistä nuoruudesta, että silloinen nuoriso olisi ollut todennäköisesti innoissaan tällaisesta PM:stä ja oltaisiin vaan todettu, että hyvä Sanna, jatka samaan tahtiin.

Haet aika helkutin kaukaa mielestäni nyt puolustusta Sannalle ja uskon, että 99% niistä, jotka muistavat mitä nuorena on olla, tietävät miltä 15-20-vuotiaana tuntuivat jotkut ikäloput 36-vuotiaat… Uskallan myös väittää, että tuon ikäisiä ei juurikaan politiikka kiinnosta ja Marinin tempaukset ovat heille tosiaan täysin yhdentekeviä ja jos he jotain ovat mieltä, niin varmaan se myötähäpeä ja säälin tunne lienee päällimmäisenä heillä.

Näissä nuorisokysymyksissä tullaan mielestäni aina siihen, että maailma menee vauhdilla eteenpäin ja koska olisi ollut sellainen vanhempi sukupolvi olemassa, joka toteaisi, että nuorisukupolvi on heitä parempia ja heissä on maailman tulevaisuus…?

12 tykkäystä

Ei kumpikaan… fiksut nuoret ei nuita kaipaa.

Mielenkiintoista ja erikoista… eli nuoret menettää jotakin elämästä jos eivät rällää ja sekoile PM:n esimerkin mukaan? Melkoista… puppua.

21 tykkäystä

Tämä oli kyllä piste i:n päälle tämä Olavi Uusivirta -käänne tässä tapahtumaketjussa. Alun perin pidin melko uskottavana väitettä, että Marin ei ole ollut (juurikaan) tietoinen jauhojengin huumeiden käytöstä, ja on voinut ihan uskottavasti väittää, ettei ole tietoinen että huumeita olisi käytetty.

Mutta nyt selittelyt menevät liian epäuskottaviksi: samaan aikaan toimintakyky pääministerin tehtäviin on ollut hyvä koko ajan, mutta “en muista, että olisi kaulalle suudeltu”. Samaa sarjaa kuin "ei videolla minusta sanota ‘jauhojengi’ ". Lopulta kiistämisiä tulee niin paljon, että ensimmäistenkin kiistämisten uskottavuus murenee.

Jos minua joku suutelisi kaulalle sillä tavoin kuin Uusivirta sen videolla tekee, itse sen kyllä muistaisin. Minulla tulee mieleen Trump tästä mediastrategiasta: kiistä kaikki vaikka todisteet olisivat kuinka selvät.

Oli nyt niin tai näin sitten - niin sen tiedämme, että valtakunnassamme on pääministerin huumeiden käytöstä niin suurta epäselvyyttä, että pääministerille on tehty huumetesti. Enpä olisi pari vuotta sitten arvannut, että tämä on valtionhoitajapuolue SDP:n tila.

35 tykkäystä

Aika suu ammollaan tulee ihmeteltyä näitä viestejä. Marinille on annettu paljon anteeksi? Ei näissä uutisissa ole minusta ollut mitään anteeksiannettavaa tai -pyydettävää. Eikä todellakaan kenenkään meikäläisen työpaikka olisi vaakalaudalla jos meistä olisi vastaavaa materiaalia. Tekisi mieli vetää villejä johtopäätöksiä tästä foorumilla esiintyvän konservatismin tasosta muihin poliittisiin kysymyksiin, mutta ehkä sohitaan toisella kertaa :smiley:

11 tykkäystä

Kyllä meillä töistä on potkut saanut kun on kännissä töissä ollut.

22 tykkäystä

Oletko aivan varma ettei esimerkiksi päivystävän kirurgin työpaikka olisi vaakalaudalla. Unohdetaan nyt hetkeksi se, että tapaus koskee henkilöä Sanna Marin, itse olen jättänyt nimen tietoisesti koko ajan pois, vaan keskitytään pääministeriin. Kysymys on siitä, voiko Suomessa pääministeri toimia vastuussa ollessaan noin. En tarkoita hauskanpitoa vaan sitä että hän ei ole ollut täysin toimintakykyinen, eikä ole järjestänyt itselleen täksi ajaksi korvaajaa.

31 tykkäystä

Tähän kiteytyy tapauksen koko absurdius. Minäkin muistaisin, sen verran konservatiivinen olen. Kertoo paljon keskustelun tilasta; toivoisin ettei näin paljon valtion johdosta. Melko pessimistinen olen kummankin suhteen.

1 tykkäys

Vapaa-ajalla juhliminen on ilmeisesti vieläkin kännissä töissä olemista. Ihan kuin hän olisi ollut ympäripäissään jossain kyselytunnilla. Pääministerille löytyy kyllä tuuraajia tietyn listan mukaisessa järjestyksessä jos tarvetta tulee.

Hassua miten Marinin eroa on vaadittu oikeisto- ja etenkin persupiireissä jatkuvalla syötöllä milloin mistäkin joutavasta asiasta, hänen saavutuksiaan on vähätelty ja on parempi mitä pikemmin hän eroaa. Nyt sama porukka vaahtoaa miten Suomen turvalisuus vaarantuu välittömästi jos Marin on pari päivää viihteellä. Kiva huomata kuinka korvaamaton hän onkaan. :slight_smile:

9 tykkäystä

Jos olisi ollut vapaalla ja sijainen nimetty niin natina olisi vähäisempää, mutta tässä nimenomaan oli peruttu jo suunniteltu loma, sijaista ei ollut vahtivuorossa ja periaatteessa pääministerimme oli “päivystysvuorossa”.

Kyllä, on prosessit miten toimitaan jos pääministeriä ei saada kiinni, mutta ei pitäisi ehdoin tahdoin järjestää tällaista tilannetta jos jotain sattuu mikä vaatii valtionjohdon toimintakykyä lyhyellä varoitusajalla.

Jos olisi minun vallassani niin antaisin kirjallisen varoituksen sopimattomasta touhusta “päivystysvuoron” aikana, mutta koska kyse on poliitikosta niin homma menee pidemmän kaavan mukaan mediamyllytyksineen ja lopullinen tuomio on sitten seuraavissa vaaleissa.

24 tykkäystä

Kysytään nyt näin päin kun ei tästä nyt päästä eteenpäin: Jos pääministeri pyytää huomenna anteeksi ja myöntää, että harkinnassa olisi ollut toivomisen varaa, tekeekö hän virheen myöntämällä, että on tehnyt virheen. Henkilökultissa on tyypillistä, että mitään tointa ei kritisoida, päin vastoin sännätään aina puolustamaan on teko sitten millainen tahansa. Mielestäni pääministerillä on kyllä tukuttain asioita vyöllään mistä voi olla ylpeä - tämä vaan ei ole yksi niistä.

7 tykkäystä

Jos Marin nyt myöntäisi tehneensä virheen juhlimalla noina päivinä, niin kyllä, mielestäni hän tekisi virheen. Samoin kun hän teki virheen menemällä omaehtoisesti huumetestiin, vaikka huumeiden käytöstä ei ole mitään Seiskan juorupalstaa pätevämpää näyttöä. Viisas ihminen toki myöntää virheensä ja oppii niistä.

Mielestäni pääministeri vain ei tehnyt virhettä juhliessaan vapaa-ajallaan. Vapaallahan hän nimittäin oli; ei lomalla enään mutta ei myöskään lintsaamassa mistään aikataulutetusta edustustehtävästä. Hän myös totesi peruneensa lomansa koska presidentin järjestämä tilaisuus vaati hänen läsnäoloaan ennen noita juhlia. Ylipäänsä ihmittelen sitä miten viesti toisensa jälkeen tääläkin kerrotaan pääministerin laiminlyövän töitään mutta kukaan ei osaa näyttää tilannetta, jossa näin olisi käynyt.

6 tykkäystä

Ja tästähän jo huomautettiin, että presidentin järjestämä tilaisuus oli eri päivänä kuin perutut lomat.

Tapaaminen 4.8:

Lomat peruttu 5.-7.8:

2 tykkäystä

Me kuitenkin elämme maailmassa, jossa henkilökultiksi kutsumasi ominaisuus yleensä nimetään suosioksi tai menestykseksi. Marin onnistuu olemaan tunteita herättävä hahmo poliitikassa, se on mielestäni harvinaista ja piristävää. Hän tekee sen omalla tyylillään, joka alle nelikymppisten naisten maailmassa nyt vain usein näyttää tuolta. Saman lailla tekevät mainitsemasi Halla-aho erittäin radikaalinen mielipiteineen ja yleistä suosiota nauttiva Niinistö nuorine vaimoineen ja laillistettua raiskausta tukevine mielipiteineen (juu juu, on vanha juttu). Kaikki kolme kuitenkin hoitavat työnsä esimerkillisen hyvin, joskin vastustajiensa mielestä väärin. Se on mielestäni tärkeintä tässä.